Skip to main content
Vraag

Misleidend verlengaanbod: plots niet meer beschikbaar via de website

• July 23, 2026
  • 14 reacties
  • 240 keer bekeken

Een tijdje terug, begin mei, ontving ik van KPN een brief en email met een aanbod om te verlengen, hierin staat een aanbod van 12 maanden met €10,- korting. Ook staat er de volgende vermelding bij:

Dit persoonlijke aanbod is geldig op [adres] en te verzilveren t/m 14 augustus 2026. 

Toen ik dit aanbod kreeg heb ik op de site gekeken, en die korting stond er inderdaad. Ook voor een 1-jarig abonnement was er een korting. Echter, als ik nu kijk is dat plots enorm veranderd, het is namelijk veranderd naar 7,50 korting voor 6 maanden, bij een 2-jarig abonnement. Dus dat is van een totale korting van 120 euro naar een totale korting van 45 euro.

Er was ook een korting voor een jaar-abonnement, ik meende dat dit ongeveer de helft van de korting was die bij een 2-jarig abonnement werd vermeld, maar die heb ik nu helemaal niet meer als optie om überhaupt te selecteren.

Dit is, in mijn optiek, behoorlijke misleiding. De korting die mij beloofd is, is niet meer beschikbaar plus wordt mij nu verplicht om een 2-jarig abonnement te nemen met veel minder korting dan beloofd, en dan wat geldig zou zijn.

14 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 23, 2026

Hallo ​@Bertjj ,

Dat aanbod voor verlengen met één jaar is nog steeds mogelijk.

Het gaat nu echter met een omweg. Je moet dan kiezen voor “Abonnement bekijken en aanpassen”. En dan bij drie: Kies de looptijd van jouw abonnement.

De hoogte van de korting kan mogelijk inmiddels gewijzigd zijn. Dat gebeurt vaker, zelf kan ik nu bij een verlenging met één jaar voor zeven maanden lang een korting krijgen van vijf euro. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

De hoogte van de korting kan mogelijk inmiddels gewijzigd zijn. Dat gebeurt vaker, zelf kan ik nu bij een verlenging met één jaar voor zeven maanden lang een korting krijgen van vijf euro.

Ja, maar in de mail en brief wordt expliciet dit gemeld:

Dit persoonlijke aanbod is geldig op [adres] en te verzilveren t/m 14 augustus 2026. De actievoorwaarden zijn terug te vinden in de shop.

De link naar de shop is gewoon de verlengpagina, waar niks vermeld staat hierover. Ook kan ik hierover niks vinden in de algemene voorwaarden. Maar goed, dan nog, ik heb een aanbieding gekregen, in de mail staat expliciet vermeld dat “dit persoonlijk aanbod” geldig is tot en met een datum, wat dus niet het geval is. En het is niet zo dat het aanbod een klein beetje aangepast is, voor een jaar contract is dat nu 5 euro korting voor 3 maand. Dat is 15 euro korting. Ik meen mij te herinneren dat dit 7.50 voor 6 maanden was. 

Punt is, er korting beloofd tot een bepaalde datum, maar dat is nu niet meer beschikbaar zonder heads-up, het is nu ongeveer 1/3e van de aanbieding die eerst geboden was. Dit vind ik enorm misleidend, dan zouden ze niet een aanbieding moeten doen, er staat met koeienletters op hoe geweldig deze aanbieding is.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 23, 2026

Ik zou dan telefonisch contact opnemen met de klantenservice. Dan ga je die beloofde korting ongetwijfeld alsnog krijgen als je in dat gesprek de verlenging regelt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

Ik snap dat jij er niets aan kan doen, maar dat is precies hoe dit soort misleidende communicatie vanuit KPN blijft bestaan natuurlijk. Contact opnemen, en dan ineens is er meer mogelijk wat er in eerste instantie al geboden is, iedereen die geen research doet en geen contact opneemt met KPN heeft het maar te slikken. Het kost mij een half uur bellen met KPN om te krijgen wat me origineel geboden is, het kost KPN een medewerker die een half uur aan de telefoon hangt zodat diegene me kan bieden wat mij origineel geboden is.

Dat is toch absurd? Qua kosten is dat bijna meer dan wat mij origineel geboden is, talk about efficiency…

Het is in ieder geval voor mij een zeer goede reden om op zoek te gaan naar een concurrent 👍🏻 Vooral gezien dit al de tweede vreemde actie is die KPN doet, binnen de korte tijd dat ik klant ben (het verplichten van afname van een product dat ik niet wil gebruiken en er ook nog eens voor moeten betalen).

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 23, 2026

Tja, begin mei… het is nu al bijna 4 maanden verder. Aanbiedingen zijn altijd tijdelijk.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

Tja, begin mei… het is nu al bijna 4 maanden verder. Aanbiedingen zijn altijd tijdelijk.

Dit persoonlijke aanbod is geldig op [adres] en te verzilveren t/m 14 augustus 2026.

Tja, KPN geeft zelf de optie om een beslissing te maken tot en met 14 augustus. Het is inderdaad een tijdelijke aanbieding; vanaf de datum dat het verstuurd is tot en met de datum dat aangegeven is. “tijdelijk” en “aanbieding” zeggen niets over een tijdsbestek, het kan 2 weken zijn, het kan zelfs 3 jaar. Het enige is dat KPN zelf een tijdsbestek geeft, namelijk dat de gegeven aanbieding te verzilveren is tot 14 augustus, en als ik zo in mijn agenda kijk is het nog niet die datum, dus de “tijdelijke aanbieding” behoort gewoon geldig te zijn.

Ik krijg een aanbieding en geef aan dat de informatie die gegeven wordt door KPN misleidend is; er worden datums en prijzen gemeld die binnen die tijd worden aangepast zonder dat daar over gecommuniceerd wordt. En dat is dan de schuld van de klant, omdat ik niet snel genoeg acteer, terwijl ik acteer binnen de aangegeven termijn. En er wordt niet aangegeven binnen welke termijn ik dan wel zou moeten acteren. Het jaarabonnement loopt nog, de aanbieding was gestuurd 4 maanden voor het einde van het contract, op 2/3e van de termijn.

In ieder geval fijn om te horen dat het mijn eigen schuld is, voeg het toe aan de stapel van redenen om nooit meer klant te worden van KPN; een geweldig toxic community, thanks Peter!

• July 23, 2026

Dan moeten ze niet schrijven te verzilveren tot  en met 14 augustus.

Die tekst impliceert toch echt dat dit bewuste aanbod tot die datum geldig is.

Ps ​@Bertjj jij hebt tenminste nog een  leuk aanbod gekregen. Ik niet maar dat zal wel zijn omdat ik mijn privacy instellingen vrij hoog heb staan.

Zelfs Noordzee heeft een beter verleng aanbod.

Ik krijg net als jij nu ziet ook 3 maanden € 5,00 voor een jaar of 6 maanden € 7,50 voor twee jaar.

7 maandenlang € 5,00 korting zou ik nog overwegen die drie maanden € 5,00 is onzin.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

Dan moeten ze niet schrijven te verzilveren tot  en met 14 augustus.

Die tekst impliceert toch echt dat dit bewuste aanbod tot die datum geldig is.

Ps ​@Bertjj jij hebt tenminste nog een  leuk aanbod gekregen. Ik niet maar dat zal wel zijn omdat ik mijn privacy instellingen vrij hoog heb staan.

Zelfs Noordzee heeft een beter verleng aanbod. Ik krijg 3 maanden € 5,00 voor een jaar of 6 maanden € 7,50 voor twee jaar.

7 maandenlang € 5,00 korting zou ik nog overwegen die drie maanden € 5,00 is onzin.

Ik heb nu dezelfde aanbieding;

2 jaar: 6 maanden, 7,50 korting

1 jaar: 3 maanden, 5 korting

De originele korting die ik aangeboden kreeg was 3 keer zoveel

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 23, 2026

Zelfs Noordzee heeft een beter verleng aanbod. Ik krijg 3 maanden € 5,00 voor een jaar of 6 maanden € 7,50 voor twee jaar.

Wat jij nu hebt als aanbod ​@Rowi. , had ik ook in de afgelopen maanden. Regelmatig gecheckt en sinds vandaag ineens een beter aanbod. Dat nieuwe aanbod ben ik nu aan het overwegen. 

Overigens is mij dit eerder gebeurd, KPN heeft de neiging om het aanbod te verbeteren als de contractdatum gepasseerd is. 

• July 23, 2026

@Noordzee dan ben ik benieuwd of het bij mij nog beter wordt want ik ben sinds 6 juli contractvrij.

Die € 35,00 is natuurlijk ook net niks maar beter dan die € 15,00. Voor een jaar.

Omdat jij al eerder aangaf dat het soms beter werdt kijk ik ook regelmatig. Wat ik nu zie is bijna een belediging.

@Bertjj ik bedoelde ook dat oorspronkelijke aanbod. Voor die 12 maanden € 10,00 moest je als ik goed lees akkoord gaan met een tweejarig contract. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 23, 2026

@Noordzee 

Die € 35,00 is natuurlijk ook net niks maar beter dan die € 15,00. Voor een jaar.

Omdat jij al eerder aangaf dat het soms beter werdt kijk ik ook regelmatig. Wat ik nu zie is bijna een belediging.

Zeven maanden lang 100 Mbit/s internet voor 38,90 en daarna vijf maanden voor 43,90. Daar kan ik mee leven. Ik ben zojuist akkoord gegaan. 

(De huidige prijs voor nieuwe klanten is 44,00.)  

• July 23, 2026

Ik heb nu 200 Mb a 44,93 als ik zou downgraden moet ik ook die € 43,90 betalen kortom de inflatiecorrectie zit daar ook in verwerkt.

Ik kijk het nog heel even aan ik kan op de langere termijn meer besparen door telefonie te stoppen.

In iedergeval even terug naar het start bericht tot en met de genoemde datum verzilveren lijkt mij toch echt een harde belofte.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 24, 2026

Ik snap dat jij er niets aan kan doen, maar dat is precies hoe dit soort misleidende communicatie vanuit KPN blijft bestaan natuurlijk. Contact opnemen, en dan ineens is er meer mogelijk wat er in eerste instantie al geboden is, iedereen die geen research doet en geen contact opneemt met KPN heeft het maar te slikken. Het kost mij een half uur bellen met KPN om te krijgen wat me origineel geboden is, het kost KPN een medewerker die een half uur aan de telefoon hangt zodat diegene me kan bieden wat mij origineel geboden is.

Dat is toch absurd? Qua kosten is dat bijna meer dan wat mij origineel geboden is, talk about efficiency…

Het is in ieder geval voor mij een zeer goede reden om op zoek te gaan naar een concurrent 👍🏻 Vooral gezien dit al de tweede vreemde actie is die KPN doet, binnen de korte tijd dat ik klant ben (het verplichten van afname van een product dat ik niet wil gebruiken en er ook nog eens voor moeten betalen).

En toch adviseer ik je om toch maar even te bellen ​@Bertjj .

Ik zou dan telefonisch contact opnemen met de klantenservice. Dan ga je die beloofde korting ongetwijfeld alsnog krijgen als je in dat gesprek de verlenging regelt.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Bertjj . Ik begrijp dat dit verwarrend overkomt. Zeker als je een e-mail en brief hebt ontvangen waarin een specifiek aanbod met een einddatum wordt genoemd, en je vervolgens online iets anders ziet.

Via de KPN Community kunnen we helaas geen individuele aanbiedingen of kortingen aanpassen of toekennen. De kortingen die je online ziet zijn generieke verlengaanbiedingen. Deze kunnen gedurende de looptijd worden aangepast en zijn bedoeld om klanten te stimuleren hun abonnement te verlengen.

Omdat jij aangeeft dat je een persoonlijk aanbod hebt ontvangen met een geldigheidsdatum die nog niet is verstreken, raad ik je aan om contact op te nemen met de klantenservice. Zij kunnen jouw persoonlijke aanbod erbij pakken en beoordelen waarom dit niet meer zichtbaar is. Als daar iets niet goed is gegaan, kunnen zij dat ook direct voor je uitzoeken.

Ik begrijp dat dit omslachtig is maar daar kan ik op dit moment weinig aan doen. Net als ​@Noordzee  adviseer ik : bellen. Of nog liever: Maak een terugbelafspraak!  (dan zoeken we contact als jou het past)