Skip to main content
Beantwoord

Activatiekosten betalen voor een abonnement die nooit actief is geweest?

• March 19, 2026
  • 4 reacties
  • 32 keer bekeken

Op 2 maart heb ik via Mobiel.nl een Internet + TV abonnement bij KPN afgesloten, met als wensdatum 23-04-2026 (nieuwbouwwoning, ik krijg de sleutels dan pas). Ik heb hier ook netjes een bevestiging van gekregen.

Diezelfde middag krijg ik echter al een mail van KPN dat het abonnement per 9 maart actief wordt en dat de modem al onderweg is… terwijl ik daar dus nog helemaal niet woon.

Ik heb meteen een annuleringsformulier ingevuld (bevestiging van ontvangen).
Op 9 maart krijg ik alsnog een activatiemail, dus ik heb gebeld. Medewerker heeft het toen alsnog geannuleerd. De modem was toen al retour via PostNL, want er woont nog niemand.

ik wil nog steeds KPN, maar gewoon pas vanaf 23-04-2026. Op advies van de medewerker heb ik het daarom laten annuleren, zodat ik het later opnieuw kan aanvragen.

Maar nu het probleem: er is €55 geïncasseerd (incl. activatiekosten). Die heb ik gestorneerd, want er is nooit een dienst geleverd.

Nu krijg ik betalingsherinneringen. Net weer contact gehad met KPN en hun standpunt is:

ik moet gewoon betalen, het wordt later gecrediteerd, activatiekosten moet ik sowieso betalen

Serieus? Activatiekosten voor een aansluiting die:

• op de verkeerde datum is gestart (de wens datum is nog niet bereikt)

• nooit gebruikt is

• en direct is geannuleerd?

Is dit normaal bij KPN of zie ik iets over het hoofd?

Beste antwoord door Maja van KPN

Welkom terug op de community ​@paul1986, hoewel de aanleiding minder leuk is. Wat is dit ontzettend onhandig verlopen zeg 😕

Dit is zeker niet normaal, er lijkt iets niet helemaal soepel te zijn verlopen met onze geautomatiseerde systemen, excuus hiervoor. Ondanks dat jij niks fout hebt gedaan en de in rekening gebrachte kosten onterecht zijn, wil ik je toch vragen om het openstaande bedrag te betalen. Ik snap dat het heel onlogisch voelt om een factuur te betalen die je kort daarna weer van ons vergoed krijgt, echter is dit wel nodig om verdere problemen te voorkomen. Onze medewerkers hebben niet de mogelijkheid om een gepubliceerde factuur aan te passen of kwijt te schelden. Achteraf een vergoeding doorvoeren is dus de enige manier om dit recht te trekken. Als een factuur -ook al is hij onterecht- niet betaald wordt, gaan er herinneringen verstuurd worden, met uiteindelijk ook herinneringskosten. Ook dit is een geautomatiseerd proces waar onze medewerkers niet op in kunnen breken. Vandaar dat ik enkel aan kan raden om tóch te betalen, zodat die verdere stappen niet genomen gaan worden.

4 reacties

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 19, 2026

Storneren is nooit een goede oplossing
Betaal het maar om problemen te voorkomen, je krijgt het wel terug.
Dit is normaal bij alle providers.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 19, 2026

Storneren is nooit een goede oplossing
Betaal het maar om problemen te voorkomen, je krijgt het wel terug.
Dit is normaal bij alle providers.

Als ik het geld zou hebben prima...

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 19, 2026

Dat geld heb je, want je hebt de incasso gestorneerd lees ik ​@paul1986 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 20, 2026

Welkom terug op de community ​@paul1986, hoewel de aanleiding minder leuk is. Wat is dit ontzettend onhandig verlopen zeg 😕

Dit is zeker niet normaal, er lijkt iets niet helemaal soepel te zijn verlopen met onze geautomatiseerde systemen, excuus hiervoor. Ondanks dat jij niks fout hebt gedaan en de in rekening gebrachte kosten onterecht zijn, wil ik je toch vragen om het openstaande bedrag te betalen. Ik snap dat het heel onlogisch voelt om een factuur te betalen die je kort daarna weer van ons vergoed krijgt, echter is dit wel nodig om verdere problemen te voorkomen. Onze medewerkers hebben niet de mogelijkheid om een gepubliceerde factuur aan te passen of kwijt te schelden. Achteraf een vergoeding doorvoeren is dus de enige manier om dit recht te trekken. Als een factuur -ook al is hij onterecht- niet betaald wordt, gaan er herinneringen verstuurd worden, met uiteindelijk ook herinneringskosten. Ook dit is een geautomatiseerd proces waar onze medewerkers niet op in kunnen breken. Vandaar dat ik enkel aan kan raden om tóch te betalen, zodat die verdere stappen niet genomen gaan worden.