Skip to main content

In juni heb ik bij KPN een unlimited abonnement van 50mbits aangeschaft voor 27,50 per maand. Een aantal maanden later krijg ik van KPN het bericht dat er een indexatie komt over dat bedrag. Het bedrag is nu 28,13 per maand. Als ik op de site kijk verkoopt KPN hetzelfde abonnement nog gewoon voor 27,50 per maand. Als je eenmaal bij KPN binnen bent maken ze gebruik van het feit dat er inflatie is bij bestaande klanten. Vervolgens kunnen nieuwe klanten het zelfde abonnement goedkoper krijgen. 

Ondanks dat het verschil maar klein is vind ik dit toch wel een beetje gebruik maken van de situatie. Het voelt voor mij niet goed hoe KPN hiermee omgaat. Zijn er meerdere met soortgelijke gevallen?

In juni heb ik bij KPN een unlimited abonnement van 50mbits aangeschaft voor 27,50 per maand. Een aantal maanden later krijg ik van KPN het bericht dat er een indexatie komt over dat bedrag. Het bedrag is nu 28,13 per maand.

Ai ​@Luukknoops , dat had je beter een paar weken kunnen uitstellen. Een nieuw abonnement begonnen in juli, augustus of september had geen inflatiecorrectie opgeleverd. Ik heb daarom dit jaar mijn verlenging een maand uitgesteld tot begin juli. Bespaart me 12 maanden x €0,75  😉.

Niet als verdediging of zo, maar alle providers doen aan inflatiecorrectie. Alleen op lopende abonnementen, niet op producten die nog ongebruikt in de etalage liggen.

Dag RBxx,

Natuurlijk begrijp ik de beredenering die jij schetst over de kosten. Het gaat mij puur om het feit dat inflatie ontstaat omdat de kosten voor bijvoorbeeld de dienst duurder zijn geworden zoals personeels kosten en onderhoud van de techniek.

Dat KPN het dan aan nieuwe klanten kan aanbieden voor een lager bedrag lijkt dan doen overkomen dat er eigenlijk geen inflatie kosten nodig zijn voor dezelfde dienst. Want ze kunnen de dienst bij andere klanten wel voor een lager bedrag aanbieden. Is er dan werkelijk spraken van inflatie of gewoon om meer geld in het laatje te krijgen? 

Je hebt gelijk dat elke provider dit doet. De vraag is eigenlijk, is dit nu echt fair en wordt de inflatie regeling gebruikt waar deze echt voor dient. 

Veder niks te klagen over de diensten van KPN hoe zij hem leveren, werkt perfect.

Een discussie die elk jaar weer langs komt ​@Luukknoops .

Je hebt gelijk, inflatiecorrectie in het ene jaar geeft weer gestegen kosten en een stijging van de consumentenprijsindex. En de CPI is weer de basis van de inflatiecorrectie volgend jaar.

Verder is de prijs van het abonnement ook een commerciële en marketing beslissing.
€27,50 bekt natuurlijk beter op de website dan €28,13.

Dat KPN het dan aan nieuwe klanten kan aanbieden voor een lager bedrag lijkt dan doen overkomen dat er eigenlijk geen inflatie kosten nodig zijn voor dezelfde dienst.

Dat bestaande klanten meer betalen na een jaar is gewoon meegenomen in de prijs voor nieuwe nieuwe klanten. 

Net als welkomskorting. Dat word ook betaald door bestaande klanten.

Reageer