Skip to main content
Vraag

Prijs abonnement hoog in vergelijking met andere providers, en klantenservice helpt niet met verlengaanbod

• December 3, 2025
  • 11 reacties
  • 145 keer bekeken

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice omdat ik overwoog mijn internetabonnement op te zeggen. De reden is duidelijk: bij Delta krijg je voor hetzelfde geld 1 Gbit, terwijl ik bij KPN vastzit aan maximaal 100 Mbit — zelfs mét 5 euro korting. En voor nog 10 euro minder per maand biedt Delta al 500 Mbit. Dat betekent dat ik daar in totaal zo’n 15 euro per maand goedkoper uit ben, voor internet dat vijf keer zo snel is. Het prijsverschil is simpelweg niet meer te rechtvaardigen.

Prijsvergelijking (24 maanden):

• KPN – huidig: €45,56 p/m – 100 Mbit (met KPN mobiel)

• KPN – nieuw aanbod: €40,56 p/m – 100 Mbit (met KPN mobiel)

• KPN – alternatief: €48,61 p/m – 200 Mbit (met KPN mobiel)

• Delta – 500 Mbit: €33,75 p/m – 500 Mbit (met KPN mobiel, dus zónder Delta combivoordeel)

• Delta – 1 Gbit glasvezel: €41,25 p/m – 1 Gbit (met KPN mobiel dus zonder Delta combivoordeel)

Conclusie: sneller én veel goedkoper bij Delta, zelfs nog zonder hun combikorting.

Ik snap dat overstapkortingen niet altijd 1-op-1 te vergelijken zijn met wat er wordt gedaan voor bestaande klanten. Maar dit is een bizar groot prijsverschil, zeker als je kijkt naar de snelheden. Ik ben op zich tevreden met 100 Mbit, maar ik ben met 500 Mbit uiteraard net zo tevreden — als het ook nog eens veel goedkoper is, dan is de keuze snel gemaakt.

Mijn tv-abonnement had ik al eerder opgezegd omdat ik het niet meer gebruikte, maar de kosten waren ook allesbehalve laag. Achteraf bleek dat tv bij Delta bovendien zo’n €7,50 per maand goedkoper is, wat het totale kostenverschil alleen maar versterkt.

Wat mij vooral teleurstelt: ik ben al jarenlang klant bij KPN. Altijd tevreden geweest, altijd prima geholpen. Een paar weken geleden zelfs nog uitstekende service van een monteur die alles snel en vriendelijk oploste. Daarom wilde ik KPN ook op z’n minst de kans geven om iets te doen om mij als klant te behouden.

Maar tijdens het gesprek vandaag werd er totaal niet naar mogelijkheden gekeken. Nog voordat er iets werd nagekeken, begon de medewerker al over dat ik de overstapservice van Delta moest gebruiken zodat ik niet zonder internet zou komen te zitten. Er werd geen moeite gedaan om te kijken wat KPN zelf kon bieden, geen gesprek over opties, geen poging om een klant van vele jaren te behouden. Het voelde eerlijk gezegd alsof ik al was opgegeven voordat het gesprek überhaupt begon.

Door deze ervaring heb ik besloten niet alleen voor internet en tv, maar ook met mijn mobiele abonnement weg te gaan.

Mijn vraag aan de community:
Is dit inmiddels de normale gang van zaken bij KPN?
Doen ze echt niets meer om trouwe klanten te behouden? Ik ben benieuwd of anderen dezelfde ervaring hebben, of dat dit een incident is want op deze manier jaag je loyale klanten natuurlijk alleen maar sneller weg.

11 reacties

• December 3, 2025

Ja. Dat is de normale gang van zaken. Andere providers bieden altijd welkomskorting het eerste jaar. Daar kan KPN niet tegenop. Want KPN zou er niets aan verdienen om bestaande klanten diezelfde korting te geven. Dus waarom zou KPN dat doen? KPN zou daar alleen maar aan verliezen.

Tevens zijn er mensen die eigenlijk helemaal niet over willen stappen. En dat ook niet zouden doen. Maar die wel KPN bellen en dreigen om over te stappen. Als bekend zou worden dat dit zou werken en dat je hiermee flinke korting kan krijgen, dan zouden er nog veel meer mensen dit gaan proberen. Mensen die normaal gesproken nooit zouden bellen zouden dan een poging wagen. Dat zou KPN enorm veel geld kosten. Het is ook om die reden belangrijk dat KPN medewerkers gewoon zeggen: als je over wilt stappen, ga dan. Punt. En klaar. Einde gesprek. Dat geeft een duidelijk signaal af dat dreigen met overstappen niet werkt.

• December 3, 2025

Van de prijzen van Delta weet ik niks vanaf. Op mijn adres is Delta niet beschikbaar en dus kan ik de prijzen ook niet zien.

Maar "Delta – 500 Mbit: €33,75 p/m" ... is dat met welkomskorting? Of zonder? Het wel zo redelijk om met de gemiddelde prijs over de volledige contractperiode te rekenen. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 3, 2025

@Marlon92 ik heb niet gedreigd met overstappen, ik heb geluisterd naar de mogelijkheden maar die waren er helaas niet.
En "Delta – 500 Mbit: €33,75 p/m" … is met welkomskorting, verrekend over de 24 maanden contractperiode. 
Jammer dat het op deze manier moet gaan, de prijzen liegen er niet om. Ik heb zelf echter alles behalve zin om van provider te wisselen, dit ivm al het gedoe met een nieuwe modem etc. 

• December 3, 2025

@Marlon92 ik heb niet gedreigd met overstappen, ik heb geluisterd naar de mogelijkheden ...

Maakt niet zoveel uit. Komt effectief op hetzelfde neer. Als KPN jou flinke korting zou geven bij zo'n telefoongesprek en je zou het vanmiddag aan je buurman vertellen, dan hangt die buurman morgen ook aan de telefoon bij KPN. Terwijl die buurman anders nooit gebeld zou hebben naar KPN. 

• December 3, 2025

@Joeryy96 en wat ga je na die 24 maanden betalen. 

Deze begrijp ik ook niet helemaal.

"KPN – nieuw aanbod: €40,56 p/m – 100 Mbit (met KPN mobiel)"

100 Mb kost € 42,50  daar krijg je dus wel een verlengbaanbod. Uitgaande dat het goedkoopste mobiele abonnement zonder internet € 11,50 is kan ik de genoemde € 45,56 als huidige kosten ook niet plaatsen zeker niet als dat inclusief een mobiel abonnement is.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 3, 2025

@Rowi. Ik bedoel met KPN mobiel, dat het combivoordeel is verrekend op de factuur van het internet. Excuses voor de onduidelijkheid. 

Voor mobiel betaal ik 25,75

Na de 24 maanden ga ik 42.50 betalen, voor 500mbit. Echter zal er dan nog een verlengaanbod komen.

• December 3, 2025

@Rowi. Ik bedoel met KPN mobiel, dat het combivoordeel is verrekend op de factuur van het internet. Excuses voor de onduidelijkheid. 

KPN rekent met het nieuwe combivoordeel systeem nieuwe geen korting meer op de factuur van het thuis abonnement dat betreft dan nog een ouder internet abonnement voor 2019 (introductie Hussel) afgesloten.

In iedergeval ook na die 24 maanden is € 42,50 voor 500 Mb een nette prijs vergeleken met de € 50,00 die KPN hiervoor rekent.

• December 3, 2025

KPN rekent met het nieuwe combivoordeel systeem nieuwe geen korting meer op de factuur van het thuis abonnement ...

Maar wel op de factuur van het mobiele abonnement. Dat is dan € 2,50, 5 euro of € 7,50. Dat bedrag trekt ​@Joeryy96 van het thuis abonnement af bij KPN.

En bij Delta uiteraard niet. Want bij een Delta thuisabonnement zou hij deze korting niet krijgen op het mobieleabonnement van KPN.

• December 3, 2025

KPN rekent met het nieuwe combivoordeel systeem nieuwe geen korting meer op de factuur van het thuis abonnement ...

Maar wel op de factuur van het mobiele abonnement. Dat is dan € 2,50, 5 euro of € 7,50. Dat bedrag trekt ​@Joeryy96 van het thuis abonnement af bij KPN.

Zo lees ik het niet. En de korting van het mobiele abonnement wordt meteen in mindering gebracht op de factuur van het telefoon abonnement. Met andere woorden gaat de € 25,75 in prijs omhoog zonder vast internet van KPN. Kortom de € 7,50 die Delta goedkoper is met hun 500 Mb raakt de topicstarter starter mogelijk weer kwijt aan het kpn mobiele abonnement. Alleen de eerste 24 maanden is er dan iets voordeel.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hallo ​@Joeryy96 welkom op de KPN Community! Wat jammer dat je dan overweegt om ons te gaan verlaten :-( . Laat ik beginnen met zeggen dat ik volkomen begrijp dat je een afweging moet maken. Echter ik wil wel zeggen dat het klopt zoals hierboven aangeven wordt dat er bij verlenging niet altijd 1-op-1 gematched kan worden met welkomstkortingen van andere providers. We geven zelf ook een korting bij nieuwe klanten maar dat neemt niet weg dat we ook voordelen bieden aan bestaande klanten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zaken als onze Combivoordelen en KPN Voor Jou.

Nogmaals ik snap dat je op basis van jouw individuele wensen dan een afweging moet maken en mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust.

• December 5, 2025

Hee eerlijk? Als je nu de keuze hebt uit een KPN koper aansluiting, of een gare Ziggo of Delta,…

Doe eens een poging met overstappen naar Delta. Die glasvezelkabel van KPN komt heus nog wel eens een keer,... Ik zit nu in mijn tweede jaar Delta waarna ik na het eerste jaar een verlengaanbod kreeg om 24 maanden €42,50 met 18 maanden lang voor €32,50 per maand te krijgen (heb alleen Internet, dus tv moet je niet meer rekenen) met 150mbit. (Wat nu dus 500mbit is geworden) Delta heeft onlangs hun snelheden in de pakketten gewijzigd maar dus geen prijswijziging daarbij doorgevoerd.

Vergelijk alleen goed je wensen qua internet en of tv, met een kastje of qua app gebruik, dit is altijd afwijkend bij providers. Staar je niet op negatieve reviews en bekijk hoe je thuis je eigen netwerk, (wifi of bekabeld bijv) ingericht wilt hebben op basis van de apparatuur die je in bruikleen of bij huur kunt verkrijgen.

Wil je combikorting met mobiel, Delta maakt gebruik van het netwerk van Odido (ook dat werkt goed) maar check in je omgeving dan even welke zendmasten er bij jou zitten.