Skip to main content

Er is contract afgesloten tijdens opname, daar weet ik niets van en nu heb ik een probleem

• May 29, 2025
  • 6 reacties
  • 74 keer bekeken

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken. Want wat mij is overkomen, voelt niet alleen onrechtvaardig — het geeft ook een nare bijsmaak over hoe wij dit soort zaken in Nederland geregeld hebben.

Op 17 juli 2023, bijna twee jaar geleden, zat ik in een psychose. Ik was op dat moment opgenomen in een kliniek en stond onder behandeling met antipsychotica. Mijn behandelaar heeft bevestigd dat ik toen geestelijk ernstig ontregeld was. Of ik juridisch als wilsonbekwaam moet worden gezien, is aan de rechter om te beoordelen — dat is ook precies waar het in mijn zaak nu om draait.

In die periode is er een sim-only contract op mijn naam afgesloten bij KPN. Ik heb daar zélf geen enkele herinnering aan. Toen ik dit later ontdekte, heb ik KPN benaderd, alles uitgelegd en medische verklaringen meegestuurd. De reactie was: “Dan had de kliniek je maar moeten tegenhouden.” En: “Je moet gewoon betalen.”

Inmiddels staat er een rekening open van €800. Omdat KPN niet bereid was tot enige coulance, heb ik zelf een rechtszaak tegen hen aangespannen.

Alleen al de griffiekosten en administratieve stappen hebben me ruim €300 gekost. En als ik verlies, moet ik ook nog hun advocaatkosten betalen — dan loopt het bedrag op tot boven de €1600 ben ik bang.

En dat allemaal voor een contract dat ik niet bewust heb afgesloten, in een periode waarin ik zwaar ziek was.

Nog even ter verduidelijking: als ik wist dat ik dit contract bewust had afgesloten, had ik het gewoon betaald. Het gaat me niet om de €800. Het gaat me om het principe — en om de menselijke kant van deze zaak.

Wat me vooral raakt, is dat ik dit nu zélf moet aanvechten, zonder advocaat, omdat de kosten anders niet te overzien zijn. Ik leef op het  minimumloon. En het voelt alsof een groot bedrijf als KPN daar misbruik van kan maken: “Hij durft toch geen rechtszaak aan.” Dat geeft een nare bijsmaak.

Daarom mijn vragen aan jullie:

🔹 Hoe kijken jullie hiernaar?

🔹 Moet een bedrijf in zo’n situatie verantwoordelijkheid nemen?

🔹 Of is dit gewoon ‘eigen risico’, zelfs als je psychisch totaal niet in staat was om iets te overzien?

🔹 En vinden jullie het terecht dat de kosten van een rechtszaak zo hoog zijn, dat veel mensen geen recht kunnen halen, zelfs als ze het moreel gezien bij het juiste eind hebben?

De zitting is op dinsdag 4 juni 2025.

Ik houd jullie hier graag op de hoogte van hoe het afloopt — ook als ik verlies.

Misschien helpt het iemand anders in de toekomst.

(Anoniem)

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

6 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 29, 2025

@Rik_DenDolder Ik hoop voor jou dat het goed voor jou zal lopen. Voor jou als minimaal kan je subsidie voor rechtsbijstand aanvragen (deel van advocaatkosten en mindering van griffierechten)

https://www.rechtsbijstand.nl/over-mediation-en-rechtsbijstand/hoe-vraag-ik-subsidie-aan/subsidie-aanvragen

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 29, 2025

Beste ​@Rik_DenDolder inhoudelijk kunnen we hier niet op jouw zaak in gaan, wij zijn geen rechtsgeleerden of advocaten.

Je had eventueel wel een beroep kunnen doen op gratis rechtsbijstand.

Of dat nu nog kan bij een lopende kwestie kan ik niet beoordelen. 

2 maanden geleden heb je een soortgelijke vraag gesteld en heeft een moderator daar op gereageerd. 

Heb je toen wel zijn advies opgevolgd?

Blijkbaar niet, anders vertel je je verhaal niet nog een keer.

Ik wens je veel succes.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 29, 2025

Ik heb meerdere advocaten benaderd voor deze zaak. Maar zij zeiden allemaal dat ze me niet konden helpen, omdat het bedrag “te laag” was. 

Geen van hen wees me op gesubsidieerde rechtsbijstand. En KPN zelf natuurlijk ook niet.

Aangezien er niemand was die me juridisch wilde bijstaan, ben ik het zelf gaan uitzoeken.
Ik heb de dagvaarding helemaal zelf opgesteld, en via een deurwaarder laten uitbrengen.

Dat heeft me enorm veel tijd gekost, zeker omdat ik totaal niet wist waar ik moest beginnen — maar uiteindelijk is het me gelukt.

En dat is misschien wel het wrangste aan dit hele verhaal:

👉 Als je geen geld hebt, of in een kwetsbare positie zit, dan kun je bijna niet opkomen voor jezelf.
👉 Niet omdat je geen gelijk hebt, maar omdat niemand je helpt en het systeem je laat zwemmen.

Dat wilde ik even meegeven voor wie denkt dat “je toch gewoon een advocaat kunt nemen”.
Reacties en meningen blijven welkom – ik waardeer ze oprecht.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 29, 2025

Beste ​@Rik_DenDolder , ik blijf bij mijn 1e reactie binnen dit topic.

Hoop niet op nog meer goed bedoelde reacties dan de huidige paar, want dat zal je alleen maar meer verwarring geven en zal je zaak geen goed doen.

Aangezien het forum geen helpdesk van KPN is, zal KPN hier ook niet reageren, zeker niet bij een lopende kwestie bij de rechtbank. 

Nogmaals veel succes.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 29, 2025

@Rik_DenDolder Je kan gratis jouw vragen stellen aan https://www.juridischloket.nl/

Ze hebben ook kantoren in sommige steden en stellen in sommige gevallen gratis advocaten tot beschikking of verwijzen naar advocaten met deelvergoeding.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 29, 2025

Beste ​@Rik_DenDolder inhoudelijk kunnen we hier niet op jouw zaak in gaan, wij zijn geen rechtsgeleerden of advocaten.

Je had eventueel wel een beroep kunnen doen op gratis rechtsbijstand.

Of dat nu nog kan bij een lopende kwestie kan ik niet beoordelen. 

2 maanden geleden heb je een soortgelijke vraag gesteld en heeft een moderator daar op gereageerd. 

Heb je toen wel zijn advies opgevolgd?

Blijkbaar niet, anders vertel je je verhaal niet nog een keer.

Ik wens je veel succes.

Beste JanD

Dank voor je reactie, maar ik wil toch even iets rechtzetten.

Ik héb destijds wél het advies opgevolgd en een officiële klacht ingediend bij KPN. Helaas werd mijn klacht niet serieus genomen, ondanks dat ik medische verklaringen en uitleg heb meegestuurd.

Juist omdat de reactie zo kil en hard was, heb ik daarna besloten om de zaak formeel aan te pakken — met een dagvaarding en een rechtszaak. Dit is dus geen herhaling van mijn eerdere bericht, maar een vervolgstap in een traject dat ik sindsdien zelf in gang heb moeten zetten.

Ik vind het jammer dat je lijkt te suggereren dat ik dit voor de tweede keer “zomaar” plaats. Het is voor mij allesbehalve vrijblijvend geweest.

Ik heb het hier gedeeld omdat ik transparant wil zijn over hoe dit proces verloopt — en ook omdat ik benieuwd ben hoe anderen dit zien.

Toch bedankt voor je succeswens.