Skip to main content
ik heb op mijn splinternieuwe philips 75pus8303/12 een dvb t2 passieve binnenantenne van könig met een versterking van 15db aangesloten, daar ik alleen in npo1,2,3 ben geinteresseerd voor nieuwsberichten, voor de rest heb ik een schotel en kijk uitsluitend duitse tv en netfllix.

nu ontvang ik deze 3 zenders met een kwaliteit van 100 maar slechts met een signaalsterkte van tussen 20 en 30 dus voortdurend valt het beeld weg, wat ik ook probeer.



is dit probleem op te lossen met een ACTIEVE binnenantenne, of een andere krachtigere passieve binnenantenne?



woonplaats limburg/venlo
In Limburg staan relatief niet veel zenders voor DVB-T2. Dat is idd een regio waar een actieve buitenantenne wordt aangeraden. Kaartje met zenderlocaties.



Je spreekt van een passieve antenne en versterking van 15 db. Hoe heb je die versterking geregeld? Als een spriet al een zwak signaal oppakt dan helpt een signaalversterker daarna ook niet.

Passieve antenne's zijn vaak 'sprieten'. Dan moet je wel dicht bij een zendmast zitten voor binnenontvangst.



De versterker in een actieve antenne is bedoeld om het verlies in de kabel tot aan de ontvanger te compenseren. Niet om zwakke ontvangst te verbeteren. Daar helpt alleen de antenne-opstelling in. Bv buiten / de hoogte in.

Ook bebouwing (ook je eigen huis, dus plaats antenne zoveel mogelijk bij een raam aan kant v.d. zender indien je 'm binnen zet) verminderd het signaal.



N.B. voor een actieve (buiten)antenne is ook een power inserter nodig. De tv levert vaak niet de benodigde 5 volt spanning op de coax.
dankjewel voor je prompte reactie, peter!



oke, ik begrijp het nu beter.



deze könig antenne kun je aansluiten op een receiver en versterkt dan 15db.



op de zolder staat een grote lg tv met eenzelfde passieve binnenantenne die een signaalsterkte heeft van 100% maar dan weer een signaalkwaliteit van 54%. het beeld is echter prima.



is dit voor jou een info, waarmee je nog iets kunt?
is dit voor jou een info, waarmee je nog iets kunt?


Ja. Dan heb je hoger in huis dus voldoende signaal. Dan zul je met de antenne voor de tv beneden ook de hoogte in moeten. Dat moet dan zeker een actieve antenne worden om de kabellengte vervolgens wel te compenseren.

Vaak is het makkelijker om buiten de hoogte in te gaan... 😉



Bij mijn moeder bijvoorbeeld:

Begane grond: niets cq heel slecht

Antenne op 1 hoog (+ 40 cm ivm vensterbank) behoorlijke ontvangst, maar niet de Duitse

Buitenantenne t.h.v. (bijna) plafond 1 hoog: uitstekende ontvangst; ook de Duitse



P.S.

Heb je je tv niet op internet aangesloten? Dan kan je volgens mij via de NPO (start) app live kijken. (toch?)
Hoi,



Ik zie dat tomvh in Venlo woont, daar staat een zendmast. Ontvangst zou dus redelijk eenvoudig moeten kunnen.



Ik ben het helemaal eens met de tips van Peter. Jouw huidige antenne is niet de beste antenne. Je kunt is rondkijken op deze website. https://www.conrad.nl/zoeken?categoryName=DVB-T%2FDVB-T2%20ontvangst%20(DVB-T%2FDVB-T2)&categoryPaths=%1Ft02%1Fc37389%1Fc985929&search=dvb-t%20antenne&searchType=regular



Hier staan diverse antennes in verschillende prijsklassen. Daar zal vast wel wat voor jou bij zitten.
ik dank jullie beiden voor de info, daar kan ik wat mee.

ja, ik heb mijn tv op internet aangesloten en kan via npostart-live ook het journaal zien, maar dat beeld en de synchronisatie is niet optimaal, maar als noodoplossing goed te doen

groet,

tom

Reageer