Skip to main content
Beantwoord

Kosten voor data in het buitenland ondanks buitenlandbundel en bescherming na verbruik van de bundel

• October 28, 2025
  • 3 reacties
  • 49 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ben sinds 1.5 maand in de VS en koop steeds de 20gb bundel. Ik heb alleen na het activeren van de bundel internet gebruikt en in de voorwaarde staat dat mijn internet wordt afgesloten als de bundel is verbruikt. Hoe kan het dat ik toch iets van 36 euro (voor 24mb) op mijn laatste factuur heb staan. 

Vorig jaar had ik hetzelfde (of vergelijkbaar) probleem met deze bundel. Het is heel onduidelijk wanneer hij wel of niet geactiveerd is. Ik heb toen extra gemaakte kosten (voor een extra bundel die ik had geactiveerd) terug gekregen. Graag zou ik nu ook in contact komen met iemand van de klantenservice omdat ik van mening ben dat ik niks verkeerds hebt gedaan waar deze kosten uituit voort zijn gekomen. Graag zou ik ze dan ook terug betaald krijgen.

Ik ben nog steeds in de VS en wil ook voorkomen dat dit nog een keer gebeurt. Ook zou ik willen chatten of mailen over deze vraag omdat bellen te duur is. 

Graag hoor ik vande klantenservice,

Mvg Kas

Beste antwoord door Denise van KPN

Hi ​@Kas VS, welkom op de KPN Community. Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt.

Ik kan me voorstellen dat het even schrikken is als je op de factuur buitenbundelkosten ziet staan. Dat terwijl je had verwacht dat je geen buitenbundelkosten zou hebben omdat je een bundel hebt aangeschaft. Bovendien kreeg je ook nog een melding dat de bescherming automatisch ingesteld zou worden zodra jouw bundel op was. Dit kon je ook merken doordat je geen internet meer kon gebruiken zodra de bundel op was. Logisch dat je je afvraagt waar de buitenbundelkosten vandaan komen.

Wat we nog wel eens zien gebeuren, is dat je mobiele data verbruikt voordat de bundel geactiveerd is. Je zet vliegtuigstand bijvoorbeeld uit als je net landt en wil dan sms’en om de bundel te activeren. Als je dan mobiele data aan had staan, wordt er data verbruikt in de tijd dat jij de bundel wilt activeren. Dit valt nog buiten de bescherming van de bundel zelf. En met € 2,50 per MB, kunnen de kosten snel oplopen.

Alleen… als ik de rekensom doe, kom ik niet uit. Je zegt namelijk € 36,- op de factuur te zien voor 24 MB. Als ik 24 MB vermenigvuldig met € 2,50 kom ik echter op € 60,- uit. Dus misschien is de data ook nog wel ergens anders verbruikt. Als het goed is kan jij op de specificatie van de factuur zien waar jij data hebt verbruikt. Wat staat daar? En heb je ergens een tussenlanding gemaakt, waar je data verbruikt zou kunnen hebben?

3 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 28, 2025

Beste ​@Kas VS heb je ooit wel eens een SMS gestuurd met de tekst ‘bescherming aan’ naar 1266?

Dan zou je geen buitenbundelkosten mogen hebben, behalve de bundels die je netjes koopt.

Verder kun je KPN bereiken via X, Facebook of Instagram.

Succes

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 28, 2025

Ik kreeg een melding dat deze bescherming automatische is ingeschakeld als je bundel is opgebruikt. Toen de bundel was opgebruikt kreeg ik ook een melding en deed het internet het ook niet meer. Pas toen ik een nieuwe bundel had gekocht wekte het weer, vandaar mijn verbazing dat er toch kosten waren gemaakt. De chatbot van KPN suggereerde dat de bescherming misschien niet snel genoeg was ingeschakeld. Dit lijkt mij een fout van KPN en een goede reden om mij de kosten terug te betalen. Ik hoopte eindelijk op het contact met KPN klantenservice via deze weg, maar dat kan dus blijkbaar niet?

Mvg Kas

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 30, 2025

Hi ​@Kas VS, welkom op de KPN Community. Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt.

Ik kan me voorstellen dat het even schrikken is als je op de factuur buitenbundelkosten ziet staan. Dat terwijl je had verwacht dat je geen buitenbundelkosten zou hebben omdat je een bundel hebt aangeschaft. Bovendien kreeg je ook nog een melding dat de bescherming automatisch ingesteld zou worden zodra jouw bundel op was. Dit kon je ook merken doordat je geen internet meer kon gebruiken zodra de bundel op was. Logisch dat je je afvraagt waar de buitenbundelkosten vandaan komen.

Wat we nog wel eens zien gebeuren, is dat je mobiele data verbruikt voordat de bundel geactiveerd is. Je zet vliegtuigstand bijvoorbeeld uit als je net landt en wil dan sms’en om de bundel te activeren. Als je dan mobiele data aan had staan, wordt er data verbruikt in de tijd dat jij de bundel wilt activeren. Dit valt nog buiten de bescherming van de bundel zelf. En met € 2,50 per MB, kunnen de kosten snel oplopen.

Alleen… als ik de rekensom doe, kom ik niet uit. Je zegt namelijk € 36,- op de factuur te zien voor 24 MB. Als ik 24 MB vermenigvuldig met € 2,50 kom ik echter op € 60,- uit. Dus misschien is de data ook nog wel ergens anders verbruikt. Als het goed is kan jij op de specificatie van de factuur zien waar jij data hebt verbruikt. Wat staat daar? En heb je ergens een tussenlanding gemaakt, waar je data verbruikt zou kunnen hebben?