Skip to main content
Beantwoord

Rekening gekregen voor de monteur, ondanks dat die binnen 14 dagen gratis zou zijn

• December 22, 2025
  • 6 reacties
  • 150 keer bekeken

Ik krijg het pakket met midem en glasvezelkastje thuis gestuurd.

Modem geen probleen. Gladvezelkastje wat door Odido geplaatst was kwam niet overeen met de voorbeelden van KPN. Er was een glasvezel kabeltje gemonteerd wat niet vermeld stond. Dus besloot daar nietbaan te trekken . Er waren regelmatig storingen in het internet verkeer. Dus besloot om via de niet heeel handige App een melding te maken dat ik helaas toch een monteur nodig had.

De monteur kwam . Trekt de glasvezel los. Kpn kast erop klaar. 

Krijg ik toch een rekening van 80 euro. Langgg bellen met Breda. Ja ik had in de app installatie ipv service aan moeten geven. Na veel geklaag van mij over gratis monteur binnen 4 dagen. Oke oke 40,00 euro dan.beetje pingelen.  dat is nog steeds niet gratis !! Dus begint al goed . Met spijt....

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@Kostenloos . Welkom hier!

Hoi, dank je wel voor het delen van je ervaring. Dat is geen fijne start en ik snap heel goed dat dit frustrerend voelt.

Waarschijnlijk is het inderdaad misgegaan bij het aanvragen van de monteur via de app. Bij een nieuwe aansluiting had je de installatieroute moeten kiezen. In dit geval is er per ongeluk een service­monteur aangevraagd en die is helaas altijd betaald. Vandaar dat de kosten in rekening zijn gebracht, ook al ging het uiteindelijk om het aansluiten van het KPN glasvezelkastje.

Dat het glasvezelkastje van Odido afweek van de voorbeelden en er al een kabel gemonteerd zat, maakt het heel begrijpelijk dat je hier zelf niet aan verder bent gegaan. De monteur heeft het uiteindelijk snel opgelost, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je uitging van een gratis installatiemonteur binnen enkele dagen.

Dat de kosten na contact zijn verlaagd naar 40 euro laat zien dat er wel is meegedacht, maar ik begrijp je gevoel heel goed dat dit nog steeds niet voelt als een gratis monteur en dat dit de start van je abonnement geen goed gevoel geeft.

6 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 25, 2025

Hoi, dank je wel voor het delen van je ervaring. Dat is geen fijne start en ik snap heel goed dat dit frustrerend voelt.

Waarschijnlijk is het inderdaad misgegaan bij het aanvragen van de monteur via de app. Bij een nieuwe aansluiting had je de installatieroute moeten kiezen. In dit geval is er per ongeluk een service­monteur aangevraagd en die is helaas altijd betaald. Vandaar dat de kosten in rekening zijn gebracht, ook al ging het uiteindelijk om het aansluiten van het KPN glasvezelkastje.

Dat het glasvezelkastje van Odido afweek van de voorbeelden en er al een kabel gemonteerd zat, maakt het heel begrijpelijk dat je hier zelf niet aan verder bent gegaan. De monteur heeft het uiteindelijk snel opgelost, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je uitging van een gratis installatiemonteur binnen enkele dagen.

Dat de kosten na contact zijn verlaagd naar 40 euro laat zien dat er wel is meegedacht, maar ik begrijp je gevoel heel goed dat dit nog steeds niet voelt als een gratis monteur en dat dit de start van je abonnement geen goed gevoel geeft.

• December 28, 2025

Dus omdat iemand iets niet op helemaal de juiste wijze aanvraagt via een onduidelijke app mag hij 40 euro of meer aftikken en dat wordt dan maar ‘normaal’ gevonden door een KPN medewerker in plaats van dat er een oplossing aangeboden wordt?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 28, 2025

Ja daar komt het op neer Pierre. Het was €80,00  maar omdat ik hogelijk veronwaardigt was, dat in de eerste week mij al €80 afhandig werd gemaakt (Werd er een beetje gepingeld en was nou oke nemen wij de helft van de kosten!!) dat maakt het nog hilariser... anyway ik had dus beter bij Odido kunnen blijven. Daar was nooit iets en het stukje voordeliger bij KPN was dus gelijk omzeep geholpen. Plus nog steeds regelmatig wegvallend internet.. hoe heet het berouw komt na de zonde...  🙄 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 28, 2025

Ja het was een formaliteit. De app liep een aantal keren vast was resulteerde in een aanvraag service monteur. Ik heb aan de monteur aan gegeven dat ik net gestart was met een KPN abonnement. Dus die had de melding ook aan kunnen passen. . Ik vind het een duidelijk voorbeeld van burocratie. (Nee u heeft het verkeerde regeltje aan getikt en de monteur het het niet gemeld dus u krijgt gewoon een boete.) Wegschelden had de kpn ook geen dubbeltje gekost. Dus ik zie het komende jaar donker in...helaas

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • December 30, 2025

Ik wil hier geen discussie van maken, maar het is wel goed om dit punt even helder toe te lichten. Binnen KPN zit er een duidelijk verschil tussen een installatiemonteur en een servicemonteur. Dit zijn twee verschillende processen die via andere systemen en routes lopen.

Een betaalde installatiemonteur valt onder een vast tarief van 99 euro. Deze kosten zijn voor monteurs niet inzichtelijk en kunnen door hen ook niet worden aangepast. Een servicemonteur heeft een standaardtarief van 80 euro en daarbij is er in sommige gevallen wél ruimte om kosten te laten vervallen als blijkt dat het bezoek niet van toepassing was.

Op het moment dat een opdracht eenmaal op een bepaalde manier in het systeem staat, kan een monteur dit ter plekke niet wijzigen of omzetten, ook niet als de situatie begrijpelijk is of het om een formaliteit ging. Dat voelt bureaucratisch, dat snap ik heel goed, maar het is geen onwil of gebrek aan meedenken van de monteur. De afhandeling loopt simpelweg via vastgestelde administratieve processen.

Dat neemt niet weg dat ik begrijp dat dit een nare start is en dat je hier een beter gevoel bij had verwacht. Je feedback is duidelijk en wordt ook intern doorgegeven.

Ik markeer mijn eerdere antwoord als best answer, zodat nieuwe klanten die informatie zoeken via de KPN Community direct het verschil kunnen herkennen en hopelijk meteen de juiste keuze maken.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 5, 2026

Ik had al weer een heel verhaal neer gezet. Maar dit maar weer gewist. Dit is kpn.