Skip to main content
Vraag

KPN thuis abonnement: Telefonie wordt plotseling apart in rekening gebracht!

• 26 maart 2025
  • 17 reacties
  • 116 keer bekeken

RonM
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 15 reacties

KPN thuis abonnement.
Ik constateer dit nu pas. Nu ik een brief krijg over een prijsverhoging.
Abonnement was: TV, Internet & Bellen (Alles-in-1 Standaard)
Nu staat dat zelfde abonnement EN apart telefoonnummer 2,- (gaat nu 3,- worden)

Dat telefoonnummer was inbegrepen (Gratis).
Het is niet uitgesplitst, het is uit de samenstelling gehaald.
Er is een apart abonnement toegevoegd.
Het abonnement heet toch TV, Internet & Bellen.
En daar valt Bellen opeens niet meer onder!?

Heb nagerekend, als inflatiecorrectie 3,8% is klopt het totaalbedrag.
Maar je kan niet een gratis product opeens eruit halen en gaan berekenen.
Nu wordt dat zelfs in prijs verhoogd.
Uiteraard toendertijd niets gecommuniceerd. Kost nu tijd en levert weer frustraties op.

P.S. Kunnen mij per e-mail niet bereiken? Mailadres staat nota bene op de factuur.

17 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Topper
  • 1011 reacties
  • 26 maart 2025

'’Maar je kan niet een gratis product opeens eruit halen en gaan berekenen.'’

Dat kan wel degelijk. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi ​@RonM. Ik begrijp dat dit verwarrend is en ik help je graag verder. KPN heeft de afgelopen tijd de abonnementen aangepast. Het telefoonnummer dat voorheen gratis was, wordt nu apart in rekening gebracht. Dit komt doordat het nummer nu een apart abonnement is geworden, terwijl het eerst in het Alles-in-1 pakket zat.

Wat betreft de communicatie: KPN stuurt normaal gesproken een e-mail over zulke wijzigingen. Misschien is die e-mail niet aangekomen, of staat je e-mailadres niet goed in het systeem. Het is een goed idee om je e-mailadres in MijnKPN te controleren en ook je spamfolder na te kijken.

Als je hierover meer duidelijkheid wilt, raad ik aan contact op te nemen met de klantenservice. Zij kunnen samen met jou kijken naar de mogelijkheden.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36640 reacties
  • 28 maart 2025

Hallo ​@RonM ,

Het is wel gecommuniceerd en bovendien staat het ook (nog steeds) op de website: 

https://www.kpn.com/service/internet2024

Bij de veelgestelde vragen: 

Ik zie op mijn juli factuur dat er een extra regel staat met ‘Vast Telefoonnummer’ en een bedrag van 2 euro. Hoe komt dat?

Bij sommige klanten zat Vast bellen nog in de totale abonnementsprijs. En kon je niet zien wat je hiervoor betaalde. Na 1 juli hebben we dit beter inzichtelijk gemaakt door het uit de totale abonnementsprijs te halen. Dit heeft geen invloed op de hoogte van de inflatiecorrectie die we in juni hebben gecommuniceerd.

• 3328 reacties
  • 28 maart 2025

Als het goed is heeft KPN bellen uit het pakket gehaald. Daarbij zou het pakket 2 euro goedkoper geworden moeten zijn. Is dat niet zo?

Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij hebben ze het samen laten vallen met de inflatiecorrectie en kun je het daardoor niet goed controleren. 

RonM
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 29 maart 2025

De aanhef dekt de lading niet. Die is niet van mij, maar aangepast door de moderator.
Walgelijk om te stellen dat het 'verwarrend' voor mij zal zijn.

Eerst werd gesteld dat enkel de specificatie was aangepast - beter inzichtelijk gemaakt. (zie andere discussielijn)
Mensen werden afgestompt door te stellen dat het totale bedrag gelijk gebleven was.
Nu dus dat het abonnement is aangepast. En er een is toegevoegd.
Dat zou je dan moeten doen met nieuw afgesloten abonnementen: TV, Internet & Bellen - zonder Bellen.
Ik heb geen KPN thuis abonnement!
Ik heb TV, Internet & BELLEN, dat is de overeenkomst.

Zo wordt via een listig trucje het voor mij € 43,56 per jaar duurder.
Want mensen die geen vaste telefoon meer hebben zullen het annuleren.
Jullie moeten je aan de overeenkomst houden.

Wat een kul verhaal over communicatie. Heb vorige keer in een item over het aanpassen van modeminstellingen al aangegeven dat providers direct al aangaven dat KPN niet communiceert.

• 3328 reacties
  • 29 maart 2025
RonM schreef:

Dat komt voor het grootste deel door de inflatiecorrectie en niet doordat bellen nu apart berekend word.

RonM
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 29 maart 2025
Marlon92 schreef:
RonM schreef:

Dat komt voor het grootste deel door de inflatiecorrectie en niet doordat bellen nu apart berekend word.

Nee, reken maar uit 12 maal 3,- maal 1.21. Dat is volledig door list en bedrog.

• 3328 reacties
  • 29 maart 2025

Kun je eens een schermafdruk van een factuur 2de pagina laten zien van een paar maanden geleden? En van een nieuwe factuur? Dan kunnen we eens meekijken.

PeterG
Superuser
  • 61131 reacties
  • 29 maart 2025

Ik heb geen KPN thuis abonnement!
Ik heb TV, Internet & BELLEN, dat is de overeenkomst

Dat heb je toch thuis dan? En vast bellen heb je toch nog?

Indertijd toen telefoon apart ging is die € 2 keurig van de prijs van m'n Alles-in-1 afgehaald. En werd het per saldo niet duurder. Dat zal bij jou dus ook het geval zijn geweest.

Er is nooit ergens door kpn beweerd dat vaste telefoon gratis in het abonnement zat. Het was inbegrepen en niet gratis. 

Door deze scheiding valt het deel vaste telefonie ook nog eens buiten de inflatiecorrectie, dat scheelt weer. 

-> De basis was altijd al internet. Wilde je ook tv dan nam je indertijd 'internet +tv'. En met ook vast bellen was "Alles-in-1" qua naam wel makkelijk. Maar het blijven 3 afzonderlijke diensten natuurlijk. Internet. Tv/radio. Bellen. 

En het telefonie abonnement is met € 3 nog steeds zo'n € 26 minder dan toen ik net internet + pstn van kpn had. Internet was toen ook duurder. En trager. Al hadden we al die streamingdiensten en tv via internet nog niet. 

Overigens is uitsluitend mobiel in combinatie met onbeperkt bellen in the end nog goedkoper dan vast. Bellen met vast doe ik allang niet meer. 

RonM
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 29 maart 2025

Dit is precies wat ik met list en bedrog bedoel.
De meeste mensen beseffen niet goed wat er is gebeurd.
Aparte specificatie, nu dus abonnementen aangepast, inflatiecorrectie.

@PeterG Wel degelijk stond altijd op de factuur dat het vaste nummer gratis was (bij Gratis producten).
En natuurlijk valt dat binnen het abonnement, het is een pakket voor alle drie.
En "valt buiten de inflatiecorrectie", is niet echt relevant, maar onjuist.
Werkt u voor KPN? Er staat werkelijk niets zinnigs.

Ik bel bijna nooit, ik wil de mogelijkheid hebben om te bellen. Heb ook geen mobiel abonnement.

Merk op dat volgens KPN zelf ( https://www.kpn.com/internet/alles-in-een ) de vaste telefoon er onder valt. "Met het Alles-in-1-pakket heb je Internet, TV & Bellen van KPN."
Als je het nu aanklikt staat er: Internet en TV
Dat is dus een ander abonnement, een ander pakket. Met aanbiedingsprijs € 35,-
Als je ergens een pakket afneemt, vallen daar allerlei diensten onder.
Of je daar nu gebruik van maakt of niet.
In "Alles-in-1", zit ook bellen.

• 3328 reacties
  • 29 maart 2025

Plaats eens schermafdrukken van de facturen. Ik ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4409 reacties
  • 29 maart 2025
RonM schreef:

Dit is precies wat ik met list en bedrog bedoel.
De meeste mensen beseffen niet goed wat er is gebeurd.
Aparte specificatie, nu dus abonnementen aangepast, inflatiecorrectie.

@PeterG Wel degelijk stond altijd op de factuur dat het vaste nummer gratis was (bij Gratis producten).
En natuurlijk valt dat binnen het abonnement, het is een pakket voor alle drie.
En "valt buiten de inflatiecorrectie", is niet echt relevant, maar onjuist.
Werkt u voor KPN? Er staat werkelijk niets zinnigs.

Ik bel bijna nooit, ik wil de mogelijkheid hebben om te bellen. Heb ook geen mobiel abonnement.

Merk op dat volgens KPN zelf ( https://www.kpn.com/internet/alles-in-een ) de vaste telefoon er onder valt. "Met het Alles-in-1-pakket heb je Internet, TV & Bellen van KPN."
Als je het nu aanklikt staat er: Internet en TV
Dat is dus een ander abonnement, een ander pakket. Met aanbiedingsprijs € 35,-
Als je ergens een pakket afneemt, vallen daar allerlei diensten onder.
Of je daar nu gebruik van maakt of niet.
In "Alles-in-1", zit ook bellen.

Volgens mij snap je niet helemaal wat KPN heeft gedaan toen bellen werdt toegevoegd.

Om het makkelijk te maken: u betaald 10 euro voor uw internet tv en bellen pakket.

Na de wijziging met bellen apart betaald u nog maar 8 euro voor internet en tv en 2 euro voor bellen. Per saldo blijft het dus 10 euro en betaald u hetzelfde.

Nu is er iets nieuws, een prijsverhoging. Dit heeft niks met het uit elkaar halen van de abonnementen te maken. U betaald dus niet 43 per jaar meer maar 12 euro per jaar meer. 

RonM
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 29 maart 2025

Kennelijk te hoog gegrepen voor de meesten.
Er moet geen bellen worden toegevoegd, dat was GRATIS, zat in het pakket.
Of je daar gebruik van maakt of niet.

Vermoedelijk hebben de meeste mensen geen vaste telefoon meer.
In ieder geval bieden ze nu aan, het pakket: Internet en TV (dus zonder bellen).
Als KPN wil dat je overstapt naar een ander pakket, dan moeten ze dat aanbieden.
Eerst die leugen dat het alleen de specificatie is.
Maar het is een apart abonnement.
Tegelijk met die aanpassing hebben ze prijsverhoging doorgevoerd.
Voor de meeste mensen zal gelden dat ze dat nieuw verkregen abonnement niet nodig hebben,
want ze hebben immers geen vaste telefoon meer.

Zij zullen zich niet druk maken en zullen dat nieuwe extra abonnement gewoon opzeggen.
Maakt in essentie die prijsverhoging ongedaan voor hun.
Ik heb wel vaste telefoon. Gaat voor mij dus € 43,56 per jaar meer kosten dan de andere mensen die ook "Alles-in-1" hebben.
Dus wat KPN nu - met list en bedrog - probeert te verwezenlijken is dat iedereen met vaste telefoon, en die wil behouden, per jaar flink meer betaalt.
Er is niets veranderd in mijn situatie, er is niets veranderd in de situatie van anderen.
Maar ik zal nu wel veel meer moeten betalen.
KPN moet dit voor mij corrigeren.

• 3328 reacties
  • 29 maart 2025
RonM schreef:

Kennelijk te hoog gegrepen voor de meesten.

Waarom plaats je niet gewoon schermafdrukken van de facturen? 

RonM schreef:

Er moet geen bellen worden toegevoegd, dat was GRATIS, zat in het pakket.

Dat is onzin natuurlijk. KPN is geen filantropische instelling. Niets is echt gratis bij KPN. De prijs van telefonie zat gewoon in de pakketprijs verwerkt. 

PeterG
Superuser
  • 61131 reacties
  • 29 maart 2025

Als al die toevoegingen, als vaste telefoon, echt gratis waren, dan waren die abonnementen nooit duurder geweest dan de standaard abonnementen. Kpn heeft al toegegeven dat gratis de verkeerde term was. 

Maar commercieel bekt het wel lekker. Zelfs jij vliegt er in. Nog steeds.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36640 reacties
  • 30 maart 2025
RonM schreef:

Ik heb wel vaste telefoon. Gaat voor mij dus € 43,56 per jaar meer kosten dan de andere mensen die ook "Alles-in-1" hebben.
Dus wat KPN nu - met list en bedrog - probeert te verwezenlijken is dat iedereen met vaste telefoon, en die wil behouden, per jaar flink meer betaalt.
Er is niets veranderd in mijn situatie, er is niets veranderd in de situatie van anderen.
Maar ik zal nu wel veel meer moeten betalen.
KPN moet dit voor mij corrigeren.

@RonM 

Het gaat jou blijkbaar vooral om de prijsverhoging die afgelopen jaar ergens in juli 2024 is toegepast voor jou. Helaas gebeurt dit ieder jaar, ook in juli 2025 wordt jouw internet en TV-abonnement weer verhoogd met 3,3%. En het vast bellen gaat al in april 2025 omhoog naar 3,00 per maand. 

Ik heb een oplossing voor jou waardoor je minder gaat betalen voor jouw abonnement. 

Je kunt jouw abonnement blijvend goedkoper maken door na 1 april 2025 te verlengen.

Dat kan telefonisch via de klantenservice. Het kan ook via internet via deze link, kies dan voor "Toon mijn persoonlijk advies”.: 

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

De huidige (maart 2025!) prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht:

Let op:vast bellen wordt 3,00 ergens in april 2025. 

Verleng pas na 1 april 2025 want dan ontloop je daarmee de inflatiecorrectie in juli 2025! 

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2331 reacties
  • 30 maart 2025

Gratis is een vrijwillige dienst, daar kan iedereen natuurlijk gewoon mee stoppen in het leven wanneer ze willen.

U kunt dus kiezen om deze dienst betaald door te zetten of te stoppen, dat is aan u.

Aan uw verhaal te lezen had de communicatie naar u beter gekund, puntje voor KPN dan.

Reageer