Skip to main content
Vraag

KPN brengt onterecht €500 opzegkosten in rekening en is onbereikbaar vanuit het buitenland (Australië)

• June 8, 2026
  • 4 reacties
  • 55 keer bekeken

Onderwerp: KPN brengt onterecht €500 opzegkosten in rekening en is onbereikbaar vanuit het buitenland (Australië)

Hallo allemaal,

Ik zit met een enorm frustrerende situatie met KPN en hoop dat iemand hier de gouden tip heeft, want de klantenservice laat me volledig in de kou staan.

Vanwege de wijziging van de algemene voorwaarden per 25 juni 2026, heb ik gebruikgemaakt van mijn recht om mijn abonnement (***) kosteloos op te zeggen, met behoud van het nummer als prepaid en het doorlopen van het toestelkrediet. Nu heeft KPN echter doodleuk bijna €500,- aan opzegkosten in rekening gebracht.

Na in totaal al uren aan de lijn te hebben gezeten met de helpdesk, is het probleem nog steeds niet opgelost. Er is inmiddels door hen al bevestigd dat er een fout is gemaakt en dat het nu via een officieel ticket loopt, ik zou hier voor terug gebeld worden maar deze oproep heb ik gemist. daarom heb ik de klantenservice gebeld op het enige vanuit het buitenland bereikbare nummer: +31-612001200 Vandaag bereikte de situatie echter een dieptepunt. Ik ben inmiddels geëmigreerd naar Australië, waardoor ik het reguliere, gratis 0800-nummer van de klantenservice niet kan bellen. ( het nummer wat ik moet bellen om mijn klacht te bespreken. 

Toen ik vandaag eindelijk iemand aan de lijn kreeg, was de medewerker extreem onbeleefd. Er werd mij letterlijk verteld dat er "geen enkele andere manier is" en dat ik maar iemand in Nederland naar het 0800-nummer moet laten bellen om dit voor mij te regelen. Terugbellen naar een Australisch nummer kon absoluut niet, en een e-mailadres of fatsoenlijk digitaal klachtenkanaal dat werkt werd geweigerd.

Ik weiger pertinent om een ander mijn privacygevoelige en financiële zaken op te laten lossen; KPN hoort hier gewoon zelf een fatsoenlijke en bereikbare optie voor te bieden. Ondertussen tikt de tijd door, worden die honderden euro's onterecht afgeschreven en vallen de rekeningen dadelijk bij mijn ouders op de deurmat. Het klachtenformulier heb ik ook al geprobeerd en ook hier word vervolgens geopperd om dat nummer te bellen. ik kan vervolgens ook weer niet antwoorden op die email.

Wat rest mij nu nog. het lijkt mij dat kpn mij meer moet kunnen bieden dan een contactpunt dat alleen vanuit nederland te bereiken is. 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Luc

Admin: Telefoonnummer verwijderd i.v.m. privacy

4 reacties

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

Beste ​@Luc123123 KPN is ook via Facebook, X of Instagram bereikbaar.

Deafkoopkosten zijn inderdaad niet terecht en worden ook niet berekend als je binnen de in de mail gestelde termijn hebt opgezegd of bent overgestapt naar een andere provider met behoud van nummer.

Bij overstappen met behoud van nummer kan het toestelkrediet gewoon blijven bestaan of vervroegd worden afgelost.

Een prepaidnummer nemen, wordt door KPN niet beschouwd als een overstap en dan dient het nog resterende toestelkrediet meteen afgelost ter worden.

Als je definitief naar Australië bent geëmigreerd gelden er andere regels, zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/administratie/verhuizen/emigreren

Succes

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 8, 2026

Dit klopt inderdaad, echter wil ik niet opzeggen vanwege mijn omigratie maar vanwege de wijziging van de algemene voorwaarden. Op een telefoongesprek wat volgde werd mij verteld dat dat goed was en dat dit een goede manier was als ik voorlopig wel mijn nummer wilde behouden. 

Hierbij wil ik benadrukken dat dit niet om het toestelkrediet gaat, die loopt nog wel. Dit gaat om de afkoopsom over het abbonement. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 8, 2026

Je praat hier met klanten die elkaar helpen. Ik zou vooral even contact opnemen met KPN via Facebook, X, of Instagram. Dan chat je gewoon met een medewerker van KPN die je kan helpen.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

hoi ​@Luc123123, welkom op onze community, wat balen dat dit zo loopt! Zoals Ik_Combineer al noemt is deze community een plek waar klanten elkaar kunnen helpen. Als je contact zoekt met de klantenservice kun je het beste even contact opnemen via social media. Terugbellen op een buitenlands nummer is helaas geen optie.

Ik hoop dat je hier snel reactie op hebt van mijn collega's en dit goed afgehandeld gaat worden!