Skip to main content
Vraag

Welke informatie bewaart KPN van mij als Digitenne- en telefoonklant?

• February 26, 2026
  • 7 reacties
  • 92 keer bekeken

Erikbo
Deelnemer

Welke gevoelige gegevens heeft KPN van mij als Digitenne- en telefoonklant? Wordt mijn rijbewijs nummer bijvoorbeeld opgeslagen in de systemen van KPN? Want na de hack bijĀ Odido heb ik geen vertrouwen meer in de IT systemen.

7 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 26, 2026

Hallo ​@ErikboĀ ,

Jouw rijbewijsnummer wordt niet opgeslagen. Want bij de aanmelding van jouw abonnement is daar niet om gevraagd.Ā 
Ā 

https://www.kpn.com/televisie/digitenne

Erikbo
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • February 26, 2026

Hallo ​@Noordzee,

Ik noem vrij ondubbelzinnig en expliciet dat ik ook een telefoonklant ben. Tijdens het afsluiten van een telefoonabonnement heb ik wƩl mijn rijbewijs getoond.

Wordt het rijbewijs nummer opgeslagen voor telefoonklanten?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@ErikboĀ 

Dat staat net zoals bij Odido, maar ook bij Vodafone of een andere mobiele provider in het Privacy Statement.

Ook KPN heeft een (link)Ā Privacy Statement KPN, die je gewoon kunt inzien als klant.

Als je bij KPN een mobiel abonnement afsluit, dien je inderdaad de gegevens van je legitimatiebewijs (ID kaart, Paspoort of rijbewijs) op te geven, zodat KPN onder andere kan controleren op je kredietwaardigheid en bij het BKR als je er ook een toestel bij neemt.
Deze gegevens worden bewaard zolang het wettelijk mag, en daarna verwijderd.

Artikel 3.3 Hoe lang bewaren we jouw gegevens?

KPN bewaart je gegevens niet langer dan wettelijk is toegestaan en noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor we jouw gegevens gebruiken. Hoelang bepaalde gegevens worden bewaard is afhankelijk van de aard van de gegevens en waarvoor we ze verwerken. De bewaartermijn kan dus per doel verschillen.

3.1 Welke gegevens verwerken we van jou?

Als je bij ons een abonnement afsluit voor een vaste of een mobiele telefoonaansluiting, verwerken wij bepaalde gegevens van je. Dat doen we ook als je je aanmeldt als klant of meedoet aan een actie. De gegevens die we van je verwerken zijn bijvoorbeeld je naam, adres, woonplaats, kopie van je legitimatiebewijs of verblijfsdocument (zonder je foto en BSN-nummer), giro- of bankrekeningnummer, e- mailadres en geboortedatum, welke dienst(en) je bij ons afneemt, abonnementsvorm, telefoonnummer en manier van aanmelding. Het maakt hiervoor niet uit of je telefonisch, online, in een van onze winkels of via een partner klant bent geworden.

Er zijn enkele budgetproviders, waarbij er gƩƩn legitimatiebewijs hoeft te worden opgegeven, als je daar direct een sim only abonnement bij afsluit, dat zijn:

• Simpel (onderdeel van Odido)
  • 50+ Mobiel
  • Budget Mobiel
  • Delta MobielĀ 

Maar bij de overige providers, wordt er wel een legitimatiebewijs gevraagd bij de aanvraag van een mobiel abonnement (sim only).

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 27, 2026

Dit privacy statement was ook te vinden bij Odido.Ā 
Echter Odido bewaarde de gegevens veel langer!

Je kunt nooit zeggen dat KPN zich hiervan onthoudt.

​@NoordzeeĀ 

Dat gegevens nooit opgeslagen worden is een aanname. Dit kun je niet zeker weten. Mijn gegevens zijn bekend bij KPN en dus opgeslagen.Ā 
Ā 

Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 27, 2026

KPN Privacy Statement May 2022

Our promise:

• We do not sell your data to third parties.

3 januari 2024: KPN laat doorverkoop adresgegevens van klanten stopzetten

• February 27, 2026

Dit privacy statement was ook te vinden bij Odido.Ā 
Echter Odido bewaarde de gegevens veel langer!

​

Dat gegevens nooit opgeslagen worden is een aanname. Dit kun je niet zeker weten. Mijn gegevens zijn bekend bij KPN en dus opgeslagen.Ā 
Ā 

Ā 

Ik weet uit eigen ervaring dat klantgegevens echt veel langer dan de wettelijke periodes bewaard blijven ook bij KPN.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 27, 2026

KPN Privacy Statement May 2022

Our promise:

• We do not sell your data to third parties.

3 januari 2024: KPN laat doorverkoop adresgegevens van klanten stopzetten

Goed gezien!Ā