Skip to main content
Vraag

Abonnement van de tv ontvanger gaat van € 5, naar € 6 per maand

• 26 februari 2025
  • 22 reacties
  • 358 keer bekeken

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Het abonnement van de 2de KPN tv ontvanger wordt 20% duurder.

20% is wel heel erg veel.

De waarde van de KPN tv ontvanger schat ik zelf op ongeveer € 60,-- (inkoopprijs KPN), maar dit is een persoonlijke schatting.

22 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36645 reacties
  • 26 februari 2025

Hallo ​@joop2011 ,

Daar loopt al een uitgebreide discussie over.

• 3346 reacties
  • 26 februari 2025
joop2011 schreef:

De waarde van de KPN tv ontvanger schat ik zelf op ongeveer € 60,-- (inkoopprijs KPN), maar dit is een persoonlijke schatting.

Je betaald niet voor de tv ontvanger. Er is geen sprake van huur ofzo. Je betaald voor de tv dienst. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2692 reacties
  • 26 februari 2025
Marlon92 schreef:

Je betaald niet voor de tv ontvanger. Er is geen sprake van huur ofzo. Je betaald voor de tv dienst. 

Jawel, voor de 2e ontvanger betaal je ‘huur'.

Voor de tv-dienst + 1e ontvanger betaal je een ander bedrag.

• 386 reacties
  • 26 februari 2025

Je huurt de 2e tv ontvanger om via de 2e tv ontvanger op een tv te kunnen kijken.
Een mooi moment om te controleren of je nog gebruikt waarvoor je betaald.
Zie ook de link in het bericht van Noordzee en dit topic.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8369 reacties
  • 26 februari 2025
joop2011 schreef:

Het abonnement van de 2de KPN tv ontvanger wordt 20% duurder.

20% is wel heel erg veel.

Beste ​@joop2011 , wat dacht je dan van de vaste telefoon, die gaat van €2 naar €3, 50% verhoging😡

• 3346 reacties
  • 26 februari 2025
Katana321 schreef:
Marlon92 schreef:

Jawel, voor de 2e ontvanger betaal je ‘huur'.

Hoe kom je daar bij? Waar op de website van KPN zie je dat staan?

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2692 reacties
  • 26 februari 2025
Marlon92 schreef:

• 3346 reacties
  • 26 februari 2025
Katana321 schreef:
Marlon92 schreef:

Daar staat toch niet dat er sprake is van huur?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8369 reacties
  • 26 februari 2025
Marlon92 schreef:
Katana321 schreef:
Marlon92 schreef:

Beste ​@Marlon92 1 tv decoder is bij het abo inbegrepen een 2e decoder kost €5, straks €6 per maand, dat noem ik ook huren.

Hoe wil jij het dan noemen???

CC ​@Katana321 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2692 reacties
  • 26 februari 2025

En voor alle duidelijkheid: ook de 1e tv-ontvanger huur je dus. De tv-ontvangers van kpn kun je niet kopen.

• 784 reacties
  • 26 februari 2025
Marlon92 schreef:
Katana321 schreef:
Marlon92 schreef:

Er staat ook niet dat het voor de TV dienst is er staat toch echt letterlijk een extra ontvanger. Ergo het is dood ordinaire huur. 

Zie ook mijn laatste reactie in het andere hier genoemde topic.

PeterG
Superuser
  • 61140 reacties
  • 26 februari 2025

Wat een drukte. 

Telefoon was zeker 6 jaar € 2 per maand. Dus deze verhoging over dié periode.…

En extra ontvanger was zeker 8 jaar € 5, dus daar valt de verhoging ook nog wel mee.

Als het over die jaren in stapjes was verhoogd hoorde je nu niemand. 

Het lijkt de loempia van de markt wel. Alle klanten van die man stonden op hun achterste benen na verhoging van € 1 naar € 1,25 in 2019. Maar hij was daarvoor al 10 jaar € 1.

Inmiddels is een loempia € 1,75. En iedere verhoging van 25 cent gaf weer discussie en reuring. 

Maar ja Hollanders hè. Liever alles gratis denk ik.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4411 reacties
  • 26 februari 2025
Rowi. schreef:
Marlon92 schreef:
Katana321 schreef:
Marlon92 schreef:

Er staat ook niet dat het voor de TV dienst is er staat toch echt letterlijk een extra ontvanger. Ergo het is dood ordinaire huur. 

Zie ook mijn laatste reactie in het andere hier genoemde topic.

Licentie voor kijkrechten, huur voor het kastje, die discussie is hier wel vaker maar het feit blijft dat je er 5 euro per extra voor betaald (of straks 6 euro) dus waarom komt steeds die discussie naar boven? Uiteindelijk blijf je betalen voor alle extra tv ontvangers hoe je het ook gaat noemen.

• 784 reacties
  • 26 februari 2025

@Ik_Combineer er zit een zeer groot verschil tussen het recht om te mogen kijken via een tv ontvanger en de huur van het apparaat zelf. Als er een duidelijke specificatie komt welk deel van die prijs het kijkrecht is en welk deel echte huur dan zal het mogelijk veranderen.

Want zoals ik in het andere topic al aangaf ook zonder een  TV abonnement kost elke extra ontvanger binnenkort € 6,00. Dus dat het puur en alleen het kijkrecht op een  kastje is gaat gewoonweg niet op.

Dat we moeten betalen veranderd inderdaad niet en het bedrag is dragelijk als je het per product bekijkt. Maar met meerdere ontvangers tikt het totaal factuur bedrag wel aan op jaar basis. Elke prijsverhoging beïnvloedt de koopkracht en daarmee de inflatie. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • 207 reacties
  • 26 februari 2025

wat heb je aan een tv ontvanger als je geen tv abonnement hebt ? 

PeterG
Superuser
  • 61140 reacties
  • 26 februari 2025
retep_ schreef:

Dan is 't een gehuurde Android TV streamingbox ​@retep_ . En als je er één huurt voor 3,50 waarom dan de tweede ook als streamingbox voor 6,00 ???? Dan zou ik zéker geen 2de huren.

Ik heb 2 van die dingen gewoon gekocht. Chromecast Google TV 4k en Nokia streamingbox 8000 (ook 4k).

Het primaire tv toestel is vaak al Smart. Die éne gehuurde à 3,50 zou dan voor de 2de tv zijn. In mijn logica dan 🤗

• 784 reacties
  • 26 februari 2025
PeterG schreef:
retep_ schreef:

Dan is 't een gehuurde Android TV streamingbox ​@retep_ . En als je er één huurt voor 3,50 waarom dan de tweede ook als streamingbox voor 6,00 ???? Dan zou ik zéker geen 2de huren.

Ik heb 2 van die dingen gewoon gekocht. Chromecast Google TV 4k en Nokia streamingbox 8000 (ook 4k).

Het primaire tv toestel is vaak al Smart. Die éne gehuurde à 3,50 zou dan voor de 2de tv zijn. In mijn logica dan 🤗

De zin van een of meer gehuurde Diw 7020 zonder tv abonnement doet er niet toe. Het gaat om het punt waar we daadwerkelijk voor betalen. Waarom is met dat abonnement een tweede box niet gewoon € 3,50? In het verleden nam ik de standaard uitleg aan. Met de komst van dat 'streamabonnement' gaat die vlieger niet meer op. 

PeterG
Superuser
  • 61140 reacties
  • 26 februari 2025

Waarom is met dat abonnement een tweede box niet gewoon € 3,50?

Omdat je ook daar de tv zenders mee kunt kijken. En dus 2 streams tegelijk. Wat een hogere belasting van de servers geeft. Waar je dan ook weer voor betaalt. 

En de app is, nog steeds (...), gratis. Ze zeggen dat je met één smart-tv app tegelijk kunt kijken. Maar ik heb er al 2 tegelijk gebruikt. Zal het binnenkort ook eens testen met 3 x de smart-tv app tegelijkertijd. Met verschillende streams / zenders uiteraard. Want wie kijkt er in één huishouden nou op 2 of meer tv's hetzelfde programma? Niemand, mag ik hopen.

Toon inhoud

@Rowi. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 12963 reacties
  • 27 februari 2025

En vergeet niet dat je het opname pakket bij een 2de ontvanger gratis erbij kreeg.

Dat is, bij nieuwe abonnementen, ook niet meer het geval.

Dus in mijn ogen gaat de vlieger niet op dat je nu ineens meer moet betalen.

Minder betalen lijkt mij zelfs logische. 

Ja huur, in dat geval betaal je de 2de KPN tv ontvanger per jaar een nieuwe.

Klopt volgens mij daarom ook niet helemaal.

Maar ik ben bang dat we het, helaas, gewoon moeten pikken. 

Vaste telefoon heb ik (persoonlijk) al vele jaren niet meer.

Maar ook daar 50% verhoging las ik in deze topic. Erg vreemd.

De eerste KPN tv ontvanger is sinds de introductie van KPN tv+ met de Sagemcom DIW7022 € 12,50 per maan, bij de “oudere” is dat € 10,-- per maand.

Ik ben heel erg benieuwd welke uitleg KPN gaat geven.

• 784 reacties
  • 27 februari 2025

De eerste ontvanger is helemaal geen € 12,50 het abonnement is € 12,50  daar zit gewoon minimaal € 3,50 voor de ontvanger in meegerekend. 

@PeterG met 'dat abonnement' bedoelde ik het stream abonnement ik zou voor dat abonnement € 3,50 voor elke extra box verwachten geen € 5,00 of straks 6.. Koop je zelf meerdere  mediastream apparaten betaal je niks extra voor het data gebruik. Dus ook die redenatie is enigzins onzin. De app is natuurlijk helemaal niet gratis, dat zit verdisconteerd in het abonnement.

Gaat voor deze verhoging dezelfde redenatie op als voor telefonie meer klanten met een TV abonnement dus minder inkomen.

PeterG
Superuser
  • 61140 reacties
  • 27 februari 2025

het stream abonnement ik zou voor dat abonnement € 3,50 voor elke extra box verwachten geen € 5,00 of straks €6

Ook ik zou voor een tweede box zonder zenders ook niet het volle pond verwachten. ​@Rowi. 

Koop je zelf meerdere  mediastream apparaten betaal je niks extra voor het data gebruik. Dus ook die redenatie is enigzins onzin.

Helemaal eens. Dat is dan ook niet wat ik bedoelde. 

• 784 reacties
  • 27 februari 2025
PeterG schreef:

het stream abonnement ik zou voor dat abonnement € 3,50 voor elke extra box verwachten geen € 5,00 of straks €6

Ook ik zou voor een tweede box zonder zenders ook niet het volle pond verwachten. ​@Rowi. 

Koop je zelf meerdere  mediastream apparaten betaal je niks extra voor het data gebruik. Dus ook die redenatie is enigzins onzin.

Helemaal eens. Dat is dan ook niet wat ik bedoelde. 

Kijk, daarom dus mijn verzoek aan KPN maak duidelijk wat we betalen voor het kastje zelf en welk bedrag voor het mogen kijken, afhankelijk van het abonnement.

Aanvullend er mogen 5 apparaten voor itv apps worden aangemeld en 3 tegelijk deze gebruiken. En ik verwacht dat KPN hier de nodige licentie rechten voor afdraagt dus zal dat echt binnen de € 11,00 die ik nu betaal voor TV abonnement zijn verrekend.

Reageer