Skip to main content

Een vraag vooral voor de nerds 🤣

Ik heb al een aantal jaar Digitenne in mijn vakantiehuis. Ontvangst was in eerste instantie belabberd. Heb toen de antenne in een mastje gezet, meter of zes hoog, vrij zicht op de zender 25 km. verderop. Eerlijk is eerlijk, sindsdien goede ontvangst en perfect beeld. Op zich ben ik tevreden over Digitenne.

Toch wil ik nog eens wat experimenten met een betere antenne dan ik nu heb. Dus de vraag voor de echter nerds is: wie kan een actieve (richt-)antenne aanbevelen die beter ontvangt dan de standaard antenne, nog redelijk betaalbaar is (max rond de 100 euro) en leverbaar is in Nederland?

@Wiend Televes Dat Boss Mix LR deze is met ingebouwde FM/4G/5G-Filter is de beste de je kan kopen voor rond 100€

Hallo ​@Wiend ,

De antenne hierboven is natuurlijk prima, maar wel uitverkocht. 

Deze antenne is ook uitstekend en is nog wel te bestellen: 

ttps://digitennes.nl/antennes/478-rebox-re-23ga-dvb-t2-power-plus-buiten-antenne-80km-8717056977386.html

Rebox RE-23GA DVB-T2 Power Plus Buiten Antenne – 80km

€ 49,95EAN: 8717056977386

De vervanger / opvolger van de bekende YagiNX antenne. 

Deze antenne heeft maar liefst 25dBi gain en een bereik tot 80 kilometer.

Geschikt voor zowel DVB-T als voor DVB-T2.

•  4G en 5G LTE filter
  •  DVB-T en DVB-T2
  •  Tot 80 km ontvangst

Inclusief 10 meter shielded antenne kabel en montage materiaal voor horizontale en verticale bevestiging.

Het 4G/5G LTE filter zorgt voor bescherming tegen eventuele interferentie van het mobiele telefoon netwerk.

@ Noordzee,

Nu je de Rebox noemt… Heb destijds wel eens naar de Funke uitvoering gekeken, maar nooit aangeschaft toen. 

Bedankt voor je tip en ik ga ‘m bestellen. 

@Noordzee wat houdt 4G / 5G LTE filter in, om het signaal tegen te houden? Jammer trouwens dat Digitenne niet via de 4G/5G netwerk kan werken, dan kun je ook evt terugkijken en bijvoorbeeld film huren. 😁

@Dennis Overbeek 

De frequenties van Digitenne liggen vlakbij de frequenties die gebruikt worden door het mobiele telefoonnetwerk. Het kan zijn dat ontvangers last hebben van de signalen die uitgezonden worden door de zendmasten van het mobiele netwerk. En dan kan er storing ontstaan. Goede antennes hebben een ingebouwd filter waardoor er minder last is van dat soort storingen. 

De 5g-band n28 en 4g-band b20 gebruiken 7xx Mhz frequentie en overlappen met DVB-T frequentie (kanalen 50-60)

De 5g-band n28 en 4g-band b20 gebruiken 7xx Mhz frequentie en overlappen met DVB-T frequentie (kanalen 50-60)

Klopt, een aantal jaar terug zijn er internationale afspraken gemaakt over deze frequenties. De kanalen 49 tot en met 60 zijn nu niet meer bestemd voor DVB-T. Dus ook niet in het buitenland. 

De kanalen 49 tot en met 60 zijn nu niet meer bestemd voor DVB-T. Dus ook niet in het buitenland. 

Nee, deze zijn nog in gebruik, b.v. voor publieke omroepen

Bouquet 1
RTV Drenthe - (kanaal 60)
TV Oost - (kanaal 22 en 60)

Ook commerciële TV zenders gebruiken nog deze kanalen.

Bouquet 2: kanalen 49, 60
Bouquet 3: kanalen 54, 57 en 58
Bouquet 4: kanalen 53 en 56

Met alle respect ​@TDN ,

Hier sla je de plank mis. Dat zijn hele oude frequenties. Kijk voor een actueel overzicht van de frequenties naar bv: 

Of bv hier: 

https://www.radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

Hoi ​@Wiend, welkom op onze community! Ik zie al een levendige discussie staan en er wordt goed meegedacht! Ben je er n beetje uitgekomen? Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Een “hark” ofwel yagi antenne werkt ook uitstekend : https://nl.wikipedia.org/wiki/Yagi-antenne

Voor DVB-T2 in Nederland (digitenne ) vertikaal gepolariseerd opstellen.

O ja, en vooral een goede kabel gebruiken.

@ Noordzee,

Nu je de Rebox noemt… Heb destijds wel eens naar de Funke uitvoering gekeken, maar nooit aangeschaft toen. 

Bedankt voor je tip en ik ga ‘m bestellen. 

@Wiend 

Heb je de Rebox inmiddels al geïnstalleerd? 

Ik (we) zijn weer benieuwd hoe dit verder ging.

Maar :

een bereik tot 80 kilometer.

Dat kun je zo niet stellen, dat hangt van vele factoren af, buiten deze antenne.

Geschikt voor zowel DVB-T als voor DVB-T2.

Dat is ook logisch (maar misschien niet voor iedereen )

Interessant! Ik zit dus ook al tijdje met het idee om eens als een nerd te stoeien met een Digitenne antenne en TVheadend. Wel jammer dat deze antenne geen FM/DAB+ ingebouwd heeft zitten, dan had je mooi twee vliegen in 1 klap.

Combi ( of universeel ) heeft nooit mijn voorkeur heeft eigenlijk nooit mijn voorkeur, van alles wat, niets perfect.

Alhoewel, een gekende goedwerkende breedband antenne is een discone antenne :
https://en.wikipedia.org/wiki/Discone_antenna

Maar dan wel weer het type wat je frequentiegebied heeft :
FM :100 MHZ
DAB : 200 MHz
DVB-T : tot 600 MHZ

Da’s nog geen 1:10 (zie wikipedia)

Is wel rondom gevoelig, dus geen richt cq versterking.

Maar richten kan ook niet als je 1 antenne gebruikt voor deze 3 signalen, die komen zeker uit verschillende richtingen.

​​@ ikheetjeff
Wat voor ontvanger(s) had je in gedachten ?
Je komt dan wel met 1 coax aan op je apparaten.

In dit verband :
https://www.rdi.nl/documenten/brochures/2017/juli/21/overzicht-van-het-nederlandse-frequentiespectrum

Dag meneer Yagi 🙂@KeesYagi wat dacht je van een Log-periodic?

https://en.wikipedia.org/wiki/Log-periodic_antenna

(ex PA3BMO, ex 898 VbdBat)

Reageer