Skip to main content
Vraag

Waarom is de prijsverhoging van een al geleverde tv-ontvanger zo hoog?

• 5 maart 2025
  • 17 reacties
  • 262 keer bekeken

Hallo,

Ik ontving vandaag een brief waarin een prijsverhoging van 20% wordt aangekondigd voor een extra tv-ontvanger vanwege gestegen kosten. Voor vragen kon ik terecht op kpn.com/tvontvanger. Helaas kon ik daar totaal geen vragen stellen dus dan maar hier:

• Hoe kan de kosten van een reeds geleverde ontvanger stijgen?
  • Zijn deze kosten met 20% gestegen? Nogal een absurde verhoging!
  • Op kpn.com/tvontvanger (dat doorverwijst naar “kpn.com/wijziging/tv”) wordt beschreven dat de stijging geldt vanaf de 2e extra ontvanger (zie bijlage). Ik heb slechts 1 extra ontvanger en toch krijg ik een prijsverhoging.

Graag antwoord op deze vragen.

17 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22058 reacties
  • 5 maart 2025

Hoe weet u dat u een prijsverhoging krijgt? Zo te zien us dit een algemene kennisgeving en krijgt u nog een persoonlijke brief of mail over uw specifieke situatie. 

• Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 5 maart 2025
Joep1965 schreef:

Hoe weet u dat u een prijsverhoging krijgt? Zo te zien us dit een algemene kennisgeving en krijgt u nog een persoonlijke brief of mail over uw specifieke situatie. 

Mijn bericht begint met: “ Ik ontving vandaag een brief waarin een prijsverhoging van 20% wordt aangekondigd….”

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22058 reacties
  • 5 maart 2025

Ik zit fout inderdaad. Keek alleen naar het screenshot wat u laat zien. Sorry.

• 3445 reacties
  • 5 maart 2025
Oldbie schreef:

Die kosten zijn niet voor de ontvanger zelf. Die kosten zijn voor de tv dienst die via de ontvanger geleverd word. Uiteraard is een heel klein gedeelte ook voor de ontvanger zelf. Maar het meeste van dat bedrag is voor de tv dienst. 

Oldbie schreef:

Het is ook jaren lang gelijk gebleven, en zal waarschijnlijk ook komende jaren weer jarenlang hetzelfde blijven. Dus deze kostenstijging zou je over meerdere jaren moeten berekenen. Dan is het veel minder dan 20%.

Oldbie schreef:
  • Op kpn.com/tvontvanger (dat doorverwijst naar “kpn.com/wijziging/tv”) wordt beschreven dat de stijging geldt vanaf de 2e extra ontvanger (zie bijlage). Ik heb slechts 1 extra ontvanger en toch krijg ik een prijsverhoging.

De 2de ontvanger is een extra ontvanger. 

• Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 5 maart 2025
Marlon92 schreef:
Oldbie schreef:

Die kosten zijn niet voor de ontvanger zelf. Die kosten zijn voor de tv dienst die via de ontvanger geleverd wird.

Oldbie schreef:

Het is ook jaren lang gelijk gebleven, en zal waarschijnlijk ook komende jaren weer jarenlang hetzelfde blijven. Dus deze kostenstijging zou je over meerdere jaren moeten berekenen. Dan is het veel minder dan 20%.

Oldbie schreef:

De 2de ontvanger is een extra ontvanger. 

Dus de kosten voor de eerste ontvanger is niet gestegen? Of worden alleen mensen die meer afnemen extra belast? Net zoals met de internet snelheid: niet begrensd is goedkoper voor de leverancier maar is duurder voor de afnemer.

Ik heb liever een verhoging volgens de gestegen kosten. Ik vind 20% een absurde verhoging. Blijf transparant en verhoog zoals het hoort. Klanten die net klant zijn hebben niks aan dat het jarenlang niet is gestegen. Het stijgt nu!

Ja, maar er staat “vanaf je 2e extra ontvanger”. Ik heb slechts 1 extra ontvanger.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36733 reacties
  • 5 maart 2025
Oldbie schreef:
Marlon92 schreef:

Ik heb liever een verhoging volgens de gestegen kosten. 

Dan wordt je op je wenken bediend: Vanaf juli 2025 wordt jouw internet-thuis-abonnement nog eens 3,3% extra duurder. 

• Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 5 maart 2025
Noordzee schreef:
Oldbie schreef:
Marlon92 schreef:

Ik heb liever een verhoging volgens de gestegen kosten. 

Dan wordt je op je wenken bediend: Vanaf juli 2025 wordt jouw internet-thuis-abonnement nog eens 3,3% extra duurder. 

Vanwege gestegen kosten zeker?
Stelletje oplichters!!

Hebben ze ooit verklaard waarom de snelle, niet geknepen, verbindingen duurder zijn dan de dure, langzame, wel geknepen verbindingen? Vast niet!!

Reageert KPN hier überhaupt wel? Vast niet!!

Mocht KPN hier wel lezen en reageren: ik ben op zoek naar jullie email adres zodat ik een mailwisseling vast kan leggen waar ik ook op terug kan vallen. Een forum als dit kan zomaar gewijzigd worden (zoals is gebeurt met het onderwerp van dit topic) of er kunnen andere dingen gewijzigd worden waar ik geen invloed op heb. Dat kan met een email niet.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22058 reacties
  • 5 maart 2025

Blijkbaar heeft de mededeling over de prijsverhoging nogal wat impact op je. Kpn knijpt geen snelheid. De snelheid in het geval van een dsl verbinding wordt veroorzaakt door de afstand tussen de woning en de centrale. De maximale haalbare snelheid zie je als je een bestelling doet. Je weet dus precies wat je krijgt. 

• Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 5 maart 2025
Joep1965 schreef:

Blijkbaar heeft de mededeling over de prijsverhoging nogal wat impact op je. Kpn knijpt geen snelheid. De snelheid in het geval van een dsl verbinding wordt veroorzaakt door de afstand tussen de woning en de centrale. De maximale haalbare snelheid zie je als je een bestelling doet. Je weet dus precies wat je krijgt. 

Ik heb geen problemen met prijsverhogingen die reëel zijn.

Ik heb wel problemen met prijsverhogingen van 20%. Zelfs als dat “slechts” 1 euro is. Een verhoging van 20% is absurd!

Ik heb een glasvezelverbinding. Om een verbinding te knijpen en te verlagen moet een provider acties ondernemen. Dat kost geld. Om een verbinding te laten gaan zoals het is, kost verder niks. Een snelle verbinding zou goedkoper moeten zijn dan een langzame, geknepen, verbinding.
Om minder water uit een leiding te laten lopen moet je een kraan een stukje dicht draaien. Zo'n kraan moet je installeren…. kost geld. 

Zo moet een provider de kraan dichtdraaien om een langzame verbinding te creëren. Toch moet je meer betalen voor een hoge snelheid…. best gek…. gaat KPN niet verklaren. Dat kunnen ze niet.
Toch gaan ze de tarieven verhogen: gestegen kosten…. BULLSHIT!!

• 3445 reacties
  • 5 maart 2025
Oldbie schreef:

Om een verbinding te knijpen en te verlagen moet een provider acties ondernemen. Dat kost geld.

Dat is onzin. De mogelijkheden daarvoor zijn gewoon standaard aanwezig in de apparatuur doe providers gebruiken.

Net als dat een auto een gaspedaal heeft. Zeggen dat er beter geen gaspedaal in kan zitten omdat da gaspedaal geld kost is echt absolute bullshit natuurlijk. 

Oldbie schreef:

Om een verbinding te laten gaan zoals het is, kost verder niks. Een snelle verbinding zou goedkoper moeten zijn dan een langzame, geknepen, verbinding.
Om minder water uit een leiding te laten lopen moet je een kraan een stukje dicht draaien. Zo'n kraan moet je installeren…. kost geld. 

Leuk dat je vergelijking maakt met water. Bij water werkt het namelijk op precies dezelfde manier als met internet: als je meer liters per minuut wilt moet je ook fors meer betalen.

Vastrecht tarieven van Vitens. Vind jij ook onzin zeker? Jij vind zeker dat iedereen maar gewoon 200 m³ per uur moet kunnen krijgen? En dat voor € 51,80 zeker? Want al die extra kranen er tussen kosten alleen maar geld toch?

• Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 6 maart 2025

Leuk allemaal hoor. Je hebt er veel werk ingestoken. Ik heb echter totaal geen interesse in discussies met andere klanten. Ik wil antwoord van KPN en aangezien je niet kan mailen moet het dus hier.

Ik wacht wel op antwoord van KPN...waarschijnlijk tevergeefs.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36733 reacties
  • 6 maart 2025

Nou ​@Oldbie ,

Toch maar even een paar reacties op jouw vragen en opmerkingen: 

1/ Die website wordt spoedig aangepast. Dat heb ik doorgegeven. Ze halen het woordje “extra” weg, want dat is inderdaad een fout. 

2/ KPN mag dit soort verhogingen uitvoeren. Ben je het er niet mee eens? Zeg die tweede ontvanger dan per direct op. En kijk op jouw tweede TV gratis via de TV+-app. Probleem opgelost! 

3/ KPN is niet per e-mail te bereiken. Want dat is een enorm inefficiënt communicatiemiddel wat veel tijd kost voor een groot bedrijf. 

4/ Speciaal voor klanten zoals jij kun je eventueel KPN nog aanschrijven via een brief of handiger dit formulier: 

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier.htm

• Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 6 maart 2025

@Noordzee 

1/ Beetje jammer.

2/ Of KPN het wel of niet mag is niet mijn vraag. Ik vind een 20% verhoging gewoon achterlijk veel.

Ik zal controleren of de TV+ app beschikbaar is op mijn tweede tv. 

Ik heb echter gelezen dat er een hoop problemen zijn met de TV+ app. Met name met synchronisatie. Is dat allemaal al wel opgelost?

3/ Ik vind een forum nou niet echt een efficient alternatief.

4/ Krijg ik wel een afschrift van mijn communicatie als ik iets verstuur via  https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier.htm ?

Ik moet namelijk mijn, bijzonder  inefficiënte, email adres tot wel twee keer toe invullen op dat formulier.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36733 reacties
  • 6 maart 2025

@Oldbie 

2/ Hier werkt de TV+-app prima op mijn Philips-TV.

4/ Wat betreft een afschrift: Geen idee, ik heb dat medium nog nooit gebruikt. Je zou voor de zekerheid van te voren een printscreen of een foto kunnen maken of iets anders. Ik heb het idee dat je daar zelf handig genoeg in bent. 

PeterG
Superuser
  • 61221 reacties
  • 6 maart 2025

De prijs was sinds 2019 €5.

Dus het valt reuze mee. De gestegen kosten hoefden we dus de afgelopen jaren niet te betalen 🙂. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dank voor de feedback over de website ​@Oldbie. De tekst is nu aangepast. 

Over de verhoging kan ik het volgende zeggen: " In april veranderen we de prijzen voor extra tv-ontvanger(s). Op deze manier kunnen we blijven investeren in de kwaliteit en veiligheid van ons netwerk. En werken we aan beter internet dat veiliger, socialer en groener is."

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • 336 reacties
  • 7 maart 2025

Het verhuren van de ontvangers is een verdienmodel.

Zo’n ontvanger kost denk ik maximaal 40 Euro inkoop.

Reageer