Skip to main content
Vraag

KPN AV wijzigt, nog niet ingelicht

• May 9, 2026
  • 98 reacties
  • 1516 keer bekeken

Toon eerste bericht

98 reacties

leusi068
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 2, 2026

Ook geen mail gehad. Voor internet en tv wel voor mobiel. Gebeld met klanten service. Daar is mij verteld dat ik kosteloos over kon stappen. Vertrouwde het niet. Vanmiddag weer gebeld. Was al overgestapt en vertellen ze omdat ik de mail niet gehad heb, ze niet kunnen garanderen dat ik kosteloos over kan stappen. Dus er kan een opzeg boete komen. Kpn waar zijn jullie eigenlijk mee bezig. En niemand kan in het systeem zien wel of geen boete.

Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • June 2, 2026

@MiVoNL Zolang je niet bent ingelicht blijf je gewoon op de oude voorwaarden zitten. KPN mag geen nieuwe voorwaarden in laten gaan zonder klanten 4 weken van te voren in te lichten. Nadat KPN de mail wel heeft gestuurd ben je ook direct 4 weken contractvrij. 

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • June 5, 2026

Ik heb net opnieuw gebeld met klantenservice, en die vertelde mij dat ik contractvrij ben tot 18 juni. Het hangt er gewoon van af wie je aan de lijn krijgt en welke details ze dan prijsgeven. Ik had de mail dus rond 18 mei moeten ontvangen, maar is niet gebeurd, ook niet in spam folder. Jammer voor KPN, maar met zowel mobiel als vast internet stap ik over naar een andere provider. 

Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • June 5, 2026

Ik heb net opnieuw gebeld met klantenservice, en die vertelde mij dat ik contractvrij ben tot 18 juni. Het hangt er gewoon van af wie je aan de lijn krijgt en welke details ze dan prijsgeven. Ik had de mail dus rond 18 mei moeten ontvangen, maar is niet gebeurd, ook niet in spam folder. Jammer voor KPN, maar met zowel mobiel als vast internet stap ik over naar een andere provider. 

Dan hebben ze ook niet aan de wettelijke verplichting voldaan. Je bent namelijk pas contractvrij nadat je email hebt gehad. KPN heeft nog steeds verzuimd om te mailen. Dus de minimale termijn schuift steeds verder op, nu niet eerder dan 5 juli.  ​@Erik van KPN het blijft nog steeds stil vanuit KPN, is er al enig zicht? 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Ja hoor, ​@Chrizziey er is meer zicht. We hebben dit inmiddels nogmaals laten controleren.

Eerder hebben we aangegeven dat er mogelijk nog een groep klanten was die de e-mail over de wijzigingen voor vaste diensten alsnog zou ontvangen. Uit nader onderzoek blijkt dat dit niet het geval is.

KPN hanteert één set Algemene Voorwaarden voor zowel vaste als mobiele telecommunicatiediensten. Wanneer je een e-mail hebt ontvangen over de prijswijziging van je mobiele abonnement, ben je daarin ook geïnformeerd over de wijziging van de Algemene Voorwaarden. In diezelfde e-mail staat tot welke datum je een wijziging of kosteloze opzegging kunt doorgeven.

Daarnaast communiceren we deze wijzigingen via één centrale informatiepagina: Wijziging in de algemene voorwaarden | KPN 
Daar vind je zowel de nieuwe Algemene Voorwaarden als een overzicht van de wijzigingen ten opzichte van de vorige versie.

Mocht je de e-mail niet meer hebben, dan kun je via de klantenservice een kopie opvragen. 

Excuses voor de verwarring die is ontstaan door de eerdere informatie. Ik ga er vanuit dat het nu duidelijk is en anders lezen we eventuele vragen graag!

leusi068
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 5, 2026

Ja hoor, ​@Chrizziey er is meer zicht. We hebben dit inmiddels nogmaals laten controleren.

Eerder hebben we aangegeven dat er mogelijk nog een groep klanten was die de e-mail over de wijzigingen voor vaste diensten alsnog zou ontvangen. Uit nader onderzoek blijkt dat dit niet het geval is.

KPN hanteert één set Algemene Voorwaarden voor zowel vaste als mobiele telecommunicatiediensten. Wanneer je een e-mail hebt ontvangen over de prijswijziging van je mobiele abonnement, ben je daarin ook geïnformeerd over de wijziging van de Algemene Voorwaarden. In diezelfde e-mail staat tot welke datum je een wijziging of kosteloze opzegging kunt doorgeven.

Daarnaast communiceren we deze wijzigingen via één centrale informatiepagina: Wijziging in de algemene voorwaarden | KPN 
Daar vind je zowel de nieuwe Algemene Voorwaarden als een overzicht van de wijzigingen ten opzichte van de vorige versie.

Mocht je de e-mail niet meer hebben, dan kun je via de klantenservice een kopie opvragen. 

Excuses voor de verwarring die is ontstaan door de eerdere informatie. Ik ga er vanuit dat het nu duidelijk is en anders lezen we eventuele vragen graag!

@Shyrin van KPN geld dit ook voor mij. Volgens mij heb ik deze mail 12 mei ontvangen. Dan zou ik dus ook met tv en internet kosteloos over kunnen stappen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 5, 2026

Ook ik had nooit deze e-mail voor thuis internet ontvangen

Wanneer je een e-mail hebt ontvangen over de prijswijziging van je mobiele abonnement, ben je daarin ook geïnformeerd over de wijziging van de Algemene Voorwaarden. In diezelfde e-mail staat tot welke datum je een wijziging of kosteloze opzegging kunt doorgeven.

Dus voor me geldt nog steeds de oude voorwaarden, indien KPN de nieuwe voorwaarden op mijn abonnement zou toepassen, zie ik heel ontspand een rechtszaak tegen KPN.

Niemand is verplicht de KPN website of dit forum te raadplegen. Een citaat uit The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

All the planning charts and demolition orders have been on display at your local planning department in Alpha Centauri for 50 of your Earth years, so you’ve had plenty of time to lodge any formal complaint and it’s far too late to start making a fuss about it now.

What do you mean you’ve never been to Alpha Centauri? Oh, for heaven’s sake, mankind, it’s only four light years away, you know.

Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • June 5, 2026

@Shyrin van KPN In de mails werd duidelijk verwezen naar mobiel en niet naar vast. Vanuit het forum is zelfs nog gezegd dat je moet wachten met overstappen totdat je de mail ontvangen hebt, voor mobiel en apart voor vast internet. In mijn geval heb ik verschillende data, dus erg verwarrend. Dat er nu toch weer anders gecommuniceerd wordt maakt het weer verwarrend. 

KPN mag in het algemeen wat duidelijker communiceren, want het was allemaal verre van duidelijk. Gelukkig blijf ik qua vast gewoon bij KPN. Maar hopelijk neemt kpn dit mee.

leusi068
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 5, 2026

@Shyrin van KPN  van KPN geld dit ook voor mij. Volgens mij heb ik deze mail 12 mei ontvangen. Dan zou ik dus ook met tv en internet kosteloos over kunnen stappen?

• June 5, 2026

@Shyrin van KPN  van KPN geld dit ook voor mij. Volgens mij heb ik deze mail 12 mei ontvangen. Dan zou ik dus ook met tv en internet kosteloos over kunnen stappen?

Mits je voor jhe thuisabo ook een mail ontvangen hebt wel, anders niet. ​@leusi068 

Pwer abo krijg je een aparte mail, heb je bijv. 2 mobiele abo's en 1 thuisabo, kun je in totaal dus 3 mails ontvangen.

• Wijsgeer
  • June 5, 2026

@Chrizziey, je verwoordt het goed, ook in andere topics, zoals ik het ervaar. Mobiel ben ikzelf al over naar een andere provider. Met onze andere mobiele abonnementen wacht ik tot na de zomervakantie om te kijken of mijn nieuwe mobiele provider ook goed werkt binnen de EU. KPN verhoogt niet alleen de prijs van mobiele abonnementen maar ook bijvoorbeeld de extra bijdrage van 3 euro voor Netflix. Daarom wordt het nut van combivoordelen steeds minder en loont het in ons geval om over te stappen naar een andere mobiele provider en een abonnement direct bij Netflix af te nemen.

Maar net als jij ben ik erg tevreden over KPN glasvezel internet!!

Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • June 5, 2026

Dankjewel ​@Edu2020. Wat je aangeeft klopt helemaal, daarom ben ik sinds vandaag Vodafone klant. Maar vast heb ik bij KPN een zeer betrouwbare verbinding. Mijn ervaringen bij anderen is juist veel gezeur en ellende (met veel thuiswerken is dat killing).

De combivoordelen zijn inderdaad nog nauwelijks interessant, kpn kleed het combivoordeel steeds meer uit en zodoende is er eigenlijk nog nauwelijks voordeel te halen. Ook mobiel heb ik bij KPN vaker geen bereik dan wel, en merk nu al bij vodafone een hele verbetering.

Alles afgewogen was mijn besluit dan om thuis bij KPN te houden, en mobiel bij Vodafone. Ook bij andere providers zijn die voordelen van combineren nog nauwelijks interessant. 

KPN verhoogt niet alleen de prijs van mobiele abonnementen maar ook bijvoorbeeld de extra bijdrage van 3 euro voor Netflix. Daarom wordt het nut van combivoordelen steeds minder en loont het in ons geval om zelfs mobiel over te stappen naar andere mobiele providers en een abonnement direct bij Netflix af te sluiten.

Precies dat, het kost KPN al nauwelijks iets en die 3 euro kan er ook niet meer af. Afgelopen tijd is ook het opnemen pakket eruit gehaald en als optie gepresenteerd, met grote trots van kpn, maar eigenlijk is het een manier om mensen op een handige manier een loer te draaien. Iets wat gratis, wordt betaalt en op een andere manier weer gratis (maar eigenlijk duurder, want je kan er niks anders voor kiezen)

Voor iedere klant die streamingdiensten via KPN factuur afneemt, krijgt KPN bovendien een commissie, daarom heb ik ook besloten alle streamingdiensten weer onder te brengen bij de bron. Als KPN de klanten niks meer gunnen, dan andersom ook niet ;). 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • June 5, 2026

@Shyrin van KPN Vandaag overgestapt naar Odido per 1 juli a.s.. Krijg ik van KPN een emailbericht met als onderwerp “Afkoopsom bij overstappen binnen je contract”. 15 mei j.l. het mailtje gehad dat de Algemene Voorwaarden wijzigen per 25 juni 2026 (voor het mobiele contract). Volgens jouw uitleg geldt dit emailbericht ook voor het vaste contract. Wat is nu aan de orde, wel of geen afkoopsom?

• June 5, 2026

Beste ​@TonM1965 per abo krijg je een mail over de voorwaarden,  dus als je een mail hebt gehad over je mobiele abo, kun je daarmee niet je thuisabo opzeggen, daar heb je dus ook een mail voor moeten ontvangen.

Voorbeeld: 2 mobiele abo's en 1 thuis abo dan kun je dus 3 mails ontvangen, per abo 1.

leusi068
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 5, 2026

Beste ​@TonM1965 per abo krijg je een mail over de voorwaarden,  dus als je een mail hebt gehad over je mobiele abo, kun je daarmee niet je thuisabo opzeggen, daar heb je dus ook een mail voor moeten ontvangen.

Voorbeeld: 2 mobiele abo's en 1 thuis abo dan kun je dus 3 mails ontvangen, per abo 1.

Wat je zegt klopt dan niet met wat ​@Shyrin van KPN  aangeeft 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 5, 2026

Maar de bewering van ​@Shyrin van KPN is heel anders, namelijk dat iedereen een e-mail ook voor vaste dienst ontving

leusi068
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 5, 2026

Maar de bewering van ​@Shyrin van KPN is heel anders, namelijk dat iedereen een e-mail ook voor vaste dienst ontving

KPN hanteert één set Algemene Voorwaarden  voor zowel vaste als mobiele telecommunicatiediensten. Wanneer je een e-mail hebt ontvangen over de prijswijziging van je mobiele abonnement, ben je daarin ook geïnformeerd over de wijziging van de Algemene Voorwaarden. In diezelfde e-mail staat tot welke datum je een wijziging of kosteloze opzegging kunt doorgeven.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

@JanD Ik heb de mail nog eens goed bekeken. Daar staat zowel de prijsaanpassing t.a.v. het mobiele contract in als de berichtgeving over de wijziging van de Algemene Voorwaarden, zoals ​@Shyrin van KPN aangeeft.

Snap ik alleen niet waarom er een mail gestuurd wordt, waarin de suggestie wordt gewekt dat er een afkoopsom in rekening wordt gebracht bij een overstap (binnen de termijn). Hopelijk kan ​@Shyrin van KPN daar nog iets over kan zeggen. Klanten schrikken zich een bult😃

• June 6, 2026

Beste ​@TonM1965  is gewoon fout communicatie van KPN als je gewoon netjes aan de voorwaarden zoals gesteld in de mail hebt voldaan met op\zeggen c.q. overstappen.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Maar hopelijk neemt kpn dit mee.

Ja, wordt zeker meegenomen! Fijn dat het nu in ieder geval duidelijk is en nog fijner dat je blijft! 

Klopt ​@leusi068, als je voor de genoemde datum in jouw e-mail opzegt of overstapt, dan is dit kosteloos. Dat zou ook voor jou moeten gelden, ​@TonM1965. Ik ga er vanuit dat jij je profiel hebt ingevuld met jouw klantgegevens, ik kijk het maandag dan graag voor je na en kom er op terug. 

Ik begrijp je punt, ​@TDN. Het klopt dat niemand verplicht is om de KPN website of dit forum te raadplegen.

Als je twijfelt of aangeeft de e-mail met informatie over de gewijzigde voorwaarden niet te hebben ontvangen, dan kan ik eventueel laten nakijken of er een verzending van de e-mail geregistreerd staat? Dan hebben we daar meer duidelijkheid over. Wordt dan ook maandag 🙃

Ik lees een aantal andere berichten/interpretaties dus ik wil hier graag duidelijk over zijn:
Mijn eerdere onderstaande reactie: 

is gebaseerd op officiële interne toelichting vanuit KPN. Voor de uitleg van het KPN beleid en de toepassing daarvan houden we deze toelichting aan. 

En tot slot: 

Er zit hier geen onwil of bedoeling om iemand tegen te werken. We kijken juist graag mee als er vragen of onduidelijkheden zijn.

Als er twijfel of onduidelijkheid is, kunnen we dat onderzoeken. En als er iets niet goed is gegaan, helpen we natuurlijk graag om dat op te lossen.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

@Shyrin van KPN dank alvast! Mijn profiel is ingevuld. Fijn weekend!

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

@Shyrin van KPN vandaag nog uitgebreid gesproken met een medewerker van de klantenservice. Zij gaf aan dat ik voor mijn vaste contract niet kon overstappen. Het emailbericht dat ik ontving op 15 mei j.l. gold enkel voor mijn mobiele abonnement volgens de medewerker. Opzeggen kon absoluut niet, heel resoluut.

Hoe kun je iemand overtuigen dat de Algemene Voorwaarden ook wijzigen voor het vaste abonnement. Geloof me, niet te doen. Zij kon dus ook niets voor mij betekenen. Ik vind het een gemiste kans nu de communicatie zeer gebrekkig is en de juiste kennis ontbreekt bij deze medewerker van de klantenservice (zij is niet de enige). Het lijkt op deze manier een hopeloze missie, je bent een roepende in de woestijn. Uiteraard weet ik dat je gebruik kunt maken van de overstapservice, maar ook zonder moet het opzeggen gewoon makkelijk kunnen gaan. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

@Shyrin van KPN of zijn de wijzigingen voor de vaste contracten niet in het nadeel? Want dan klopt het dat je niet kunt opzeggen. Dan geeft de klantenservice wel de juiste info. Maar wat blijft zijn de tegenstrijdige verhalen hierover!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

@Shyrin van KPN of zijn de wijzigingen voor de vaste contracten niet in het nadeel? Want dan klopt het dat je niet kunt opzeggen. 

Nee, deze passage staat eerst in algemene voorwaarden juni 2026, in de eerdere versie ontbreekt deze. Je kan de nieuwe voorwaarden niet op een oude abonnement toepassen voordat de consument deze nieuwe accepteert of de 1 maand tijd na kennisgeving nog niet afgelopen is.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

@TDN zo staat het in de voorwaarden van juli 2025:

"U kunt de overeenkomst niet (tussentijds) opzeggen als:
• De wijziging geen gevolgen voor u heeft of in uw 
voordeel is"

Dan is de vraag hoe leg je "geen gevolgen" uit.

Dit is dus de discussie met de klantenservice.