Skip to main content
Vraag

Waarom voert KPN wederom prijsverhogingen door voor bestaande klanten?

• 25 februari 2025
  • 49 reacties
  • 920 keer bekeken

Toon eerste bericht

49 reacties

• Auteur
  • Helper
  • 33 reacties
  • 26 februari 2025

Laten we dit topic maar sluiten.

Persoonlijk vind ik de werkwijze van KPN niet erg gepast!

Als je eerst inflatie correctie doorvoert omdat het mag, waarmee je volgens mij gestegen kosten kan compenseren aan de klant, en een paar maanden later aparte onderdelen met 50% en 20% verhoog voelt dit als puur misbruik maken van de klant, maar goed, ik hoor geen reactie van KPN, die zullen het allemaal worst vinden van wat de klant vind.

Dus ben ik gewoon om mij heen aan het kijken naar een andere provider, het kan allemaal gewoon echt wel goedkoper, maar ja de grote bazen willen meer, meer en nog meer winst en geld verdienen.

Zie onderstaande 😉 en netto winst, dus ja blijf de prijzen maar verhogen, de aandeelhouders willen meer meer meer meer……………….

• 3421 reacties
  • 26 februari 2025
jvtoorn schreef:

Laten we dit topic maar sluiten.

Persoonlijk vind ik de werkwijze van KPN niet erg gepast!

Als je eerst inflatie correctie doorvoert omdat het mag, waarmee je volgens mij gestegen kosten kan compenseren aan de klant, en een paar maanden later aparte onderdelen...

Wanneer heeft KPN dan inflatiecorrectie doorgevoerd? Volgens mij was dat vorig jaar om deze tijd. Net als elk jaar om deze tijd zo ongeveer. En ik denk dat er dit jaar ook gewoon nog een inflatiecorrectie komt voor internet en de eerste tv ontvanger. Naast de verhogingen van de 2de tv ontvanger en bellen. 

Bij de oude abonnementen zit alles gewoon in 1 pakket met 1 prijs. Dan word er inflatiecorrectie doorgevoerd over de hele prijs. En dus heb je dan ook dat je elk jaar iets meer betaald voor de 2de tv ontvanger. 

Nu bij de nieuwe Hussel en TV+ abonnementen is de 2de tv ontvanger een los onderdeel waarvan de prijs al vele jaren 5 euro is. Dan is het logisch dat die ook een keer iets duurder word.

Wat de winst van KPN is maakt geen bal uit. Ja er word winst gemaakt. Dat moet ook, en flink ook. Net zoals elk bedrijf winst moet maken. En ja, dat gaat voor een groot deel naar de aandeelhouders. Dat is de bedoeling ook. Als dat niet gebeurt trekken die hun geld eruit en is KPN meteen klaar. Een bedrijf wat weinig of geen winst maakt is failliet.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • 336 reacties
  • 26 februari 2025

Beste ​@Marlon92 ,

Wil je mijn vraag eens beantwoorden?

• 3421 reacties
  • 26 februari 2025
JanBar schreef:
Marlon92 schreef:

Je betaald niet voor dat apparaat. Dat apparaat heb je gratis in bruikleen. Je betaald voor de tv dienst.

Waarom betaal je dan niets extra’s als je via de KPN app op een tv kijkt?

Omdat die app nog lang niet stabiel is. Hij is de afgelopen weken zelfs weg geweest uit de appstore. KPN kan daar moeilijk geld voor vragen. Maar reken er naar op dat da in de toekomst wel gaat gebeuren als de app serieus stabiel werkt. Want het is gewoon de toekomst natuurlijk. Over 10 jaar gebruikt bijna niemand meer een tv ontvanger denk ik.

Ik had een klacht ingediend tegen deze prijsverhoging, omdat mijn contract met prijzen net 2 weken geleden geactiveerd is. Nu zegt men, dit zijn extra diensten, welke je maandelijks kunt aan/uit zetten of bestellen. Dit hoort ergens in de voorwaarden te staan, welke je zelf mag opzoeken via internet, zegt ze.
Weet iemand waar dit in welke voorwaarden staat, ik kan deze voorwaarden helaas nergens vinden.
Ik heb wel allerlei voorwaarden ontvangen, waarin ook de inflatiecorrectie vermeld staat maar voorwaarden waar deze toegestane verhoging van extra diensten in staat heb ik nog niet kunnen vinden. Wie wel?

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • 336 reacties
  • 26 februari 2025
Marlon92 schreef:
JanBar schreef:
Marlon92 schreef:

Je betaald niet voor dat apparaat. Dat apparaat heb je gratis in bruikleen. Je betaald voor de tv dienst.

Omdat die app nog lang niet stabiel is. Hij is de afgelopen weken zelfs weg geweest uit de appstore. KPN kan daar moeilijk geld voor vragen. Maar reken er naar op dat da in de toekomst wel gaat gebeuren als de app serieus stabiel werkt. Want het is gewoon de toekomst natuurlijk. Over 10 jaar gebruikt bijna niemand meer een tv ontvanger denk ik.

Wat een lulverhaal. Je kan zo bij KPN gaan werken.

PeterG
Superuser
  • 61194 reacties
  • 26 februari 2025

Wat de letterlijke vraag in de titel betreft.

Er zijn steeds minder mensen die een vaste telefoon gebruiken of hebben. Terwijl het betreffende VoIP netwerk dus wel in stand gehouden moeten worden; voor steeds minder gebruikers. Kosten per gebruiker stijgen dus.

1 euro over zo'n 6 jaar is dan weer niet zo'n grote stijging.

In juli vorig jaar zijn de gesprekskosten ook al (wat) verhoogd.

Mobiel bellen neemt juist toe. Ik ben (naar verhouding) alleen maar minder daarvoor gaan betalen. 5 jaar geleden was 40 GB + onbeperkt bellen voor maar € 21 ondenkbaar bij mobiel.

• Auteur
  • Helper
  • 33 reacties
  • 26 februari 2025
Marlon92 schreef:
JanBar schreef:
Marlon92 schreef:

Denk eerder dat iptv wel de toekomst heeft, gewoon via internet tv kijken waar je maar wil.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 26 februari 2025
jvtoorn schreef:

Denk eerder dat iptv wel de toekomst heeft, gewoon via internet tv kijken waar je maar wil.

Maar KPN biedt toch ook gewoon IPTV. Of dat nu via een TV ontvanger is of via de apps van KPN, het is allebei IPTV. Natuurlijk heeft IPTV de toekomst, DVB-C en DVB-T2 (Digitenne) zullen vast en zeker het veld ruimen.

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+22

(BRON: Breedbeeldweetjes / ​@PeterG)

• 786 reacties
  • 26 februari 2025
Marlon92 schreef:
JanBar schreef:

Dit is geen inflatiecorrectie maar een ordinaire prijsverhoging.

Voor mijn extra tv ontvanger ga ik 6 Eiro per maand betalen. En dat voor een apparaat dat max 50 Euro kost. Het is een verdienmodel.

@Marlon92 

Leg dit dan eens uit, als je nu een abonnement afsluit zonder TV maar met de ontvanger kost dat apparaat € 3,50. Dan zou met de nieuwe prijsstelling € 2,50 worden betaald voor de tv dienst, waar dit nu € 1,50 lijkt te zijn.

@PeterG toch jammer dat KPN jouw uitleg niet is gebruikt. Dat had ik persoonlijk acceptabeler gevonden dan hoe dat nu is geformuleerd. 

• 3421 reacties
  • 26 februari 2025
Rowi. schreef:

Leg dit dan eens uit, als je nu een abonnement afsluit zonder TV maar met de ontvanger kost dat apparaat € 3,50.

Daar kan je aan zien dat veruit het grootste gedeelte van het bedrag voor het gebruik van de tv dienst is en niet voor het kastje. Als het volledige bedrag huur zou zijn voor de tv ontvanger, dan zou het kastje met of zonder tv evenveel kosten 😉

• 786 reacties
  • 26 februari 2025
Marlon92 schreef:
Rowi. schreef:

Leg dit dan eens uit, als je nu een abonnement afsluit zonder TV maar met de ontvanger kost dat apparaat € 3,50.

Daar kan je aan zien dat veruit het grootste gedeelte van het bedrag voor het gebruik van de tv dienst is en niet voor het kastje. Als het volledige bedrag huur zou zijn voor de tv ontvanger, dan zou het kastje met of zonder tv evenveel kosten 😉

Voor het eerste kastje heb je deels gelijk € 12,50 - 3,50 = € 9,00 

Elk extra kastje zonder TV abonnement kost ook € 5,00 dus binnenkort € 6,00 dan is het volledige bedrag pure huur. Kortom  dat we betalen voor de dienst op een extra kastje gaat er daarom bij mij niet meer in. Bij een andere provider betaal je € 2,50 minder als je geen box nodig hebt en mag je op 4 apparaten tegelijk kijken wat neer komt op € 2,25 per scherm.

Bij KPN kom je op iets meer dan 3 euro per scherm inclusief de 1e ontvanger.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • 626 reacties
  • 26 februari 2025

Ik neem trouwens aan als je 1 november vorig jaar een 2 jarig contract heb afgesloten waarvan 1 jaar met korting dat deze prijsverhoging niet van toepassing is.

Ze kreeg namelijk ook de mail vandaag dat de extra ontvanger met 1 euro  omhoog gaat. Dit klopt volgens mij niet. Je hebt immers een prijs afgesproken en daar mag niet zomaar aan gesleuteld worden?

• 786 reacties
  • 26 februari 2025

@Sebas14 dat zal van het soort korting afhangen. 

Als dat bedrag xx is van de totaalprijs zal dit hetzelfde blijven echter zal de prijs voor een tweede ontvanger ook dan omhoog gaan.

Het magische woord hier is wat staat er in de voorwaarden. Sluit ik vandaag een nieuw jaarcontract af met € 35,00 korting wordt ik gewaarschuwd dat extra mediaboxen en telefonie in prijs stijgen. De korting blijft gelijk maar de totaalprijs stijgt wel degelijk. Dus ga er maar vanuit dat het klopt. Al die gratis Netflix of andere stream abonnementen moeten toch ergens mee bekostigd worden.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4429 reacties
  • 26 februari 2025

12.1 gaat over wijzigingen van o.a. de tarieven, zo ver ik lees mag KPN deze dus doorvoeren. 

13.3 gaat over tussentijds opzeggen, of hier aanspraak op kan worden gemaakt durf ik niet te zeggen. Ben geen jurist. 

Bron: Algemene Voorwaarden KPN

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • 626 reacties
  • 26 februari 2025

Hmm dat is bijzonder. Bij het ingaan van het contract vorig jaar 1 november had KPN tussen de bestelling en het ingaan van het abonnement ook het pluspakket verhoogd van €6,99 naar €9,99. Dit is uit eindelijk terug gedraaid, omdat de bestelling leidend was. Daarbij is een prijs afgesproken en dat mag niet gewijzigd worden.

Daarom leek het mij dat dit weer een fout is van KPN. 

Er loopt nu nog een korting tot 1 november.

Het wordt er allemaal niet makkelijker op.

• Auteur
  • Helper
  • 33 reacties
  • 26 februari 2025
Dennis Overbeek schreef:

(BRON: Breedbeeldweetjes / ​@PeterG)

Lijkt mij dat het grote graaien is begonnen, winsten KPN zijn nog nooit zo hoog geweest, en toch weer meer meer meer, zoals het altijd gaat, waar de grootaandeelhouders alleen maar rijker worden, worden wij uitgekleed.

Ik ben zelf ongeneselijk ziek en met een uitkering die met paar procent is verhoogd, zijn als waar ik voor moet betalen duurder geworden, zo blijft er minder over voor nog eens iets leuks te doen, daarom steekt het mij dat als je de cijfers ziet en er ook in juni nog een inflatiecorrectie er aan komt is het gewoon schandalig, dus moet ik ergens op gaan bezuinigen, boodschappen zijn echt wel veel duurder geworden en zo kan ik wel doorgaan, en dan kpn die mij ook een poot uitdraait, bedankt!

Noem even ziektekostenverzekering, boodschappen en maar te zwijgen over energie en alle gemeentelijke heffingen, krijg er minder dan 10,- bij en kosten zijn met zeker 50,- gestegen, leg het maar uit, hoe mensen zoals ik zijn hoofd boven water moeten houden.

Ik kon nog maar een ding doen, mijn pensioen voor mijn oude dag naar voren halen, daarmee kan ik alles wel van betalen, maar de mensen die wel nog langer te leven hebben en afgekeurd zijn en dan ook echt niet meer kunnen werken, kunnen dit niet, hoe moet deze groep het doen???

Lees het boek de zeven vinkjes maar eens, dat verklaard en hele boel waarom de mensen op het pluche er niets van snappen!

PeterG
Superuser
  • 61194 reacties
  • 26 februari 2025
Sebas14 schreef:

Ik neem trouwens aan als je 1 november vorig jaar een 2 jarig contract heb afgesloten waarvan 1 jaar met korting dat deze prijsverhoging niet van toepassing is.

Ze kreeg namelijk ook de mail vandaag dat de extra ontvanger met 1 euro  omhoog gaat. Dit klopt volgens mij niet. Je hebt immers een prijs afgesproken en daar mag niet zomaar aan gesleuteld worden?

De prijsafspraak is voor de basisproducten internet, en één tv ontvanger.

Een eventuele extra ontvanger(s) en vaste telefoon valt tegenwoordig niet meer onder die basisproducten.

En ze zal vanaf oktober dit jaar gewoon ook inflatieverhoging krijgen.

• 786 reacties
  • 26 februari 2025
Sebas14 schreef:

Hmm dat is bijzonder. Bij het ingaan van het contract vorig jaar 1 november had KPN tussen de bestelling en het ingaan van het abonnement ook het pluspakket verhoogd van €6,99 naar €9,99. Dit is uit eindelijk terug gedraaid, omdat de bestelling leidend was. Daarbij is een prijs afgesproken en dat mag niet gewijzigd worden.

Daarom leek het mij dat dit weer een fout is van KPN. 

Er loopt nu nog een korting tot 1 november.

Het wordt er allemaal niet makkelijker op.

Een afgesproken prijs is heel iets anders dan een korting. 

Sluit ik een overeenkomst af waarbij ik bijvoorbeeld 12 maanden maar 35 euro betaal dan staat dat bedrag vast dat mag inderdaad niet veranderen.

Het huidige aabod is 35 euro korting, of dat over 50 euro wordt gerekend of over 51 euro maakt niet uit zolang die korting maar gelijk blijft.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • 626 reacties
  • 26 februari 2025
PeterG schreef:

De prijsafspraak is voor de basisproducten internet, en één tv ontvanger.

Een eventuele extra ontvanger(s) en vaste telefoon valt tegenwoordig niet meer onder die basisproducten.

En ze zal vanaf oktober dit jaar gewoon ook inflatieverhoging krijgen.

Ik zie dat inderdaad staan, maar het blijft persoonlijk een rare voorwaarden dat klanten met een vast contract hier ook mee te maken krijgen.

Rowi. schreef:

Een afgesproken prijs is heel iets anders dan een korting. 

Sluit ik een overeenkomst af waarbij ik bijvoorbeeld 12 maanden maar 35 euro betaal dan staat dat bedrag vast dat mag inderdaad niet veranderen.

Dat pluspakket is toch al langer geleden teruggezet naar de oorspronkelijke prijs?

Ja klopt het pluspakket is weer teruggezet en netjes erbij geholpen bij deze fout.

Ik vind het dan alleen jammer dat dit soort prijsverhogingen op meerdere momenten in het jaar wordt doorgevoerd. Doe dit bijv. alleen in juli.

PeterG
Superuser
  • 61194 reacties
  • 26 februari 2025

Ik zie dat inderdaad staan, maar het blijft persoonlijk een rare voorwaarden dat klanten met een vast contract hier ook mee te maken krijgen.

Bij mijn weten leg je geen vaste eindprijs per maand vast. Maar een korting op de basisdiensten. Die korting staat vast en gaat er ook gedurende de looptijd vanaf. Verder is het gewoon aan prijsfluctuaties (die meestal omhoog gaan) onderhevig. ​@Sebas14 .

Een 'vast’ contract houd verder alleen maar in dat je het gedurende de looptijd, tegenwoordig vaak 2 jaar, niet kunt opzeggen.

Ik vind het raar dat men altijd (vaak) maar denkt het voor 2 jaar voor een vaste prijs vast te leggen. Terwijl het de korting is die vaststaat. Niet de eindprijs. Want je kunt ook tussendoor diensten erbij nemen of eraf halen. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • 626 reacties
  • 27 februari 2025

Ik vind het niet raar. Ik vind dat heel normaal dat men denk dat de prijs vaststaat voor 1 jaar bij een 2 jarig contract. Je gaat immers akkoord met een bedrag dat is afgesproken. 

Maargoed, ik laat het rusten voor zover. We nemen hem gewoon mee. Alles wordt alleen maar duurder en KPN kan natuurlijk niet achterblijven.

• Helper
  • 30 reacties
  • 13 maart 2025

Gewoon het tv abbonement opzeggen. Ze willen gewoon de teruglopende inkomsten van hun tv abbonementen compenseren. Overal alles met een € verhogen.....

Reageer