Skip to main content
Beantwoord

Waarom is een verlenging van mijn huidige abonnement duurder dan overstappen naar TV+?

• March 31, 2026
  • 16 reacties
  • 101 keer bekeken

Mijn 2 jarig contract voor thuis internet en tv loopt binnenkort af. Na contact met kpn Klantenservice kreeg ik 2 nieuwe aanbiedingen. Een verlenging met de huidige Aris boxen en een met de nieuwere tv+ boxen.

Ik heb een 200mb internet lijntje en wat blijkt, bij de verlenging kost dit lijntje 66,39 en bij de tv+ boxen 43,50.

Rest blijft hetzelfde inclusief mijn 2 mobiele abonnementen. 

Mij lijkt me dat het internet glasvezel lijntje bij beide exact dezelfde is !

Kan iemand uit leggen (KPN ?) waar hier het prijsverschil van 22 euro inzit ?

De klantenservice kon me geen verklaring hiervoor geven.

Beste antwoord door PeterG

Wat betreft de vraag in de titel. 

De oudere abonnementen waren bij aanvang al duurder dan de huidige. Bovendien is er ook al jaren (!) inflatiecorrectie bovenop gekomen. Dat maakt ze dus veel duurder dan de nieuwste propositie. Het aanbieden om het lopende abonnement opnieuw vast te leggen benadeeld kpn die klanten mee. 

Het is dus ALTIJD verstandiger om naar de nieuwste propositie te gaan. Dan ben je permanent weer goedkoper uit. In plaats voor een paar maanden een tientje. 

Indien je nog niet verlengd hebt: Klik hier om naar de nieuwste propositie te gaan

BTW. Sinds 30 maart is glasvezel 200 Mbps € 45,00.

100 Mbps is via glasvezel niet meer beschikbaar. 

16 reacties

rvk01
Slimmerik
  • March 31, 2026

Ik heb een 200mb internet lijntje en wat blijkt, bij de verlenging kost dit lijntje 66,39 en bij de tv+ boxen 43,50.

Misschien is dat appels met peren vergelijken. Is die €43,50 inclusief een bepaalde korting o.i.d. Want 200Mbps abo kost alleen al €45/mnd. Dus misschien is de ene een normale verlenging en de andere een aanbieding met ‘welkomstkorting’ of ‘loyaliteitskorting’. Zorg dan dat je dus vergelijkt zonder kortingen (dus de prijs na x aantal maanden).

https://www.kpn.com/service/ugs/tarieven-thuis

PS. €43,50 was de oude prijs van alleen 200Mbps internet. Die is op 30 maart 2026 verhoogd naar €45.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 31, 2026

Beide prijzen zijn bruto prijzen exclusief korting. Voor hetzelfde internet lijntje.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 31, 2026

Beste ​@Pa14 je moet dan ook niet gaan verlengen met je huidige pakket, maar aanpassen naar het TV+pakket, dan betaal je de bruto tarieven die nieuwe klanten ook betalen en je krijgt de nieuwste TV+decoder(s)

En wat ​@rvk01 ook schrijft, de tarieven zijn gisteren aangepast en met die tarieven moet je dus gaan rekenen.

Maar als het (financieel) geen voordeel oplevert, je hoeft niet te verlengen of aan te passen.

Je vaste contract gaat dan automatisch over naar een contract voor onbepaalde tijd met de opzegtermijn van 1 maand.

rvk01
Slimmerik
  • March 31, 2026

Beide prijzen zijn bruto prijzen exclusief korting. Voor hetzelfde internet lijntje.

Je bedoeld dat die €43,50 ook echt zonder TV is? Ja, dat kan dan wel kloppen. Dat was de normale prijs van 200Mbps voor 30 maart 2026 voor 200Mbps (zie die link).

Waar de €66,39 vandaan komt weet ik niet. Is dat ook de prijs zonder TV? Ik kan me wel voorstellen dat dat een prijs met TV en 2 boxen is. Met €45 internet & €12 TV+ & €6 extra box zit je al op €63. Tel daar wat oude inflatieverhoging bij op en je zit op dezelfde prijs als dat ze nu rekenen.

Dus je hebt geen €22 verschil. De €43,50 is zonder TV en boxen (misschien geven ze die de eerste 6mnd gratis), die €66,39 zal waarschijnlijk wel met TV en boxen zijn en een normale verlenging zijn.

Geef anders eens precies op wat aangeboden is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 31, 2026

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 31, 2026

Gaat puur om het 200mb lijntje, waarom dit verschil in prijs ??

• March 31, 2026

Het duurdere abonnement is een verlenging van een ouder type waarschijnlijk Hussel abonnement. Hier is de afgelopen jaren flink wat inflatie bijgekomen. De tweede verlenging is een overgang naar een nieuw abonnement nog verschoond van inflatie.

Daarbij vermoed ik dat bij het aangaan van het oude abonnement die wat duurder was dan deze nieuwe.

Overigens zijn er wel meer verschillen. De totale kosten na kortingsperiode is in het eerste geval 62 euro, de 2e is het 79 euro.

De kosten van TV zijn anders, je gaat betalen voor extra ontvangers en opnemen bijvoorbeeld.

rvk01
Slimmerik
  • March 31, 2026

Gaat puur om het 200mb lijntje, waarom dit verschil in prijs ??

Zeer oud abonnement. Ik zie dat die oude ook om (x)DSL gaat want daar staat upload tot 20Mbps. Bij die nieuwe staat de glasvezelupload van 200Mbps.

Dus die oude van 66,39 is gewoon een heel oud pakket met meerdere jaren inflatieverhoging eroverheen.

Hoe lang loopt het eerste contract overigens? Ik zie bij die 2e dat die 24 maanden loopt maar na 12 maanden ga je dus €15 meer betalen. Ik weet dus niet of dat bij die eerste ook zo is. (controleer dus dat je niet na b.v. 6 mnd op die €86,98 uitkomt)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • March 31, 2026

Wat betreft de vraag in de titel. 

De oudere abonnementen waren bij aanvang al duurder dan de huidige. Bovendien is er ook al jaren (!) inflatiecorrectie bovenop gekomen. Dat maakt ze dus veel duurder dan de nieuwste propositie. Het aanbieden om het lopende abonnement opnieuw vast te leggen benadeeld kpn die klanten mee. 

Het is dus ALTIJD verstandiger om naar de nieuwste propositie te gaan. Dan ben je permanent weer goedkoper uit. In plaats voor een paar maanden een tientje. 

Indien je nog niet verlengd hebt: Klik hier om naar de nieuwste propositie te gaan

BTW. Sinds 30 maart is glasvezel 200 Mbps € 45,00.

100 Mbps is via glasvezel niet meer beschikbaar. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 31, 2026

Speedtest geeft echt wel 200mb uitslagen, dus die 20 mb is slechts tekst die nergens op slaat. Ik heb dit abonnement al sinds 2008 (nieuw huis), en sinds die tijd altijd verlengt. Daarvoor ook al heel lang KPN klant in vorige huis.

Heb een goede tv/internet verbinding met power line adapters en google tv stick voor bv netflix en f1 tv.

Dus waarom overstappen. Alleen dat verschil in prijs voor dezelfde internet verbinding is mij een raadsel. Een goede verklaring hiervoor door KPN heb ik nog niet gezien.

rvk01
Slimmerik
  • March 31, 2026

Speedtest geeft echt wel 200mb uitslagen, dus die 20 mb is slechts tekst die nergens op slaat.

Heb je altijd glasvezel gehad? Misschien is het gemigreerd van een oude (x)DSL aansluiting. Maar goed, dat geeft dus wel aan dat het om een oude abonnementsvorm gaat.

Dus waarom overstappen. Alleen dat verschil in prijs voor dezelfde internet verbinding is mij een raadsel. Een goede verklaring hiervoor door KPN heb ik nog niet gezien.

Gewoon omdat het verschillende producten zijn. Internet is gewoon hetzelfde. Alleen de manier wanneer en hoe het in de markt gezet is, is verschillend.

Je moet dus even kijken of en wanneer bepaalde kortingen aflopen en kijken wat goedkoper is. Want bij die 2e (oude vorm) zie ik dat de prijs na 1 jaar iets omhoog gaat (met €15,00). Of dat bij die 1e (nieuwe) ook zo is zie ik niet. Ik zie daar ook geen contractperiode staan. Maar als je daar b.v. na 6mnd naar €86,98 zou gaan, ben je weer duurder uit dan met wat je nu hebt, 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 31, 2026

Alleen dat verschil in prijs voor dezelfde internet verbinding is mij een raadsel. Een goede verklaring hiervoor door KPN heb ik nog niet gezien.

Die verklaring is nu door meerderen hier gegeven. En dus geen raadsel meer. Lees je wel de reacties?

En ook hoe je wel naar de huidige, lagere, prijs kunt is ook gegeven. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 31, 2026

Alleen dat verschil in prijs voor dezelfde internet verbinding is mij een raadsel. Een goede verklaring hiervoor door KPN heb ik nog niet gezien.

Die verklaring is nu door meerderen hier gegeven. En dus geen raadsel meer. Lees je wel de reacties?

En ook hoe je wel naar de huidige, lagere, prijs kunt is ook gegeven. 

Ik lees de reacties natuurlijk wel. Alleen een zelfde potje pindakaas kost in dezelfde supermarkt hetzelfde in alle schappen 😀 Dus waarom een internet lijntje niet. Als jij bij KPN werkt geef me dan een logische verklaring hiervoor, buiten die markt setting.

Ik ben tevreden met de powerline adapters en google tv, dus overstappen is alleen gunstig qua prijs. En ik lees ook wel klachten over die nieuwe boxen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 31, 2026

Je leest dus niet. Nog één keer dan. 

Je hebt een oud abonnement. Dat was bij aanvang al duurder dan de huidige. Je hoeft geen wiskunde gestudeerd te hebben. 

rvk01
Slimmerik
  • March 31, 2026

Als jij bij KPN werkt geef me dan een logische verklaring hiervoor, buiten die markt setting.

Ik werk wel niet bij KPN maar waarom zou KPN een andere reden dan marketing moeten hebben hiervoor? Dat is voor een bedrijf toch een prima reden? (Lijkt mij zelfs een hoofdreden voor een bedrijf 😉)

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 1, 2026

Hoi ​@Pa14 en bedankt voor jouw bericht :)
Terechte vraag en ik lees al veel goede reacties vanuit onze Community 👌🏻Ik heb het bericht van ​@PeterG gemarkeerd als 'best answer' omdat dit de lading het beste dekt; het is een heel erg oud abonnement en door inflatiecorrecties is het nu dan ook een relatief duur abonnement geworden. Ik kan verder eigenlijk weinig meer toevoegen aan datgene wat hierboven is gezegd maar mocht je toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat dit dan ook vooral weten!