Skip to main content
Vraag

Waarom stijgt mijn abonnement zo sterk in korte tijd?

• June 2, 2026
  • 13 reacties
  • 127 keer bekeken

Beste lezer,

Kan iemand, het liefst van KPN zelf, een gefundeerde onderbouwing geven waarom KPN het presteert om in iets meer dan een jaar bijna 10% prijsindexatie door te voeren. De CBS prijsstijging was 3,3%, dus de overige indexatie is extra doorgevoerd. En a.u.b. niet met algemene termen als investeringen en mensen etc komen, ik zie graag cijfermatige onderbouwingen.

Ik vind het werkelijk onverteerbaar dat we hier van € 72,- naar € 79,- per maand gaan in 13 maanden tijd. Dat is bijna € 100,- per jaar erbij voor exact dezelfde aansluiting.

Krijg je wel eerst een zeer onduidelijk mailtje om de indexatie(s) in te leiden (zie onder). Wat is nu de maximale verhoging, € 3,- óf 5 % ?? Het heeft uiteraard geen enkele zin om de laagste van deze 2 op te nemen in de omschrijving, tenslotte kan er maar één van beiden het maximum zijn. En vervolgens krijg ik ongevraagd een internetsnelheid verhoging waar ik niet om vraag. Haal die er gerust weer af en zet die prijs weer terug naar het oude niveau.

Oversluiten vind ik altijd een hel met alle omzettingen van mailadressen etc. en ik hoef ook niet telkens cadeautjes, maar blijkbaar betaal ik als trouwe klant middels de exorbitante prijsindexaties de instapkortingen en cadeautjes die worden worden weggegeven aan nieuwe klanten.

Kortom, zo langzamerhand moet ik er wellicht maar eens echt werk van gaan maken om de hele familie over te sluiten (4 à 5 aansluitingen) naar een aanbieder die fatsoenlijker met zijn klanten omgaat. Die zijn overigens bijna allemaal goedkoper, maar dat kan ook bijna niet anders met deze indexaties.

Ik verneem graag van u, vast dank.

Vriendelijke groet,

13 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 2, 2026

Is het echt het abonnement wat zoveel in prijs omhoog gegaan is of heb je aanvullende diensten zoals bijvoorbeeld Netflix of Spotify?

JanD
Superuser
  • June 2, 2026

met alle omzettingen van mailadressen etc. 

Beste ​@G.M. als je overstapt naar Solcon,100% dochter van KPN, kun je je mailaccounts van KPN meenemen, je moet het wel even aangeven.

• Auteur
  • Topper
  • June 2, 2026

@Joep1965 

Dit betreft enkel het abonnement voor internet / TV / onbeperkt vast bellen.

• Auteur
  • Topper
  • June 2, 2026

@JanD 

Dank voor je reactie, maar als ik overstap om deze reden wordt het echt geen KPN meer, dus ook geen dochtermaatschappij. Dan verhogen ze daar ook weer de prijzen… Ik was jaren geleden met opzet bij een andere maatschappij klant, maar KPN heeft deze helaas overgenomen.

JanD
Superuser
  • June 2, 2026

@JanD 

Dank voor je reactie, maar als ik overstap om deze reden wordt het echt geen KPN meer, dus ook geen dochtermaatschappij. Dan verhogen ze daar ook weer de prijzen… Ik was jaren geleden met opzet bij een andere maatschappij klant, maar KPN heeft deze helaas overgenomen.

Dat was dan YouFone, want die is kortgeleden overgenomen door KPN, behalve Solcon zijn er niet meer ‘dochters’.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 2, 2026

Heb je misschien nog een wat ouder abonnement? Kan je een screenshot plaatsen van pagina 2 van de faktuur? Dan kijken we even mee of het anders kan. Wel even de persoonlijke gegevens wegpoetsen 😉

JanD
Superuser
  • June 2, 2026

Heb je misschien nog een wat ouder abonnement? Kan je een screenshot plaatsen van pagina 2 van de faktuur? Dan kijken we even mee of het anders kan. Wel even de persoonlijke gegevens wegpoetsen 😉

Beste ​@Joep1965 onbeperkt bellen NL of EU maakt het standaard abo al een stuk duurder.

• Auteur
  • Topper
  • June 2, 2026

@JanD 

Ik zat vroeger bij XMSnet welke is overgenomen door Telfort welke is overgenomen door KPN.

JanD
Superuser
  • June 2, 2026

@JanD 

Ik zat vroeger bij XMSnet welke is overgenomen door Telfort welke is overgenomen door KPN.

De ‘goeie ouwe tijd’ ​@G.M. 😎

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 2, 2026

Hallo ​@G.M. ,

In dertien maanden tijd heb je tweemaal een prijsindexatie gehad van 3,3%. In juli 2025 en nu dus juli 2026. Verder is het aanvullende TV-abonnement gestegen naar 12,75 en mocht je Vast Bellen hebben?, dat is verhoogd naar vier euro. En zo kan het hard gaan in dertien maanden tijd. 

Een mogelijke oplossing is om jouw abonnement nu per vandaag om te zetten naar de 2026-propositie. Dan ben je goedkoper uit en je ontloopt daarnaast ook de prijsverhoging per juli 2026.

• Auteur
  • Topper
  • June 2, 2026

@Noordzee

Dank voor je reactie. Zojuist heb ik KPN gebeld om maar eens verhaal te halen. Het zou iets kunnen schelen door om te zetten, maar dat ligt in de lijn van paar euro per maand (ca. € 2,-). Dan moet er wel weer meer betaald worden voor een andere tv ontvangen en is onbeperkt bellen pakket net iets anders. Daarbij heb je dan weer een vast contract.

Kortom het gaat niet veel helpen terwijl nieuwkomers een nieuwe tv of dikke kortingen krijgen. Blijkbaar heeft het zin om de hele wereld ieder jaar opnieuw aan het werk te zetten en telkens over te sluiten van de één naar de ander. Bijzonder want dat kost veel geld, al is het alleen al aan personeel... Ik vind dat systeem behoorlijk frustrerend en bovendien niet netjes 😖

Als je zelf op een groter voordeel bent uitgekomen zou ik het fijn vinden als je me dat eens kunt voorrekenen. Het gaat om een oud abonnement voor glasvezel internet (snelheid is voor ons niet zo belangrijk zolang het boven de 50 mbit ligt), het standaard tv pakket en onbeperkt bellen (oude pakket).

Vast dank!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 2, 2026

@G.M. ,

Je kunt dan met 200 Mbit/s uitkomen op 45,00 + 12,50 + 4,00 + 11,99 = 73,49 (En geen verhoging voor internet per juli 2026). Alleen TV wordt 0,25 duurder per medio juli 2026.

Je kunt (indien maximaal 90 dagen voor einde contract) jouw abonnement aanpassen (en goedkoper maken) door op een andere manier te verlengen. Je gaat dan over de huidige (2026) propositie en KPN TV+. 

Dat verlengen kan telefonisch via de klantenservice. Het makkelijkste gaat dat middels een belafspraak

Het kan ook via internet via deze link, kies dan voor "Toon mijn persoonlijk advies”.: 

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

https://community.kpn.com/kpn-tv-11/feature-requests-kpn-tv-box-587354?tid=587354&fid=11

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht:

• Auteur
  • Topper
  • June 2, 2026

@Noordzee

Dank voor je uiteenzetting. Ik ga dat eens rustig verder bekijken, ook ten aanzien van de verschillen op gebied van iTV en TV+.

Het prijsverschil is echter wel kleiner daar het oude BelOnbeperkt Altijd pakket het meest uitgebreid is (meeste landen). Voor het vergelijk zou dan op zijn minst Bel Onbeperkt NL+ EU meegenomen moeten worden in de prijs waarmee het verschil € 2,28 per maand wordt.

Overigens heb ik zojuist het belverbruik eens nagekeken en ik vermoed dat het onbeperkt bellen er sowieso geheel uit kan. Vanwege de gegroeide mobiele bundels en gedaalde tarieven is mobiel bellen inmiddels (veel) goedkoper. Dit verbruik past prima binnen de reeds bestaande mobiele bundels.

In dat geval vervalt het verschil bijna geheel:

Oude tariefstelling € 61,77 (incl. aanstaande CBS-indexatie à € 1,56)

Nieuwe tariefstelling € 61,50 (excl. aanstaande CBS-indexatie)

Zo ziet het abonnement er nu uit met 200 Mbit/s aansluiting. De kortingen komen nog vanuit het verleden en verder zijn er geen additieve zaken/kosten.

Laat onverlet dat KPN nog steeds 2 à 3 prijsverhogingen per jaar doorvoert (afhankelijk van wat je allemaal in het pakket hebt) en dat is gewoon fors. Daarbij worden bestaande klanten niet automatisch gelijkgetrokken met actuele abonnementskosten (zie plaatje boven) nog los van de vele extra's die nieuwe klanten krijgen bij overstappen. Ik vind dit echt niet netjes en respectloos. Gezien de hoeveelheid werk die overstappen voor zowel klant als KPN met zich meebrengt is het in mijn optiek ook gewoon een ronduit dom systeem.