Skip to main content
Ik was bezig om een TV-campeer setje samen te stellen met mijn nieuwe FTA ontvanger.

Zo kwam ik er achter dat (als me niet vergis) mijn XORO 8730 geen 5volt voor de antenne kan leveren.

( In de thuis opstelling gebruik ik dat niet want ik heb een hark (yagi) antenne )

Althans ik kan de instelling niet vinden, en met een universeelmeter zie ik ook niets op de antenne aansluiting

Nu heb ik een oude digitenne ontvanger in de antenne kabel gezet en dat werkt.
Hoi Kees,



Volgens diverse sites is dat wel mogelijk. Bijvoorbeeld deze :

https://www.amazon.de/dp/B01MS5N7QD/?tag=shopbay24-21



https://traum-preis.de/2017/12/01/xoro-8730/



Bij mijn XORO staat deze instelling in het menu als Antenna Power.
Ja, idd, ik zal straks nog eens kijken op een groter scherm, ik had nu even een schermpje met een diagonaal van 9cm.

Maar toch had ik het idee dat ik alle menu's gezien heb.

Overigens heb ik nu wel de PAL uitgang aan de gang, in de rommeldoos had ik toch nog een juist snoertje.

De 3,5mm pluggen (met 1 ring extra) is weer net een beetje anders . . .
Lekker ouderwets hobbyen ! 😋
Zeg dat, overigens werkte het met een 3,5mm jack voor audio ook, dan heb je video en 1 kanaal audio.

Daar valt voor het journaal kijken ook nog wel mee te leven.
Ik kan voor Antenne Power On kiezen bij het zenders zoeken. De keuze kan dus een beetje verstopt zitten.
Ik zit ook weer wat te spelen met het zenders zoeken. Ik ontvang nu Smilde (22), Groningen (40), Lingen (37) en Lingen (41). Totaal 20 verschillende FTA-TV-zenders.
Aha, de propagatie is goed, straks ook even kijken, als het er dan nog is.
Ik kan voor Antenne Power On kiezen bij het zenders zoeken.

Klopt !

Daar had ik het nog niet gezocht idd.

En ws heb ik het daar wel uitgezet, toen :-/



Maar, nu zie ik weer dat ik geen kanalen in kan geven maar frequentie (MHz)

Dus om een speciaal kanaal te testen moet ik eerst de frequentie opzoeken.

En dat heb ik nog niet geprobeerd, later meer.
kanaal 22 : 482 Mhz

kanaal 40 : 626 Mhz

kanaal 37 : 602 Mhz

kanaal 41 : 634 Mhz



Aurich :

kanaal 43 : 650 Mhz

kanaal 29 : 538 Mhz

kanaal 35 : 586 Mhz
Nou @KeesYagi



Ik ben benieuwd naar de definitieve samenstelling van jouw pakket FTA-zenders met behulp van de 5 Volt antenne voeding,



Wat is het geworden? Kom je ook aan 20 verschillende zenders?
@KeesYagi



Hoe gaat het nu met jouw XORO 8730? Werkt alles nu goed?
@KeesYagi



Werkt alles nu naar tevredenheid?
Heb je nog een update, @KeesYagi ? Ik weet hier zelf niks van maar voor de meelezers is het misschien nuttig. 🙂
In mijn laatste bijdrage gaf ik aan dat ik het gevonden heb.

Maar voor de duidelijkheid, in mijn normale thuissituatie heb ik een hark antenne en dus geen 5volt nodig, vandaar dat ik 'm ooit heb uitgezet.

Ik wou (is niet doorgegaan) de ontvanger uitlenen aan een kampeerder dus vandaar dat ik de 5volt weer aan wou zetten.

Die zit inderdaad op een plek in het menu waar ik 'm niet verwachtte. (alhoewel ik 'm daar eerder wel gevonden had :-> )

De hark antenne kan ik niet (eenvoudig) draaien dus ik ontvang maar 1 zendmast.
Hoe het verder ging.

Ik heb 5m coax 7mm voorzien van F-connectors en er een actieve antenne aangehangen.

Tot mijn lichte verbazing had ik binnen direct ontvangst, zo heel sterk is het signaal hier niet, en dan ook nog in ruimte op de begane grond met stalen wanden, met een raampje, dat wel maar dan nog.

Het zou toch interessant zijn om de huur ontvanger te vergelijken met een koop ontvanger zoals deze.
Ja, die XORO-ontvangers werken prima!



Maar ik ben nog steeds benieuwd naar welke FTA-zenders jij allemaal ontvangt, als je de antenne buiten plaatst op een iets hogere plek dan beneden in de huiskamer.