Skip to main content
Vraag

Volgorde van zenders en kanaalnummers kloppen niet via KPN Digitenne

• July 20, 2026
  • 14 reacties
  • 112 keer bekeken

Ik had vanavond alweer bijna geen ontvangst dus ik dacht, ik zal eens opnieuw zender zoeken. Nu ligt alles door elkaar en veel zenders hebben 200 getallen i.p.v. 1, 2, 3 etc.

Sommige zenders zoals RTL4, RTL5, SBS6, RTL7 en NET5 worden helemaal niet gevonden.

Qua regio zit ik op de grens van Gelderland en Utrecht. Ik heb volgens de aanwijzingen van KPN en Google al van alles geprobeerd, maar 0 resultaat.

14 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 20, 2026

Is dit geen functie van je televisie met IP-TV? Dat had ik pas geleden ook met een LG televisie. Opeens had ik door een vreemde instelling geen D-TV (digitaal Ziggo) meer, maar ging de televisie over op IP-TV. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 20, 2026

Ja. Dat heb ik ook eens gehad met de ZXV7200 van kpn. Na even op stand-by was het weer oké. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 20, 2026

Ik heb aan de TV instellingen niets veranderd. Is een Samsung smart TV. Ben alleen bezig geweest met de digitenne instellingen via het menu.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 20, 2026

Samsung? Welk type is het? Weet je zeker dat je daarin de module hebt? Of is het toch een los kastje ZXV7200?

Mijn in Nederland (XXN) gekochte Samsung werkt niet met de module .

UE43RU7440SXXN

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 21, 2026

Hallo ​@EBoelie ,

Zet je antenne zo hoog mogelijk en richt de antenne bij voorkeur richting Veenendaal.

Geef daarna een opdracht zenders zoeken via jouw TV. Indien je toch een ZXV7200 hebt, dan een opdracht uitgebreid zenders zoeken geven. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 21, 2026

Samsung? Welk type is het? Weet je zeker dat je daarin de module hebt? Of is het toch een los kastje ZXV7200?

Mijn in Nederland (XXN) gekochte Samsung werkt niet met de module .

UE43RU7440SXXN

Ik heb geen module maar inderdaad de ZXV7200.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 21, 2026

Hallo ​@EBoelie ,

Zet je antenne zo hoog mogelijk en richt de antenne bij voorkeur richting Veenendaal.

Geef daarna een opdracht zenders zoeken via jouw TV. Indien je toch een ZXV7200 hebt, dan een opdracht uitgebreid zenders zoeken geven. 

Ik heb de ZXV7200. Maar zoals gisteravond kon ik het commando uitgebreid zoeken niet geven. Waarschijnlijk omdat ik totaal geen signaal had. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 21, 2026

Hallo ​@EBoelie ,

Ik heb de ZXV7200. Maar zoals gisteravond kon ik het commando uitgebreid zoeken niet geven. Waarschijnlijk omdat ik totaal geen signaal had. 

Ok duidelijk,

Probeer dan dit eens:

1/ Haal de ontvanger eerst even helemaal van de stroom af. 
2/ Zet de antenne op een mooie hoge plek. 
3/ Zet de ontvanger weer aan. 
4/ Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen. Hiermee reset je de ontvanger.

5/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 
6/ Draai de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 21, 2026

Hallo ​@EBoelie ,

Ok duidelijk,

Probeer dan dit eens:

4/ Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen. Hiermee reset je de ontvanger.

Ik ga het z.s.m. weer proberen. Dank.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@EBoelie, welkom terug bij de community! Ik zie dat er inmiddels al een aantal goede tips zijn gegeven. 😊 Vooral de stappen van ​@Noordzee zou ik inderdaad even proberen. Hij heeft veel ervaring met Digitenne en weet hier eerlijk gezegd ook meer van dan ik. 🤓

Laat je ons weten hoe het afloopt? Hopelijk is daarmee de juiste zenderindeling weer terug en is ook de ontvangst weer stabiel.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 21, 2026

Uitgebreid zoeken is een optie in het menu. Dat moet er altijd staan. 

Maar slechte ontvangst kan deze oorzaken hebben. 

• Antenne niet goed opgesteld. Buiten de Randstad baak buitenantenne nodig 
  • Antenne 'kijkt' niet naar dichtstbijzijnde zendmast 
  • Antenne defect (brandt het ledje erop?)
  • Ontvanger defect

Zelf heb ik alweer sinds zomer 2025 die brakke ZXV7200 vaarwel gezegd. Steeds na 3 jaar: defect.

Module nu in de Sony op de slaapkamer. Ik heb ook nog een Apebox ci waar de module in kan. Om in combinatie met de Samsung eventueel het volledige Digitenne te gebruiken. Nu alleen npo kanalen met de antenne op de Samsung. 

Heb je echt geen andere mogelijkheid om tv te kijken? Vast internet aanwezig? Digitenne is een van de duurste tv oplossingen. En met de minste mogelijkheden namelijk alleen live voor € 18,00.

KPN TV via internet € 12,75

NLziet € 9,95 (helaas geen sportzenders)

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 21, 2026

Uitgebreid zoeken is een optie in het menu. Dat moet er altijd staan. 

Maar slechte ontvangst kan deze oorzaken hebben. 

• Antenne niet goed opgesteld. Buiten de Randstad baak buitenantenne nodig 
  • Antenne 'kijkt' niet naar dichtstbijzijnde zendmast 
  • Antenne defect (brandt het ledje erop?)
  • Ontvanger defect

Zelf heb ik alweer sinds zomer 2025 die brakke ZXV7200 vaarwel gezegd. Steeds na 3 jaar: defect.

Module nu in de Sony op de slaapkamer. Ik heb ook nog een Apebox ci waar de module in kan. Om in combinatie met de Samsung eventueel het volledige Digitenne te gebruiken. Nu alleen npo kanalen met de antenne op de Samsung. 

Heb je echt geen andere mogelijkheid om tv te kijken? Vast internet aanwezig? Digitenne is een van de duurste tv oplossingen. En met de minste mogelijkheden namelijk alleen live voor € 18,00.

KPN TV via internet € 12,75

NLziet € 9,95 (helaas geen sportzenders)

Een internet abonnement op de camping is heel duur en van slechte ontvangstkwaliteit. Ik kan KPN TV+ kijken door mijn mobiel te spiegelen naar mijn TV via Smart View met een onbeperkt data abonnement. Maar dat vind ik een noodoplossing. Zo kijk ik ook naar Netflix.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 21, 2026

Hallo ​@EBoelie ,

Ok duidelijk,

Probeer dan dit eens:

Ik ga het z.s.m. weer proberen. Dank.

Ik heb een proefopstelling gemaakt aan de andere kant van mijn stacaravan. De antenne met plakband aan een houten "mast" vastgemaakt daar ik geen montagebeugel voor de antenne heb. (Funke dsc 550) De antenne steekt nu ca. 1,2 meter boven de dakgoot uit. Ik heb hier wel twee coax kabels voor moeten gebruiken om de goede lengte te verkrijgen. Helaas hangen de verbindingsconnectoren nu buiten in de lucht.

Daarna het gehele protocol doorlopen waarbij ik de regiokeuze op Gelderland heb gezet i.p.v. Utrecht (waar ik tot nu toe altijd ontvangst heb gehad) en zowaar nu heeft de ontvanger volgens mij alle beschikbare zenders gevonden met een goede signaalsterkte. Ook is de zendernummering nu weer 1, 2, 3 etc. I.p.v. boven de 200. Gek genoeg heb ik nu de beste signaalsterkte met de antenne vanuit mijn positie grofweg gericht richting Amersfoort.

Ik kijk dit een paar dagen aan.

Dank voor uw adviezen tot zover.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 21, 2026

Graag gedaan ​@EBoelie ,

Maar je hoeft niet persé een regio te kiezen, de keuzemogelijkheid uitgebreid zoeken geeft het beste resultaat als je in een grensgebied bent.