Skip to main content

Ik begrijp dat het identificeren van spam prioriteit heeft boven het blokkeren van e-mails.

Dit betekent dat eventueel geblokkeerde e-mails toch in de spamfolder terecht komen en door de gebruiker gecheckt of verwijderd moeten worden.

Het zou plezieriger zijn als de prioriteit omgekeerd wordt. zodat de spamfolder niet gevuld wordt met ongewenste  e-mails.

Met vriendelijke groet.

Goedemorgen lezers,

Net als forum-bezoeker Duursuur zie ik dat geblokkeerde emails in de spamfolder komen.

Blokkeren kiezen we niet voor niets. Dus eens met Duursuur. Met vriendelijke groet.

 


Hoi Duursuus, RIchard, welkom! Het blokkeren van adressen werkt vanuit het principe dat je dit doet omdat de mail ongewenst is. Ongewenste mail is spam, vandaar dat de mails dan ook daar terechtkomen. In de basis kun je de spamfolder verder gewoon negeren. Maar, het geeft je de gelegenheid om mails toch nog terug te halen als je onverhoopt een verkeerd adres geblokkeerd hebt.

 

Wil je mails van een specifiek afzenderadres toch helemaal weghebben, maak dan een filterregel aan (Instellingen > E-Mail > Filter Regels). Kies voor ‘Nieuwe regel aanmaken’. Stel bij Voorwaarden ‘Van’ in en bij Acties ‘Annuleren'.  Zo worden mails van die afzender geweigerd voor ze bij je binnenkomen.

Let op: deze geannuleerde mails zijn niet terug te halen. Dus wees er zeker van dat je een voorwaarde instelt (anders geldt de regel voor alle mail) en dat het adres dat je invult inderdaad een is waar je helemaal geen mail meer van wilt ontvangen.


Beste Erik,

Je beschrijft precies het probleem dat ik heb en dat ik graag veranderd zie.

Inderdaad is ongewenste email 'spam’. En het is plezierig dat men de spamfolder kan bekijken omdat er met enige regelmaat e-mails in komen die voor de ontvanger geen spam zijn.

Maar, je legt uit dat men e-mails volledig kan blokkeren door een filterregel aan te maken en als actie te kiezen voor “Annuleren". Die e-mails zouden dan ook niet in de spamfolder terecht moeten komen. Nu blijkt dat dat laatste wel degelijk gebeurt. Ik heb annulerende filterregels aangemaakt voor e-mailadressen die eindigen op .icu en op .xyz en dus zouden die geweigerd worden, maar ze verschijnen elke dag in mijn spamfolder. Ze worden dus niet geweigerd.

En omdat het er iedere dag ca. 10 zijn moet ik dus met enige regelmaat vele ongewenste e-mails in mijn spamfolder bekijken om te checken of er een verdwaalde goede e-mail bij zit. En dat kan niet de bedoeling van KPN zijn.

Met vriendelijke groet.


Kun je eens een screenshot plaatsen van hoe je de filterregel hebt ingesteld? Wellicht is er nog iets dat aangepast moet worden.


Beste Erik,

Hierbij stuur ik je een schreenshot van de xyz filterregel.

Groet

 


Bij de ‘Van’ is er wel echt een mailadres constructie nodig. Probeer het eens met @*.xyz of *@*.xyz


Hoi Duursuus, RIchard, welkom! Het blokkeren van adressen werkt vanuit het principe dat je dit doet omdat de mail ongewenst is. Ongewenste mail is spam, vandaar dat de mails dan ook daar terechtkomen. In de basis kun je de spamfolder verder gewoon negeren. Maar, het geeft je de gelegenheid om mails toch nog terug te halen als je onverhoopt een verkeerd adres geblokkeerd hebt.

Dit is wat kort door de bocht. Er is een verschil tussen ongewenst en spam. Als ik geabonneerd ben op een nieuwsbrief (van een correct bedrijf als KPN) en ik wil hem niet meer lezen staat onder aan die mail een knopje waarmee je je kunt afmelden: het verder doorsturen van die mail is ongewenst.

SPAM wordt verstuurd door bedrijven die mail sturen waarvoor ik me nooit heb aangemeld. Hoe komen ze aan het mail adres? Per ongeluk klikken op een linkje, maar ook door gehackte pc's te scannen op email adressen. (Daarom stuur ik mail met een verzendlijst door met BCC  maar da's een ander onderwerp).

Het komische van het KPN spamfilter is echter dat regelmatig mail uit de eerste categorie (waarbij de geadresseerde zelf actie kan ondernemen om verzenden te stoppen) in de spam folder terecht komt. Afzenders: KPN (ja ook KPN wordt als spam verzender herkend!), ABN, HCC en zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

En mail waaraan je alleen al kunt zien aan de opbouw is geen spam en komt dus gewoon in de binnengekomen mail. Aanbiedingen voor een te winnen cadeaubon bij Bol.com, AH, mail met linkjes voor allerlei acties (waarbij enig graven duidelijk maakt dat Bol.com niet de afzender is), bitcoins etc.

En naast de kans dat klikken op de linkjes kan betekenen dat "komische” software wordt geïnstalleerd, ook je email adres (want dat werkt) wordt doorgezet naar spam verzenders.

Hoe veranderen we dit? Op de eerste plaats door een correct werkend spamfilter (het spamfilter van Gmail of Outlook.com kent maar weinig onterechte spam kwalificaties), maar vooral om ongewenste mail (“ik wil die nieuwsbrief niet meer)  af te melden bij de verzender, zeker bij correct handelende verzenders als KPN, ABN, HCC en wat dies meer zij en een duidelijkere manier van melden van wel/niet spam vanuit de diverse mailprogramma's als Outlook (Office) en dergelijke algemeen gebruikte apps. Een methode die werkt graag!


Kan intussen NRC-Vandaag aan de lijst toevoegen. Echt geen spam (en voorzien van een "knopje” om de mail voorkeuren aan te passen, ook volledig stopzetten kan)


Technisch gezien is dat onderscheid er inderdaad. Maar voor het overgrote deel van de mensen is alle mail die ze niet willen spam. Dat is wat we in de praktijk ook zien: dat veel legitieme nieuwsbrieven als spam gemarkeerd worden door mensen. Waardoor je dan ook dit soort dingen krijgt:

Het komische van het KPN spamfilter is echter dat regelmatig mail uit de eerste categorie (waarbij de geadresseerde zelf actie kan ondernemen om verzenden te stoppen) in de spam folder terecht komt. Afzenders: KPN (ja ook KPN wordt als spam verzender herkend!), ABN, HCC en zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

Mensen weten niet dat ze zich kunnen afmelden voor dit soort nieuwsbrieven. Of mensen willen die moeite niet nemen, Of bedrijven houden zelf hun mailinglijsten niet goed bij en halen mensen die zich afmelden er niet af en/of halen mailadressen waarvan duidelijk is dat ze niet werken er niet van af. 

Deze twee dingen, mensen die de markeer-als-spam knop gebruiken en bedrijven die hun mailinglijsten niet goed schoon houden zijn de grootste veroorzakers van legitieme-mail-die-als-spam-wordt-gezien. Wij, en onze filterleverancier, doen ons best om dat zo goed mogelijk in toom te houden, maar we kunnen niet alles. 


 Het blokkeren van adressen werkt vanuit het principe dat je dit doet omdat de mail ongewenst is. Ongewenste mail is spam, vandaar dat de mails dan ook daar terechtkomen. In de basis kun je de spamfolder verder gewoon negeren. 

 

Ongewenste mail is geen spam! Maar wat nog veel leuker is: de mail in de spamfolder mag je niet negeren. KPN heeft welliswaar een hoge limiet, maar door de spamfolder geheel te negeren loopt je mailbox vol. En als je van de “verkeerde” apps als Microsoft Office gebruik maakt zie je de kpn spamfolder niet. Maar je krijgt op een gegeven moment wel de boodschap dat je mailbox vol is! KPN zou de zelfde oplossing kunnen kiezen als Gmail (maar heeft dat niet gedaan): bij Gmail wordt de spamfolder na 30 dagen geleegd.


Beste Erik,

Jouw suggestie om een volledig e-mailadres (*@*.icu) in het filter te gebruiken heeft geen effect. De ongewenste e-mails komen toch in de spamfolder terecht. Om te testen hoe het nu gaat met e-mails die niet in de spamfolder terecht zouden moeten komen, heb ik een privé Hotmail account gebruikt.

Ik heb een annulerende filterregel met .co aangemaakt en wat blijkt de e-mail van hotmail.com komt niet aan en wordt dus wel geblokkeerd. Conclusie: KPN geeft controle op spam prioriteit op controle via filterregels. En dat is zeer irritant, omdat je dan bij controle van de spamfolder door zeer veel ongewenste e-mail heen moet. Tevens houd het opslagcapaciteit bezet zonder dat het nodig is.

Groet.


Wat ik me bij deze discussie afvraag is op welk moment het spamfilter besluit dat iets spam is. Als ik webmail opstart? Of als de mail server een mailtje ontvangt? Want ik kan wel in webmail regels maken waardoor er met een mailtje iets gebeurt als ik mijn mailbox via webmail benader, maar werken die regels ook als ik mijn mailbox via tablet of PC of telefoon benader? Lijkt mij niet. Maar ja zonder een exacte beschrijving van de mailafhandeling valt ook niet te controleren of de mail wordt afgehandeld zoals bedoeld door de KPN techneuten! Zo'n beschrijving wordt node gemist (maar daar is al meerdere keren om gevraagd, dus die zal er wel niet komen).


Waarom (als voorbeeld) herkent het spamfilter niet dat deze mails spam zijn?

 

en

 

Maar wél correcte mail eindigt in de spamfolder:

 

Alleen al aan de afzender zou je kunnen besluiten om de eerste twee wél in de spam filter te gooien. Maar ja, misschien is het spamfilter (nog steeds) onvolwassen!

André.


Wat ik me bij deze discussie afvraag is op welk moment het spamfilter besluit dat iets spam is. Als ik webmail opstart? Of als de mail server een mailtje ontvangt? 

Zodra een mail binnenkomt op de mailserver van KPN wordt deze eerst door de spamfilter geloodst. De uitkomst kan drieledig zijn.

  • Het is echt/bewezen spam.
  • Het is mogelijk spam.
  • Het is geen spam.

In het eerste geval gaat die mail resoluut de prullenbak in en wordt geeneens opgeslagen op de mailserver van KPN.

In het tweede geval komt de mail in jouw spamfolder terecht en in het derde geval in jouw inbox.

De filterregels die je in webmail kunt instellen hebben alleen hun uitwerking op de mails van de tweede en derde categorie. Die filterregels stel je niet in op jouw webmail, maar je stelt ze via de webmail (user interface) in op jouw mailbox en ze zijn dus ook van kracht als je een andere mailcliënt gebruikt.


Waarom (als voorbeeld) herkent het spamfilter niet dat deze mails spam zijn?

 

en

 

Maar wél correcte mail eindigt in de spamfolder:

 

Alleen al aan de afzender zou je kunnen besluiten om de eerste twee wél in de spam filter te gooien. Maar ja, misschien is het spamfilter (nog steeds) onvolwassen!

Zolang die mailafzenders/domeinen (samsung.nl en mjnbutiler.com) niet als spamafzenders/domeinen gekenmerkt zijn zullen mails van deze afzenders gewoon in jouw inbox terechtkomen.

Het is nu zaak om de spamfilter te laten "leren" dat die afzenders spammers zijn en dat kan je als klant dus versnellen door dergelijke mails als spam te kenmerken. Doen meerdere abonnees dat, dan zal de spamfilter besluiten het emailadres of zelfs het hele domein als possible spammer te betitelen waardoor mails in ieder geval in de spamfolder geplaatst worden. Na nadere analyse door de spamfilter kan de afzender dan zelfs confirmed spammer betiteld worden waarna de mails dus direct weggegooid zullen worden.

Het succes van een "self learning" spamfilter staat of valt bij de kennis en ervaring van zijn docenten ... wij dus.

Weet ook dat elke mailbox een score krijgt over hoe betrouwbaar ze spam aan en afmelden.

Als jij altijd correct spam aan- of afmeldt dan zal de spamfilter meer waarde gaan hechten aan jouw melding en eerder actie ondernemen.

Het succes van de spamfilter bepalen we dus voor een gedeelte zelf!


Beste wjb,

In één van jouw antwoorden schrijf je: 

“ Zodra een mail binnenkomt op de mailserver van KPN wordt deze eerst door de spamfilter geloodst. De uitkomst kan drieledig zijn.

  • Het is echt/bewezen spam.
  • Het is mogelijk spam.
  • Het is geen spam.

In het eerste geval gaat die mail resoluut de prullenbak in en wordt geeneens opgeslagen op de mailserver van KPN.

In het tweede geval komt de mail in jouw spamfolder terecht en in het derde geval in jouw inbox.

De filterregels die je in webmail kunt instellen hebben alleen hun uitwerking op de mails van de tweede en derde categorie.”

Die laatste bewering dat de filterregels alleen hun uitwerking hebben op de tweede categorie is naar mijn ervaring niet juist. Ik krijg in mijn spamfolder nog steeds e-mails die ik via de filterregels op annuleren heb gezet. Conclusie: e-mails uit de tweede categorie worden nadat ze tot die categorie zijn veroordeeld niet meer via de filterregels getest.

En dat is uiterst irritant


Blijf bij het verzoek: documenteer de spam afhandeling nu eens compleet in een verhaal van max een halve pagina, en leg daarnaast eens uit hoe ik mail van bijvoorbeeld het AD en NRC gewoon in mijn inbox krijg. Hoe vaak moet ik doorgeven dat de mail van (bijvoorbeeld) deze twee verzenders geen spam is met als gevolg dat postvak in de plek is waar ze terecht komen?


Hoe vaak moet ik doorgeven dat de mail van (bijvoorbeeld) deze twee verzenders geen spam is met als gevolg dat postvak in de plek is waar ze terecht komen?

Daar is geen zinnig antwoord op te geven immers dat hangt er vanaf hoeveel anderen die mail ook als valide mail bestempelen en hoeveel anderen er juist zijn die zeggen dat die mail wel spam is. 

Ik krijg mails van het AD overigens gewoon in mijn inbox.