Skip to main content
Vraag

Beëindiging TV+ contract door medewerker KPN zonder toestemming

• September 19, 2026
  • 32 reacties
  • 280 keer bekeken

Medewerker heeft TV+ van het abonnement afgehaald en kan dit nu niet meer terugzetten.

Klachtenafdeling zeg er niets aan te kunnen doen terwijl contract rechtsgeldig is.

Contract is van 2024 voorwaarden zie onder.

Looptijd contract
Het contract wordt automatisch omgezet in een contract voor onbepaalde tijd nadat de minimumduur voorbij is. U kunt
aan het einde van de minimumduur uw abonnement opzeggen. U moet daarbij rekening houden met de opzegtermijn
van 1 maand. Doet u dit niet dan loopt het contract door. U kunt dan maandelijks opzeggen. Bij het beëindigen van uw
abonnement worden ook uw extra diensten beëindigd.

32 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 19, 2026

Kan gewoon toegevoegd worden. 

Blijkbaar niet :

Antwoord klachtenafdeling:

Vandaag heb ik u gesproken en hebben wij uw klachten samen doorgenomen. Als gevolg van een fout van een medewerker is uw tv-verbinding en uw tv- abonnement weggevallen. KPN heeft onderzocht of herstel mogelijk is, maar gezien de standaard eisen qua beschikbare MB's voor een tv abonnement in vergelijking met eerder tegenwoordig anders (hoger) zijn kan KPN deze verbinding helaas niet herstellen. Ik heb u verteld dat wij dit misverstand en deze onjuiste invoer van de collega enorm betreuren en dit graag meenemen voor het verbeteren van onze service. Gezien u niet contract gebonden bent bij KPN en u het niet eens bent met de situatie heeft u de mogelijkheid uw contract bij KPN te beëindigen mocht dit uw wens zijn. U komt niet in aanmerking voor een financiële tegemoetkoming.

Maar contract is contract.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Ik heb deze reactie verwijderd, omdat het binnen de situatie van TS geen passende oplossing was.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 19, 2026

Dat is niet helemaal waar ​@Michel.uit.Arnhem, de eisen voor de minimale snelheid om tv te krijgen zijn verhoogd. Vroeger werd daar niet naar gekeken met de problemen als gevolg. Ik ben niet helemaal zeker maar ik dacht dat er minimaal 15 moet zijn.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Deze reactie is komen te vervallen. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 19, 2026

Het staat in het antwoord van de klantenservice toch ​@Michel.uit.Arnhem ?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Joep1965 

Je hebt volkomen gelijk, heb daar per ongeluk overheen gelezen.
In dat geval is het technisch niet mogelijk.

Bedankt en fijn dat je mij daarop hebt geattendeerd Joep!! 😊

dit staat in de overeenkomst 2024:

Internetsnelheid Op uw vaste internetverbinding verwachten we de volgende maximale internetsnelheid: Downloadsnelheid: 4 Mbit/s Uploadsnelheid: 1 Mbit/s U kunt gebruikmaken van de extra dienst Sneller Internet Buitengebied, omdat we verwachten dat de snelheid van uw vaste internetverbinding laag is. Daarom ontvangt u ook een 4G modem. Het 4G modem gebruikt u in combinatie met het internetmodem om de vaste internetverbinding en het 4G signaal samen te voegen. Deze samenvoeging zorgt voor stabiele en goede down- en uploadsnelheden. Kijk voor meer info op kpn.com/buitengebied. De verwachte maximale downloadsnelheid vanuit het 4G modem is tot 50 Mbit/s en de verwachte maximale uploadsnelheid is tot 15 Mbit/s. Deze snelheid komt bovenop de snelheid van uw vaste internetverbinding. Is er veel verkeer op het 4G netwerk? Dan gaat mobiel verkeer voor.

Test nu: Dit is met 4G modem buitengebied mee getest.

ping

33

ms

jitter

4

ms

download

76.0

Mbps

upload

25.3

Mbps

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 19, 2026

Het 4g modem doet niets met het tv signaal. Het gaat dus om de minimale snelheid zonder 4g modem. Die blijkt 4 Mbit/'s te zijn. Het is al een wonder dat het al die tijd gewerkt heeft.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Blijkbaar niet :

Antwoord klachtenafdeling:

Vandaag heb ik u gesproken en hebben wij uw klachten samen doorgenomen. Als gevolg van een fout van een medewerker is uw tv-verbinding en uw tv- abonnement weggevallen. KPN heeft onderzocht of herstel mogelijk is, maar gezien de standaard eisen qua beschikbare MB's voor een tv abonnement in vergelijking met eerder tegenwoordig anders (hoger) zijn kan KPN deze verbinding helaas niet herstellen. Ik heb u verteld dat wij dit misverstand en deze onjuiste invoer van de collega enorm betreuren en dit graag meenemen voor het verbeteren van onze service. Gezien u niet contract gebonden bent bij KPN en u het niet eens bent met de situatie heeft u de mogelijkheid uw contract bij KPN te beëindigen mocht dit uw wens zijn. U komt niet in aanmerking voor een financiële tegemoetkoming.

Maar contract is contract.

Hoi ​@klantsinds1993 

Ik lees tevens in het antwoord van de afdeling klantenrelaties & klachten, dat je niet meer contract gebonden bent bij KPN, waardoor je dus nu contractvrij bent.

Je zou dus kunnen overwegen om over te stappen naar een andere provider die wel glasvezel aanbiedt op jouw woonadres, is glasvezel helemaal nog niet aanwezig op je woonadres dan kun je overstappen naar Ziggo via de kabel.

Bij Ziggo kun je wel hogere snelheden krijgen in combinatie met televisie (via TV ontvanger Next Mini).

Maar bij KPN is het technisch niet mogelijk, omdat KPN alleen internet levert via een DSL-verbinding op jouw woonadres, waarbij de binnenkomende downloadsnelheid te laag is om televisie te kunnen kijken via de KPN TV+ ontvanger.
De eisen voor de minimale binnenkomende downloadsnelheid (in MB’s) zijn onlangs nog bijgesteld door KPN, zit je daar onder dan is KPN TV+ niet meer mogelijk.

Dat wisten ze bij het aangaan van het contract ook.

Ik belde om mijn abonnement te verlengen wat dat ging ging kosten.

Medewerker moest met een andere afdeling bellen, terwijl ze terug aan de lijn kwam kreeg ik de navolgende mail:

Beste meneer xxxxx, Je hebt je pakket gewijzigd naar Snel 100. Hierbij krijg je extra info over deze wijziging. Geniet nu van Snel 100 Je abonnement is al gestart. Stuur deze oude apparatuur alsjeblieft terug 1 KPN TV+ Box Je krijgt nog een bericht In ons bericht lees je stap voor stap hoe je je oude apparatuur naar ons terugstuurt. Doe dit binnen 2 weken. Zo is alles snel geregeld. Of gebruik de streepjescode bij de bestelstatus in MijnKPN.

Ik heb daar geen toestemming voor gegeven en dit ook kenbaar gemaakt aan de medewerker om het per direct te herstellen.

2 uur later wil ik TV kijken werkt deze niet meer ook digitaal (laptop) niet.

Gelijk klantenservice tot 4 keer moeten bellen omdat ze niet begrepen waar het overgaat zodoende klachten afdeling die moeizaam reageerd en niet met oplossingen komen.

Er lig geen kabel (minimaal 3 km)

Glasvezel offerte aangevraagd denk rond de 3200,- euro als ik in mijn omgeving hoor.

Heb nog 4 mobiele abonnementen lopen waar ik de combi korting op heb.

Zit op een centrale aangesloten die  5 km bij mij vandaan is terwijl dorp en 5G zendmast op 1900 meter van mij vandaan is. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@klantsinds1993 

Ik begrijp dat deze situatie vervelend voor je is, en dat je eveneens niet tevreden bent met de aangeboden oplossingen.
Een moderator van de community van KPN kan hierin niets veranderen, ook omdat het al via de afdeling klantrelaties & klachten is gelopen, die jouw inmiddels voorzien heeft in een antwoord richting jou.

De eisen waren in 2024, toen je een contract afsloot bij KPN, lager dan nu.
Deze eisen zijn onlangs aangepast door KPN, waardoor de drempel hoger is komen te liggen om nog KPN TV+ bij je vaste internet abonnement te kunnen toevoegen.
Dat is in elk geval een stuk hoger dan die 4 MB die je zonder het 4G modem binnenkrijgt via DSL.

Wel heb ik een goede tip voor je!

Sluit een abonnement af bij NLZIET, en download de NLZIET app op je televisie of zelf gekochte mediaspeler.
Dan kun je gewoon weer televisie kijken zoals je gewend bent, maar dan via NLZIET.
Het zenderaanbod is wat kleiner dan bij KPN, maar met NLZIET Extra krijg je toch nog 58 TV zenders binnen.

De downloadsnelheid van 76 Mbit/s die je nu binnen haalt in combinatie met het 4G modem van KPN, is meer dan voldoende om probleemloos HD televisie te kijken via de NLZIET app.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 19, 2026

Als je voor € 3200,00 glasvezel kan krijgen dat zou je dat meteen moeten doen als het financieel kan. De reguliere prijs voor de aanleg kost volgens Google al snel € 50.000 per kilometer graafkosten. Dan moet er geen asfalt zijn. Het glas blazen kost ca € 50,00 per strekkende meter. Bij elkaar is dat als snel € 320.000,00. Uitgaande van 5km.

Bedankt voor het meedenken.

Echter had deze oplossing door KPN aangeboden kunnen worden, ontslaat je nog niet van het lopende contract.

Hoe is de ervaringen met 5G modems is dat een optie ?

welke provider + mobiele telefoon is dan interessant je zal begrijpen dat ik met KPN dan wel een beetje klaar ben.

omdat het buitengebied is moer er wel goed ontvangst zijn.

Heb wel een alarm en camera systeem.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 19, 2026

Hoe is de ervaringen met 5G modems is dat een optie ?

Dit is geen optie voor een TV abonnement. Bijna alle TV providers vereisen een internet abonnement met een vast ip adres. Van 5G modems krijgt je een ip adres uit de mobiele pool. NLziet of Canal+ kan je wel gebuiken.

Als je voor € 3200,00 glasvezel kan krijgen dat zou je dat meteen moeten doen als het financieel kan. De reguliere prijs voor de aanleg kost volgens Google al snel € 50.000 per kilometer graafkosten. Dan moet er geen asfalt zijn. Het glas blazen kost ca € 50,00 per strekkende meter. Bij elkaar is dat als snel € 320.000,00. Uitgaande van 5km.

Gaat KPN dat betalen omdat er contract breuk plaats vindt ?

Nee, er zijn geen ingrijpende minimale systeemeisen voor KPN TV+ structureel bijgesteld, maar de dienst en de bijbehorende applicaties worden wel continu geoptimaliseerd. Wel heeft KPN in juni 2026 de Algemene Voorwaarden voor alle klanten aangepast, wat invloed heeft op contracten en prijsstijgingen, en is de software van de tv-ontvangers vernieuwd

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 19, 2026

Gaat KPN dat betalen omdat er contract breuk plaats vindt ?

Nee, bij verlengen is een nieuw contract (en voorwaarden) van toepassing. Dit was je fout, als je niet deed, liep jouw abonnement automatisch verder met het oude contract en voorwaarden.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 19, 2026

Hoi ​@klantsinds1993 

Ik begrijp dat deze situatie vervelend voor je is, en dat je eveneens niet tevreden bent met de aangeboden oplossingen.
Een moderator van de community van KPN kan hierin niets veranderen, ook omdat het al via de afdeling klantrelaties & klachten is gelopen, die jouw inmiddels voorzien heeft in een antwoord richting jou.

De eisen waren in 2024, toen je een contract afsloot bij KPN, lager dan nu.
Deze eisen zijn onlangs aangepast door KPN, waardoor de drempel hoger is komen te liggen om nog KPN TV+ bij je vaste internet abonnement te kunnen toevoegen.

Betekent dit dan ook dat bestaande contracten niet meer automatisch door blijven lopen of verlengd kunnen worden?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 19, 2026

Betekent dit dan ook dat bestaande contracten niet meer automatisch door blijven lopen of verlengd kunnen worden?

Contracten lopen automatisch verder tenzij een van 2 partijen het opzegt of in het contract/voorwaarden anders wordt bepaald. Het recht om op te zeggen betreffen beide partijen na het bereiken van einddatum. Maar bijna geen bedrijf doet dat om klanten niet te verliezen tenzij het financiële verlies te groot is.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 19, 2026

Dat weet ik ​@TDN  maar als kpn Klantsinds1993 door nota bene een fout van kpn, niet meer van TV te voorzien, is weinig principieel als de contracten van andere klanten in een vergelijkbare situatie, in ongewijzigde vorm (dus met TV) blijven doorlopen. Dan lijken de systeemeisen er niet zo toe te doen.

Vrijwel zeker was ​@klantsinds1993 ook tevreden met TV+ in zijn abonnement. Ik begrijp daarom niet dat kpn een probleem creëert van iets dat geen probleem hoeft te zijn.

De overeenkomst is duidelijk genoeg contract voor onbepaalde tijd !

I.v.m fout handelen door KPN medewerker is het per direct beeindigd per direct.

Is niet volgens de overeenkomst.

Dan is klantensevice de aangewezen afdeling om tot een oplossing te komen echter

gooien deze gewoon de haak er op als je ze er op aanspreek.

Looptijd contract:
Het contract wordt automatisch omgezet in een contract voor onbepaalde tijd nadat de minimumduur voorbij is. U kunt
aan het einde van de minimumduur uw abonnement opzeggen. U moet daarbij rekening houden met de opzegtermijn
van 1 maand. Doet u dit niet dan loopt het contract door. U kunt dan maandelijks opzeggen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 19, 2026

door nota bene een fout van kpn, niet meer van TV te voorzien

Dit was geen fout van KPN maar van ​@klantsinds1993. Hij belde voor een verlengen (waarschijnlijk met een korting 5€/maand). Het abonnement wordt in feite niet verlengd, maar er wordt een nieuw contract afgesloten met nieuwe voorwaarden en een nieuwe looptijd. Men kan KPN verwijten dat de KS medewerker tijdens het gesprek niet erop heeft gewezen, maar principieel staat KPN in zijn recht.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 19, 2026

Dat de medewerker een fout heeft gemaakt wordt door de klantenservice ook toegegeven.  Helaas is herstel niet mogelijk. Daar zult u het mee moeten doen. Het is zoals het is. De optie nlziet is hier al genoemd en de beeldkwaliteit is daar veel beter dan dat u gewend was omdat tv van kpn in uw geval in sd werd geleverd. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 19, 2026

Helaas is herstel niet mogelijk. 

Wel als ​@klantsinds1993 nog binnen de bedenktijd van 14 dagen zit. Hij belde voor een verlenging, dus hier is de wet koop op afstand van toepassing. Als hij het nieuwe contract niet toestemt, wordt de wijziging geannuleerd en het oude contract en abonnementen zijn weer actief.