Skip to main content
Beantwoord

Kosten buiten EU terwijl ik me binnen de EU bevind

• September 20, 2026
  • 4 reacties
  • 93 keer bekeken

Ik ben in Kos op vakantie en heb onterecht extra kosten in rekening gebracht gekregen omdat ik me buiten de EU zou bevinden. Graag zie ik deze kosten gecorrigeerd worden op mijn factuur.

Beste antwoord door RBxx

Helaas horen we dat wel vaker. Het eiland Kos ligt dicht onder de kust van Turkije. Zo dichtbij dat jouw telefoon soms met een sterkere Turkse mast verbindt i.p.v. het Griekse netwerk. 

Wat je kan doen is de beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar € 0,- dan kan dat:

sms bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op € 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Haal jouw telefoon instelling af van "automatisch verbinden" en maak handmatig verbinding met een Grieks netwerk.

4 reacties

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Waarschijnlijk heeft je telefoon verbinding gemaakt met een zendmast buiten de EU. KPN gaat deze kosten niet vergoeden. Hierover zijn reeds honderden topics op dit forum te vinden. 

rvk01
Slimmerik
  • September 20, 2026

Kos ligt toch vlak bij de kust van Turkije? Kan het niet zijn dat je verbinding hebt gehad met een zendmast in Turkije? Kun je op de factuur de specificatie zien of dat gebeurd is?

Als je op vakantie bent kun je ook het beste de bescherming voor buiten EU aan zetten.

Wil je het beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266
Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, tenzij je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 20, 2026

Helaas horen we dat wel vaker. Het eiland Kos ligt dicht onder de kust van Turkije. Zo dichtbij dat jouw telefoon soms met een sterkere Turkse mast verbindt i.p.v. het Griekse netwerk. 

Wat je kan doen is de beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar € 0,- dan kan dat:

sms bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op € 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Haal jouw telefoon instelling af van "automatisch verbinden" en maak handmatig verbinding met een Grieks netwerk.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Cas Tabor, dat is dan even een niet zo leuke verrassing terwijl je op vakantie bent. Er zal toch sprake zijn geweest van een dataverbinding met een Tuks netwerk dicht bij de grens tussen Griekenland en Turkije. Om in dit in de toekomst te voorkomen zie ik dat enkele community leden al de mogelijke opties genoemd hebben.Â