Skip to main content
Beantwoord

Ik moet een tv-ontvanger terugsturen die ik al 8 jaar niet meer gebruik

• August 3, 2026
  • 15 reacties
  • 144 keer bekeken

Al zo'n 20 jaar ben ik een trouwe klant bij KPN. Maandelijks betaal ik gemiddeld 100 euro voor mijn internet, tv en mobiele abonnementen. Dit heb ik altijd netjes en op tijd gedaan.

​Drie maanden geleden kwam ik er echter achter dat er maandelijks kosten in rekening worden gebracht voor een tweede tv-ontvanger. Dit kastje heb ik sinds mijn verhuizing naar Utrecht – inmiddels ruim 8 jaar geleden – nog nooit gebruikt. Ik vind het erg spijtig dat KPN hier nooit zelf een melding van heeft gemaakt, maar daar heb ik me voor nu bij neergelegd.

​Wat mij nu echter wél in het verkeerde keelgat schiet, is de e-mail met als titel "Dit is je laatste herinnering" die ik onlangs ontving. Hierin wordt gedreigd om €35,- in rekening te brengen als ik dit oude kastje niet retourneer. Ik heb geen idee waar dit kastje na minimaal 8 jaar ongebruik is gebleven.

​Na al die jaren kosten te hebben betaald voor een apparaat dat ik niet gebruikte, vind ik het op z'n minst niet netjes om te dreigen met een boete. Zo ga je toch niet met een trouwe klant om?

​Ik verzoek u dan ook graag om deze boete van €35,- te laten vervallen in uw systeem.  

Beste antwoord door Serenay van KPN

Hoi ​@Norm en welkom bij de community, ik snap goed dat dit vervelend is.

Het klopt inderdaad dat wij niet bijhouden of een tv-ontvanger ook daadwerkelijk gebruikt wordt. We registreren wel welke apparatuur in bruikleen is, maar niet of deze actief wordt gebruikt.

Het advies van ​@Joep1965 is daarom inderdaad de beste stap. Ik raad je aan om een belafspraak in te plannen, zodat een collega samen met je kan kijken wat er in jouw situatie mogelijk is.

Ik ben nog wel benieuwd: heb je na het stopzetten van de tweede tv-ontvanger meerdere herinneringen ontvangen, of is dit de eerste (laatste) herinnering die je hebt gekregen? Dat helpt om een beter beeld van de situatie te krijgen.

15 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 3, 2026

Goedemorgen ​@Norm, kpn houdt niet bij of je een tv ontvanger gebruikt. Wel houden ze bij of je er één hebt. Alle apparatuur heeft u in bruikleen en moet dus terug. Nou wordt de soep meestal niet zo heet gegeten al die wordt opgediend. Ik raad u aan om te bellen met de klantenservice 0800-0402 of een belafspraak te maken via dit formulier.  Leg het op een nette manier uit dat de ontvanger verloren is gegaan, dan komt het vast goed.

Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • August 3, 2026

Goedemorgen ​@Norm, kpn houdt niet bij of je een tv ontvanger gebruikt. 

Dat zou in deze huidige tijd wel moeten kunnen lijkt mij. En dat kan ook, of ze daar in dit geval wat mee gaan doen?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 3, 2026

Het zal kunnen maar er zijn tegenwoordig nogal wat privacyregels. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 3, 2026

Welke privacyregels zijn daartegen? KPN heeft de gegevens voor administratieve doelen nodig. Bij kijken (gebruiken van TV ontvanger) worden abonnementsnummer en ontvanger serienummer bij ieder inschakelen (inloggen) met het TV-platvorm gecontroleerd en opgeslagen. KPN kan zelfs monitoren welke zender je kijkt, maar deze daten te gebruiken zonder extra toestemming van de klanten zijn tegen privacyregels.

Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • August 3, 2026

In dit geval heeft het niks met privacy te maken 😉

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 3, 2026

Laten we het hier maar bij houden voordat het weer een zinloze discussie wordt waar ​@Norm niets aan heeft.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Norm en welkom bij de community, ik snap goed dat dit vervelend is.

Het klopt inderdaad dat wij niet bijhouden of een tv-ontvanger ook daadwerkelijk gebruikt wordt. We registreren wel welke apparatuur in bruikleen is, maar niet of deze actief wordt gebruikt.

Het advies van ​@Joep1965 is daarom inderdaad de beste stap. Ik raad je aan om een belafspraak in te plannen, zodat een collega samen met je kan kijken wat er in jouw situatie mogelijk is.

Ik ben nog wel benieuwd: heb je na het stopzetten van de tweede tv-ontvanger meerdere herinneringen ontvangen, of is dit de eerste (laatste) herinnering die je hebt gekregen? Dat helpt om een beter beeld van de situatie te krijgen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 6, 2026

Ik heb gister weer een 'Laatste herinnering' ontvangen. Ik ga morgen bellen. Dank!

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 6, 2026

Net gebeld met de klantenservice. "Heel fijn dat u al 20 jaar bij ons zit met itv en mobiel maar... Nee helaas. Het is niet aan te passen in het systeem. U moet de boete betalen. Heeft u verder nog vragen?"

Ik baal hier echt van. Nog meer van het principe dan van het geld. Raar toch?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 6, 2026

Ik zou het toch nog een keer proberen via dit formulier.

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • August 6, 2026

Net gebeld met de klantenservice. "Heel fijn dat u al 20 jaar bij ons zit met itv en mobiel maar... Nee helaas. Het is niet aan te passen in het systeem. U moet de boete betalen. Heeft u verder nog vragen?"

je hebt dus 8 jaar lang niet de maandelijkse factuur van kpn gecontroleerd? En dan is het de schuld van kpn? in analogie: als ik niet in mijn auto rij, moet de overheid dat maar zien en mij de wegenbelasting terugbetalen? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 6, 2026

je hebt dus 8 jaar lang niet de maandelijkse factuur van kpn gecontroleerd? En dan is het de schuld van kpn? in analogie: als ik niet in mijn auto rij, moet de overheid dat maar zien en mij de wegenbelasting terugbetalen? 

Dank je wel Emiel voor je hulp.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 7, 2026

Ik zou het toch nog een keer proberen via dit formulier.

Gelukt! Kpn liet net weten dat de boete toch vervalt. Dank je wel Joep 🙏🏼

Wat betreft de 2e TV-ontvanger:

"dit is toegegeven lastiger te beoordelen. KPN kan niet zomaar eenzijdig inschatten of iets eigenlijk al een periode eerder opgezegd had moeten worden." 

En dat is prima. Had ik zelf op moeten.letten

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • August 7, 2026

En dat is prima. Had ik zelf op moeten.letten

graag gedaan! 😉

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Norm, wat fijn om te lezen dat het via het formulier alsnog gelukt is! Fijn dat er op deze manier toch nog naar jouw situatie is gekeken en er een passende oplossing is gekomen.

En wat betreft de kosten voor de tweede tv-ontvanger: goed dat daar nu ook duidelijkheid over is en dat je je kunt vinden in de uitleg die je daarover hebt gekregen.

Bedankt voor je terugkoppeling en natuurlijk ook ​@Joep1965 bedankt voor het meedenken! 😊