Skip to main content
Beantwoord

Oneerlijkheid op maandelijkse factuur: ‘gratis diensten' blijken betaald

• July 15, 2025
  • 30 reacties
  • 491 keer bekeken

Toon eerste bericht

30 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 20, 2025

Ik verwacht dat er ook niet meer bij gesprongen wordt behalve een kpn moderator omdat ik via de mobiel al contact opgenomen heb en te maken had met een on-klantvriendelijke medewerker. Dan maar hier het gesprek voorzetten.

Verwijzen naar de telefonische klantenservice heeft dus geen zin. Daar ben je al mee in gesprek geweest. 

Een KPN-moderator (Denise) is hier ook al geweest. 

Wat jou nog rest: 

Je kunt altijd het klachtenformulier  invullen indien je dit wenst. 

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier.htm

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • Antwoord
  • July 22, 2025

Ik wil alvast voorop stellen dat hier geen coulance tegenover gaat staan. De kosten zijn volledig terecht. Je hebt in het verleden een Alles-in-1 Standaard abonnement afgesloten. En daar heb je voor betaald. Goed, dan gaan we het nu opbreken.

Vergeet niet dat we hier te maken hebben met andere tijden. Het abonnement dat jij had, de Alles-in-1 Standaard, wordt al sinds 2017 niet meer aangeboden. Het concept van de Alles-in-1 is dat je een pakket afsluit, waarbij je van alles inbegrepen krijgt. Het is 1 pakket en dus 1 prijs. En voor die prijs kreeg jij: Internet, TV met 2 tv-ontvangers en het Opnemen Pakket, Vast Bellen, F-Secure voor 2 appraten en Spotify Premium. Dit alles zit dus bij de prijs in. Dat je dus tegen jouw kinderen hebt gezegd dat ze gebruik konden maken van Spotify Premium omdat dit inbegrepen was, klopt dus ook. Op de factuur zie je ook precies wat jij kreeg voor het bedrag dat jij maandelijks betaalde (transparantie over wat je krijgt). Ja, er stond een streepje achter, maar je kon wel weten waarvoor je allemaal betaalde. Het zat immers allemaal in het Alles-in-1 Standaard Pakket.

Ik kwam er pas jaren later achter dat ik bijna €30 per maand extra betaalde voor dingen waarvan ik dacht dat ze inbegrepen waren.

Deze gedachte klopt dus niet. De dingen waar jij het over hebt, waren inbegrepen in jouw abonnement. Wat je hier doet, is het vergelijken met de huidige prijzen van de huidige abonnementen. En dat is een vergelijking die je niet mag maken. Bij het Alles-in-1 Standaard pakket waren deze dingen inbegrepen. Je kon ze niet uit het abonnement verwijderen en je kon ze ook niet wijzigen. Dat was het hele idee van de Alles-in-1 abonnementen. Maar we merkten dat klanten meer behoefte hadden aan grip op hun kosten en zelf kunnen kiezen wat ze in het abonnement nemen. Dat doen we nu. Je kunt jouw abonnement samenstellen zoals jij dat wilt. Maar dat kan niet bij de Alles-in-1 abonnementen van voor 2017.

Ik zal niet ontkennen dat het goedkoper kan als je toch geen gebruik maakt van die extra dingen. Maar jij hebt in het verleden wel zelf bewust gekozen voor dit Alles-in-1 Standaard abonnement. Je zal toch zelf ook begrijpen dat als deze dingen echt gratis zou zijn, dan zou er geen verschil zitten in prijs tussen Alles-in-1 Standaard en Alles-in-1 Instap. Er zat meer in het Alles-in-1 Standaard pakket dan in het Alles-in-1 Instap pakket. En dus betaal je logischerwijs ook meer. Je hebt dus nooit alleen betaald voor Internet en TV. Als dit het geval was geweest, dan had dit er gestaan. Maar jouw facturen gaven duidelijk aan dat er meer in jouw pakket zat dan alleen Internet en TV.

Ik weet niet hoe ik dit nog anders kan verwoorden om het nog duidelijker te maken. Het komt erop neer dat je terecht betaald hebt voor het abonnement dat jij had. Hier kunnen we geen compensatie voor aanbieden.

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • July 22, 2025

Wat een mooie, duidelijke, informatieve en inhoudelijke reactie heb je gegeven. Al ben ik niet de vraagsteller, toch zeg ik, bedankt voor de moeite die je ervoor genomen hebt. Geweldig ​@Denise van KPN!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 22, 2025

Prachtige uitleg ​@Denise van KPN . Dat van dat prijsverschil noemde ik ook al. Viel mij al op met afsluiten in 2011. En daarom toen al bewust voor Alles-in-1 Instap gekozen. 

Want het heette niet Basis….

En dat de term gratis niet juist was heeft kpn gecorrigeerd bij de Hussel abonnementen. En als er nu wat gratis is, alleen via Combivoordeel, is dat ook écht gratis.

Bij Alles-in-1 Standaard zat in den beginne Spotify voor 2/3 van de toenmalige prijs erin. Dus met korting en ook al niet gratis. Later was dat voor het volle pond, omdat de korting van Spotify niet meer mocht. Toen werden de Standaard en Premium versies ineens euro's duurder. Dat werd aangekondigd per e-mail. Hier wel ondanks dat ik Instap had. En zo'n prijsverhoging moet natuurlijk ook een belletje doen rinkelen als je op je bankafschriften kijkt….

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Bedankt voor de correctie, ​@PeterG. Ik heb het aangepast. 😉