Skip to main content

Geachte KPN Community,

Middels deze weg wens ik mijn ervaringen met betrekking tot het recentelijk aangeboden welkomstcadeau te delen. Hoewel ik de bijbehorende code heb ontvangen en mijn bestelling voor de Playstation succesvol heb kunnen plaatsen, heb ik de presentatie van deze actie op uw website als onduidelijk ervaren.

Daarnaast constateer ik dat een verwachte levertijd van twee weken voor de genoemde bestelling naar mijn mening aan de lange kant is.

Tevens wil ik mijn teleurstelling uiten over de wijze waarop mijn herhaaldelijke contactpogingen met uw klantenservice zijn verlopen. De inconsistente informatie die door verschillende medewerkers werd verstrekt, heeft geleid tot onduidelijkheid en verwarring met betrekking tot de te verwachten gang van zaken.

Een ander punt van zorg betreft de functionaliteit van online gaming. Momenteel ervaar ik problemen met het online spelen van Grand Theft Auto V, waarbij de melding "serverdown" verschijnt bij het opstarten van de game. Dit baart zorgen met het oog op de toekomstige functionaliteit van de Playstation na ontvangst.

Hoewel ik over voldoende technische kennis beschik om dergelijke problemen mogelijk zelfstandig op te lossen, ben ik van mening dat een organisatie van de omvang van KPN meer aandacht zou mogen besteden aan de helderheid van de communicatie op de website. Mijn online onderzoek heeft bevestigd dat ik niet de enige consument ben die de informatie als onvoldoende duidelijk heeft ervaren.

Ik hoop dat KPN deze feedback constructief ter harte neemt en maatregelen zal treffen om de duidelijkheid van de informatieverstrekking en de kwaliteit van de klantenservice te verbeteren.

Met vriendelijke groet,

Dave

Hallo ​@Dave_95 ,

Daarnaast constateer ik dat een verwachte levertijd van twee weken voor de genoemde bestelling naar mijn mening aan de lange kant is.

Dat heeft te maken met de twee weken bedenktijd die je hebt bij een nieuw abonnement. Want anders zou je in theorie na bv twaalf dagen alsnog jouw abonnement kunnen annuleren en dan heb je jouw cadeau al in huis. Overigens uur het na die twee weken nog maximaal drie werkdagen. 

Zo staat het op de kennisbank: 

Ik heb gekozen voor een cadeau bij mijn KPN Thuis abonnement. Wanneer ontvang ik deze?

Om je welkomstcadeau te ontvangen zijn een paar dingen belangrijk. Je abonnement moet actief zijn. Daarom ontvang je eerst de eerste factuur. Daarna gaan de veertien dagen bedenktijd in. Zo gauw die voorbij zijn, versturen we binnen uiterlijk drie werkdagen je cadeau. 

Daarna wordt het welkomstcadeau verzonden door onze partner. Je ontvangt een e-mail met een Track & Trace. Je kunt hiermee jouw pakket volgen.

Let op: we sturen 't naar het adres waar je je abonnement op hebt aangevraagd. Dit kan je niet aanpassen.

Beste ​@Noordzee,

Dank voor uw reactie. Ik begrijp uw opmerking over de zichttermijn. Mijn vraag richt zich echter op de situatie nadat de zichttermijn is verstreken, de code is ontvangen en succesvol is ingewisseld via de KPN portal. Op het moment van de bestelling wordt een levertijd van twee weken gecommuniceerd. Mijn opmerking betreft de ervaringen met deze gecommuniceerde levertijd na het plaatsen van de order. 

Ik deel de klacht van ​@Dave_95. De 14 dagen na aansluiting + maximaal 3 werkdagen is simpelweg niet waar. Mijn verbinding is aangesloten op 16 april en ik ontving uiteindelijk gisteren, 12 mei, de code. Dat zijn in totaal 28 dagen. Veel meer dan de 14 dagen + 3 werkdagen die wordt gecommuniceerd.

Wanneer we alle weekenden en feestdagen weglaten zijn er 17 dagen verstreken. Dat zou nog enigzins logisch zijn als die 14 dagen bedenktijd ook enkel werkdagen betreft, maar dat staat er niet.

Al met al zeer onduidelijk dus. 

Daarnaast heeft Dave ook een punt wat betreft de uiteindelijke levertijd van het welkomstcadeau. Bij elke winkel krijg je tegenwoordig binnen maximaal 3 dagen je bestelling binnen. Een levertijd van 14 dagen is anno 2025 dus erg lang.

De veertien dagen gaan in na de ontvangst van de eerste factuur. (Zie mijn eerste reactie.) 

Beste ​@Noordzee,

Uit uw reactie begrijp ik dat er mogelijk een misverstand is ontstaan met betrekking tot mijn eerdere bericht. Om dit te verduidelijken, en in lijn met mijn intentie om constructieve feedback aan KPN te geven, verwijs ik graag naar de details die ik in mijn oorspronkelijke post heb gedeeld.
 Het is mijn overtuiging dat de door mij aangekaarte punten relevant zijn, mede gezien de vergelijkbare ervaringen die online worden gedeeld. Ter illustratie hiervan heb ik een screenshot toegevoegd aan mijn vorige bericht.
Ik hoop hiermee de context te verduidelijken.

Leuk dat je hebt gekozen voor Internet van KPN, ​@Dave_95💚

Alleen jammer dat je niet helemaal tevreden bent over de communicatie met betrekking tot het welkomstcadeau. Je geeft aan dat je de presentatie van deze actie op onze website als onduidelijk hebt ervaren. Kan je dit misschien meer toelichten? Wat was er voor jou onduidelijk? Mogelijk kunnen we dit aanpassen zodat het voor een volgende klant duidelijker is.

Ik begrijp uit verdere berichten dat het hier niet gaat om het zichttermijn, maar om de levering nadat je de bestelling voor de PlayStation hebt geplaatst. Ik snap dat je dit lang vindt. Je zit natuurlijk met smacht te wachten op de nieuwe PlayStation, dus hij kan er niet snel genoeg zijn. En ik snap ook het punt van ​@Oerlemens. Maar dit is geen reguliere bestelling bij een winkel, dit is een welkomstcadeau. En die komt zo snel mogelijk jouw kant op. En als deze verzonden is, krijg je van ons een e-mail met de Track & Trace.

De inconsistente informatie die door verschillende medewerkers werd verstrekt, heeft geleid tot onduidelijkheid en verwarring met betrekking tot de te verwachten gang van zaken.

Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Als je contact opneemt met de telefonische klantenservice, hoop je juist op meer duidelijkheid, niet meer verwarring. Kan je misschien uitleggen wat er precies voor verwarring heeft gezorgd? Daar kunnen we misschien weer wat uit leren.

Een ander punt van zorg betreft de functionaliteit van online gaming. Momenteel ervaar ik problemen met het online spelen van Grand Theft Auto V, waarbij de melding "serverdown" verschijnt bij het opstarten van de game. Dit baart zorgen met het oog op de toekomstige functionaliteit van de Playstation na ontvangst.

Als laatste wil ik nog hierop ingaan. Je geeft aan problemen met GTA V te ervaren. Waarop speel je dit? En is dit het enige spel waarbij je problemen ervaart? Ik heb ondertussen even gezocht op deze melding en kom daarbij dit artikel tegen: “Rockstar Games Online Services are unavailable right now” error when trying to play Grand Theft Auto Online on PC. Heb je hier ook al naar gekeken?

Beste ​@Denise van KPN 

Hartelijk dank voor uw reactie. Naar aanleiding hiervan wil ik graag de door u gevraagde punten nader toelichten, zoals hieronder uiteengezet:

Mijn ervaring met de KPN website met betrekking tot het welkomstcadeau heb ik als verwarrend ervaren. De website vermeldde een verzendingstermijn van maximaal twee weken na aanmelding. Deze termijn heb ik reeds overschreden, aangezien ik mijn handtekening in april heb geplaatst en vanaf die datum ben gaan tellen.

Tijdens mijn telefonisch contact met KPN omhelderheid te verkrijgen over de status van het welkomstcadeau, werd mij aanvankelijk door een van uw collega's medegedeeld dat ik voor een korting zou hebben gekozen. Tevens werd herhaaldelijk gesuggereerd dat de ontstane situatie mijn eigen verantwoordelijkheid was. Na nader onderzoek bleek echter dat mijn oorspronkelijke constatering correct was.

Daarnaast heb ik van verschillende collega's uiteenlopende informatie ontvangen met betrekking tot de zichttermijn, waarbij in totaal drie verschillende datums zijn gecommuniceerd.

Ik ben verheugd te vernemen dat de PlayStation inmiddels onderweg is en dat KPN zich in dit opzicht aan de gemaakte afspraak heeft gehouden. Mijn dank hiervoor.

Wat betreft de PlayStation game Grand Theft Auto V, welke ik via cloud gaming op de PlayStation Portal tracht te spelen, ervaar ik aanhoudende problemen. Ondanks het doorlopen van alle aanbevolen stappen, inclusief het plaatsen van mijn device in de DMZ, functioneert de game niet naar behoren. Dit probleem is reeds besproken met de technische dienst van KPN. De suggestie is gedaan om een Fritzbox aan te schaffen en deze in bridge mode te configureren om meer controle over mijn netwerk te verkrijgen. De oorzaak van de problemen met GTA V ligt vermoedelijk in het dynamische IP-adres dat door KPN wordt gehanteerd. Als consument beschik ik niet over de mogelijkheid om eenvoudig een statisch IP-adres aan te vragen.

Ik hoop dat deze toelichting de gang van zaken verduidelijkt.

Met vriendelijke groet,

Dave

De website vermeldde een verzendingstermijn van maximaal twee weken na aanmelding. Deze termijn heb ik reeds overschreden, aangezien ik mijn handtekening in april heb geplaatst en vanaf die datum ben gaan tellen.

Ik kan me de verwarring hier voorstellen. Ik vermoed dat het hier gaat om de aanmelding met de vouchercode die je van ons hebt gekregen. Ik heb zojuist ook nog eens op onze website gekeken, naar hoe het staat bij het huidige welkomstcadeau. Daar staat wel dat je moet wachten tot het zichttermijn voorbij is (zie hieronder). Ik kan zo gauw niet vinden wat er stond op het moment dat jij een bestelling plaatste.

Het spijt me om te lezen dat je aan de telefoon tegenstrijdige informatie hebt ontvangen. Dit is niet wat je van ons mag verwachten. Hiervoor kan ik niet meer dan mijn excuses aanbieden.

Maar ik ben blij om te lezen dat de PlayStation afgelopen donderdag onderweg was. Heb je deze inmiddels ontvangen en kunnen aansluiten? Bevalt ‘ie?

De oorzaak van de problemen met GTA V ligt vermoedelijk in het dynamische IP-adres dat door KPN wordt gehanteerd.

Dit zou geen problemen moeten geven. Ik denk ook niet dat een statisch IP-adres hierbij gaat helpen. Maar wat het probleem wel is, weet ik niet. Hopelijk gaat het beter nu je een PlayStation 5 hebt. 

Reageer