Met Multisim bij KPN ben je altijd en overal bereikbaar zonder telefoon. Het is een extra digitale simkaart (e-sim) voor je smartwatch.
Inhoud
Let op: Krijg je de melding dat jouw multisim al actief is op een andere smart watch? Klik dan hier om te lezen wat je kunt doen om dit op te lossen.
Wat is KPN Multisim?
Met KPN Multisim kun je op je smartwatch met e-sim je eigen data en belminuten gebruiken. Het is een extra digitale simkaart (e-sim) voor je smartwatch. Het Multisim abonnement is dagelijks opzegbaar.
Multisim op de Apple Watch
Vereisten om KPN Multisim te kunnen activeren op de Apple Watch
- Minimaal iOS versie 16.1
- Minimaal WatchOS versie 9.1, op een Europees model Apple Watch
- Aanbiederinstellingen Minimaal NL KPN & KPN NL 52.1
- dit check je via Instellingen > Algemeen > Info. Scroll daar naar beneden en kijk bij Netwerk en Aanbieder. Zie je een lager nummer dan 52.1, volg dan de stappen op de site van Apple om dit handmatig een update te geven: https://support.apple.com/nl-nl/HT201270.
Zorg dat je altijd de meeste up-to-date software versies geïnstalleerd hebt. Dit werkt het beste.
Hoe activeer ik KPN Multisim op de Apple Watch?
Heb je een geschikte Apple Watch én een mobiel abonnement bij KPN? Dan activeer je Multisim gemakkelijk zelf via de Watch-app op je iPhone:
- Open de Watch-app op je iPhone.
- Tik op het tabblad 'Mijn Watch' en vervolgens op 'Mobiel netwerk'.
- Tik op 'Configureer mobiel netwerk'.
- Voeg de Apple Watch toe aan het abonnement'.
- Log in met je KPN ID.
- Tik op 'aanzetten' Multisim.
- Tik op 'Ja, ik ga akkoord'.
- Je Apple Watch Cellular wordt geactiveerd. Wacht totdat dit is afgerond, dit kan soms wat langer duren.
Heb je een Apple Watch met Multisim bij KPN besteld? Volg dan stap 1 t/m 3 en wacht tot de activatie is afgerond.
Hoe verwijder ik KPN Multisim van de Apple Watch?
Je hebt een nieuwe Apple Watch gekocht en daar wil je graag KPN Multisim op activeren. Maar dit lukt niet, omdat dit nog actief is op jouw oude Apple Watch. De oplossing is om de KPN Multisim van de oude Apple Watch te verwijderen. Dit kan je doen via jouw iPhone; jouw oude Apple Watch is niet nodig. Hieronder de instructies:
- Open de Watch-app op je iPhone.
- Tik op het tabblad 'Mijn Watch' en vervolgens op 'Mobiel netwerk'.
- Kies het informatie-symbool naast het abonnement dat je wilt verwijderen.
- Kies ‘Beheer KPN NL-account’.
- Log in met je KPN ID.
- Kies het eSIM-abonnement dat je wilt deactiveren.
- Tik op ‘Uitzetten’ en bevestig dit door nogmaals op ‘Uitzetten’ te tikken.
- Kies ‘Sluiten’. Multisim op jouw oude Apple Watch wordt nu uitgezet.
- Kies het informatie-symbool naast het abonnement dat je wilt verwijderen.
- Kies ‘Verwijder KPN NL-abonnement’. Bevestig jouw keuze door nogmaals op ‘Verwijder KPN NL-abonnement’ te klikken.
- Jouw Multisim profiel is nu verwijderd.
Vervolgens kun je de KPN Multisim opnieuw toevoegen volgens de instructies hierboven.
Multisim op de Samsung Galaxy Watch
Vereisten om KPN Multisim te kunnen activeren op de Samsung Galaxy Watch
Multisim voor de Samsung Galaxy Watch series werkt het beste in combinatie met een Samsung telefoon met Android 8.0 en ten minste 1,5 GB RAM. Het gebruik van Multisim voor een Samsung Galaxy Watch in combinatie met andere Android toestellen wordt niet actief ondersteund. We kunnen dan ook niet garanderen dat dit werkt.
Hoe activeer ik KPN Multisim op de Samsung Galaxy Watch?
Heb je een Galaxy Watch met Multisim bij KPN besteld? Volg dan stap 1 t/m 4 en wacht tot de activatie is afgerond. Gebruik onze toestelhulp voor de uitleg per smartwatch.
Hoe verwijder ik KPN Multisim van de Samsung Galaxy Watch?
Je hebt een nieuwe Samsung Galaxy Watch gekocht en daar wil je graag KPN Multisim op activeren. Maar dit lukt niet, omdat dit nog actief is op jouw oude Samsung Galaxy Watch. De oplossing is om de KPN Multisim van de oude Samsung Galaxy Watch te verwijderen. Dit kan je doen via jouw smartphone; jouw oude Samsung Galaxy Watch is niet nodig. Hieronder de instructies:
- Open de Galaxy Wearable app op je smartphone.
- Kies ‘Instellingen horloge’.
- Ga naar ‘Mobiele abonnementen'.
- Kies ‘Abonnementen beheren’.
- Vul jouw KPN inloggegevens in en druk op ‘Inloggen’. Accepteer eventuele cookies.
- Kies het eSIM-abonnement dat je wilt deactiveren.
- Tik op ‘Uitzetten’ en bevestig dit door nogmaals op ‘Uitzetten’ te tikken. Je multisim wordt nu gedeactiveerd.
- Schakel jouw multisim abonnement uit. Bevestig jouw keuze door op ‘Ok’ te klikken.
- Kies ‘Abonnement verw.’.
- Vink ‘Ik neem contact op met KPN om mijn abonnement op te zeggen als ik het niet meer nodig heb.’ aan.
- Druk op ‘Verwijderen’. Het multisimprofiel wordt nu verwijderd.
Vervolgens kun je de KPN Multisim opnieuw toevoegen volgens de instructies hierboven.
Multisim op de Google Pixel Watch
Vereisten om KPN Multisim te kunnen activeren op de Google Pixel Watch
De Google Pixel Watch 3 kan je koppelen aan elke geschikte Android telefoon met Android versie 10.0 en hoger. Op dit moment is alleen de Google Pixel Watch 3 geschikt voor Multisim. Ondersteuning geldt vanaf Build-nummer AW2A.240903.001.A3 en nieuwer.
De LTE-versie van de Pixel Watch 2 (met e-sim) is niet officieel door Google in Nederland geïntroduceerd en heeft daarom nog geen Multisim support.
Hoe activeer ik KPN Multisim op de Google Pixel Watch?
- Download en installeer de “Google Pixel Watch” app uit de Google Play Store op je telefoon, en start deze op.
- Verbind je Pixel Watch en doorloop de hele installatie totdat de Pixel Watch werkt.
- In de Watch app, onder ‘Instellingen’, tik op 'Mobiel netwerk'.
- Kies dan ‘Koppelen aan KPN’.
- Log in met je KPN ID.
- Tik op 'Aanzetten' Multisim.
- Tik op 'Ja, ik ga akkoord' en op ‘Doorgaan’.
- Tik bij het scherm ‘Geregeld!’ op ‘Sluiten’.
- De e-sim wordt nu gedownload en geactiveerd op je Pixel Watch! Dit kan een paar minuten duren.
- Dit wordt afgesloten met de tekst ‘KPN is ingesteld’. Tik dan op ‘Klaar’.
Je Pixel Watch wordt geactiveerd! Dit kan een paar minuten duren. Als bevestiging krijg je een sms dat je Multisim klaar is voor gebruik.
Heb je een Pixel Watch met Multisim bij KPN besteld? Volg dan alleen stap 1 t/m 5 en wacht tot je watch is geactiveerd.
Hoe verwijder ik KPN Multisim van de Google Pixel Watch?
Je hebt een nieuwe Google Pixel Watch gekocht en daar wil je graag KPN Multisim op activeren. Maar dit lukt niet, omdat dit nog actief is op jouw oude Watch. De oplossing is om de KPN Multisim van de oude Google Pixel Watch te verwijderen. Dit kan je doen via jouw smartphone; jouw oude Watch is niet nodig. Hieronder de instructies:
- Open de (Pixel) Watch app op je telefoon.
- Ga naar Mobiel netwerk.
- Onder ‘Je e-simkaarten’, selecteer de KPN e-sim waaronder staat ‘Aangezet’.
- Kies dan voor 'Abonnement beheren'.
- Log in met je KPN ID.
- Selecteer Android Smartwatch en kies “Uitzetten”.
Roaming op je smartwatch in het buitenland
Om gebruik te kunnen maken van dataroaming op een smartwatch is er VoLTE (voice over LTE, dus 4G) nodig. Dat kan met de Samsung Galaxy Watch, de Apple Watch en ook de Google Pixel Watch. De ondersteuning van spraak en/of data op de Watch kan afhangen van het netwerk waarmee je verbonden bent in het buitenland.
In het buitenland maak je gebruik van het netwerk van een daar beschikbare, lokale provider. In dat netwerk moet ook VoLTE beschikbaar zijn voor klanten die roamen op dat netwerk. Een smartwatch heeft daarnaast een specifiek soort verbinding nodig om te kunnen werken en dit wordt niet in alle landen aangeboden. Het kan dus zo zijn dat jouw smartwatch niet in alle landen werkt.
Er komen steeds meer landen en netwerken bij die VoLTE wel volledig ondersteunen. Ervaar je dat het niet werkt, vraag dan via de telefonische klantenservice de meest actuele informatie op.
Goed om te weten: buiten de EU kan je niet vanuit je eigen bundel roamen. Voor bellen geldt dat dit in het buitenland alleen mogelijk is via het 4G-netwerk, niet via het 2G- of 3G-netwerk. Als je roaming in het buitenland uitzet op je telefoon, vergeet dan niet om dit ook op je watch uit te zetten.
Meer lezen over dataroaming en mobiel in het buitenland? Bekijk dan onze artikelen:
Veelgestelde vragen
Algemeen
Wat is het verschil tussen Multisim en e-sim?
Een e-sim is een digitale simkaart voor apparaten waar geen simkaart in kan zoals de nieuwste smartphones of een smartwatch. Multisim is een extra digitale simkaart van jouw mobiele abonnement. Zo gebruik jij je abonnement voor meerdere apparaten op hetzelfde moment.
Is mijn smartwatch geschikt voor Multisim?
De Apple Watch Cellular varianten zijn geschikt voor Multisim als je minimaal een serie 4 hebt met WatchOS 9.1 of hoger. Heb je je Apple Watch buiten de EU gekocht? Dan is Multisim geen optie vanwege een verschil in frequentie.
Multisim voor Samsung Galaxy Watch wordt ondersteund vanaf de Samsung Galaxy Watch series5 4G. Let hierbij wel op dat het gaat om de 4G (LTE) versie en niet de versie die alleen Bluetooth ondersteunt.
Op dit moment is alleen de Google Pixel Watch 3 geschikt voor Multisim. Ondersteuning geldt vanaf Build-nummer AW2A.240903.001.A3 en nieuwer.
De LTE-versie van de Pixel Watch 2 (met e-sim) is niet officieel door Google in Nederland geïntroduceerd en heeft daarom nog geen Multisim support.
Kan ik Multisim voor mijn smartwatch met iedere telefoon gebruiken?
Een Apple Watch met Multisim kan je alleen koppelen aan een iPhone 8 of hoger met minimaal iOS versie 16.1. Je kan een Apple Watch niet koppelen aan een Android toestel.
Multisim voor de Samsung Galaxy Watch series werkt het beste in combinatie met een Samsung telefoon met Android 8.0 of hoger. Je kan geen andere Android toestellen combineren met deze smartwatch.
De Google Pixel Watch 3 kan je koppelen aan elke geschikte Android telefoon met Android versie 10.0 en hoger.
Kan mijn smartwatch ook een eigen telefoonnummer krijgen?
Nee, een Multisim gebruikt hetzelfde telefoonnummer en data, belminuten & smsjes uit je huidige KPN abonnement
Kan ik twee telefoongesprekken tegelijk voeren?
Ja, je kunt tegelijk op je telefoon en smartwatch een gesprek voeren. Bijvoorbeeld je belt met je telefoon een telefoonnummer en met je smartwatch naar een ander nummer. Of je bent al in gesprek op je telefoon en wordt op je smartwatch door een ander nummer gebeld.
Kan ik Multisim ook gebruiken in combinatie met een Duo simkaart?
Ja, je kunt Multisim gebruiken in combinatie met een Duo simkaart.
Kan ik Multisim ook in het buitenland gebruiken?
Dat kan met de Samsung Galaxy Watch, de Apple Watch en ook de Google Pixel Watch. De ondersteuning van spraak en/of data op de Watch kan afhangen van het netwerk waarmee je verbonden bent in het buitenland.
Goed om te weten: buiten de EU kan je niet vanuit je eigen bundel roamen. Voor bellen geldt dat dit in het buitenland alleen mogelijk is via het 4G-netwerk, niet via het 2G- of 3G-netwerk. Als je roaming in het buitenland uitzet op je telefoon, vergeet dan niet om dit ook op je watch uit te zetten.
Ik wil multisim installeren en krijg de melding dat deze al geïnstalleerd is op een andere smart watch. Wat kan ik nu doen?
Deze melding kan je krijgen als je jouw multisim aan een nieuw toestel probeert te koppelen. Het is belangrijk om de multisim eerst te verwijderen via jouw oude toestel. Daarna kan je jouw smart watch koppelen aan jouw nieuwe telefoon en hierop multisim activeren. Kijk hierboven voor de instructies.
Lukt dit nou niet? Dan kan het zijn dat jouw multisim onder water actief is gebleven. In dat geval maak je een belafspraak. Onze telefonische klantenservice kan de multisim uit jouw abonnement verwijderen. Daarna kan jij deze zelf opnieuw activeren.
Apple
Hoe kan ik Multisim uitzetten op een Apple Watch?
Uitzetten op een Apple Watch
- Open je Apple Watch app op je iPhone
- Ga naar Mobiel netwerk
- Tik op het i-icoontje achter KPN NL
- Kies Beheer KPN NL account
- Login met je KPN ID
- Selecteer Apple Watch en kies Uitzetten
Of bekijk onze toestelhulp tool voor specifieke uitleg per smartwatch.
Is mijn iPhone geschikt voor Multisim met Apple Watch?
Op dit moment is het alleen mogelijk om met een iPhone 8 of hoger gebruik te maken van Multisim van KPN met een Apple Watch. Zie verder de Vereisten om Multisim te kunnen activeren. Het werkt niet met bètaversies van iOS.
Samsung
Hoe kan ik Multisim uitzetten op een Samsung Galaxy Watch?
Uitzetten op een Samsung Galaxy Watch
- Open de Galaxy Wearable app op je telefoon
- Ga naar Instellingen horloge
- Ga naar Mobiele abonnementen
- Selecteer Abonnementen beheren
- Log in met je KPN ID
- Selecteer Android Smartwatch en kies "Uitzetten"
Of bekijk onze toestelhulp tool voor specifieke uitleg per smartwatch.
Google Pixel
Hoe kan ik Multisim uitzetten op een Google Pixel Watch?
- Open de (Pixel) Watch app op je telefoon.
- Ga naar Mobiel netwerk.
- Onder ‘Je e-simkaarten’, selecteer de KPN e-sim waaronder staat ‘Aangezet’.
- Kies dan voor 'Abonnement beheren'.
- Log in met je KPN ID.
- Selecteer Android Smartwatch en kies “Uitzetten”.
Laatste update: 16-10-2024
Is je probleem nog niet opgelost, of je vraag nog niet beantwoord? Gebruik de zoekfunctie voor oplossingen van andere gebruikers. Kom je er niet uit, maak dan gerust een eigen topic aan.
Heb je feedback op de inhoud van dit Kennisbank artikel? Of heb je andere ideeën, opmerkingen of vragen over de Kennisbank? Laat het ons weten in ons Feedback op de kennisbank topic.