Skip to main content
Beantwoord

Zenderaanbod Digitenne: waarom geen Duitse zender?

  • 12 April 2019
  • 18 reacties
  • 830 keer bekeken

Er is zoveel Engels en waarom niet één Duitse zender. het gekke is dat je dan een heel paket moet kopen ?



*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Hoi PolyDoun,



Bij Digitenne heb je geen mogelijkheid om een extra pakket Duitse zenders bij te kopen. De ruimte voor TV-zenders is bij Digitenne beperkt. Dit is de reden dat er voornamelijk Nederlandse zenders te zien zijn en een enkele Engelse zender.



Ik snap jou wel hoor. Persoonlijk kijk ik ook vaker naar de Duitse zenders, dan naar de Engelse zenders. Op Duitse zenders zoals ARTE, Phoenix en de regionale zenders zijn vaak hele mooie documentaires te zien.



Een oplossing : Zet ook een schotel neer. Hiermee haal je gratis ongeveer 100 Duitse zenders uit de lucht, waarvan de helft in HD-kwaliiteit. Ook nog ruim 100 Engelse zenders trouwens.
En ter aanvulling: KPN kijkt uiteraard naar de populariteit van de zenders. Zenders als ARD, ZDF, NDR, ARTE en Phoenix staan bij mij wel in de Top-30 van mijn favoriete zenders. Maar de gemiddelde Nederlanders (Henk en Astrid) kijken liever naar pulpzenders als RTL4 en SBS6. Dus dat soort zenders worden dan ook door KPN opgenomen in het zenderpakket.
Maar de gemiddelde Nederlanders (Henk en Astrid) kijken liever naar pulpzenders als RTL4 en SBS6.

Wie is Henk & Astrid @Noordzee? 😜🤣
henk en astrid

Toch kijken heel veel mensen naar duitse zenders. Bijvoorbeeld het programma "wer wirt millionair”

 


Langs de Duitse grens kun je Duitse zenders ontvangen met de Digitenne ontvanger.

En je hoeft niet eens zo dicht bij die grens te wonen. Want in Brummen heb ik al de mux van ZDF en de overige zenders die daarin zitten. 

Met '’uitgebreid zoeken'’ zou je alle Digitenne zenders en overige FTA zenders binnen bereik moeten krijgen.


Langs de Duitse grens kun je Duitse zenders ontvangen met de Digitenne ontvanger.

En je hoeft niet eens zo dicht bij die grens te wonen. Want in Brummen heb ik al de mux van ZDF en de overige zenders die daarin zitten. 

Met '’uitgebreid zoeken'’ zou je alle Digitenne zenders en overige FTA zenders binnen bereik moeten krijgen.

 

Moet je dan de antenne anders uitrichten?

Ik woon ik Hengelo en krijg alleen de 34 zenders via Digitenne. Geen duitse zenders.


Hallo @Eurosport2 ,

Moet je dan de antenne anders uitrichten?

Ik woon ik Hengelo en krijg alleen de 34 zenders via Digitenne. Geen duitse zenders.

Ja, je kunt kiezen uit Lingen of Munster. Maar voor jou zal de ontvangst best lastig worden kunnen worden. 50 km is best wel een afstand, Je hebt dan een hoog geplaatste buitenantenne nodig. Let op: Munster is verticaal gepolariseerd net zoals de Nederlandse zenders. Lingen is horizontaal afgesteld. De (RF-)kanaalnummers staan hieronder achter de E vermeld. 

Overigens weet ik dat @DVB-T combiner in Hengelo altijd ontvangst heeft op de Duitse zenders.   

 

MDR S-Anhalt HD
NDR FS NDS HD
SWR RP HD
phoenix HD
tagesschau24 HD
562 E32 v D WDR2 HD Münster/Baumberge (nrw) 51km 131° 50 50 44dB
1LIVE (Internet)
1LIVE diGGi (Internet)
ARD alpha HD (Internet)
BR Fernsehen Süd HD (Internet)
COSMO (Internet)
Das Erste HD
ONE HD
SR Fernsehen HD (Internet)
WDR 2 Rheinland (Internet)
WDR 3 (Internet)
WDR 4 (Internet)
WDR 5 (Internet)
WDR Event (Internet)
WDR HD Dortmund
WDR HD Münster
WDR Maus (Internet)
WDR Mediathek (Internet)
arte HD
hr-fernsehen HD (Internet)
rbb Berlin HD (Internet)
578 E34 v D WDR1-Münster HD Münster/Baumberge (nrw) 51km 131° 50 50 44dB
3sat HD
KiKA HD
ZDF HD
ZDFinfo HD
zdf_neo HD
666 E45 v D ZDF HD Münster/Baumberge (nrw) 51km 131° 50 50 43dB
BR Fernsehen Süd HD* / NDR SH HD
MDR S-Anhalt HD* / NDR MV HD
N-JOY (Data)
N-JOY (Radio)
NDR 1 Nieders. HAN (Radio)
NDR 1 Niedersachsen (Data)
NDR 2 (Data)
NDR 2 (Radio)
NDR FS HH HD*
NDR FS MV HD*
NDR FS NDS HD
NDR FS SH HD*
NDR Info (Data)
NDR Info (Radio)
WDR HD Köln
hr-fernsehen HD* / NDR HH HD
602 E37 h D NDR-NDS HD Lingen/Damaschke (nds) 48km 51° 20 20 39dB
ARD alpha HD (Internet)
BR Fernsehen Süd HD (Internet)
Das Erste HD
MDR S-Anhalt HD (Internet)
NDR Blue (Data)
NDR Blue (Radio)
NDR Info Spez. (Radio)
NDR Info Spezial (Data)
NDR Kultur (Data)
NDR Kultur (Radio)
NDR Plus (Radio)
NDR Schlager (Data)
ONE HD
Radio Bremen HD (Internet)
SR Fernsehen HD (Internet)
SWR BW HD (Internet)
WDR HD Köln (Internet)
arte HD
hr-fernsehen HD (Internet)
phoenix HD
rbb Brandenburg HD (Internet)
tagesschau24 HD
634 E41 h D ARD-NDR HD Lingen/Damaschke (nds) 48km 51° 20 20 39dB

 

 


Hoi @Eurosport2 . Woon je in Hengelo, Overijssel, boven Enschede of Hengelo in Gelderland?

Zelf heb ik op m'n logeeradres één Duitse mux. Die met o.a. ZDF. Die waar ARD in zit krijg ik niet in midden Gelderland. Nog wat verder van Duitsland dan Hengelo, Gelderland.

Maar nu met het slechte weer is er geen ontvangst. 's Avonds en ‘s nachts is het het best. En met mooi weer.

Zenders zoeken doe je dan ook het best en de late avond / begin nacht.


Jammer dat kpn niet zelf reageert. Ze  zouden in ieder geval één Duitse zender moeten opnemen.


Waarom geen Duitse zender op digitenne ?


Hallo @Eurosport2 ,

Moet je dan de antenne anders uitrichten?

Ik woon ik Hengelo en krijg alleen de 34 zenders via Digitenne. Geen duitse zenders.

Ja, je kunt kiezen uit Lingen of Munster. Maar voor jou zal de ontvangst best lastig worden kunnen worden. 50 km is best wel een afstand, Je hebt dan een hoog geplaatste buitenantenne nodig. Let op: Munster is verticaal gepolariseerd net zoals de Nederlandse zenders. Lingen is horizontaal afgesteld. De (RF-)kanaalnummers staan hieronder achter de E vermeld. 

Overigens weet ik dat @DVB-T combiner in Hengelo altijd ontvangst heeft op de Duitse zenders.   

 

MDR S-Anhalt HD
NDR FS NDS HD
SWR RP HD
phoenix HD
tagesschau24 HD
562 E32 v D WDR2 HD Münster/Baumberge (nrw) 51km 131° 50 50 44dB
1LIVE (Internet)
1LIVE diGGi (Internet)
ARD alpha HD (Internet)
BR Fernsehen Süd HD (Internet)
COSMO (Internet)
Das Erste HD
ONE HD
SR Fernsehen HD (Internet)
WDR 2 Rheinland (Internet)
WDR 3 (Internet)
WDR 4 (Internet)
WDR 5 (Internet)
WDR Event (Internet)
WDR HD Dortmund
WDR HD Münster
WDR Maus (Internet)
WDR Mediathek (Internet)
arte HD
hr-fernsehen HD (Internet)
rbb Berlin HD (Internet)
578 E34 v D WDR1-Münster HD Münster/Baumberge (nrw) 51km 131° 50 50 44dB
3sat HD
KiKA HD
ZDF HD
ZDFinfo HD
zdf_neo HD
666 E45 v D ZDF HD Münster/Baumberge (nrw) 51km 131° 50 50 43dB
BR Fernsehen Süd HD* / NDR SH HD
MDR S-Anhalt HD* / NDR MV HD
N-JOY (Data)
N-JOY (Radio)
NDR 1 Nieders. HAN (Radio)
NDR 1 Niedersachsen (Data)
NDR 2 (Data)
NDR 2 (Radio)
NDR FS HH HD*
NDR FS MV HD*
NDR FS NDS HD
NDR FS SH HD*
NDR Info (Data)
NDR Info (Radio)
WDR HD Köln
hr-fernsehen HD* / NDR HH HD
602 E37 h D NDR-NDS HD Lingen/Damaschke (nds) 48km 51° 20 20 39dB
ARD alpha HD (Internet)
BR Fernsehen Süd HD (Internet)
Das Erste HD
MDR S-Anhalt HD (Internet)
NDR Blue (Data)
NDR Blue (Radio)
NDR Info Spez. (Radio)
NDR Info Spezial (Data)
NDR Kultur (Data)
NDR Kultur (Radio)
NDR Plus (Radio)
NDR Schlager (Data)
ONE HD
Radio Bremen HD (Internet)
SR Fernsehen HD (Internet)
SWR BW HD (Internet)
WDR HD Köln (Internet)
arte HD
hr-fernsehen HD (Internet)
phoenix HD
rbb Brandenburg HD (Internet)
tagesschau24 HD
634 E41 h D ARD-NDR HD Lingen/Damaschke (nds) 48km 51° 20 20 39dB

 

 

 

Ik was hierboven uitgegaan van Hengelo in Overijssel. 

Wanneer @Eurosport2 in Hengelo Gelderland woont, dan kan hij op de kanalen 35 en 46 uitrichten naar Wesel. Dat is maar 33 km en dat zou mogelijk kunnen met een hoge buitenantenne. Wel horizontaal gepolariseerd. Zie het tabelletje hieronder.  (Of anders verticaal richting Wesel, ook vanuit Hengelo-Gelderland is dat 50 km. Zie het tabelletje hierboven.)    

MDR S-Anhalt HD
NDR FS NDS HD
SWR RP HD
phoenix HD
tagesschau24 HD
586 E35 h D WDR2 HD Kleve/Bresserberg (nrw) 33km 206° 6 6 41dB
1LIVE (Internet)
1LIVE diGGi (Internet)
ARD-alpha HD (Internet)
BR FS Süd HD (Internet)
Das Erste HD
KIRAKA (Internet)
ONE HD
WDR 2 (Internet)
WDR 3 (Internet)
WDR 4 (Internet)
WDR 5 (Internet)
WDR Event (Internet)
WDR HD Düsseldorf
WDR HD Duisburg
WDR HD Wuppertal
WDR Mediathek (Internet)
WDRcosmo (Internet)
arte HD
hr-fernsehen HD (Internet)
rbb Berlin HD (Internet)
674 E46 h D WDR1-West HD Kleve/Bresserberg (nrw) 33km 206° 6 6 40dB

Waarom geen Duitse zender op digitenne ?

Ik ben bang dat daar niet overal in het land genoeg belangstelling voor is. Het zenderaanbod is beperkt tot 34 kanalen en dan moeten er keuzes gemaakt worden. Er is uiteraard voornamelijk gekozen voor de Nederlandse zenders aangevuld met de belangrijkste Engelse zenders.  

In het oosten van het land is men meer gericht op Duitsland dan in het westen. 


Via de iTV / TV+ weet kpn dat er in het Westen/midden van het land nauwelijks op de Duitse zenders wordt afgestemd. Als je dicht genoeg langs de grens woont, tot ca. zo'n 30 km, kun je met Digitenne ook Duitse zendmasten krijgen. 

KPN heeft enkele jaren geleden de software al aangepast dat met '’uitgebreid zoeken'’ er ook niet-Digitenne zenders op komen.

Als je zoekt '’op provincie'’ krijg je alleen de Digitenne zenders.


Jammer dat kpn niet zelf reageert. Ze  zouden in ieder geval één Duitse zender moeten opnemen.

Hi @Eurosport2, ik wil best reageren maar heb niet toe te voegen an hetgeen @Noordzee en @PeterG allemaal al hebben benoemd 🙂 Er is naar verhouding niet erg veel behoefte aan een Duitse zender, dus dit is niet iets waar we een zender waar meer animo voor is om gaan schrappen.

Ik hoop dat het je -met de hulp die je hiervoor krijgt via dit topic- gaat lukken om vanuit Hengelo alsnog Duitse zenders te ontvangen!


Wie bepaald de behoefte en welke criteria liggen hieraan ten grondslag.

kan me niet voorstellen dat de zdf of ard minder in trek zijn dan alle huidige.


Er is geen ruimte in de bandbreedte. In Nederland wordt echt niet veel Duitse tv gekeken. Veel minder dan je denkt.

99 % van de afnemers van de extra Duitse zenders bij KPN TV woont langs de grens.

Echt geen mogelijkheid voor KPN TV? Echt alleen maar Digitenne mogelijk voor je?


Wie bepaald de behoefte en welke criteria liggen hieraan ten grondslag.

kan me niet voorstellen dat de zdf of ard minder in trek zijn dan alle huidige.

KPN gaat over 28 zenders. De NPO-zenders en de regionale zenders worden gratis uitgezonden. De zendereigenaren verkopen hun zenders aan KPN in pakketten van meerdere zenders. Hierdoor zie je soms ook wel een wat minder populaire zender in jouw zenderlijst staan. 
 

Maar het belangrijkste is het ruimtegebrek. Er kunnen bij Digitenne helaas niet onbeperkt zenders toegevoegd worden. 
 

Zelf zou ik ook bv liever Das Erste, Arte en Phoenix zien dan bv Nickelodeon, TLC en True Amateurs. 
Maar KPN is gebonden aan contracten en houdt ook rekening met de populariteit van een zender en de prijs die KPN moet betalen voor doorgifte. 
 

Overigens kijk ik zelf de Duitse zenders via de schotel. Via internet kun je de publieke Duitse zenders ook gratis zien.