Skip to main content
Vraag

Verhoging prijs abonnement per 1 april 2025: mag ik opzeggen?

• 2 maart 2025
  • 40 reacties
  • 1083 keer bekeken

Toon eerste bericht

40 reacties

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 8 maart 2025

Zie 13.2 en 13.3 van de voorwaarden, u kunt gratis tussentijds opzeggen want het betreft geen inflatiecorrectie.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 8 maart 2025

Het zou natuurlijk ook erg vreemd zijn als de voorwaarden niet van toepassing zijn op onderdelen die je aan en uit kan zetten. Dus volgens KPN zouden daarvoor geen voorwaarden zijn? Ik heb telefoon afgesloten, staat in het contract, dus daar gelden de tariefvoorwaarden voor. Een rechter maakt gehakt van de dwaalsporen die KPN opwerpt.

J.E
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 199 reacties
  • 11 maart 2025

Valt mij op dat de vastetelefonie in het thuis pakket met ingang April met 1 euro wordt verhoogd, kreeg melding in de mail, normaal zit  het met de jaarlijkse verhoging  van  1 juli  aanstaande  dat het abonnement wordt verhoogd thuis op de glasvezel met alles in 1.

Als ik de strategie bekijk heeft KPN de telefonie gesplits dus je krijgt nu 3 verhogingen per jaar voor de kiezen  mobiel, thuis en telefonie, normaal zit de telefonie verhoging  bij de jaarlijkse pakket thuis in  het abonnement die je afneemt.

Dus het wordt nu waarschijnlijk de datum jaarlijks  thuis 1 juli mobiel 1 oktober en telefonie 1 april aan abonnement verhoging.

J.E
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 199 reacties
  • 11 maart 2025
Michel.uit.Arnhem schreef:
Jasper van KPN schreef:

Goedemorgen allen, het houdt de gemoederen bezig merk ik.

Voorheen was vast bellen (VoIP) standaard inbegrepen bij een Internet- en/of TV-abonnement, maar dat is nu niet meer zo. Tegenwoordig is vast bellen een extra optie die je maandelijks aan of uit kunt zetten. Deze prijswijziging geldt voor extra diensten die je bovenop je abonnement hebt afgesloten. Je kunt deze diensten eenvoudig aanpassen via MijnKPN. Je abonnement en de einddatum daarvan blijven ongewijzigd.

Wil je meer informatie? Kijk dan op onze speciale pagina: Wijziging Vast Bellen en TV.

Hier staat ook het antwoord op een veelgestelde vraag:
Kan ik hierdoor kosteloos opzeggen of mijn abonnement aanpassen?

Nee, kosteloos opzeggen is niet mogelijk, omdat de einddatum van je abonnement niet verandert. Deze wijziging heeft alleen betrekking op extra producten of diensten, die je maandelijks zelf kunt beheren via MijnKPN.

Hoi ​@Jasper van KPN 

Jouw verhaal klopt, en die vanuit KPN ook!
Had ook niets anders verwacht, maar als klant mag je natuurlijk checken of iets klopt.

Het gaat hier om diensten zónder een vast contractduur, die je maandelijks kunt uitzetten in Mijn KPN, daarnaast is het ook géén vast onderdeel van een alles-in-1 pakket waarin alle diensten onder dezelfde contractvoorwaarden vallen als voor internet.
Het internet gedeelte heeft een vaste looptijd van 1 of 2 jaar, en tijdens die periode kun je zelf er losse producten/diensten bij nemen (vaste telefonie, televisie, streamingdienst, ect. ect.) die je na een maand zelf weer uit kunt zetten.
Deze diensten vallen dus buiten het vaste contract van je internet abonnement.

Heb je een vaste telefoonlijn nodig, dan neem je die euro verhoging dus voor lief.
Daarmee is KPN zeker niet de duurste op het gebied van vaste telefonie, want bij Ziggo betaal je veel meer (na een eventuele korting) voor een vaste telefoonlijn (4,- euro), en bij Odido ligt de prijs nagenoeg gelijk met die van KPN (scheelt 0,50 eurocent).

Dus het komt er simpelweg op neer, als je niet mee wilt gaan met deze beperkte verhoging, dat je de vaste telefoonlijn zelf gewoon kunt beëindigen binnen Mijn KPN.
Dit geldt ook voor een eventuele extra TV ontvanger of onbeperkt bellen.

Met onbeperkt bellen (naar vast en mobiel) via de vaste telefoonlijn, is KPN wederom de goedkoopste van de grote providers, want bij Odido betaal je daar 15,- euro per maand voor, en bij Ziggo betaal je daar 15,50,- euro per maand.

Terwijl je bij KPN daar vanaf 1 april 2025 maar 10,99,- euro per maand voor betaald.

Dus al zou je kunnen overstappen, dan nog ben je duurder uit bij de andere twee grote providers in vergelijking met de prijzen van KPN.

Rare bedragen hanteren ze lijkt de supermarkten wel met hun prijzen geen 1 euro maar 99 eurocent,  maar het klinkt lekkerder  10,99 per maand  dan 11 euro. per maand, puur marketing strategie in de reclame. 

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
J.E schreef:

Valt mij op dat de vastetelefonie in het thuis pakket met ingang April met 1 euro wordt verhoogd, kreeg melding in de mail, normaal zit  het met de jaarlijkse verhoging  van  1 juli  aanstaande  dat het abonnement wordt verhoogd thuis op de glasvezel met alles in 1.

Als ik de strategie bekijk heeft KPN de telefonie gesplits dus je krijgt nu 3 verhogingen per jaar voor de kiezen  mobiel, thuis en telefonie, normaal zit de telefonie verhoging  bij de jaarlijkse pakket thuis in  het abonnement die je afneemt.

Dus het wordt nu waarschijnlijk de datum jaarlijks  thuis 1 juli mobiel 1 oktober en telefonie 1 april aan abonnement verhoging.

Hoi ​@J.E 

Vaste telefonie is al een tijd een losse dienst, die je apart kunt afsluiten bij KPN.
Voorheen (toen KPN nog alles-in-één pakketten had) zat het als vaste dienst in het pakket dat je koos, maar die abonnementen worden al jaren niet meer verkocht.

Daarnaast kun je vaste telefonie tegenwoordig ook weer maandelijks uitzetten, mocht je dat willen, waardoor het dus een eigen overeenkomst heeft van 1 maand, waarna je het dagelijks kunt opzeggen binnen Mijn KPN.

Vaste telefonie zal niet elk jaar op 1 april worden verhoogd, want dit is de eerste keer sinds 7 jaar dat vaste telefonie wordt verhoogd met een euro.

Wat wel elk jaar blijft is de inflatiecorrectie op 1 juli (voor KPN Thuis) en op 1 oktober (voor KPN Mobiel).

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 11 maart 2025

Vaste telefonie heeft helemaal geen aparte overeenkomst voor 1 maand. Ook nooit gecommuniceerd. Art 13.2 en 13.3 van de voorwaarden gelden, en de ACM heeft bevestigt dat ontbonden kan worden als een contractitem een prijsverhoging krijgt. Wellicht kan KPN even in eigen huis orde op zaken stellen en hierover juist informeren in lijn met ACM. Ik heb nooit telefoon uitgezet, en waarom zou ik voor 1 maand telefoon nemen? Hoort gewoon bij het contract zoals het toen is afgesloten.

• Helper
  • 27 reacties
  • 11 maart 2025

Is het iemand gelukt om zijn/haar abonnement op te zeggen?

• 3321 reacties
  • 11 maart 2025
michiel68 schreef:

Vaste telefonie heeft helemaal geen aparte overeenkomst voor 1 maand. 

Vaste telefonie heeft überhaupt geen overeenkomst. Het is een aparte dienst die je iedere maand aan of uit kunt zetten. Het maakt geen onderdeel uit van je contract. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1038 reacties
  • 11 maart 2025

En toch klopt dat helaas niet ​@michiel68. Je hebt alleen een vast contract afgesloten voor je Internetverbinding. Dat jij dat zelf anders ziet en ook graag je vaste telefoon blijft gebruiken, doet verder niets af aan het feit dat het maandelijks op te zeggen is. En daarmee valt het dus buiten de ACM geldende regels dat je contract daarna op te zeggen is. 

Op de vorige pagina heeft gebruiker ​@Michel.uit.Arnhem dit uitgebreid toegelicht na zelf contact te hebben gezocht met de ACM. 

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 11 maart 2025

Ik heb het commentaar gezien maar de vlieger gaat niet op. Er is namelijk niet over gecommuniceerd dar voir de dienst telefoon aparte voorwaarden gelden. Wordt nergens genoemd in de algemene voorwaarden of andere voorwaarden. Laat maar zien zou ik zeggen. Dus geldt het contract ook voor de dienst telefoon. Er is hier sprake van dwaling door KPN en ook dat is een grond tot ontbinding. Immers als het nergens staat, je sluit een thuispakker internet tv af met bellen als optie, dan is het contract wat je wel tekende met de voorwaarden leidend. Dus nogmaals, KPN wees transparant en laat de consument niet dwalen en stem gewoon in met de ontbinding. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1038 reacties
  • 11 maart 2025

In de bestelbevestiging wordt eerlijk gezegd wel duidelijk genoemd dat er voor de extra diensten een aparte overeenkomst geldt. Natuurlijk wordt dan niet bij naam vaste telefonie genoemd, maar vaste telefonie staat in de bestelbevestiging wel onder de Extra's. Net zoals bijvoorbeeld Spotify of KPN Veilig. 

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 11 maart 2025

Hi Arjan van KPN, 

Ja de extra diensten worden genoemd. Maar daar worden geen voorwaarden aan gekoppeld die anders zijn dan de voorwaarden voor KPN thuis internet etc. Dus vallen ze volgens het criterium van de ACM, zoals eerder aangegeven, gewoon onder de diensten die bij het contract horen. En dus kun je opzeggen als deze "extra diensten" volgens de definitie van ACM veranderen. Het is niet een extra dienst als bv Netflix of Spotify want daarvoor gelden wél aparte voorwaarden. Dat is precies het punt. KPN doet nu alsof de standaard diensten die zij zelf leveren (KPN ) extra diensten zijn, zodat ze daarvan de prijs kunnen verhogen binnen een contract. Echter zij zijn daar onlosmakelijk mee verbonden. Dus KPN, laat mensen nu gewoon vrij in hun contract om te zetten bij deze binnen de KPN geleverde diensten die binnen het contract vallen. Er is namelijk ook geen contract afwijking voor "Telefoon " of "Extra TV ontvanger". Wel voor Spotifiy en Netflix, dat is bekend bij de consument. Dus het is dwaling en dus mag de consument gratis opzeggen etc., etc. Ik denk dit is een goed onderwerp voor Radar of soortgelijk, hoe gaan telecom aanbieders om met voorwaarden en challengen zij daarbij de voorwaarden van de ACM.

Extra diensten toegevoegd aan uw abonnement

Deze extra dienst(en) voegen wij toe aan het abonnement. Extra diensten zijn aparte overeenkomsten bij uw abonnement. Bevalt het niet? Dan kunt u deze eenmalig annuleren binnen 14 dagen, nadat wij deze hebben klaargezet voor gebruik. Dit kan telefonisch of op kpn.com/annuleren. U krijgt dan van ons een bevestiging per e-mail.

Als u bij ons een product, digitale dienst of digitale inhoud afneemt, dan heeft u recht op de wettelijke garantie. Dat betekent dat het product, de digitale dienst of digitale inhoud moet voldoen aan de verwachtingen die u op basis van de overeenkomst mag hebben.

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@michiel68 , ​@Jasper van KPN en ​@Arjan van KPN 

Ik volg deze topic met veel belangstelling, zeker nadat ik het nodige heb uitgezocht.

Het blijft een “Grijs Gebied” rondom de extra diensten (Vaste telefonie, Onbeperkt bellen, extra TV ontvangers, etc.) die je zelf kunt activeren binnen Mijn KPN.
Streamingdiensten (zoals HBO Max, Netflix, Videoland, etc.) hebben wel hun eigen voorwaarden, die ook netjes wordt meegestuurd bij de bevestigingsmail vanuit KPN.

Maar rondom de extra diensten zoals vast telefonie is dat niet duidelijk voor de klant, waardoor je dus deze discussies gaat krijgen op de community van KPN.
Mag je nu wel alles opzeggen of mag het niet na deze prijsverhoging!

De volgende artikelen uit de Algemene Voorwaarden van KPN zeggen het volgende:

12 Wijziging van uw overeenkomst

12.1 Wijzigen door ons

We kunnen de overeenkomst, waaronder de voorwaarden
die van toepassing zijn op de overeenkomst, en de afgesproken tarieven wijzigen.
Als we een wijziging doorvoeren, laten we u dat minimaal 1 maand van tevoren weten. We vertellen u ook welke redenen we voor de wijziging hebben.

13 Opzeggen of beëindigen van uw abonnement

13.3 (Tussentijds) opzeggen als u het niet eens bent met een wijziging

Veranderen we iets aan de overeenkomst of aan de tarieven en bent u het niet eens met zo’n wijziging?
Dankunt u de overeenkomst in veel gevallen zonder kosten schriftelijk of via onze klantenservice opzeggen. Dat kan met ingang van de datum waarop de wijziging ingaat.
Uw opzegging moet voor de ingangsdatum van de wijziging bij ons binnen zijn.

U kunt de overeenkomst niet (tussentijds) opzeggen als:

•  De wijziging geen gevolgen voor u heeft of in uw voordeel is

• U de wijziging kunt weigeren

•  We de wijziging bij het sluiten van de overeenkomst met u hebben afgesproken.

Bijvoorbeeld een periodieke aanpassing van de tarieven aan de inflatie

• De wijziging door de overheid verplicht is

•  Het om andere gevallen gaat waarin dit niet door wet- en regelgeving verplicht wordt

Hierin wordt niets vermeld over de extra diensten bij je vaste overeenkomst voor internet.
Het enige punt waarop je het zou kunnen gooien, is het punt wat ik in rood heb aangegeven.
Je zou dit kunnen lezen als:

“Wilt u de prijsverhoging niet betalen, dan kunt u deze weigeren door de bewuste dienst uit te zetten binnen Mijn KPN, zoals bijvoorbeeld vast bellen”.

Maar zo wordt het niet vermeld binnen de Algemene Voorwaarden van KPN.
Dus als je het leest als klant van KPN, zou je het dus gewoon kosteloos kunnen opzeggen, iets wat de medewerker van ACM ook tegenover mij heeft verteld, al was het ook niet duidelijk voor de medewerker van ACM of een extra dienst daar nu ook onder valt, omdat deze maandelijks opzegbaar is voor de klant.

Ze gaf wel aan, dat je dit altijd kunt voorleggen aan de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten als je er niet uitkomt met je provider (in dit geval KPN).
Deze zal dan een bindende uitspraak doen, of KPN hierin gelijk heeft of niet.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 12 maart 2025

Mee eens, en geschillencommissie is ook een optie. Het gaat in het geval telefoon om een aparte dienst die je niet elders kunt kopen. Tenminste niet zomaar, bv als je een alarminstallatie hebt. Bij Spotify, Netflix zijn die alternatieven er wel. Dus de suggestie dat je zelf dan maar de telefoon moet opzeggen, of zelfde woord: uitzetten, gaat niet op. Overigens ben ik wel benieuwd naar de voorwaarden voor “aparte overeenkomsten” voor de extra diensten. Heeft iemand die ontvangen? Ik niet. 

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 12 maart 2025

Oh en hetzelfde geldt voor de tv ontvanger. Daarvoor is ook geen alternatief, dus geen keuzevrijheid, dus volgens ACM onlosmakelijk verbonden met de doenst. En opzegging moet dus leiden tot opzegging van het gehele contract, want dan pas heb je een alternatief op de niet afgesproken prijsverhoging. 
KPN, neem het initiatief, communiceer duidelijk dat je in dit geval wel mag opzeggen!

Reageer