Skip to main content
Beantwoord

Inflatiecorrectie 2025 onjuist, kan dit worden aangepast?

• September 15, 2025
  • 9 reacties
  • 231 keer bekeken

Zojuist is bekend gemaakt dat de loonstijging over 2024 3,6% bedraagt. De inflatie over de periode juli 2024-juni 2025 bedraagt maar 3,1% (informatie van het CBS)

Waarom verhoogt KPN de prijzen voor bestaande klanten in oktober met 3,6% (uitleg: over de periode juli 2024 tot juni2025)?

Ik verzoek hierbij aanpassing van de prijsstijging aan het correcte inflatiecijfer.

Beste antwoord door Thomas van KPN

Ik heb dit nog even bij mijn collega's neergelegd ​@Noordzee:

Bedankt voor je bericht en je toelichting. We begrijpen je standpunt.

KPN hanteert voor de inflatiecorrectie een vaste methode: wij berekenen de gemiddelde inflatie over de periode 1 juli t/m 30 juni, gebaseerd op de cijfers van het CBS. Dit percentage passen wij per 1 oktober toe, zoals toegelicht op onze website: www.kpn.com/service/inflatiecorrecties

Dit is onze vaste werkwijze en ons definitieve standpunt. We zullen deze methode niet wijzigen.

We willen voorkomen dat dit onderwerp elk jaar opnieuw ter discussie komt. Daarom beschouwen we dit punt hierbij als afgehandeld. Uiteraard helpen we je graag verder bij andere vragen of onderwerpen.

9 reacties

• September 15, 2025

Op cbs.nl

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-economie/inflatie

vind je deze tabel:

Als je daar het gemiddelde van berekend kom je uit op 3,6:

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 16, 2025

KPN gebruikt dus zijn eigen manier van berekenen. Dan moet de uitleg daarop ook worden aangepast. Want als ik die volg, kom ik op 3,1 uit. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 16, 2025

KPN gebruikt dus zijn eigen manier van berekenen. Dan moet de uitleg daarop ook worden aangepast. Want als ik die volg, kom ik op 3,1 uit. 

Helemaal eens.

KPN doet dit al jarenlang verkeerd. Ze mogen zelf een indexatiebeleid bedenken en uitvoeren, maar dan moet het juridisch ook zo vastgelegd worden in de algemene voorwaarden. Dit is nu niet goed geregeld. Ik heb hier een aantal jaar terug een topic over geopend compleet met uitgebreide onderbouwing. Maar dat was praten tegen dovemansoren.  

• September 16, 2025

3.1 is de inflatie van juni 2025 ten op zichte van juni 2024. Wat er is de rest van het jaar gebeurt is daarin niet meegenomen. 

Als KPN elk jaar de inflatie van juni zou nemen, dan zou dat getal enorm kunnen fluctueren. Door het gemiddelde te nemen krijg je een veel meer realistischer beeld en worden pieke en dalen gedempt. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 16, 2025

3.1 is de inflatie van juni 2025 ten op zichte van juni 2024. Wat er is de rest van het jaar gebeurt is daarin niet meegenomen. 

Als KPN elk jaar de inflatie van juni zou nemen, dan zou dat getal enorm kunnen fluctueren. Door het gemiddelde te nemen krijg je een veel meer realistischer beeld en worden pieke en dalen gedempt. 

Prima ​@Marlon92 , maar dan moet dat ook zo vastgelegd worden. En dat is nu niet zo. Er staat nergens iets in de voorwaarden geschreven over een gemiddeld percentage gedurende een jaar. KPN voert nu niet de vastgelegde regels uit. 

Zie verder maar dat topic van een paar jaar terug. Er is nog steeds niets door KPN aangepast. En mijn standpunten gaan echt niet wijzigen. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Op onze website staat dit wel toegelicht, je kunt dit vinden op www.kpn.com/service/inflatiecorrecties

Waar komt het percentage (3,6%) vandaan?

Wij volgen de berekening van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De gemeten inflatie door het CBS over de periode 1 juli 2024 t/m 30 juni 2025 is 3,6%.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 17, 2025

@Thomas van KPN 

Was het maar zo dat KPN de berekening van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) volgt.

Want dan kom je uit op 3,1% over de periode juni 2024 -juni 2025. 

KPN gaat zelf jaarlijks een gemiddeld percentage berekenen wat stelselmatig afwijkt van het door het CBS gepubliceerd percentage. 

Dat zou op zich prima zijn, maar dan moet dit ook zo beschreven staan in de Algemene Voorwaarden. Nu zie ik dat in juli 2025 de Algemene Voorwaarden zijn aangepast, maar ook in deze update staat het zo niet vermeld. 

Uit de Algemene Voorwaarden van KPN: 

We hebben het recht om onze tarieven jaarlijks te indexeren met ten hoogste de CBS Consumenten- prijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen.

Als we de tarieven voor mobiele diensten indexeren doen we dit per 1 oktober. De prijsindex berekenen we over de afgelopen periode 1 juli t/m 30 juni. 

bron 

https://www.kpn.com/algemene-voorwaarden/prive/mobiel-abonnement

Van de website van CBS:

Daarnaast laat de tabel de maandmutatie en de jaarmutatie van de CPI zien. De jaarmutatie van de totale bestedingen staat bekend als de inflatie. De cijfers zijn in 2025 over 338 productgroepen te bekijken. 

bron:

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83131NED

Perioden CPI(2015 = 100) CPI afgeleid(2015 = 100) Jaarmutatie CPI(%) Jaarmutatie CPI afgeleid(%)
2025 juni 133,96 131,22 3,1 2,9

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 18, 2025

Ik heb dit nog even bij mijn collega's neergelegd ​@Noordzee:

Bedankt voor je bericht en je toelichting. We begrijpen je standpunt.

KPN hanteert voor de inflatiecorrectie een vaste methode: wij berekenen de gemiddelde inflatie over de periode 1 juli t/m 30 juni, gebaseerd op de cijfers van het CBS. Dit percentage passen wij per 1 oktober toe, zoals toegelicht op onze website: www.kpn.com/service/inflatiecorrecties

Dit is onze vaste werkwijze en ons definitieve standpunt. We zullen deze methode niet wijzigen.

We willen voorkomen dat dit onderwerp elk jaar opnieuw ter discussie komt. Daarom beschouwen we dit punt hierbij als afgehandeld. Uiteraard helpen we je graag verder bij andere vragen of onderwerpen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 18, 2025

Dat is het goed recht van KPN. Dat betwist ik ook niet. 

Maar zorg er als KPN dan ook voor dat dit goed beschreven staat in de Algemene Voorwaarden. 

In de Algemene Voorwaarden staat nu een verwijzing naar "ten hoogste de CBS Consumenten-Prijsindex:. Dit percentage vermeldt het CBS nota bene op hun website. 

Als KPN de Algemene Voorwaarden aanpast naar "De prijsindex berekenen we over de gemiddelde inflatie over de afgelopen periode 1 juli t/m 30 juni, gebaseerd op de cijfers van het CBS", dan heeft KPN dit juridisch afgedicht.  

Het gaat dus eigenlijk om een aanvulling met de vermelding van de wijze van berekening.

Het is maar een advies. Maar hiermee voorkom je als KPN dat ook in de toekomst steeds maar weer klanten hierover gaan vallen.