Skip to main content
Beantwoord

Kom ik in aanmerking voor gratis upgrade van 100Mbit naar 200Mbit

• January 13, 2026
  • 8 reacties
  • 86 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Bij ons in de buurt is uiteindelijk het glasvezel netwerk actief en ik heb ook meteen de migratie van koper naar glas aangevraagd (en is inmiddels na wat problemen geactiveerd).

Nu hoor ik van diverse buren dat zij een e-mail van KPN hebben gehad waarin zij aangespoord worden om het glasvezelpakket te bestellen waarbij zij dan ook een gratis upgrade van 100 naar 200 Mbps krijgen.

Wat is/zijn de criteria om een gratis upgrade te krijgen bij vrijwillige/vroegtijdige overstap op glasvezel?

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@PedroN ,

Niet iedereen krijgt zo’n aanbieding. Zelf heb ik die ook nooit gehad.

Maar tegenwoordig is het prijsverschil tussen 100 Mbit/s en 200 Mbit/s slechts 1,00 per maand. 

Je kunt (mits contractvrij) telefonisch bij de klantenservice een verzoek doen om jouw abonnement te vernieuwen in combinatie met een verlenging van één jaar. 

Je gaat dan over op de 2026-propositie: 

Grote kans dat je daarmee goedkoper uit bent dan jouw huidige abonnement met 100 Mbit/s. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

8 reacties

JanD
Superuser
  • January 13, 2026

Beste ​@PedroN dat is een lot uit een loterij om daar kans voor te maken.

Op het forum weten we niet welke criteria daar voor gelden.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 13, 2026

Hallo ​@PedroN ,

Niet iedereen krijgt zo’n aanbieding. Zelf heb ik die ook nooit gehad.

Maar tegenwoordig is het prijsverschil tussen 100 Mbit/s en 200 Mbit/s slechts 1,00 per maand. 

Je kunt (mits contractvrij) telefonisch bij de klantenservice een verzoek doen om jouw abonnement te vernieuwen in combinatie met een verlenging van één jaar. 

Je gaat dan over op de 2026-propositie: 

Grote kans dat je daarmee goedkoper uit bent dan jouw huidige abonnement met 100 Mbit/s. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 13, 2026

Ja die 1 euro prijsverschil heb ik ook gezien maar als ik in MijnKPN kijk gaat die upgrade mij nu € 7,75 per maand kosten. Ik heb nu nog een lopend contract tot 3 november dit jaar.

Goedkoper zal ik niet uit zijn want nu heb ik 2 ontvangers met daarbij gratis opnemen. Dat bieden zij nu niet meer aan.

Ik betaal nu € 62,40 als ik nu hetzelfde kies bij een nieuw abo kom ik op €  65,99 en met 200Mbps € 66,99.

1 of 2 jaar overstappen naar Budget Internet schiet ook niet op want dan betaal ik € 72,99 per maand voor 200Mbps internet! En zij hebben een niet noemenswaardige klantenservice, ik ben wel tevreden over KPN.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 13, 2026

Mocht je willen weten of je het überhaupt nodig hebt: je modem heeft vast wel een overzicht van hoeveel je maximaal verbruikt hebt de afgelopen tijd?

Ikzelf kreeg ooit zo’n aanbod, maar dat raakte ik door administratief geklungel weer kwijt. Maar uiteindelijk nooit gemist. 🤓

Ik kreeg eind 2023 zo’n aanbod, van XS4ALL, misschien omdat ik te lang niks gedaan had met het installatiepakket. Ik moest een kabel trekken maar had geen haast. XS4LL begon zelfs te pushen met studenten die ‘s avonds aanbelden om te helpen, en daarna een sms over een monteur die de volgende dag langs zou komen. Toen ik die ‘s avonds toch maar netjes afgezegd had (wat nog niet zo gemakkelijk was), bleek later dat “de bestelling” voor die 200 Mbit compleet geannuleerd was. En zelfs het serienummer van het glasvezelkastje was uit de systemen gehaald. Wat de helpdesk trouwens ook niet wist, zodat er alsnog een monteur moest komen om mijn vermoeden te bevestigen. 😡

Nadat het eindelijk werkte, weigerde XS4ALL me de 200 Mbit alsnog te geven. Maar als ik in de FRITZ!Box online monitor kijk naar wat ik verbruik, dan haal ik nooit de 100 Mbit. Het komt niet eens in de buurt; max lijkt 25 Mbit/sec te zijn.

Lessons learned: XS4ALL is niks beter qua service dan KPN of Ziggo. En die 200 Mbit heb ik nooit gemist.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@PedroN. Fijn om te lezen dat de migratie naar de glasvezelverbinding uiteindelijk gelukt is (ook al ging dat gepaard met wat obstakels). Bevalt het tot nu toe of heb je nog wat op of aanmerkingen? 

Verder is het moeilijk te zeggen welke groepen wel of niet worden geselecteerd voor een gratis upgrade. Ik schat zo in dat daar goed over na wordt gedacht door de marketingafdeling, maar daar delen we geen informatie over. Wel heb je kans, doordat je nu op glasvezel zit, dat je op den duur alsnog getarget wordt voor een gratis snelheidsupgrade. Maar ja, dat is wel even afwachten. 

Ik zie dat je wel goed nadenkt over wat je precies hebt voor pakket en wat de eventuele kosten worden bij een wijziging. De Community helpt je daar ook al heel fijn bij. Daarom ga ik er vanuit dat je wel de juiste keuze zult maken wat het beste bij jou (of jullie) past :) Als je daar nog hulp bij nodig hebt, laat het dan maar weten! 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 16, 2026

Hoi ​@Arjan van KPN. De verbinding werkt zoals verwacht, eigenlijk totaal geen verschil ten opzichte van de koperverbinding met uitzondering van de upload snelheid, die is nu plm. 142.7 Mbps vs 28 Mbps.

De download is ook iets hoger 119.7 Mbps v.s 100 Mbps.

Het aanbod voor de upgrade van de snelheid zal ongetwijfeld mede te maken hebben met de uitgebreidheid van de abonnementen (TV, Internet, mobiel etc.) en de duur van het klant zijn. Ik heb nu alleen nog TV en Internet (en misschien mobiel in de toekomst na afloop van mijn huidige abonnement bij een andere provider).

Het verbaasde mij dat de “Budget” provider nu duurder uitkomt dan KPN voor exact hetzelfde pakket, namelijk 9% en nauwelijks een klantenservice (uit eigen ervaring). De keus voor een Budgetprovider ligt toch meestal wel aan de prijs!😀

• January 16, 2026

... en de duur van het klant zijn.

Nee, volgens mij niet. Volgens mij zijn het vooral klanten met een heel oud abonnement wat al jaren steeds duurder geworden is door de jaarlijkse inflatiecorrectie. Die krijgen een gratis snelheidsverhoging. Maar effectief betalen ze ook al lang voor die snelheid. 

Sommige klanten met een oud abonnement betalen gewoon 95 euro voor 100 mbit, 2 tv ontvangers en telefoon. Als ze dan 200 mbit krijgen betalen ze nog teveel...

Als jij met enige regelmaat je abonnement vernieuwd naar de nieuwste abonnementsvorm, en dus ook de nieuwe prijs die meestal lager is, dan zal je waarschijnlijk niet snel een gratis snelheidsverhoging krijgen denk ik. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Die uploadsnelheid kan net het verschil maken wanneer je een Teams-gesprek hebt en tegelijkertijd een video wilt uploaden naar Youtube ;) Mooi dat er verder geen op of aanmerkingen zijn. 

En het kan je zomaar nog weer een paar euro besparen wanneer je je Mobiel abonnement over zet naar KPN. Dan kun je wellicht je favoriete streamingdienst gratis maken doordat je het cadeau krijgt van ons als Combivoordeel. Of je kunt ESPN gratis aanzetten als je van voetbal houdt.