Skip to main content
Vraag

Netflix en Amazon zijn in rekening gebracht terwijl ik het nog niet heb geactiveerd

• 11 maart 2025
  • 6 reacties
  • 49 keer bekeken

Hallo,

Ik heb gisterochtend gebeld met jullie over Netflix en Amazon Prime, die ik als Extra heb aangevraagd.
Ik heb deze aangevraagd, maar uiteindelijk nog niet gekoppeld, omdat bleek dat:

• Bij Netflix je geen extra accounts kunt meenemen. Daarom hebben we eerst degene geïnformeerd die dit account gebruikt. Onder aan de streep bleek het gecombineerd niet veel goedkoper te zijn. Netflix is dus wel aangevraagd, maar nog niet gestart of gekoppeld.
  • Amazon is aangevraagd, maar ook niet gekoppeld, omdat het reeds bestaande Amazon-account eerst moest worden opgezegd. De koppeling kan pas plaatsvinden zodra het huidige abonnement is afgelopen binnen de huidige factureringscyclus.

Wat nu blijkt, is dat beide diensten al vrolijk op de factuur staan. Dat hoort natuurlijk niet. Dit is weer een voorbeeld van pure onkunde. De factureringscyclus zou pas moeten starten zodra het abonnement daadwerkelijk aan de dienst is gekoppeld. Dat was in mijn geval niet zo, en daarom heb ik gebeld. Mij werd verteld dat het in orde zou worden gemaakt, maar ik heb niet het gevoel dat hier iets mee gebeurt.

Ik wil dus graag een correcte aanpassing van de facturatie én vooral dat hier iets aan wordt gedaan om dit in de toekomst te voorkomen bij andere klanten. Het zou eenvoudig moeten zijn om in te bouwen dat de facturatie pas start zodra de dienst ook daadwerkelijk actief is.

Groet,
Stefan

6 reacties

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Stefanovic_, zodra je de diensten aanzet bij ons worden ze gefactureerd. Dat is niet gekoppeld aan het koppelen van de dienst. Wat je merkt klopt dus. Als je wilt dat ze niet op de factuur staan kan je ze via MijnKPN uitzetten.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 13 maart 2025

Hoi ​@Jasper van KPN 

Allemaal leuk en aardig, maar dat hoort natuurlijk niet. Pas zodra de koppeling voltooid is en er daadwerkelijk een Netflix account actief is en dus gebruikt gemaakt wordt van de dienst zou de factuurcyclus moeten starten. Beetje alsof je een krantabonnement neemt, betaald, maar nog geen krant krijgt. Lijkt me meer een technisch ding om zo in te richten.

Ik kreeg vandaag weer een herinnering om te koppelen, terwijl ik maandag gebeld heb en jouw collega me heeft toegezegd alles te crediteren en het te verwijderen. Ik weet dus niet wat hier aan gebeurt is..

Jasper van KPN
Moderator

Dat is wel hoe het werkt ​@Stefanovic_, ik snap dat je het anders verwacht had maar dat is niet de realiteit. Daarom sturen we herinneringen, zodat je het activeert en er gebruik van maakt. Als je het (nog) niet wil gebruiken is het het beste om het uit te zetten. Of via MijnKPN zoals genoemd, of via een terugbelafspraak met de klantenservice.

• 3271 reacties
  • 14 maart 2025
Stefanovic_ schreef:

Allemaal leuk en aardig, maar dat hoort natuurlijk niet. Pas zodra de koppeling voltooid is en er daadwerkelijk een Netflix account actief is en dus gebruikt gemaakt wordt van de dienst zou de factuurcyclus moeten starten.

Het koppelen gebeurt op de websites van de streamingsdiensten zelf. KPN geeft alleen de link naar die website. Ik denk dat KPN niet eens weet of en wanneer dat koppelen gelukt is.

Er zijn mensen die jaren lang dubbel zitten te betalen. Zowel bij KPN voor Netflix als ook bij Netflix zelf. Daar moeten die klanten zelf achter komen. KPN verteld het ze niet.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 14 maart 2025
Jasper van KPN schreef:

Dat is wel hoe het werkt ​@Stefanovic_, ik snap dat je het anders verwacht had maar dat is niet de realiteit. Daarom sturen we herinneringen, zodat je het activeert en er gebruik van maakt. Als je het (nog) niet wil gebruiken is het het beste om het uit te zetten. Of via MijnKPN zoals genoemd, of via een terugbelafspraak met de klantenservice.

Gevalletje computer says no. Goed om te weten.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 15 maart 2025
Marlon92 schreef:
Stefanovic_ schreef:

Allemaal leuk en aardig, maar dat hoort natuurlijk niet. Pas zodra de koppeling voltooid is en er daadwerkelijk een Netflix account actief is en dus gebruikt gemaakt wordt van de dienst zou de factuurcyclus moeten starten.

Het koppelen gebeurt op de websites van de streamingsdiensten zelf. KPN geeft alleen de link naar die website. Ik denk dat KPN niet eens weet of en wanneer dat koppelen gelukt is.

Er zijn mensen die jaren lang dubbel zitten te betalen. Zowel bij KPN voor Netflix als ook bij Netflix zelf. Daar moeten die klanten zelf achter komen. KPN verteld het ze niet.

Anno 2025 mag je hopen dat ze zoiets wel geregeld krijgen. Ook al koppel je op de website van de partner kan er echt wel een melding terugkomen dat de koppeling gelukt is en de billing cyclus kan starten.

Overigens weten ze het wel, want je wordt dood gespammed met mailtjes als je nog niet hebt gekoppeld ;)

Reageer