Skip to main content
Vraag

Behoud ik mijn XS4ALL e-mail adres als ik overstap naar KPN met FritzBox?

• January 4, 2026
  • 20 reacties
  • 123 keer bekeken

Hoi, momenteel heb ik een Xs4all abbo (internet) en tv bij Ziggo. Nu wil ik overstappen van xs4all tariefen naar KPN, daarvoor heb ik de verleng pagina van KPN erbij gepakt, wat ik mij nu afvraag, als ik FritzBox modem aanvink (die ik nu heb vanuit Xs4all) behoud ik dan alles en gaat het abbonement meteen door, en behoud ik dan mijn @xs4all.nl mail adressen?

20 reacties

• January 4, 2026

Ja, die blijven behouden.

Hoi Marlon, bedankt voor je reactie!

Als ik verleng via mijn eigen KPN pagina krijg ik alleen Xs4all aanbiedingen, maar als ik nu via https://www.kpn.com/shop/aanpassen/verlengen/internet-tv verleng krijg ik wel KPN aanbiedingen, dus als ik die link gebruik blijven mijn mail adressen behouden, en mits ik Fritzbox router invul, niks teruggevraagd en gaat mijn verbinding zonder enige storing door?

• January 4, 2026

Ja, die blijven behouden. En je hoeft niet te kiezen voor een fritzbox router. Die heeft niets met je email te maken.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Anoniem1239374, als je jouw XS4ALL wijzigt naar een KPN abonnement blijven je e-mailadressen gewoon behouden inderdaad. Het modem wat je daarbij kiest maakt niet uit, dat staat los van de e-mailadressen zoals Marlon al noemt.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Midden december 2025 ben ik ook “overgestapt” naar de KPN, daar heb ik ook TV+ genomen. Dit verliep zeer soepel, ik kan je het aanraden. Je behoud zelfs je IP adres. Ik heb gekozen voor geen FritzBox via KPN, maar een van mij zelf. Ik log voor de mail nog steeds via de XS kanalen, werkt uitstekend.

Hoe weet ik of de huidige Fritzbox die ik heb geleend of van mij is?

• January 6, 2026

Hoe weet ik of de huidige Fritzbox die ik heb geleend of van mij is?

Euh... bij een XS4ALL abonnement hoort een Fritzbox. Dus er moet bij jou in huis een Fritzbox van KPN zijn.

Als jij het abonnement omzet naar een KPN abonnement zonder Fritzbox, dan krijg je een Experiabox of KPN Box. En dan moet je een Fritzbox retour sturen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Klopt! Zelf heb ik een Fritzbox 4050 (wifi 6) router, aangeschaft welke via WAN aan het glasvezelkastje aangesloten kan worden. De ontvangen Box 12 blijft in de doos. Via de MijnKPN app zie je dat je het door jou gehuurde apparaat geretourneerd dient te worden.

Het door mij teruggestuurde modem was (ook) de FB 7590.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Ik log voor de mail nog steeds via de XS kanalen, werkt uitstekend.

Hier had ik mijn XS4ALL email account al ruim voor de “overstap” van afgelopen 1 april naar KPN gewijzigd naar de imap.kpnmail.nl en smtp.kpnmail.nl server adressen, werkt net zo prima, postbus quota is nog steeds gelijk aan wat we bij XS4ALL hadden:

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Euh... bij een XS4ALL abonnement hoort een Fritzbox. Dus er moet bij jou in huis een Fritzbox van KPN zijn.

Dat klopt, maar welke? In tegenstelling tot de KPN modems staat op zo’n Fritz!Box niet dat het eigendom van XS4ALL is, en XS4ALL heeft tot zo’n 5 jaar geleden jarenlang “de modem actie” gehad waarbij je bij het verlengen van je contract een gratis Fritz!Box cadeau kreeg, dus jouw eigendom. Ik heb hier nog een aantal totaal verouderde exemplaren liggen.

Ik had in april het XS4ALL 7581 modem opgestuurd naar KPN maar werd alsnog schriftelijk beschuldigd van modemverduistering omdat men de modem niet ontvangen zou hebben, het is dat die 7581 toch al hopeloos verouderd was (had daar ruim 7 jaar mee moeten doen) anders zou ik nog spijt gekregen hebben van dat terugsturen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Ik log voor de mail nog steeds via de XS kanalen, werkt uitstekend.

Hier had ik mijn XS4ALL email account al ruim voor de “overstap” van afgelopen 1 april naar KPN gewijzigd naar de imap.kpnmail.nl en smtp.kpnmail.nl server adressen, werkt net zo prima, postbus quota is nog steeds gelijk aan wat we bij XS4ALL hadden:

Klopt, je kan ze beiden gebruiken, zowel KPN als de XS variant. Inderdaad de quota staan (nog) op 25 GB. De door mij aangemaakte boxen via KPN Mail zijn 15 GB, die ik lange na niet gebruik. Hooguit 5 GB. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 11, 2026

Ben ik weer,

Momenteel dus nog TV bij Ziggo, dit zouden we per 1 maart willen overzetten, maar nu wel alvast het internet verlengen, kan ik internet verlengen en dan TV per bijv 1 maart in laten gaan?

Jasper van KPN
Moderator

Je kunt het internet verlengen, en tv later toevoegen. Met de nieuwe pakketten is internet de basis, en tv is een uitbreiding daarop die je later toe kunt voegen. Dat is geen probleem dus.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Je kunt KPN TV trouwens altijd per maand weer uitzetten/opzeggen. Dus bij twijfel kun je ook een maandje televisie bij Ziggo en KPN vergelijken, voordat je Ziggo televisie opzegt.

alvast het internet verlengen

Je bedoelt natuurlijk: overstappen. Maar voor toekomstige lezers: verlengen (je blijft met wat extra korting bij XS4ALL) is niet hetzelfde als overstappen (je gaat naar KPN zelf). Weet waar je klikt, of weet wat je vraagt als je belt. 🤓

Als ik verleng via mijn eigen KPN pagina krijg ik alleen Xs4all aanbiedingen, maar als ik nu via https://www.kpn.com/shop/aanpassen/verlengen/internet-tv verleng krijg ik wel KPN aanbiedingen

Op die link zie ik trouwens géén KPN aanbiedingen met mijn contractvrije XS4ALL internet-only abonnement. Misschien heb jij al andere KPN producen, zoals mobiele telefonie?

KPN “persoonlijke verlengshop” bij XS4ALL abonnement

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 12, 2026

Hoi Brian,

Bedankt voor je berichtje. Wij hebben verder nog niks van KPN. Xs4all altijd heel tevreden over geweest, maar voor ons gevoel is het internet nu toch al van kpn en heeft het geen meerwaarde om een xs4all naampje te behouden. Dus vandaar dat we verlengen, wij zijn geen nieuwe klanten in die manier voor het systeem blijkbaar.

JanD
Superuser
  • January 12, 2026

wij zijn geen nieuwe klanten in die manier voor het systeem blijkbaar.

Dat klopt ​@Anoniem1239374 xs4all is onderdeel van KPN, net als Telfort toentertijd.

Als je bij Telfort overstapte naar het ‘echte’ KPN werd je ook als ‘bestaande’ klant beschouwd en kwam je dus niet in aanmerking voor de aanbiedingen voor nieuwe klanten.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Dus vandaar dat we verlengen, wij zijn geen nieuwe klanten in die manier voor het systeem blijkbaar.

De laatste keer dat ik iemand hielp bij een overstap van XS4ALL naar KPN is 2,5 jaar geleden. (Die mensen wilden TV+, maar wel XS4ALL e-mail behouden.) Die werden toen ook niet gezien als nieuwe klant, maar dat betekende alleen: geen enkele aanbieding, zoals JanD ook al schrijft. Maar verder was het toen wel duidelijk een overstap, en werd het nergens verlengen genoemd. En ook geen verlengkorting. (Dat laatste weet ik eigenlijk niet zeker.)

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Als ik verleng via mijn eigen KPN pagina krijg ik alleen Xs4all aanbiedingen, maar als ik nu via https://www.kpn.com/shop/aanpassen/verlengen/internet-tv verleng krijg ik wel KPN aanbiedingen

Voor toekomstige lezers: als je op die link ook nog steeds alleen XS4ALL verlengen te zien krijgt: via andere URLs kom je wel bij het 100% KPN aanbod.

• January 24, 2026

Ik krijg het idee dat KPN die links telkens aanpast. Misschien wil KPN helemaal niet dat klanten zo gemakkelijk overstappen naar een nieuwer en goedkoper abonnement. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Misschien wil KPN helemaal niet dat klanten zo gemakkelijk overstappen naar een nieuwer en goedkoper abonnement. 

Fun fact: voor mij (contractvrij XS4ALL 100 Mbit, Spotify, FRITZ!Box, geen tv, geen telefonie) is overstappen niet enorm veel goedkoper. Overstappen scheelt €35,40/jaar (als ik de FRITZ!Box zou willen houden, waar nu trouwens een aanbieding voor geldt). Terwijl verlengen XS4ALL eenmalig €15 korting geeft. (Dan moet ik natuurlijk wel ieder jaar op tijd verlengen.) En bij overstappen ben ik de “gratis” data-sim kwijt, hoewel dat niet duidelijk gemaakt wordt.