Skip to main content
Vraag

Internetbundel gekocht in Turkije maar alsnog hoge kosten buiten mijn bundel

• September 28, 2025
  • 2 reacties
  • 63 keer bekeken

Bij aankomst in Turkije heb ik direct na de landing de vliegtuigstand van mijn Samsung mobiel uitgezet en 2 seconden later mijn mobiele gegevens uitgezet.

Even daarna kreeg ik een SMS: welkom in Turkije, activeer nu de Turkije databundel 15 GB voor EUR 24,99

In de bus op weg naar ons hotel heb ik deze bundel aangevraagd, om 21u35, en direct een bevestiging gehad:

21u36 SMS: je aanmelding is ontvangen. Je ontvangt van ons een SMS zodra de Turkije databundel van 15 GB is verwerkt en kan worden gebruikt.

21u36 SMS: je bestelling bundel 15 GB is verwerkt

Ik heb direct mijn mobiele gegevens aangezet en roaming ook. Ik heb genavigeerd met google maps en er zullen vast enkele emails en berichten binnengekomen zijn.

21u55 SMS: u hebt 80% van uw limiet van 60,50 euro voor internet buiten de EU gebruikt

Ik heb onmiddellijk mijn mobiele gegevens weer uitgezet, en niet meer durven gebruiken gedurende die week Turkije

Later blijkt dat ik 28 MB totaal heb verbruikt buiten mijn bundel

En 7 MB binnen mijn bundel

Conclusie: Naast de kosten van 24,99 heb ik ook nog eens 54,60 extra kosten gekregen, dus totaal EUR 79,59

Ik heb slechts 20 minuten (en 35 MB) gebruik kunnen maken van internet. Maar daarnaast wel uren bezig geweest met bellen naar de klantenservice en het indienen van een klacht. Met als resultaat dat ik alleen de helft van mijn Turkije bundel vergoed krijg (12,50)

Bij mijn eerste gesprek met de klantenservice werd gezegd: Die 54,60 komt waarschijnlijk doordat je 2 seconde je mobiele gegevens aan had staan na de landing (!). Dien een klacht, de kans is groot dat je uit coulance die 54,60 terugkrijgt.

Na mijn schriftelijke klacht werd ik teruggebeld: In het kort kwam het er op neer dat ik in 20 minuten de hele 15 GB bundel zou hebben verbruikt, en het daarna dus van mijn gewone bundel afgegaan is. Ik zei dat dit niet klopte, maar de dame wilde niet verder gaan dan de helft van mijn bundel teruggeven.

Nu heb ik een tweetal vragen: Zijn er hier meer mensen die hier last van gehad hebben?

En wat moet ik nu doen om mijn geld terug te krijgen? Want het is toch wel heel duidelijk dat mij niets te verwijten valt: ik krijg bericht dat de buitenland bundel geactiveerd is, dus dan ga ik hem gebruiken...

2 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 29, 2025

Dat is flink balen ​@Erik Ru. Dit soort gevallen zien we regelmatig hier. Het lijkt erop dat buitenlandse providers meteen zoveel mogelijk aan je willen verdienen als je het land binnen komt. De Turkse provider heeft een rekening gestuurd naar kpn en die zal je gewoon moeten betalen. Mijn advies is om het aanbod van kpn te pakken. Je kunt jezelf beschermen tegen dit soort praktijken. Sms BESCHERMING AAN naar 1266. Doe het nu meteen zodat je nooit meer dit soort kosten hebt. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 29, 2025

Maar ik begrijp totaal niet waarom ik voor deze kosten moet opdraaien. Voor mij is dit hetzelfde als wanneer ik netjes een treinkaartje heb gekocht, en dan alsnog een boete krijg voor zwartrijden.