Skip to main content
Vraag

Verzoek tot vergoeding van de satellietverbinding tussen Hull en Rotterdam (ferry)

• August 17, 2026
  • 8 reacties
  • 123 keer bekeken

Beste moderators, 

Onlangs ben ik met de ferry tussen Hull en Rotterdam gereisd, waarbij er € 60,50 aan maritieme roamingkosten buiten de bundel in rekening is gebracht. De telefonische klantenservice heeft mijn verzoek tot coulance helaas star afgewezen, daarom zoek ik hier steun bij de moderators om dit recht te zetten. 

Ik maak bezwaar tegen deze kosten op basis van de volgende feiten: 

1. Geen reële kans tot ingrijpen (Nachtelijk verbruik)
    Het waarschuwings- en blokkeringsbericht van KPN werd om 02:00 uur 's nachts bezorgd. Op dat tijdstip lag ik uiteraard te slapen. Mijn telefoon heeft in de nachtelijke uren volledig buiten mijn medeweten om 'spookdata' op de achtergrond verbruikt via de maritieme satelliet. Omdat de waarschuwing midden in de nacht kwam, heb ik geen eerlijke kans gehad om de dataroaming handmatig uit te schakelen. Dit druist in tegen het principe van een 'tijdige waarschuwing'. 

1. Officiële KPN Noordzeeregeling
    KPN heeft roamingkosten op de Noordzee via het Tampnet-netwerk afgeschaft onder het 'Roam Like Home'-principe. Mijn telefoon had op het traject Hull-Rotterdam gewoon binnen mijn EU-bundel moeten opereren. Dat het toestel in de nacht per ongeluk is overgeschakeld naar een maritiem satellietnetwerk in plaats van het gratis Tampnet-netwerk, is een technisch dekkingsprobleem waar ik als slapende consument niet de dupe van mag worden. 

Aangezien ik dit aantoonbaar niet had kunnen voorkomen, hoop ik dat een moderator hier de menselijke maat wil toepassen en de € 60,50 wil crediteren op mijn factuur. 

Mijn klantgegevens staan netjes ingevuld in mijn forumprofiel. 

Met vriendelijke groet,
Berber de Jonge & Frans Geschiere

8 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 17, 2026

Ern onaangename verrassing! U had uzelf hiertegen kunnen beschermen. Sms BESCHERMING AAN naar 1266 Dan komt het nooit meer voor. Overigens gaat kpn deze kosten niet vergoeden.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 17, 2026

Hallo ​@FransBerber ,

Om te beginnen: 

Pas meteen de Beschermingslimiet aan.

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aannaar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Dan over Tampnet: 

Het Tampnet dekt niet de hele Noordzee: 

https://www.tampnet.com/roaming-north-sea

Dat is ook te zien op de website van KPN: 

https://www.kpn.com/zakelijk/mobiel/roaming/noordzee

KPN vergoedt deze kosten niet; meer informatie staat hier: 

Let op in grensgebieden

Zoals gezegd, als roaming aan staat op jouw toestel, dan maakt jouw mobiel verbinding met één van de beschikbare netwerken. Als jij in een grensgebied bent, bijvoorbeeld in Griekenland, kan het zijn dat een telefoon automatisch verbinding maakt met een Turks netwerk. Griekenland valt bijvoorbeeld binnen de EU, maar Turkije niet. Zet je toestel dus vast op het EU-netwerk, in dit voorbeeldgeval het Griekse, om te zorgen dat het niet overschakelt naar het Turkse netwerk.

Verbinding met satellietnetwerk op een (veer)boot

Pas er ook mee op om verbinding te maken met een zogeheten maritiem netwerk, als je bijvoorbeeld met een veerboot reist. Voor deze satellietnetwerken worden heel hoge tarieven gehanteerd.

Roaming op je smartwatch

Meer informatie over roaming op je Apple Watch of Samsung Watch via multisim lees je in ons Multisim artikel.

Tarieven voor roaming buiten de EU

Buiten de EU gelden er andere tarieven en de kosten kunnen aardig oplopen. Per land en per provider verschilt wat je betaalt per MB, je kunt de tarieven voor jouw bestemming op onze site opzoeken.
Wettelijk is er bepaald dat er een limiet van €50,- exclusief BTW geldt, dit is €60,50 inclusief BTW. Bij 80% en 100% verbruik van dit limiet ontvang je een waarschuwing per SMS. Bij 100% verbruik van het limiet wordt het internet automatisch geblokkeerd. Deze blokkade geldt per factuurperiode en de factuurperiode verschilt per klant.

Check de maandelijkse factuur om na te gaan wat jouw factuurperiode is. Een verblijf buiten de EU of in een grensgebied kan over 2 factuurperiodes gaan, waardoor er tweemaal €60,50 = €121,- berekend kan worden op 1 factuur. 

bron: 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 17, 2026

Bedankt voor het meedenken. Ik begrijp de algemene voorwaarden, maar vanwege het specifieke nachtelijke tijdstip en de Noordzeeregeling wacht ik graag de reactie van een KPN-moderator af.

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Bedankt voor het meedenken. Ik begrijp de algemene voorwaarden, maar vanwege het specifieke nachtelijke tijdstip en de Noordzeeregeling wacht ik graag de reactie van een KPN-moderator af.

Als je even zoekt op deze community vind je bijna 1000 topics van mensen in vergelijkbare situaties. Geen enkele keer heeft KPN de kosten vergoed. 

Dat gaan ze nu ook niet doen omdat wel vergoeden een gevaarlijk en kostbaar precedent zal opwerpen. 

Ik snap nog steeds niet waarom KPN de bescherming niet standaard aan heeft staan. Kan de moderator die dit verzoek gaat afwijzen die vraag aub beantwoorden? 

https://community.kpn.com/search?q=60%2C50

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 17, 2026

Nu ben ik wel benieuwd, geeft KPN in de welkomstberichtjes die je in buitenland krijgt, wel aan dat je BESCHERMING AAN naar 1266 kan SMS'en? 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 17, 2026

Graag gedaan. 

Die reactie gaat zeker komen. Maar als je verwacht dat een moderator een ander antwoord geeft, dat zal niet zo zijn. 

De telefonische klantenservice heeft mijn verzoek tot coulance helaas star afgewezen, daarom zoek ik hier steun bij de moderators om dit recht te zetten. 

Helaas, check de vele honderden topics met dezelfde vragen. Zoek bv op 60,50. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 17, 2026

Ik snap nog steeds niet waarom KPN de bescherming niet standaard aan heeft staan.

Heel simpel, KPN is een beursgenoteerde bedrijf, wat betekent dat winstmaximalisatie een belangrijk hoofddoel is. Bij roaming worden kosten van 2 providers tegen vaste tarieven berekend, vaak ook ruilhandel in de vorm jouw Nederlanders gebruiken 2TB van me, mijn Turkse gebruiken 1,9TB van jou, dus ik krijg de kosten voor 0,1TB van jou. Hoe meer de verschillen tussen de berekend kosten aan klanten en afgesproken tarieven zijn, hoe meer verdienen de providers. Zonder de EU verordening zou zelfs het limiet van 60,50€ niet bestaan. KPN voldoet aan de wettelijke bepaling, verder niet, is ook niet strafbaar.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@FransBerber . Ik begrijp dat dit een vervelende situatie is, zeker wanneer je de waarschuwing pas midden in de nacht ontvangt en je op dat moment dus niet meer kunt ingrijpen.

De € 60,50 aan kosten zijn echter ontstaan doordat je telefoon verbinding heeft gemaakt met een maritiem/satellietnetwerk. Dit valt niet onder de reguliere EU-roaming. Het feit dat je onderweg over de Noordzee bent, betekent helaas ook niet dat je overal automatisch gebruik kunt maken van een netwerk zoals Tampnet. De dekking daarvan is niet de volledige Noordzee.

Voor dit soort verbindingen geldt bovendien de wettelijke datalimiet van € 60,50 inclusief btw. Bij 80% en 100% van die limiet ontvang je een waarschuwing per sms en bij het bereiken van 100% wordt het mobiele internet automatisch geblokkeerd.

Ik snap je argument over het tijdstip van de waarschuwing, maar helaas is dat geen reden om de gemaakte kosten alsnog te vergoeden. Ook in dit geval kunnen we daarom geen coulance toepassen.

Wat je voor een volgende reis wel kunt doen, is de beschermingslimiet vooraf op € 0 zetten. Dit kan door BESCHERMING AAN naar 1266 te sms'en. Daarmee voorkom je dat je buiten de EU onverwacht mobiele data gebruikt en dus voor onaangename verrassingen komt te staan.

Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waarop je had gehoopt, maar ik hoop dat hiermee wel duidelijk is hoe deze kosten zijn ontstaan en hoe je ze in de toekomst kunt voorkomen.