Skip to main content
Antwoord

Onterechte roamingkosten voor Turkije in rekening gebracht door KPN

• November 17, 2025
  • 5 reacties
  • 83 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Beste KPN,

Ik wil hierbij een formele klacht indienen over de roamingkosten van €60,50 die aan mijn factuur zijn toegevoegd.

Ik ben niet in Turkije geweest. Ik bevond mij in Griekenland en tijdens een boottocht binnen EU-wateren heeft mijn telefoon automatisch verbinding gemaakt met een Turkse zendmast. Dit verschijnsel heet onbedoelde grensroaming en valt volledig buiten mijn controle.

Ik heb dit niet bewust gebruikt, niet gewild, en ik wist op dat moment niet dat mijn toestel was overgeschakeld naar een netwerk buiten de EU. Ik vind het daarom onredelijk dat deze kosten op mij worden verhaald.

Volgens de richtlijnen van de ACM moeten providers klanten beschermen tegen onverwachte roamingkosten buiten de EU.

Veel providers vergoeden deze kosten in vergelijkbare situaties coulancehalve, omdat de klant hier geen invloed op heeft.

Ik verzoek KPN daarom om deze kosten te herbeoordelen en (gedeeltelijk) te vergoeden.

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

Chris Griffioen

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@Chris griffioen, welkom op de KPN Community!

Ik kan me voorstellen dat het even rauw op je dak komt vallen als je ineens roaming kosten voor Turkije hebt, terwijl je dit land niet hebt bezocht. Heb je verder wel een leuke tijd in Griekenland gehad?

Als roaming op jouw toestel aanstaat, maakt jouw mobiel verbinding met een van de beschikbare netwerken. Als jij in een grensgebied bent, bijvoorbeeld in Griekenland, kan het zijn dat een telefoon automatisch verbinding maakt met een Turks netwerk. Dit gebeurt als het netwerk van de Turkse zendmast sterker is dan de Griekse. Zeker als je je op het water bevindt, gaat dit gemakkelijk. En zoals je weet, valt Griekenland binnen de EU, maar Turkije niet. Met als gevolg dat als jouw telefoon met een Turks netwerk verbindt, jij buitenbundel kosten maakt. Om dit te voorkomen, kies je het beste een handmatig netwerk in Griekenland. (Vergeet dan niet om het netwerk weer op automatisch te zetten bij terugkomst in Nederland.)

Het klopt dat we jou moeten beschermen tegen onverwachte roamingkosten buiten de EU. Zoals ​@TDN al aangeeft, doen we dit ook. Om jou te beschermen is er een limiet van € 50,- exclusief BTW (€ 60,50 inclusief BTW). Wil je extra bescherming? Dan kan je het datalimiet instellen op € 0,- roamingkosten buiten de EU, zoals ​@JanD al aangeeft. Dit doe je door bescherming aan te sms'en naar 1266.

Als laatste moet ik je teleurstellen. Wij kunnen de kosten voor de gemaakte kosten in Turkije niet vergoeden. Zodra jouw telefoon verbinding maakt met een andere zendmast, krijg je van ons een sms met informatie over de kosten voor gebruik van jouw telefoon terwijl je verbonden bent met die mast. Maak je daarna gebruik van jouw telefoon, dan zijn de kosten terecht in rekening gebracht.

5 reacties

• November 17, 2025

Je kan geen klacht indienen via dit forum.

Dat kan wel hier:

https://www.kpn.com/algemeen/klacht

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • November 17, 2025

@Chris griffioen helaas komt het nogal vaak voor dat men via een sterkse Turkse mast  kosten hebt gemaakt, echter heb ik hier nog nooit gezien dat KPN dit iemand kwijt scheelt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 17, 2025

Beste ​@Chris griffioen KPN gaat dit niet vergoeden, zij krijgen dit ook gefactureerd door hun Turkse collega's.

Je kunt wel een SMS sturen met de tekst ‘bescherming aan’ naar 1266  om in de toekomst dit soort kosten te voorkomen.

Voor bepaalde landen buiten de EU, zoals Turkije bijvoorbeeld, kun je ook speciale bundels kopen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 17, 2025

van de ACM moeten providers klanten beschermen tegen onverwachte roamingkosten buiten de EU.

KPN doet precies dat, niet meer en ook niet minder

Nooit meer dan € 60 voor internetten in het buitenland

Het is niet exact €60 maar €50 zonder BTW of €60,50 met BTW

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 19, 2025

Hallo ​@Chris griffioen, welkom op de KPN Community!

Ik kan me voorstellen dat het even rauw op je dak komt vallen als je ineens roaming kosten voor Turkije hebt, terwijl je dit land niet hebt bezocht. Heb je verder wel een leuke tijd in Griekenland gehad?

Als roaming op jouw toestel aanstaat, maakt jouw mobiel verbinding met een van de beschikbare netwerken. Als jij in een grensgebied bent, bijvoorbeeld in Griekenland, kan het zijn dat een telefoon automatisch verbinding maakt met een Turks netwerk. Dit gebeurt als het netwerk van de Turkse zendmast sterker is dan de Griekse. Zeker als je je op het water bevindt, gaat dit gemakkelijk. En zoals je weet, valt Griekenland binnen de EU, maar Turkije niet. Met als gevolg dat als jouw telefoon met een Turks netwerk verbindt, jij buitenbundel kosten maakt. Om dit te voorkomen, kies je het beste een handmatig netwerk in Griekenland. (Vergeet dan niet om het netwerk weer op automatisch te zetten bij terugkomst in Nederland.)

Het klopt dat we jou moeten beschermen tegen onverwachte roamingkosten buiten de EU. Zoals ​@TDN al aangeeft, doen we dit ook. Om jou te beschermen is er een limiet van € 50,- exclusief BTW (€ 60,50 inclusief BTW). Wil je extra bescherming? Dan kan je het datalimiet instellen op € 0,- roamingkosten buiten de EU, zoals ​@JanD al aangeeft. Dit doe je door bescherming aan te sms'en naar 1266.

Als laatste moet ik je teleurstellen. Wij kunnen de kosten voor de gemaakte kosten in Turkije niet vergoeden. Zodra jouw telefoon verbinding maakt met een andere zendmast, krijg je van ons een sms met informatie over de kosten voor gebruik van jouw telefoon terwijl je verbonden bent met die mast. Maak je daarna gebruik van jouw telefoon, dan zijn de kosten terecht in rekening gebracht.