Skip to main content
Vraag

Sms naar Russisch nummer op factuur maart 2026 die ik niet herken

• March 25, 2026
  • 2 reacties
  • 41 keer bekeken

ik zie op mijn factuur een bedrag voor het verzenden van een sms naar een Russisch nummer. Ik heb helemaal geen sms gestuurd naar een Russisch nummer.

ik heb de berichten gelezen over eventuele apps maar waar kan ik zien aan welke app het nummer gelinkt zou zijn?

graag ontvang ik duidelijkheid hierover.

2 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 25, 2026

Inderdaad. Beetje apart. Zie ook

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

@Eilander4, welkom op onze community! Ik zie dat PeterG al een goed artikel aanhaalt. Zeker een merkwaardige situatie!
Ik quote het bericht van mijn collega ook nog even want beter kan ik het niet verwoorden.

Hoi ​ welkom bij de community! 🙂 Goed dat je dit checkt, ik snap dat dit even schrikken is als je zo’n nummer op je factuur ziet staan terwijl je zelf niets hebt verstuurd. De links die ​@Xenomatrix2 deelt geven al wat extra achtergrond! In veel gevallen gaat het hier niet om een “hack” van je telefoon, maar bijvoorbeeld om een app of dienst die op de achtergrond een sms heeft verstuurd (bijvoorbeeld voor verificatie), of om bekende vormen van malware zoals Flubot die dit soort sms’jes kan veroorzaken.

Om dit goed uit te sluiten, wil ik je aanraden om het volgende te controleren:

• Heb je recent een app geïnstalleerd buiten de officiële app stores (zoals via een link in een sms)?
  • Controleer je apps en verwijder onbekende of verdachte apps.
  • Draai eventueel een virusscan, bijvoorbeeld met KPN Veilig of een andere betrouwbare scanner.

KPN Veilig helpt hierbij doordat het je toestel controleert op virussen en ook je toestel beschermd. Ook kan het verdachte activiteiten signaleren en blokkeren, zodat dit soort dingen in de toekomst voorkomen kunnen worden. Kun je ook aangeven om wat voor toestel het gaat (Android of iPhone)? Dan kunnen we gerichter meedenken! 😊