Skip to main content
Beantwoord

Inflatiecorrectie van 4% ipv 3,6% in 2025?

• October 22, 2025
  • 7 reacties
  • 106 keer bekeken

Krijg mail met nieuw abonnement bedrag. Stijging is ruim 4%. Op de website van KPN staat 3,6%. Dit klopt niet.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Wim K. ,

De verhoging wordt berekend over de prijs van jouw abonnement exclusief de kortingen.  

Stel jouw abonnement kost 15,00, maar je hebt een korting van 5,00. Netto betaal je dan 10,00.

KPN rekent in dit voorbeeld 15,00 x 1,036 = 15,54. Een (bruto) verhoging dus van 0,54

Netto gaat dan jouw prijs met 0,54 omhoog van 10,00 naar 10,54. (De korting wijzigt niet) Dat voelt als een verhoging van 5,4%. Maar bruto is jouw prijs verhoogd met 3,6%.

7 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 22, 2025

Hallo ​@Wim K. ,

De verhoging wordt berekend over de prijs van jouw abonnement exclusief de kortingen.  

Stel jouw abonnement kost 15,00, maar je hebt een korting van 5,00. Netto betaal je dan 10,00.

KPN rekent in dit voorbeeld 15,00 x 1,036 = 15,54. Een (bruto) verhoging dus van 0,54

Netto gaat dan jouw prijs met 0,54 omhoog van 10,00 naar 10,54. (De korting wijzigt niet) Dat voelt als een verhoging van 5,4%. Maar bruto is jouw prijs verhoogd met 3,6%.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 22, 2025

De bruto prijs wordt aangepast en de korting ‘zolang het abonnement loopt ook, de combivoordeel niet ​@Wim K. en ​@Noordzee 

Zojuist even nagezien op mijn eigen mobiele factuur en het percentage klopt precies.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 22, 2025

Begrijp bovenstaande technische benadering, maar vind het niet correct. KPN zou ook de korting moeten verhogen met de inflatie. Feit is dat KPN niet alleen de inflatie verrekend van 3,6 %, maar ook 0,5 % meer incasseer door de berekeningswijze. Dat is wat de consument ervaart. Kortom niet helemaal fair van een grote leverancier.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 22, 2025

Ik schreef ook dat de korting verhoogd werd ​@Wim K. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 22, 2025

Maar dat is juist niet zo. Zie mijn voorbeeld hierboven. De korting in dat voorbeeld was 5,00 en blijft 5,00.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 22, 2025

Maar dat is juist niet zo. Zie mijn voorbeeld hierboven. De korting in dat voorbeeld was 5,00 en blijft 5,00.

Jij bedoelt de combikorting, die wordt inderdaad niet aangepast, maar de andere genoemde korting,  zolang je abo loopt wordt wel aangepast.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 22, 2025

Duidelijk Jan, maar vaak is er sprake van een vaste combikorting. Vandaar dat ik dit heb meegenomen in mijn voorbeeldberekening.Â