Skip to main content
Beantwoord

Laatste factuur van mobiel is veel te hoog, ga geen hele maand betalen

• October 16, 2025
  • 2 reacties
  • 102 keer bekeken

Op 3 (drie) november was het einde contract voor mijn sim only abo. 

kpn wil nu het bedrag innen voor de hele maand onder het mom “u betaald alles achteraf”. Keiharde leugen want vanaf dag 1(een) van het abo betaal ik al vooraf. (alle rekeningen in bezit).

ben best bereid voor die drie dagen te betalen maar GEEN VOL MAANDBEDRAG. !! 
in de volksmond noemt men dit woekeraars. Gelukkig beschik ik over een goede bedrijfsadvocaat die dit graag wil aanpakken. 

Beste antwoord door RBxx

Heb je het abonnement wel 1 maand (opzegtermijn) geleden opgezegd ​@Domu ? Het contract loopt anders gewoon door na het eind van de vaste contractperiode.

In de Kennisbank wordt de afhandeling uitgelegd.

Opzegging tijdens factuurperiode

Het komt zelden voor dat een abonnement precies op de laatste dag van de factuurperiode stopt. Vaak stopt jouw abonnement ergens midden in de factuurperiode.

Het factuursysteem van KPN ziet bij het aanmaken van de factuur geen toekomstige wijzigingen, zoals een opzegging. Het systeem ziet alleen de status van het abonnement op het moment van het aanmaken van de factuur.

Daarom ontvang je bij een opzegging eerst nog een factuur voor de volledige factuurperiode. Ook als jouw abonnement halverwege die factuurperiode stopt. Bij mobiel krijg je ook nog gewoon voor een hele maand aan belminuten, sms’jes en data.

Slotnota 

Na het opzeggen van jouw abonnement ontvang je van ons nog een slotnota. Normaal gesproken ontvang je deze slotnota uiterlijk een maand nadat jouw abonnement is gestopt. Alleen als je met jouw mobiele abonnement nog kosten in het buitenland hebt gemaakt, kan dit tot 2 maanden duren.

Op de slotnota krijg je de teveel betaalde abonnementskosten van ons terug. Eventuele verbruikskosten worden (net als normaal) achteraf in rekening gebracht.

2 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 16, 2025

Heb je het abonnement wel 1 maand (opzegtermijn) geleden opgezegd ​@Domu ? Het contract loopt anders gewoon door na het eind van de vaste contractperiode.

In de Kennisbank wordt de afhandeling uitgelegd.

Opzegging tijdens factuurperiode

Het komt zelden voor dat een abonnement precies op de laatste dag van de factuurperiode stopt. Vaak stopt jouw abonnement ergens midden in de factuurperiode.

Het factuursysteem van KPN ziet bij het aanmaken van de factuur geen toekomstige wijzigingen, zoals een opzegging. Het systeem ziet alleen de status van het abonnement op het moment van het aanmaken van de factuur.

Daarom ontvang je bij een opzegging eerst nog een factuur voor de volledige factuurperiode. Ook als jouw abonnement halverwege die factuurperiode stopt. Bij mobiel krijg je ook nog gewoon voor een hele maand aan belminuten, sms’jes en data.

Slotnota 

Na het opzeggen van jouw abonnement ontvang je van ons nog een slotnota. Normaal gesproken ontvang je deze slotnota uiterlijk een maand nadat jouw abonnement is gestopt. Alleen als je met jouw mobiele abonnement nog kosten in het buitenland hebt gemaakt, kan dit tot 2 maanden duren.

Op de slotnota krijg je de teveel betaalde abonnementskosten van ons terug. Eventuele verbruikskosten worden (net als normaal) achteraf in rekening gebracht.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Domu, ik kan mij goed voorstellen dat je bij het ontvangen van de factuur denkt: Huh, hoezo moet ik nog een hele maand betalen! Gelukkig is dat ook niet het geval. Er volgt altijd een slotnota, waarbij alles dat teveel is betaald terug gegeven wordt aan jou. 

Het factuursysteem van KPN ziet bij het aanmaken van de factuur helaas geen toekomstige wijzigingen, zoals een opzegging. Het systeem ziet alleen de status van het abonnement op het moment van het aanmaken van de factuur. Vandaar dat jij dus nog bij een opzegging eerst nog een factuur voor de volledige factuurperiode ontvangt.