Skip to main content
Vraag

Ik wil verlengen met 1 jaar maar dat kan met kleinzakelijk niet, kan ik ook overstappen naar een consumenten abonnement?

• February 5, 2026
  • 11 reacties
  • 93 keer bekeken

shoutje
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Vraagje..

Ik ben een zakelijke klant (kleinzakelijk) en als ik wil verlengen kan dat alleen voor 2 of 3 jaar, is dat bij consumenten ook of kunnen deze ook voor 1 jaar verlengen?

Op dit moment overweeg ik om het abonnement op te zeggen en een andere provider te kiezen, telefonische klantenservice van KPN geeft me tot 2x toe een tegenstrijdig advies cq aanbod en dit per e-mail bevestigen doen ze niet. 

Maar het nadeel van overstappen is natuurlijk weer het het gedoe met een ander modem, instellingen etc.

Ik ben wel benieuwd hoe het met consumenten geregeld is als deze willen verlengen voor 1 jaar. 

11 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 5, 2026

Waarom wilt u verlengen? Verlengen is niets anders dan een nieuw abonnement afsluiten. Het huidige abonnement stopt niet aan het einde van de contractperiode maar loopt gewoon door en wordt maandelijks opzegbaar. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 6, 2026

Bij de particuliere markt kun je contracten afsluiten voor één jaar of twee jaar. Er is zelfs een variant van een contract van één maand tegen een toeslag van drie euro per maand. 

Dit is de huidige propositie:

shoutje
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 6, 2026

Waarom wilt u verlengen? Verlengen is niets anders dan een nieuw abonnement afsluiten. Het huidige abonnement stopt niet aan het einde van de contractperiode maar loopt gewoon door en wordt maandelijks opzegbaar. 

De reden dat ik vraag naar een verlenging is dat het in veel gevallen gebruikelijk is dat bestaande klanten bij het verlengen van een abonnement een vorm van korting of loyaliteitsaanbod ontvangen. Hoewel ik begrijp dat het formeel als een nieuw abonnement wordt gezien, ervaar ik een verlenging juist als het voortzetten van de bestaande relatie. 

Bij de zakelijke klantenservice kreeg ik een tegenstrijdig aanbod; wat bij de ene medewerker mogelijk bleek, was volgens een andere juist niet mogelijk. Daarom vroeg ik mij af hoe dit binnen de consumentenafdeling geregeld is. 

@Noordzee Mijn vraag had eigenlijk betrekking op een bestaande klant (consument) en de mogelijkheid tot verlenging met een bijbehorende korting.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 6, 2026

​​​​​​@Noordzee Mijn vraag had eigenlijk betrekking op een bestaande klant (consument) en de mogelijkheid tot verlenging met een bijbehorende korting.

@shoutje 

Je kunt (mits contractvrij) jouw particuliere abonnement aanpassen (en goedkoper maken) door op een andere manier te verlengen. Je gaat dan over de huidige (2026) propositie en KPN TV+. 

Dat verlengen kan telefonisch via de klantenservice. Het makkelijkste gaat dat middels een belafspraak

Het kan ook (mits contractvrij) via internet via deze link, kies dan voor "Toon mijn persoonlijk advies”.: 

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan mogelijk over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

https://community.kpn.com/kpn-tv-11/feature-requests-kpn-tv-box-587354?tid=587354&fid=11

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht:

shoutje
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 6, 2026

OK, duidelijk. Totaal anders dus dan mijn opties als zakelijke klant waar het abo voor 2 of 3 jaar verlengd dient te worden wil men gebruik maken van enige korting.

Misschien wordt het dan toch eens tijd voor me om op zoek te gaan naar een andere provider.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 12, 2026

De andere optie is verlengen op basis van de oude voorwaarden waarbij je dan een tijdelijke korting ontvangt. Mijn persoonlijke mening is dat overstappen naar de huidige propositie op termijn voordeliger uitpakt. 

Heb je al een beslissing genomen ​@shoutje ? 

shoutje
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 12, 2026

@Noordzee 

De optie “verlengen op basis van de oude voorwaarden” zie ik als zakelijke klant nergens staan. Ik wil sowieso niet voor 2 of 3 jaar verlengen en dat is nog steeds de enige optie die ik te zien krijg.

Ik heb nog geen beslissing genomen, op dit moment oriënteer ik me op de aanbiedingen van andere providers om na te gaan of overstappen misschien toch voordeliger voor me is. Via de KPN chat of telefonisch wordt ik niet veel wijzer helaas en via mail willen ze niet communiceren dus het is misschien niet anders.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 12, 2026

Mijn reacties zijn gebaseerd op particuliere klanten en niet op zakelijke klanten. 

shoutje
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 12, 2026

Dat begrijp ik, dat was ook mijn vraag hoe het bij consumenten geregeld was. Beter dan bij de zakelijke klanten dus..

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@shoutje, voor een consumenten abonnement is er inderdaad een 1-jarig contract mogelijk zoals ook al reeds door de community is aangegeven. Het kleinzkaelijke abonnement kan met behulp van de klantenservice worden omgezet naar een consumenten abonnement, indien gewenst. 

shoutje
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 13, 2026

@Jeroen van KPN bedankt voor het vrijblijvend advies, ik heb hierover al 2x contact gehad met de klantenservice maar ook 2x een ander (tegenstrijdig) antwoord gekregen dus zit hier nog met een groot vraagteken waardoor ik me ook bij andere partijen informeer.