Skip to main content
Beantwoord

Hoe KPN XS4ALL abonnement omzetten naar KPN abonnement?

• January 22, 2026
  • 9 reacties
  • 134 keer bekeken

Ik ben al 4 maanden bezig om “over te stappen” naar KPN. Er stond zelfs een voorstel voor me klaar, maar zowel telefonisch als schriftelijk kwam ik niet verder. Ik werd de hele tijd heen en weer gepingpongd tussen de twee bedrijven.

Bij XS4ALL ben ik al bijna 30 jaar klant en ik betaal nu bijna 74 euro voor Internet Only.
Bij KPN is dat 52,50 euro. Daar moet ik wel bij zeggen dat de Fritz Box daar niet bij is inbegrepen.

Ik dacht vandaag, ik ben er klaar mee, ik regel de overstap wel effe via de KPN site.
Bij het overstap proces zit XS4ALL helemaal niet in het rijtje van providers, omdat het een dochteronderneming is. Mijn facturen en accounts zijn allemaal van KPN, dus ergens logisch.

Zodra ik iets wil doen met m’n account, dan zie je in hele kleine lettertjes XS4ALL staan en dan zit je vast in de XS4ALL abonnementen.
Online zie ik geen mogelijkheid om mijn abonnement om te zetten naar volledig KPN.

Enige idee hoe je in 2026 dit regelt?
Die Fritz Box regel ik zelf wel.

Beste antwoord door Arjan van B

Ik ben ook meerdere jaren contractvrij. (Open Dutch Fiber is vertraagd.)

Maar aha, via kpn.com/shop/verlengen/internet (dus zonder “aanpassen” en zonder “tv”) zie ik bijvoorbeeld een link naar kpn.com/shop/verlengen/internet/advies. Daar krijg ik inderdaad, maar erg onduidelijk, een advies dat eigenlijk KPN is. Als ik op die pagina kies voor “Doorgaan met zelf samenstellen” (of op de eerste link voor “Zelf samenstellen”) dan kom ik op kpn.com/shop/aanpassen/verlengen/internet-tv?lineup=new, ofwel met extra ?lineup=new query parameter. En dat is wél KPN dan. 🤓

(En daar zie ik dan geen keuze om de FRITZ!Box te houden. Gekmakend. En bij verlengen bij XS4ALL zou ik meer korting krijgen. Maar ik wil dus niet eens verlengen, dus geen probleem. 😎)

Persoonlijk verlengadvies bij XS4ALL: nieuw aanbod is stiekem KPN

Bij doorklikken naar “Doorgaan met zelf samenstellen”:

Verlengen XS4ALL met “lineup=new”: wel KPN, standaard van 100 Mbit naar 500 Mbit

Verlengen XS4ALL met “lineup=new”: FRITZ!Box niet te kiezen 

9 reacties

• January 22, 2026

Gewoon KPN bellen zeggen dat je over wilt naar KPN nieuwe propositie. Dat heb je al gedaan begrijp ik. Maar waarom is dat niet gewoon gelukt? 

Ben je toch wel contractvrij? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 22, 2026

Klopt, had ik gedaan en ze verbonden me door met XS4ALL en die konden me niet helpen.

Vervolgens weer gebeld met KPN.
Vraag anders geformuleerd en toen weer doorverbonden en toen had ik geen idee of ik nog met KPN aan de lijn zat of met XS4ALL, maar na 30 minuten wachten heb ik opgehangen.

En dat ging de maand september en oktober op deze manier.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 22, 2026

@Chaparro 

Heb je een KPN “Email Only” abonnement ? Of heb je een KPN internet abonnement ? Want bij een KPN internet abonnement mag je gratis 6 emailaccounts aanmaken.

Welk logo staat er op de factuur voor “Internet Only” van XS4all ? Dat van XS4all of KPN ? Indien van KPN dan kan dat de reden zijn van deze problemen.

Misschien helpt het als je een Terugbelafspraak maakt ? Dan kan misschien de juiste KPN medewerker jou direct helpen ?

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 22, 2026

@Chaparro Via deze link  https://www.kpn.com/shop/aanpassen/verlengen/internet-tv kan je verlengen en kan je de KPN Propositie verkrijgen. Je behoud dan de XS4ALL mailboxen en dergelijke.

Helaas moet je de FritzBox wel terugsturen, want je krijgt de Box 12. Aangezien ik een FritzBox fan ben, een FB 4050 aangeschaft welke je kan koppelen aan je glasvezelkastje. Ik heb zelf midden december de overstap ‘gewaagd’ en nog geen minuut offline geweest, zelfs het IP adres is hetzelfde gebleven. Succes!

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 22, 2026

​Via deze link  https://www.kpn.com/shop/aanpassen/verlengen/internet-tv kan je verlengen en kan je de KPN Propositie verkrijgen.

Niet iedere XS4ALL-abonnee ziet een optie om naar KPN te gaan. (Ik bijvoorbeeld niet. Of ik kijk niet goed. Contractvrij, Spotify en data-sim “gratis”, geen andere KPN producten. Ik wil trouwens niet overstappen, dus dit alleen ter info.)

(En fun fact: ik kan bij XS4ALL blijkbaar ook een TV+ Box bestellen tegenwoordig.)

Verlengen XS4ALL: geen optie om naar KPN te gaan?

Idem als ik de snelheid aanpas, en televisie toevoeg:

Verlengen XS4ALL: ook bij wijzigen snelheid en toevoegen TV+ blijft het XS4ALL

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 22, 2026

@Arjan van B Daar heb je helemaal gelijk in, in mijn geval was ik al meerdere jaren contract vrij, vandaar dat ik wél de andere opties kreeg. Uiteraard is iedereen vrij om de keuze te maken om ‘over te stappen’. Vanaf januari 1998 ben ik al abonnee van XS4ALL. Toen ik het prijsverschil zag, was een overstap snel in het vizier gekomen. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 22, 2026

Ik ben ook meerdere jaren contractvrij. (Open Dutch Fiber is vertraagd.)

Maar aha, via kpn.com/shop/verlengen/internet (dus zonder “aanpassen” en zonder “tv”) zie ik bijvoorbeeld een link naar kpn.com/shop/verlengen/internet/advies. Daar krijg ik inderdaad, maar erg onduidelijk, een advies dat eigenlijk KPN is. Als ik op die pagina kies voor “Doorgaan met zelf samenstellen” (of op de eerste link voor “Zelf samenstellen”) dan kom ik op kpn.com/shop/aanpassen/verlengen/internet-tv?lineup=new, ofwel met extra ?lineup=new query parameter. En dat is wél KPN dan. 🤓

(En daar zie ik dan geen keuze om de FRITZ!Box te houden. Gekmakend. En bij verlengen bij XS4ALL zou ik meer korting krijgen. Maar ik wil dus niet eens verlengen, dus geen probleem. 😎)

Persoonlijk verlengadvies bij XS4ALL: nieuw aanbod is stiekem KPN

Bij doorklikken naar “Doorgaan met zelf samenstellen”:

Verlengen XS4ALL met “lineup=new”: wel KPN, standaard van 100 Mbit naar 500 Mbit

Verlengen XS4ALL met “lineup=new”: FRITZ!Box niet te kiezen 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 22, 2026

op kpn.com/shop/aanpassen/verlengen/internet-tv?lineup=new, ofwel met extra ?lineup=new query parameter [...] zie ik dan geen keuze om de FRITZ!Box te houden.

Ik keek gewoon niet goed. Het staat (met spelfout als “FR!TZ Box”) bij “Extra internetopties”. En kost (nu) €3,74 zolang het abonnement loopt. Dat is tegenwoordig zonder “KPN Service Plus”? Dat zou mij echt niet uitmaken.

Dus ​@Chaparro, bovenstaande link helpt denk ik als je niet wilt bellen.

De gratis data-sim wordt bij de verlenging/overstap nergens genoemd, maar wordt bij een overstap naar 100% KPN volgens mij wel beëindigd.

Verlengen XS4ALL met “lineup=new”: toch keuze FRITZ!Box

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 23, 2026

Allen bedankt voor de antwoorden, met name Arjan van B.
Het is niet dat ik niet wilde bellen, maar ik schoot er niks mee op destijds.

De pagina die je hebt gegeven was superduidelijk en ik heb het kunnen omzetten.

Nogmaals bedankt! 👍🏻