Skip to main content

Er was in het afgelopen weekeind (3 nov. ‘24) sprake van verstoring door "bijzondere" weersomstandigheden waardoor er signalen van over ver nu wel tot ons land regio doordringen en dan "onze" signalen kunnen overstemmen cq wegdrukken.
Dat was duidelijk het geval, ik ontving van alles (duitsland) wat ik normaal niet ontvang maar de normale station kwamen niet of heel moeilijk door, anders ontvang ik die probleemloos.

De trefwoorden : radio propagatie of radio propagation
Hier een leuke indruk
https://dxinfocentre.com/tropo_eur.html

Bij slechte ontvangst door dit verschijnsel is er maar een oplossing :
rustig afwachten totdat het over gaat.

NB dit is geen vraag maar een “gesprek” :

Vraag : Wanneer je een oplossing voor je vraag of probleem zoekt
Gesprek : Wanneer je iets wilt delen en de community in het gesprek wilt betrekken

En hoeft (kan) dus ook niet te worden “beantwoord”.

Ik had inderdaad ook last van uitval op sommige zenders, gelukkig niet op de NPO-zenders. 

Ik heb verder geen scan gedaan voor verre zenders.  

Dit doet mij denken aan een uitzending van Nederland Muziekland van Veronica, in de jaren 80 of 90, vanuit Bourtange, Groningen. Tijdens de uitzending was er een buienlijn in de buurt en verstoorde de straalverbinding tussen Bourtange en Smilde (contributienet). Eerst een beetje sneeuw en toen een omroepster in beeld… nadat de bui verder was getrokken, wederom beeld. Ook dat kwam dus door de weeromstandigheden.

Dit verschijnsel doet zich alleen voor bij etherzenders. De zenders die op 'de kabel’ worden doorgegeven worden veelal per glasvezel of satelliet aangevoerd, waar dit verschijnsel niet voorkomt.

Piet.

Reageer