Skip to main content
Antwoord

1 maand Viaplay genomen, opzeggen kan na de 1e maand. Wordt het dan gelijk opgezegd?

• November 9, 2025
  • 13 reacties
  • 125 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

De formule 1 werd weer een beetje spannend dus besloten om voor een maandje Viaplay aan te zetten. Het is mijn gewoonte om na het aanzetten een abonnement na bevestiging direct weer uit te zetten. Zo sluimert er niks door. 
Maar nu de clou. Ik heb Viaplay aangezet op 19 oktober. De uitzetknop is “greyed out” met de mededeling “Uit te zetten vanaf 20-11-2025"

Op die manier zit ik toch in een nieuwe maand? Is dit nou een truc van KPN om een ieder minimaal 2 maanden te laten betalen? Ik vind het vreemd. Wellicht dat iemand me kan helpen. 

met vriendelijke groet, Bart

Beste antwoord door PeterG

De eerste maand kun je het niet stopzetten. Vandaar dat de knop grijs is.

Daarna kun je het via MijnKPN dagelijks uitzetten inderdaad. Het stopt dan na circa 15 minuten. 

Het deel wat die maand niet gebruikt is (via je maand factuur betaal je vooruit) wordt op de volgende factuur verrekend. 

Je kunt het dus na de laatste race uitzetten. Dat is 1 maand + 17 dagen. Je betaalt geen dag meer. Na de volgende factuur met de verrekening van de niet gebruikte dagen in de tweede maand (20/11 tot en met 19/12, die je dan niet helemaal neemt).

13 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 9, 2025

Eerste maand moet je compleet afnemen.

Daarna kan je hem via MIJNKPN (als het via KPN de facturatie loopt) dagelijks opzeggen en hij stopt dan meteen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 9, 2025

Eerste maand moet je compleet afnemen.

Daarna kan je hem via MIJNKPN (als het via KPN de facturatie loopt) dagelijks opzeggen 

Dat klopt niet, als ​@BartvdM79 eerst per 20-11-2025 kan opzeggen, moet hij ook nog een vol maand betalen, dus hij is verplicht 2 maanden te abonneren.

hij stopt dan meteen.

Staat duidelijk bij ViaPlay, niet meteen maar nog tot de volgende facturatiedatum, men kan sowieso niet per dag abonneren.

Hoe lang kan ik Viaplay gebruiken?

Na je annulering behoudt je toegang tot je volgende facturatiedatum.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 9, 2025

Dat is alleen als je heb abonnement afneemt bij ViaPLay.

Ik ga ervan uit dat ​@BartvdM79 het abonnement afneemt bij KPN.

En dan klopt het wat ik schreef.

Zie ook hier.

Om Viaplay via KPN op te zeggen, ga je naar MijnKPN, log je in, en zet je het zenderpakket uit bij je tv-product. Als je een KPN-klant bent en Viaplay via je tv-aanbieder hebt, moet je het abonnement rechtstreeks via KPN stopzetten, omdat zij het beheren. 

Stappenplan

1. Log in op MijnKPN: Ga naar de website van KPN en log in op je account.
  2. Kies je Thuis product: Selecteer het juiste product waar Viaplay onder valt.
  3. Zet het zenderpakket uit: Klik op het minteken om het pakket stop te zetten.
  4. Ga naar je winkelmand: Controleer de wijziging in je winkelmand.
  5. Bevestig de opzegging: Ga akkoord met de voorwaarden en klik op de knop 'Bevestigen'. 

En zie deze topic.

Dit geld voor alle streamingdiensten die je via KPN afneemt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 9, 2025

….

Lees je wel wat ​@BartvdM79 schreef? De uitzetknop is grijs

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 9, 2025

Ja

Ja.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 9, 2025

Ja.

En waarom adviseer je hem ook nog in MijnKPN uit te zetten? A.u.b niet per autopilot antwoord geven, de niet kan kloppen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 9, 2025

Ja

Ja.

En waarom adviseer je hem ook nog in MijnKPN uit te zetten? A.u.b niet per autopilot antwoord geven, de niet kan kloppen.

---------------------------  

Op die manier zit ik toch in een nieuwe maand? Is dit nou een truc van KPN om een ieder minimaal 2 maanden te laten betalen? Ik vind het vreemd. Wellicht dat iemand me kan helpen.

--------------------------- 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 9, 2025

Beste ​@BartvdM79 

Er is (helaas) wat verwarring ontstaan zo te lezen.

Als ik jouw tekst goed interpreteer, dan heb je het abonnement op ViaPlay afgenomen via KPN.

Klopt deze conclusie die ik uit jouw bericht haalt?

Alvast mijn hartelijke dank,

Joop

P.S.

De knop in MIJN KPN is pas bruikbaar na de eerste maand.

Eerder kan je hem niet opzeggen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 9, 2025

Wat wil je daarmee zeggen? Als hij aangeef dat hij in MijnKPN niet kan uitzetten omdat de knop grijs is… en je wil hem helpen om hem naar MijnKPN te wijzen? Welke logic zit hier achter?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 9, 2025

Ik zal het met screenshots proberen te verduidelijken. Ik heb alles via de mijnKPN app gedaan. Hieronder overzicht van mijn app. 

Klik op Viaplay:

Maar ik heb in de voorwaarden onderstaande info gevonden:

Betekent dit dat na de eerste maand de kosten per dag worden gefactureerd? Dan heb ik de hele discussie voor niks opgestart....

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • November 9, 2025

De eerste maand kun je het niet stopzetten. Vandaar dat de knop grijs is.

Daarna kun je het via MijnKPN dagelijks uitzetten inderdaad. Het stopt dan na circa 15 minuten. 

Het deel wat die maand niet gebruikt is (via je maand factuur betaal je vooruit) wordt op de volgende factuur verrekend. 

Je kunt het dus na de laatste race uitzetten. Dat is 1 maand + 17 dagen. Je betaalt geen dag meer. Na de volgende factuur met de verrekening van de niet gebruikte dagen in de tweede maand (20/11 tot en met 19/12, die je dan niet helemaal neemt).

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 9, 2025

Duidelijk Peter. Het is een iets andere werkwijze dan  de meeste aanbieders hanteren. Vandaar mijn verwarring. Bedankt voor alle reacties en hulp!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 9, 2025

Hi iedereen, ik grijp hier ook even in want dit gesprek neemt zo wel een nare wending en daar wordt niemand blij van. Ik zal dit uitleggen. 

Er zijn 2 manieren om Viaplay af te nemen en op te zeggen. 

1. Via KPN en dus via Mijn KPN. De eerste maand dat je het afneemt is het knopje om het uit te zetten inderdaad grijs. Na die eerste maand kan Viaplay in Mijn KPN worden uitgezet en wordt dan ook per direct opgezegd. Als je al vooruit hebt betaald wordt dit op de volgende factuur verrekend.
  2. Via Viaplay zelf. Dan kun je het op ieder moment opzeggen met nog de periode te gaan die al betaald is. 

Hopelijk kom ik niet bot over, dat is namelijk helemaal niet mijn bedoeling. Maar laten we het alsjeblieft verder hierbij laten, ​@BartvdM79 heeft er niets aan en andere lezers ook niet.