Skip to main content
Beantwoord

Verschil XS4ALL en KPN tarieven

• 16 december 2024
  • 23 reacties
  • 344 keer bekeken

Sinds een maand zijn wij over op glasvezel (1 GBit/s). Nu zie ik een fors verschil tussen de Xs4all- en de KPN-tarieven. Het huidige Xs4all tarief dat ik nu betaal voor het XS4ALL Internet Giga abonnement is € 71,50 per maand. Het vergelijkbare KPN-abonnement bedraagt € 52,50 per maand exclusief eventuele welkomst kortingen (SuperFiber 1 - 1 Gbit/s). Op jaarbasis een verschil van € 228, dus de moeite waard om na te denken over het omzetten van het abonnement. 

Vragen die dan opkomen zijn:

• wat is precies het verschil tussen deze twee abonnementen? (wat krijg je bij het ene abonnement wel en bij het andere abonnement niet?)
  • Kun je over van het XS4all abonnement naar het KPN-abonnement en wat zijn de voorwaarden (kun je bijvoorbeeld je xs4all emailadressen behouden)?

Ik heb op de KPN site en in de KPN-app gezocht naar antwoorden op deze vragen, maar niet kunnen vinden. Wie weet wat alle verschillen zijn en de  eventuele voorwaarden om over te stappen? Graag zou ik zien dat KPN hier een antwoord op geeft of een dit uiteenzet op haar site.

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Bert 023, welkom op onze community! Deze abonnementen zijn inderdaad vrij verschillend. Het vergelijken blijft een beetje maatwerk. Je kunt daarover het beste bij mijn telefonische collega's terecht of even langs een van onze winkels.

Je kunt je XS4all e-mailadressen in ieder geval gewoon behouden

We hebben wel een handig artikel geschreven voor XS4all klanten bij KPN:

Bekijk origineel

23 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 15436 reacties
  • Antwoord
  • 18 december 2024

Hoi ​@Bert 023, welkom op onze community! Deze abonnementen zijn inderdaad vrij verschillend. Het vergelijken blijft een beetje maatwerk. Je kunt daarover het beste bij mijn telefonische collega's terecht of even langs een van onze winkels.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 19 december 2024

Hallo Thomas, dank voor je reactie maar ik snap hem eigenlijk niet. Bij beide abonnementen zullen een aantal zaken wel en niet in het abonnement zitten. Die wil ik graag op een rijtje hebben zodat ik een overwogen besluit kan nemen. Het lijkt mij dat ik dat op de site van Xs4All/KPN terug zou moeten kunnen vinden en dat ik niet de enige ben die dit graag wil.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 19 december 2024

Hallo ​@Bert 023 , je kan het beste op je factuur kijken welke producten je afneemt, wat de rpijzen daarvan zijn en welke kortingen er berekend worden.

Vervolgens zoek je in Mijn KPN naar dezelfde producten en je verrekent de kosten en kortingen met elkaar.

In mijn geval was ik bij KPN net zo duur uit als bij XS4All, maar was ik met Spotify flexibeler geworden: ik had nog de “gratis” Spotify van XS4All en wilde graag naar Family.

Als je de Fritzbox huur ook opzegt Als je eenmaal bij KPN zit) en tweedehands een Fritzbox op de kop tikt, bespaart je dat nog weer wat extra.

• 3221 reacties
  • 19 december 2024
Bert 023 schreef:

Het huidige Xs4all tarief dat ik nu betaal voor het XS4ALL Internet Giga abonnement is € 71,50 per maand. Het vergelijkbare KPN-abonnement bedraagt € 52,50 per maand...

Kijk op pagina 2 van de factuur. En bedenk je wat je zelf gebruikt en wilt blijven gebruiken. 

Die € 52,50 is echt alleen voor internet. Er zit niks bij.

Geen tv Bijvoorbeeld. Heb je nu tv? En Telefonie?

De Fritzbox? Wil je die houden? Kost bij KPN € 7,49 extra.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 18 maart 2025
Thomas van KPN schreef:

KPN doet er alles aan  om Xs4all klanten te laten overstappen en zo Xs4all te kunnen opdoeken.

• 3221 reacties
  • 18 maart 2025
PeterXS4ALL schreef:

KPN doet er alles aan  om Xs4all klanten te laten overstappen en zo Xs4all te kunnen opdoeken.

Alles wat bij XS4ALL abonnementen gebeurt, dat gebeurt ook bij oude KPN abonnementen hoor. Jaarlijks word er een inflatiecorrectie doorgevoerd die er vroeg of laat voor zorgt dat je duurder uit bent dan bij een nieuw abonnement. En als je niets doet word dat verschil steeds grotere. 

wjb
Superuser
  • 74538 reacties
  • 18 maart 2025
PeterXS4ALL schreef:

Ik vraag me af wat je nu verstaat onder het “opdoeken” van XS4ALL. XS4ALL bestaat al geruime tijd niet meer anders dan als administratieve naam voor een gedeelte van de abonnees van KPN.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 18 maart 2025
wjb schreef:
PeterXS4ALL schreef:

Ik vraag me af wat je nu verstaat onder het “opdoeken” van XS4ALL. XS4ALL bestaat al geruime tijd niet meer anders dan als administratieve naam voor een gedeelte van de abonnees van KPN.

Juist dat !, gewoon alles WEG, als ik zie dat mijn abonnement van 100 naar 1 gig verhogen bij Xs4all € 28.80 kost en  bij KPN € 11.80, dan is daar in mijn ogen geen enkele logische verklaring voor.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 917 reacties
  • 18 maart 2025

Nou toch wel.

Bij XS4ALL heb je 5 licenties F-Secure, terwijl bij KPN 2 vrije licenties zijn. XS4ALL heeft de FritzBox als standaard modem/router en KPN de experia box. 

Ook de capaciteit van de mailboxen zijn hoger bij XS, nl. 25 Gb versus 15 Gb.

En een eigen helpdesk.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 18 maart 2025
driemaster schreef:

Nou toch wel.

Bij XS4ALL heb je 5 licenties F-Secure, terwijl bij KPN 2 vrije licenties zijn. XS4ALL heeft de FritzBox als standaard modem/router en KPN de experia box. 

Ook de capaciteit van de mailboxen zijn hoger bij XS, nl. 25 Gb versus 15 Gb.

Daar betaal je al meer voor en is dus verrekend, maar voor die meer snelheid zou ik dus ook weer meer moeten betalen, mij ontgaat wederom de logica. Bovendien is het meer als 100% duurder

• 3221 reacties
  • 19 maart 2025
driemaster schreef:

Bij XS4ALL heb je 5 licenties F-Secure, terwijl bij KPN 2 vrije licenties zijn.

Bij een nieuw KPN abonnement zit volgens mij helemaal niets. 

wjb
Superuser
  • 74538 reacties
  • 19 maart 2025
Marlon92 schreef:
driemaster schreef:

In MijnKPN kan je die F-Secure virusscanner voor 5 apparaten gratis toevoegen.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 19 maart 2025
Marlon92 schreef:
driemaster schreef:

Ben al vanaf begin Xs4all klant dus minimal een jaar of 20, dus het pakket ken ik wel, heb zelf gratis Spotify, maar dat doet niks af aan het feit dat een verhoging van snelheid weer 150 % duurder zou moeten zijn.

• 3221 reacties
  • 19 maart 2025
PeterXS4ALL schreef:
Marlon92 schreef:
driemaster schreef:

Ben al vanaf begin Xs4all klant dus minimal een jaar of 20, dus het pakket ken ik wel, heb zelf gratis Spotify, maar dat doet niks af aan het feit dat een verhoging van snelheid weer 150 % duurder zou moeten zijn.

Die Spotify is natuurlijk niet gratis. Die zit gewoon in de pakketprijs verwerkt.

Verder ken ik de XS4ALL pakketten niet. Ze staan niet beschreven in de kennisbank. 

Wat ik wel weet is dat vroeger XS4ALL altijd al duurder was. Iedereen die voor XS4ALL koos wist dat. Het was voor veel mensen zelfs een soort statussymbool. Zo van kijk mij eens met mijn XS4ALL aansluiting. Beetje hetzelfde als mensen die in een Mercedes of BMW rijden.

Als je contractvrij bent kan je altijd gewoon overstappen naar een KPN abonnement. Wellicht is dat goedkoper. Je XS4ALL emailadressen blijven gewoon behouden. De Fritzbox kun je ook houden als je dat wilt.

Zoals ik net al schreef over Spotify: laat je niet gek maken dat dit gratis is en dat je er bij KPN voor moet betalen. Kijk naar de totaalprijs wat je betaald per maand.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 19 maart 2025
Marlon92 schreef:
PeterXS4ALL schreef:
Marlon92 schreef:
driemaster schreef:

Die Spotify is natuurlijk niet gratis. Die zit gewoon in de pakketprijs verwerkt.

Verder ken ik de XS4ALL pakketten niet. Ze staan niet beschreven in de kennisbank. 

Wat ik wel weet is dat vroeger XS4ALL altijd al duurder was. Iedereen die voor XS4ALL koos wist dat. Het was voor veel mensen zelfs een soort statussymbool. Zo van kijk mij eens met mijn XS4ALL aansluiting. Beetje hetzelfde als mensen die in een Mercedes of BMW rijden.

Als je contractvrij bent kan je altijd gewoon overstappen naar een KPN abonnement. Wellicht is dat goedkoper. Je XS4ALL emailadressen blijven gewoon behouden. De Fritzbox kun je ook houden als je dat wilt.

Zoals ik net al schreef over Spotify: laat je niet gek maken dat dit gratis is en dat je er bij KPN voor moet betalen. Kijk naar de totaalprijs wat je betaald per maand.

Nee snap ook wel dat gratis niet bestaat, dat ik klant ben van Xs4all is geen snobisme, maar Xs4all was destijds de eerste aanbieder in mijn woonplaats en wetende dat ik meer betaalde ,is hun service en betrouwbaar netwerk (nooit echte storing gehad) de reden waarom ik er gebleven ben.

Maar mensen die in een Mercedes of BMW rijden betalen voor de benzine per liter net zoveel als een Skoda of VW eigenaar.  

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4388 reacties
  • 19 maart 2025
PeterXS4ALL schreef:
Marlon92 schreef:
driemaster schreef:

Bij apple betaal je een verschil van 500 euro meer tussen de 256gb en 1tb iphone 16 pro max, bij de Samsung s25 is dat 350 euro. Ook een verhoging van 256g naar 1tb. Dat is een beetje hetzelfde idee, de ene is een premium merk en de ander wat minder. 

PeterG
Superuser
  • 61067 reacties
  • 19 maart 2025

Maar die Mercedes of BMW komt wel minder ver per liter.

Bovendien zijn oude abonnementen, ook die van kpn, nooit te vergelijken met de huidige. 

KPN 2017: 50 Mbps, € 50

KPN heden: 100 Mbps, € 42,50

Je betaalt voor je XS4ALL abonnement ook meer voor oa de veel ruimere openingstijden van hun helpdesk via het 020 nummer. 

Dagelijks tot 22:00 en ook op zondag. 

Verder is er inmiddels al jaren de jaarlijkse inflatiecorrectie overheen gegaan. 

Stuk minder betalen? Abonnement verlengen naar huidige kpn abonnement. Ook dat kan je regelen via het 020 nummer.

Zie www.xs4all.nl -> service.

Het is echter geen overstap meer naar andere provider, dus geen "nieuwe klanten korting".

wjb
Superuser
  • 74538 reacties
  • 19 maart 2025
Marlon92 schreef:

Ik weet niet of een keuze voor XS4ALL iets te maken had met een “statussymbool”. Persoonlijk denk ik dat het meer een principiële keuze was (iets met de gedachte dat de privacy bij XS4ALL hoger zou zijn dan bij KPN). 

Sommige mensen zijn zo principieel in die keuze dat ze bij het samengaan van XS4ALL en KPN zelfs overgestapt zijn naar Freedom. En ja, zo'n keuze kan enorme consequenties voor de prijs hebben. Zo betaal ik voor mijn 1Gbps Hussel abonnement bij KPN momenteel €86,46 inclusief 1 TV ontvanger, telefoon, Spotify Premium en Netflix Standaard (keuzevoordeel) terwijl ik voor dezelfde diensten bij Freedom €116,98 neer zou moeten tellen en dat is dus maarliefst €30,52 meer terwijl ik dan ook geen opnemenpakket meer zou hebben. Ik snap oprecht niet dat mensen daarvoor kiezen.

Het is overigens jammer dat je, naar mijn weten, als XS4ALL abonnee enkel naar het TV+ abonnement van KPN over kunt stappen maar zelfs dan denk ik dat ik dat zou overwegen. 

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 19 maart 2025
Ik_Combineer schreef:
PeterXS4ALL schreef:
Marlon92 schreef:
driemaster schreef:

Bij apple betaal je een verschil van 500 euro meer tussen de 256gb en 1tb iphone 16 pro max, bij de Samsung s25 is dat 350 euro. Ook een verhoging van 256g naar 1tb. Dat is een beetje hetzelfde idee, de ene is een premium merk en de ander wat minder. 

Appels en peren

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 19 maart 2025
wjb schreef:
Marlon92 schreef:

Ik weet niet of een keuze voor XS4ALL iets te maken had met een “statussymbool”. Persoonlijk denk ik dat het meer een principiële keuze was (iets met de gedachte dat de privacy bij XS4ALL hoger zou zijn dan bij KPN). 

Sommige mensen zijn zo principieel in die keuze dat ze bij het samengaan van XS4ALL en KPN zelfs overgestapt zijn naar Freedom. En ja, zo'n keuze kan enorme consequenties voor de prijs hebben. Zo betaal ik voor mijn 1Gbps Hussel abonnement bij KPN momenteel €86,46 inclusief 1 TV ontvanger, telefoon, Spotify Premium en Netflix Standaard (keuzevoordeel) terwijl ik voor dezelfde diensten bij Freedom €116,98 neer zou moeten tellen en dat is dus maarliefst €30,52 meer terwijl ik dan ook geen opnemenpakket meer zou hebben. Ik snap oprecht niet dat mensen daarvoor kiezen.

Het is overigens jammer dat je, naar mijn weten, als XS4ALL abonnee enkel naar het TV+ abonnement van KPN over kunt stappen maar zelfs dan denk ik dat ik dat zou overwegen. 

Ben deze week met mijn TV van Ziggo naar Xs4all gegaan, dit kon al langer maar dan bedraad, sinds een maand of 2 kan dat. Vorig jaar moest ik indien draadloos gewenst was, over naar KPN met heel mijn abonnement. 

wjb
Superuser
  • 74538 reacties
  • 19 maart 2025
PeterXS4ALL schreef:

Ben deze week met mijn TV van Ziggo naar Xs4all gegaan, dit kon al langer maar dan bedraad, sinds een maand of 2 kan dat. Vorig jaar moest ik indien draadloos gewenst was, over naar KPN met heel mijn abonnement. 

Welke TV ontvanger heb je nu bij jouw XS4ALL abonnement?

Waarom wil je niet overstappen naar KPN?

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 19 maart 2025
wjb schreef:
PeterXS4ALL schreef:

De Sagemcom, 

wjb
Superuser
  • 74538 reacties
  • 20 maart 2025
PeterXS4ALL schreef:
wjb schreef:
PeterXS4ALL schreef:

De Sagemcom, 

Heb je de Sagemcom TV ontvanger (de DIW 7022) of wil je vanwege de Sagemcom (V12/V14) niet overstappen naar KPN.

Als je de Sagemcom TV ontvanger hebt dan is dat dus al gelijk aan TV+ van KPN en dan zou je dus heel eenvoudig over kunnen stappen naar KPN en wellicht (een hoop) geld kunnen besparen.

Reageer