Skip to main content
Beantwoord

Klacht: modem zou naar mijn huis worden opgestuurd en niet naar Post NL punt

• January 16, 2026
  • 42 reacties
  • 330 keer bekeken

KPN heeft op 29 December mijn klacht over kraken van telefoon lijn in behandeling genomen, 2 medewerkers kwamen er niet uit, weer diverse keren gebeld en toen een dame aan de lijn gehad die heeft het voorlopig opgelost door een andere poort in te stellen, van de 2 medewerkers niets meer vernomen, echter dame gaf aan dat ze mij een nieuw modem zouden sturen op huisadres, wachten, wachten en nog eens wachten, in de week 3 van het nieuwe jaar weer gebeld, zij konden niets vinden raar? Maar uiteindelijk beloofd een nieuw modem te sturen naar huisadres, daar ik zelf ernstige problemen heb met lopen dat zou geen probleem zijn., Maar wet schetst mijn verbazing ze sturen het naar een postpunt in de buurt, had toevallig een kennis in de buurt voor het op te halen, maar zonder oude modem geen nieuwe

Heb zelf 36 jaar bij KPN als monteur gewerkt, en weer gebeld als klacht met Adrian of Arian die zij dat in zo een geval het naar het huisadres gestuurd kon worden, nu hebben ze het modem retour gestuurd van het Postagentschap en verder is ook mijn klacht niet behandeld.

Gaarne zou ik een nieuw Modem ontvangen op mijn Huis Adres.

Ik wil niet naar een andere provider daar ik mijn hele leven al bij KPN ben en ook nog gewerkt hebt, ook heb ik geen doos om het oude modem retour te sturen, dat kan wel maar dan moet ik weer een verpakkings doos kopen. Als u een nieuwe modem stuurt kan het oude in deze verpakking retour.

Dit vind ik eerlijk gezegd geen reclame (SERVICE) voor KPN zoals het nu gelopen is en hoop dan ook dat ze contact met me opnemen en een en ander goed regelen dan kan deze mail bijdragen tot een goede service en deze verwijderd worden in afwachting op een reactie verblijf ik

Met vriendelijke groet.

Ben Kuijpers

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi allen, ik zie dat er al een levendige discussie is ontstaan. 
Bij omruil vanwege defect wordt eigenlijk altijd gekozen voor een koerier naar een postnl punt, bij uitzondering kan het nog wel aan de deur maar mogelijk zitten daar wel kosten aan verbonden.
In beide gevallen moeten mijn telefonische collega's hier natuurlijk wel duidelijk in zijn. Ook in het feit dat het oude apparaat meteen ingeleverd moet worden. Dat is natuurlijke extra jammer als je helemaal naar het postnl punt komt en je de nieuwe niet mee krijgt.

Dit staat allemaal wellicht nergens duidelijk op de website maar wel in de berichten die je krijgt bij het omruilen en dit zou genoemd moeten worden bij het voorafgaande telefoongesprek.

42 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 17, 2026

Hallo ​@Bentinie ,

Dit is het beleid van KPN bij een omruil van een modem. Het is niet anders. 

Probeer een lift te krijgen van een kennis en neem jouw huidige modem mee. (En jouw ID-bewijs) Dan kun je op het afhaalpunt het modem omruilen

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Dit is het beleid van KPN bij een omruil van een modem.

Maar dit is niet het beleid dat een omruilen bij een PostNL punt moet gebeuren.

https://www.postnl.nl/campagnes/retour-aan-de-deur/

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 17, 2026

Dat is een website van PostNL. Ik bedoel het beleid dat KPN hanteert. Zij doen dat op deze manier omdat de kans dan groter is dat ze het oude modem retour krijgen. 

En don’t shoot the messenger. Ik heb het ook niet bedacht. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Dat is een website van PostNL. Ik bedoel het beleid dat KPN hanteert. Zij doen dat op deze manier omdat de kans dan groter is dat ze het oude modem retour krijgen. 

• Welke kans is groter bij 2 scenario's: de koerier overhandigt de nieuwe modem bij de voordeur in ruil voor de oude, of de bewoner brengt de oude modem met een rollator naar een PostNL-punt om de nieuwe op te halen?
  • Waar staat het beleid van KPN bij omruilen van modem? Op KPN website staat nergens over de verplichting meteen de oude modem terug te sturen.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 17, 2026

Het is al een hele tijd het beleid van KPN dat het oude modem direct ingeleverd moet worden en ook de andere apparaten zoals b.v. TV-ontvangers.
Anders komt het meestal op marktplaats te staan.
Een goed systeem en dan moeten de goeden en de kwaden er maar aan geloven.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Het is al een hele tijd het beleid van KPN dat het oude modem direct ingeleverd moet worden en ook de andere apparaten zoals b.v. TV-ontvangers.

Waar kan ik dit beleid lezen?

Wanneer stuur ik apparaten terug?

Je stuurt je apparaten pas terug als je van ons nieuwe apparaten gekregen hebt en deze ook aangesloten zijn.

• January 17, 2026

Dat staat nergens. Daar kom je vanzelf achter als het zover is. Dit is niet het eerste topic wat hier over gaat hoor. Dit beleid is al jaren zo. En je kunt ongetwijfeld ook tooucs van jaren terug hierover vinden. 

• January 17, 2026
  • Welke kans is groter bij 2 scenario's: de koerier overhandigt de nieuwe modem bij de voordeur in ruil voor de oude...

Dat is niet realistisch. Dat duurt te lang. De meeste mensen hebben dan het oude modem niet klaar staan netjes in de doos en dan moet de PostNL bezorger wachten.

Je lees hier dat ​@Bentinie ook geen doos heeft. Die wil de doos van het nieuwe modem gebruiken. 

En in andere topics lees je zelfs dat sommige mensen het nieuwe modem eerst uit willen proberen voordat ze het oude inleveren. 

Dat kan niet, dat duurt veel te lang. Die bezorger heeft nog meer te doen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 17, 2026

Wanneer stuur ik apparaten terug?

Je stuurt je apparaten pas terug als je van ons nieuwe apparaten gekregen hebt en deze ook aangesloten zijn.

Dat kan ​@Bentinie lezen in de brief of e-mail die hij van KPN heeft gehad. 

• January 17, 2026

Ik lees dat het opgelost is door een andere poort te gebruiken. Waarom moet het modem dan überhaupt nog omgeruild worden dan? Als het weer goed werkt, dan is het ok toch?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Dit is geen bindend advies. Dit beleid moet in algemene voorwaarden van KPN of een wettelijke bepaling staan.

In KPN algemene voorwaarden staat niet over ruilen, maar wel over terugsturen

Dan moet u de gehuurde of geleende apparaten binnen een maand onbeschadigd
aan ons teruggeven.

• January 17, 2026

Dit is geen bindend advies. 

Dit is helemaal geen advies. Dit is gewoon hoe het werkt. Daar heb je het mee te doen. Anders geen nieuw modem. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Dit is helemaal geen advies. Dit is gewoon hoe het werkt. Daar heb je het mee te doen.

Gelukkig bepalen in Nederland de wetten hoe het werkt. Als KPN dit laat gebeuren bij me, krijgt KPN een opzegging wegen gebrek aan werkende apparaten.

• January 17, 2026

De tekst die jij citeert staat onder het kopje "Gehuurde of geleende apparatuur teruggeven bij beëindiging van uw abonnement". Daar is hier geen sprake van. 

• January 17, 2026

Als KPN dit laat gebeuren bij me, krijgt KPN een opzegging wegen gebrek aan werkende apparaten.

Moet je wel contractvrij zijn. Anders trek je wel aan het kortste eind.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 17, 2026

Dit is helemaal geen advies. Dit is gewoon hoe het werkt. Daar heb je het mee te doen.

Gelukkig bepalen in Nederland de wetten hoe het werkt. Als KPN dit laat gebeuren bij me, krijgt KPN een opzegging wegen gebrek aan werkende apparaten.

Ook ik kan bevestigen dat dit beleid is, ook is het aan KPN waar ze hun spullen heen sturen en niet alles is in wetgeving verankerd. Dit soort dingen hoeven niet in de voorwaarden te staan of in wetgeving. Dat is pure onzin. Dit is gewoon intern beleid, sterker nog, de systemen zijn zo geprogrammeerd, en dat kan niet anders.

Daar heb je het mee te doen, bevalt het je niet? Dan is misschien KPN niet jouw provider om bij te zitten.

Ik ben het er wel mee eens dat het vervelend is dat je met je modem en al die nog warm is op de fiets moet springen, maar het is wat het is.

JanD
Superuser
  • January 17, 2026

Ik las binnen dit forum ooit eens een drogreden om de modem niet tegelijk om te ruilen omdat men dan die periode dat men naar het postkantoor is geen internet heeft😎

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Als KPN dit laat gebeuren bij me, krijgt KPN een opzegging wegen gebrek aan werkende apparaten.

Moet je wel contractvrij zijn. Anders trek je wel aan het kortste eind.

Ik verdien genoeg geld om dit risico te nemen. Ik daag hier openlijk KPN uit mijn modem vanuit afstand onbruikbaar te maken en een nieuwe modem niet naar mijn huisadres te sturen.

Dit soort dingen hoeven niet in de voorwaarden te staan of in wetgeving.

Alles wat niet in contract en voorwaarden staat, moet getoetst worden door de wet. Men tekent een contract met bekende voorwaarden en niet met stiekem veranderd beleid. Bij een wijziging van contract/voorwaarden betekent contractbreuk van KPN.

Dat is pure onzin. Dit is gewoon intern beleid, sterker nog, de systemen zijn zo geprogrammeerd, en dat kan niet anders.

Dat kan niet anders? Een beleid dat onwettig is omdat het zo geprogrammeerd is? Zou je ook het beleid accepteren, dat je persoonlijk naar Groningen komen moet om jou modem te ruilen?

Daar heb je het mee te doen, bevalt het je niet? Dan is misschien KPN niet jouw provider om bij te zitten.

Ik ben geen fanboy en ben aan geen enkele provider loyaal. Als ICT-professional heb ik bovendien genoeg ervaring om eventuele problemen bij een nieuwe provider zelf op te lossen.

Ik ben het er wel mee eens dat het vervelend is dat je met je modem en al die nog warm is op de fiets moet springen, maar het is wat het is.

Hier is gesproken over gedwongen acceptatie van het klantonvriendelijke beleid van KPN.

de modem niet tegelijk om te ruilen omdat men dan die periode dat men naar het postkantoor is geen internet heeft😎

Bij zakelijk abonnement staat zwart op wit

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 17, 2026

Dit soort dingen hoeven niet in de voorwaarden te staan of in wetgeving.

Alles wat niet in contract en voorwaarden staat, moet getoetst worden door de wet. Men tekent een contract met bekende voorwaarden en niet met stiekem veranderd beleid. Bij een wijziging van contract/voorwaarden betekent contractbreuk van KPN.

Dat is pure onzin. Dit is gewoon intern beleid, sterker nog, de systemen zijn zo geprogrammeerd, en dat kan niet anders.

Dat kan niet anders? Een beleid dat onwettig is omdat het zo geprogrammeerd is? Zou je ook het beleid accepteren, dat je persoonlijk naar Groningen komen moet om jou modem te ruilen?

Ik ben geen fanboy en ben aan geen enkele provider loyaal. Als ICT-professional heb ik bovendien genoeg ervaring om eventuele problemen bij een nieuwe provider zelf op te lossen.

Hier is gesproken over gedwongen acceptatie van het klantonvriendelijke beleid van KPN.

1. Een modem omruilen via een omruilpunt (KPN winkel of PostNL) is wettelijk een prima methode, ben ik ervan overtuigd.
  2. Nee, ik ga niet naar Groningen. Ik denk dat zoiets juist wel als onredelijk gezien kan worden door een eventuele toetsing van de rechtbank, maar een omruilpunt zal de rechtbank geen issue mee hebben.
  3. Fijn voor jou, ik ben ook niet per se een fanboy, ik vind KPN gewoon fijn. Hiervoor met hetzelfde fijne gevoel 15 jaar bij Ziggo gezeten.
  4. Daar kan je inderdaad wat van vinden, dat doe ik ook. Maar ik snap ook als er veel modems die duur en schaars zijn niet teruggestuurd worden door de klant dat je op een gegeven moment wat moet. Gelukkig gebeuren de modems swaps niet aan de lopende band bij 1zelfde persoon thuis, dus een rijtje PostNL overleef je toch wel eens in de 10 jaar? (gelukkig heb ik hier allemaal geen last van, omdat ik mijn eigen router heb).

Dan wil ik nog toevoegen, als het systeem je modem automatisch vervangt omdat je van een V12 naar een V14 gaat of je nog een stokoude modem hebt liggen, gaat het wel naar je huisadres.

• January 17, 2026

Bij mijn switch naar tv+ vorig jaar had ik de nieuwe tv ontvanger al voor ik de oude terugstuurde kortom mischien geld dit voor modems niet voor tv ontvangers of anders pas na april of mei 2025.

Het komt op mij over als een vorm van bezuiniging of voor de cijfertjes aangaande het 'groene' karakter emissie vermindering etc.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 17, 2026

Ik wil niet echt gaan reageren, ​@bnh en ​@Marlon92 doen dat al. Maar ​@TDN, bij zakelijke contracten werkt het zeker anders. Daar sturen we meestal een monteur om het modem direct te vervangen (en de oude in te nemen) zodat er nog sneller een modem is omgewisseld. Voor die extra service betaal je dan natuurlijk ook. Er zijn zelfs bedrijven welke meerdere modems hebben als backup. Daar kan allemaal voor worden betaald.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 17, 2026

Bij mijn switch naar tv+ vorig jaar had ik de nieuwe tv ontvanger al voor ik de oude terugstuurde kortom mischien geld dit voor modems niet voor tv ontvangers of anders pas na april of mei 2025.

Voor TV ontvangers is dit inderdaad anders.

• January 17, 2026

Als een tv ontvanger kapot is moet je hem volgens mij ook omruilen op het PostNL pakketpunt. En het verouderde Motorola kastje ben ik toen ook om wezen ruilen volgens mij. Maar de TV+ ontvanger werd inderdaad thuis gestuurd.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 17, 2026

Ah oke, ja ik ging toen ook naar TV+ dus die kreeg ik gewoon.

• January 17, 2026

Als een tv ontvanger kapot is moet je hem volgens mij ook omruilen op het PostNL pakketpunt. En het verouderde Motorola kastje ben ik toen ook om wezen ruilen volgens mij. Maar de TV+ ontvanger werd inderdaad thuis gestuurd.

En hoelang is dat geleden? Het is echt voor het eerst dat ik een  topic hierover zie langskomen op dit forum.

Ik vond wel dit drie jaar oude topic waar wordt genoemd dat de koerier de oude modemrouter mee retour neemt.

https://community.kpn.com/internet-9/vervangend-modem-gaat-plots-niet-meer-naar-een-servicepunt-maar-naar-mijn-huis-579753?postid=1654737#post1654737

Â