Goede middag,
Ik heb in 2016 een abonnement afgesloten KPN Zorgeloos standaard HS3 met ingangsdatum 10-09-2016 en einddatum 10-09-2018 met looptijd van 2 jaar.
In dat abonnement een telefoon Samsung Galaxy S7 inbegrepen.
Na afloop abonnement 2018 is dus de telefoon afbetaald.
Geen nieuwe telefoon aangevraagd want deze werkte perfekt.
Het geval is nu dat ik dus tot nu (september 2022) vanaf 10-09-2018 nog hetzelfde bedrag betaal, dus met telefoon.
Afgelopen maandag met service nummer van KPN gebeld en daar ongeveer 2,5 uur mee bezig ben geweest (4 keer doorverbonden en weer wachten) om dit uit te leggen.
Laatste betreffende medewerker heeft een formulier ingevuld en dan zou het goed komen.
Kreeg verrassend genoeg 2 dagen later een mail van KPN Directeur Klantenservice.
Het antwoord was niet erg bevredigend want het betreft niet de kosten die ik bedoelde.
Geachte heer ……..,
Op 26-09-2022 hebben wij uw verzoek tot teruggave van de teveel betaalde toestelkosten ontvangen. Wij hebben uw verzoek in behandeling genomen en beoordeeld aan de hand van deze nieuwe zienswijze. Graag informeren wij u over de uitkomst.
Nieuwe zienswijze
KPN en andere Nederlandse telecomaanbieders hebben in het verleden combinatie abonnementen verkocht, waarbij een mobiel abonnement en een toestel gecombineerd werden aangeboden. De Hoge Raad heeft bepaald dat deze combinaties onder specifieke omstandigheden als kredietverlening worden gezien. Hierdoor gelden specifieke wettelijke regels. De telecomsector bevindt zich momenteel in een overgangsfase. In deze periode wordt gewerkt aan de implementatie van deze regels. Recent was er media-aandacht voor het mogelijk rekenen van rente bij verkoop van toestellen. Omdat abonnementen nooit zijn opgezet als krediet, is het niet logisch om het huidige aanbod op die manier te beoordelen.
Uitkomst
Op basis van de door u aangeleverde informatie via kpn.com/toestelformulier, constateren wij dat u niet te veel toestelkosten hebt betaald voor uw Samsung Galaxy S7, Gold Platinum, mobiel nummer 06 ####### en aanschafdatum 10-09-2016, omdat u uw abonnement met KPN bent aangegaan na 31 juli 2016. Vanaf die datum hebben wij geen abonnementen meer aangeboden met een mogelijk rentecomponent.
Nou blijkt dit een standaard antwoord te zijn van KPN want heb dit in dit Forum al diverse keren voorbij zien komen bij mensen met hetzelfde probleem.
Het gaat helemaal niet over rente van toestellen.
Het gaat over een abonnement met telefoon dat na 2 jaar afgelopen is en de telefoon dus afbetaald.
Hierna nog vier jaar lang hetzelfde bedrag betaald als met telefoon.
Uitdaging……...
Kan iemand mij helpen om mijn teveel betaalde abonnementsgeld over 2018-2022 terug te krijgen.
Alvast bedankt……..en groet…….Cor