Skip to main content
Beantwoord

Dubbele facturatie voor Xbox service en ik kom er niet van af

• February 12, 2026
  • 3 reacties
  • 49 keer bekeken

Hoi

De chatbot werk niet goed en wilt mij geen mailadres geven van de klantenservice. Dan maar deze route...

Aan de telefoon (3 februari) ben ik vorige week bijzonder teleurstellend toegesproken met een 'nee ,nee, nee, zo gaan we dat niet doen. Terwijl ik probeerde uit te leggen wat de situatie is en dat ik opzoek was naar een oplossing. Ik heb ongeveer een half uur met de dame aan de lijn gezeten die mij uiteindelijk niet kon helpen met het oplossen van mijn probleem. Een probleem die noatbene is ontstaan vanuit KPN zelf. Ik zou binnen twee werkdagen teruggebeld worden, maar dat is nogsteeds niet gebeurd.

Ik spendeer hier ondertussen zoveel tijd aan, dat het uiterst frustrerend aan het raken is.

Het verhaal:

Ik ben digitaal niet zo goed in het uitpluizen van dingen. Om deze reden ben ik de KPN winkel in Hoorn (NH) binnen gestapt. Ik had een nieuw toestel nodig met een telefoon- en internetabbonement. Bij dit abonnement kreeg je ook een Xbox kado. Voor het gebruik van de Xbos werd de Game Pass geadviseerd, zodat je alle spellen kunt spelen die je maar wilt. Is goed, doe die er ook maar bij. Ik heb het e.e.a. ondertekent en ben blij naar huis gegaan met het nieuwe toestel en abonnementen de Xbox werd nagestuurd. 

Alles loopt dus soepel vanaf november 2021.

Recent hebben wij al onze financiën doorgenomen en wat blijkt: zowel Microsoft, als KPN neemt maandelijks een bedrag in voor het gebruik van de Game Pass (€17,99 p.m.)

Blijkbaar heb ik meer dan vijf jaar lang dubbel betaald!? Juist omdat ik digitaal niet goed onderlegt ben, ben ik naar een fysieke winkel gegaan om alles goed in te regelen. Nu blijkt dit tóch niet het geval te zijn en heb ik vijf jaar, iedere maand, dubbele kosten betaald. Even grof gerekend, komt dit neer op een bedrag van €1079

Deze situatie wilde ik bespreken en oplossen met de medewerker van KPN op dinsdag 3 feb. Het lukte haar niet om het abonnement van de Game Pass te verwijderen. Ik zou hierover met twee werkdagen worden teruggebeld. Is tot op heden niet gebeurd.

De gewenste oplossing:

Wie o wie binnen de KPN klantenservice is dé held die mij kan helpen?

1. Ik wil dat de Game Pass abonnement per direct wordt gestopt.
  1. Ik wil een reclamatie van €1079, vanwege onterecht doorbelastte kosten. Nogmaals, ik ben júíst naar de KNP winkel gegaan omdat ik digitaal niet goed onderlegd ben en dan gaat het nog mis.

D.d. 12/02/2026 

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Bill S en welkom bij de KPN Community. Goed dat je hier een topic voor aanmaakt want dit lijkt me inderdaad behoorlijk frustrerend. 

Allereerst, wij kunnen geen abonnementen voor je afsluiten via Microsoft zelf. Heb je geen bevestiging nog per mail van Microsoft zelf dat dit destijds zo is afgesloten? Ik ben erg benieuwd hoe dat abonnement via Microsoft is afgesloten, zeker als je niet wist dat je hiervoor betaalde. 😕
Begrijpelijk dat je er op zijn zachtst gezegd van baalt dat je zo lang dubbel bleek te betalen, maar wij kunnen geen facturen inzien bij andere diensten. De kosten voor die periode kunnen wij daarom ook niet vergoeden. 
Ik snap dat dit lastig is als je niet zo goed bent in het digitaal uitpluizen van zaken, maar ik hoop ook dat je begrijpt dat mijn collega in de winkel bijvoorbeeld niet kon weten dat er al een abonnement bij Microsoft liep. Dat weet alleen jij.

Wat het stoppen van het abonnement zelf betreft, daar kan ik wel naar kijken. Als je via je MijnKPN naar Producten > Internet > Entertainment gaat, zie je hem daar dan tussen staan en lukt het om hem via die weg te verwijderen? 
Zo niet, staat er dan niet toevallig nog een bestelling open op dit moment? Een aanpassing van je abonnement bijvoorbeeld. Ons systeem kan één bestelling per keer verwerken, dus als dat het geval is dan is het afwachten tot die bestelling klaar is. 

Mocht dat laatste niet het geval zijn, wil je dan je communityprofiel aanvullen met: 

• Je adresgegevens
  • De naam en geboortedatum van de contractant
  • De laatste 3 cijfers van het bij ons bekende IBAN (onder persoonlijke opmerkingen)

Dan kan ik kijken of het mij wel lukt om de Gamepass uit te zetten. 

3 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 14, 2026

Hi ​@Bill S en welkom bij de KPN Community. Goed dat je hier een topic voor aanmaakt want dit lijkt me inderdaad behoorlijk frustrerend. 

Allereerst, wij kunnen geen abonnementen voor je afsluiten via Microsoft zelf. Heb je geen bevestiging nog per mail van Microsoft zelf dat dit destijds zo is afgesloten? Ik ben erg benieuwd hoe dat abonnement via Microsoft is afgesloten, zeker als je niet wist dat je hiervoor betaalde. 😕
Begrijpelijk dat je er op zijn zachtst gezegd van baalt dat je zo lang dubbel bleek te betalen, maar wij kunnen geen facturen inzien bij andere diensten. De kosten voor die periode kunnen wij daarom ook niet vergoeden. 
Ik snap dat dit lastig is als je niet zo goed bent in het digitaal uitpluizen van zaken, maar ik hoop ook dat je begrijpt dat mijn collega in de winkel bijvoorbeeld niet kon weten dat er al een abonnement bij Microsoft liep. Dat weet alleen jij.

Wat het stoppen van het abonnement zelf betreft, daar kan ik wel naar kijken. Als je via je MijnKPN naar Producten > Internet > Entertainment gaat, zie je hem daar dan tussen staan en lukt het om hem via die weg te verwijderen? 
Zo niet, staat er dan niet toevallig nog een bestelling open op dit moment? Een aanpassing van je abonnement bijvoorbeeld. Ons systeem kan één bestelling per keer verwerken, dus als dat het geval is dan is het afwachten tot die bestelling klaar is. 

Mocht dat laatste niet het geval zijn, wil je dan je communityprofiel aanvullen met: 

• Je adresgegevens
  • De naam en geboortedatum van de contractant
  • De laatste 3 cijfers van het bij ons bekende IBAN (onder persoonlijke opmerkingen)

Dan kan ik kijken of het mij wel lukt om de Gamepass uit te zetten. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 18, 2026

Hoi Sanne,

Bedankt voor je reactie.

Tijdens de aanvraag voor het abbonement bij KPN, was ik niet niet in het bezit van een GamePass, niet bij KPN, noch Microsoft. Ik kan niet terugherleiden wanneer dit bij Mircosoft is ingegeaan. Hoe dit is opgezocht: vanuit mijn mailbox op GamePass en Game Pass de filter aangezet. Hierop komt enkel de bevestiging vanuit KNP naar boven.

Betreft het opzeggen van de GamePass bij KPN:

De stappen die je hebt beschreven zijn doorlopen, maar de GamePass kom ik niet in het overzicht tegen. Niet via mijn telefoon abonnement, maar ook niet via ons thuis abonnement. Hierbij heb ik hulp nodig.

De gevraagde gegevens zijn ingevuld in de Community profiel.

Alvast bedankt.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Bedankt ​@Bill S! Wat gek dat je nergens een bevestiging van Microsoft of van ons kan vinden. 😕 Hoe heb je gezien dat het twee keer afgeschreven wordt? Als ik je abonnement bekijk dan zie ik daar geen Gamepass op terug. Deze staat dan ook niet op de factuur, dus hij lijkt niet via ons afgesloten te zijn. Of het is via een ander (mobiel) abonnement afgesloten op een ander adres wellicht?

Heb je voor mij een foto van de factuur waarop je de Gamepass ziet staan? Poets hierbij eventuele privégegevens weg (met Paint bijvoorbeeld, of als je een Windows PC hebt dan kun je met het knipprogramma precies dat stuk pakken dat je nodig hebt). Die foto kun je dan hier in een reactie plaatsen.
Als het daarbij om een mobiel abonnement gaat, wil je dan ter verificatie ook het 06-nummer waar het om gaat en de laatste 3 cijfers van het bij ons bekende IBAN onder de ‘Persoonlijke opmerkingen’ in je communityprofiel invullen?
Dan mag ik die gegevens ook inzien en met je delen.