Skip to main content

Ongemerkt jaren betaald voor een abonnement via mijn KPN Factuur

• July 3, 2025
  • 8 reacties
  • 90 keer bekeken

Ik heb samen met mijn ouders een KPN contract.

Sinds twee jaar geleden kreeg ik vreemde sms’jes. In deze sms’jes stond dat ik een contract had op een online spel en er stond een link bij waarmee ik dit contract af kon zeggen. Omdat ik naar mijn weten nooit een contract hiervoor had afgesloten, en de sms’jes er uit zagen als een scam, negeerde ik deze.

Totdat ik een maand geleden eens inlogde in de kpn app, en ik ergens een abbonement voor 10 euro per maand zag staan. 
Omdat mijn ouders de factuur krijgen, was dit nooit opgevallen, en het staat ook nergens duidelijk op de factuur.

Mij was voorheen niet eens bekend dat ik KPN pay ergens had geactiveerd, of dat ik KPN toestemming had gegeven om maandelijkse contracten af te sluiten die via mijn mobiele factuur worden betaald.

Inmiddels heb ik via de link in dit “scam sms’je” het mobiele abbonement van 10 euro per maand af weten te zeggen, maar we zijn dan ook zo’n 400 euro verder. 
Na een telefoontje met KPN kwam ik erachter dat KPN in ieder geval geen geld terug kan betalen omdat ik het contract volledig zelf moet hebben afgesloten door ergens op te klikken (zelfs al is dit een corrupte QR code, geplakt over een Parkeer QR code). 
Ebill-mobi is nauwelijks te bereiken, alhoewel ze op de website aangeven: “Iedere transactie moet bewust bevestigd worden door de gebruiker van een telefoon. Van iedere transactie houden wij een recording bij. Hiermee kunnen wij achteraf in geval van een dispuut zien wanneer en welke schermen getoond zijn op jouw telefoon en de keuzes die daarbij gemaakt zijn.”

Mijn oproep voor KPN : Bescherm je klanten voor dit soort praktijken. Ik vind het ontzettend kwalijk hoe makkelijk het is om via KPN Pay een abbonement af te sluiten, hoe het nergens wordt benadrukt dat KPN Pay automatisch geconfigureerd is in de Google/Apple store. En hoe gebruikers niet worden gewaarschuwd over vreemde bedragen op de factuur.

KPN neem verantwoordelijkheid!

July 4, 2025

Hi ​@louky123! Wat zuur dat je ongemerkt betaald hebt voor een online spel. Begrijpelijk dat je wilt weten wat we hieraan kunnen doen.

Als je online spellen en dergelijke via de Google Play of Apple Store koopt of je hierop abonneert, dan bieden wij de mogelijkheid om via jouw KPN factuur te betalen met KPN Pay, maar dit staat niet standaard ingesteld. Voordat je KPN Pay kunt gebruiken, moet je deze wel als betaalmethode in jouw app store instellen. Dus het is niet standaard zo dat je je op zaken kunt abonneren. Hier moeten wel wat handelingen voor gedaan worden en dit gaat niet automatisch aan, ook niet na bijvoorbeeld een app update. Alleen met expliciete activatie.

Ook weten wij niet welke abonnementen gewild zijn en welke niet. Dat weten we alleen als onze klanten het melden, of als er veel meldingen binnenkomen over bepaalde spellen. Dan kunnen we dit gaan onderzoeken. 

Daarnaast ook het advies wat hierboven is gegeven, houd je facturen altijd in de gaten. Of je bankafschriften. Zo kun je zien dat deze ineens hoger zijn bijvoorbeeld en ben je er vroeg bij om dit stop te zetten. 
Ook kun je contact met de Google Play of App store opnemen, als je het niet eens bent met een aankoop. Wellicht is er via die weg dan nog wat mogelijk.

Hopelijk helpen deze tips, ook bij toekomstige meelezers die misschien in hetzelfde schuitje zitten. Extra kosten zijn nooit leuk, dus hopelijk wordt de schade hiermee beperkt.

8 reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • July 3, 2025

Wat vervelend. 

Als ik ga kijken naar mijn kpn pay moet ik hem toch echt eerst activeren door middel van een SMS code. Dit wordt ook beschreven op de website van KPN. 

Er zou dus echt een handeling geweest moeten zijn om hem via kpn te betalen wat niet zomaar uit het niets kan komen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 3, 2025

Wat vervelend. 

Als ik ga kijken naar mijn kpn pay moet ik hem toch echt eerst activeren door middel van een SMS code. Dit wordt ook beschreven op de website van KPN. 

Er zou dus echt een handeling geweest moeten zijn om hem via kpn te betalen wat niet zomaar uit het niets kan komen. 

Ja dat is inderdaad vreemd, ik zie dat nu ook in mijn KPN app. Maar kan het zijn dat dat recentelijk pas zo is ingesteld, na een update van de app? Want voorheen zag ik het niet zo staan.

• July 3, 2025

Het staat gewoon op pagina 2 van de factuur. Voortaan elke maand de factuur controleren. Daar krijg je hem voor. Als daar 10 euro extra op staat van 1 of andere spelletjes abonnement en je reageert niet, dan houd dat in dat je akkoord gaat. Een jaar later krijg je het dan niets meer terug.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 3, 2025

Het staat gewoon op pagina 2 van de factuur. Voortaan elke maand de factuur controleren. Daar krijg je hem voor. Als daar 10 euro extra op staat van 1 of andere spelletjes abonnement en je reageert niet, dan houd dat in dat je akkoord gaat. Een jaar later krijg je het dan niets meer terug.

Het probleem was dat mijn ouders de factuur ontvingen en ik deze zelf nooit heb gezien, we hebben een gezins contract en ik heb een telefoonnummer, maar zij ontvangen de factuur. 
Het stond er overigens niet duidelijk op, in het overzicht op pagina 1, maar opgeteld bij de totale abbonementskosten waardoor het mijn ouders niet op was gevallen.

Vinden jullie ook niet dat KPN hier duidelijk een betere rol in kan spelen?
https://www.rtl.nl/nieuws/nederland/artikel/5370578/duizenden-mensen-ongemerkt-geabonneerd-op-spelletje
In dit artikel staat zelfs dat providers een deel van het bedrag dat ze in rekening brengen zelf overhouden, lijkt mij genoeg incentie om het niet heel duidelijk aan klanten mede te delen.

• July 3, 2025

Het probleem was dat mijn ouders de factuur ontvingen en ik deze zelf nooit heb gezien, we hebben een gezins contract en ik heb een telefoonnummer, maar zij ontvangen de factuur. 

Dan is het de verantwoordelijkheid van je ouders.

Het stond er overigens niet duidelijk op, in het overzicht op pagina 1

Het staat op pagina 2. Het is gewoon een kwestie van lezen. Zo simpel is dat. 

En wakker zijn. Als het abonnementsgeld plots 10 euro meer is, dan kan je dat zelfs zonder factuur ook al wel zien dat er iets veranderd is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 3, 2025

Dan is het de verantwoordelijkheid van je ouders.

Het stond er overigens niet duidelijk op, in het overzicht op pagina 1

Het staat op pagina 2. Het is gewoon een kwestie van lezen. Zo simpel is dat. 

Bedankt voor je reactie, maar ik vind het belangrijk om te benadrukken dat het hier niet alleen gaat om verantwoordelijkheid van de gebruiker. Het gaat vooral om hoe makkelijk het is om dit soort abonnementen via KPN Pay af te sluiten, zonder dat klanten hier voldoende over geïnformeerd of gewaarschuwd worden.

Ik vind dat KPN als provider een veel actievere rol moet nemen in het beschermen van consumenten tegen misleidende en frauduleuze praktijken. Het gaat tenslotte om het voorkomen van schade, niet alleen om het achteraf wijzen naar slachtoffers. Natuurlijk, bij vele vormen van fraude, ook in dit geval, speelt het slachtoffer zelf een rol. Maar dat betekent niet dat de volledige schuld alleen bij het slachtoffer ligt, als we dit zouden aannemen zouden we malafide bedrijven (zoals van dit online spel) volledig vrij spel geven.

Ik hoop dat we het gesprek open kunnen houden over hoe we samen kunnen zorgen voor betere bescherming van klanten tegen dit soort situaties.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 3, 2025

Bedankt voor je reactie.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@louky123! Wat zuur dat je ongemerkt betaald hebt voor een online spel. Begrijpelijk dat je wilt weten wat we hieraan kunnen doen.

Als je online spellen en dergelijke via de Google Play of Apple Store koopt of je hierop abonneert, dan bieden wij de mogelijkheid om via jouw KPN factuur te betalen met KPN Pay, maar dit staat niet standaard ingesteld. Voordat je KPN Pay kunt gebruiken, moet je deze wel als betaalmethode in jouw app store instellen. Dus het is niet standaard zo dat je je op zaken kunt abonneren. Hier moeten wel wat handelingen voor gedaan worden en dit gaat niet automatisch aan, ook niet na bijvoorbeeld een app update. Alleen met expliciete activatie.

Ook weten wij niet welke abonnementen gewild zijn en welke niet. Dat weten we alleen als onze klanten het melden, of als er veel meldingen binnenkomen over bepaalde spellen. Dan kunnen we dit gaan onderzoeken. 

Daarnaast ook het advies wat hierboven is gegeven, houd je facturen altijd in de gaten. Of je bankafschriften. Zo kun je zien dat deze ineens hoger zijn bijvoorbeeld en ben je er vroeg bij om dit stop te zetten. 
Ook kun je contact met de Google Play of App store opnemen, als je het niet eens bent met een aankoop. Wellicht is er via die weg dan nog wat mogelijk.

Hopelijk helpen deze tips, ook bij toekomstige meelezers die misschien in hetzelfde schuitje zitten. Extra kosten zijn nooit leuk, dus hopelijk wordt de schade hiermee beperkt.