Skip to main content

Ik ben vorige week 5 dagen in Uk geweest nu zie ik dat er ineens 45 euro voor 5 mb wordt gerekend. Er staat overal dat je gewoon kan blijven internetten in buitenland wasr komen deze kosten vandaan? 

Dit soort dingen zijn vrijwel altijd te wijten aan de overtocht naar de UK.

Je telefoon heeft wellicht kort verbinding gemaakt met een maritiem netwerk. Die zien er voor je telefoon uit als gewone mobiele netwerken maar vallen niet onder de Roaming regels. 

 

Ben je op een boot geweest in die 5 dagen?


Ja ben op boot geweest maar niets gedaan pas in haven toen alles binnen kwam heb ik een appje gestuurd. Heb ook geen sms of iets gekregen dat er extra kosten werden gemaakt. Schrik me rot van deze hoge kosten


Wel toen in vliegtuigstand gezet? Op de achtergrond draait altijd wel iets.


Je hoeft niet zelf actief iets op je telefoon te doen om toch MB's te gebruiken. Je telefoon checkt regelmatig dingen op de achtergrond en dat gebruikt al MB's. Normaliter is dat te weinig om echt te merken. Dat zie je hier ook, het is op zich maar 5 MB. 

Maar maritieme netwerken zijn schreeuwend duur. Bij sommige schepen hangt een waarschuwing op de dekken, maar lang niet allemaal.

Op de KPN pagina over gebruik in het buitenland staat hier ook een stukje over:

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland/binnen-eu.htm

Iets naar onderen op die pagina staat:

Tarieven voor op reis met vliegtuig, veerboot of cruiseschip:

Maak je binnen de EU gebruik van mobiel internet op de veerboot, het cruiseschip of in het vliegtuig? Dan gaat dat niet uit je abonnement en geldt er een satelliet of maritiem tarief. Dit kan oplopen tot wel € 10,- per MB. De exacte tarieven vind je in onderstaand overzicht die je kunt downloaden.

 

De oplossing voor volgende keren is niet moeilijk: Voordat je de haven uitvaart zet je op je mobiele telefoon "mobiele gegevens" of "mobiele data" uit. Dan kan je niks meer behalve bellen of sms'en of gebeld worden of ge-smsd worden. Let wel: ook dat is erg duur dus als je 100 procent zeker wil zijn, dan moet je telefoon in vliegtuigstand zetten gedurende de overtocht. 

 

NB: je geeft aan dat je geen bericht kreeg vooraf. Dat klopt op zich. Wel is het zo dat je abonnement tijdelijk geblokkeerd wordt zodra je een bedrag van circa 60 euro hebt bereikt. Dus de kosten kunnen in die zin niet extreem oplopen.

 

Admin: bericht aangepast voor volledigheid


Ik zie nergens iets staan voor overtochten op een boot. Ik vind dit toch wel jammer. Nu kom ik op kosten terwijl ik het niet wist. Erg balen 


Ik zie nergens iets staan voor overtochten op een boot. Ik vind dit toch wel jammer. Nu kom ik op kosten terwijl ik het niet wist. Erg balen 

 

Iets naar onderen op die pagina staat:

Tarieven voor op reis met vliegtuig, veerboot of cruiseschip:

Maak je binnen de EU gebruik van mobiel internet op de veerboot, het cruiseschip of in het vliegtuig? Dan gaat dat niet uit je abonnement en geldt er een satelliet of maritiem tarief. Dit kan oplopen tot wel € 10,- per MB. De exacte tarieven vind je in onderstaand overzicht die je kunt downloaden.


Blijft tich raar verhaal dan moet er duidelijk bij gezet worden dat je even je roaming uit moet zetten want overal staat dat je geen verbinding hebt op zee en dat je voor heel duur WiFi kan kopen. Waarom maakt mijn tel direct verbinding met een Satelliet zonder berichtgeving 


Ja life sucks, altijd wel iemand die aan je onwetendheid verdient. 


Hallo @Esthervelthuizen op alle ferries wordt altijd duidelijk vermeldt dat internetten via de boot (veel) kosten met zich mee kan brengen, omdat dit veelal satelliet-communicatie is.

 

 


KPN heeft ook op 7 juli jl. een mailing doen uitgaan over hetgene waar u nu precies tegenaan loopt https://www.kpn.com/beleef/blog/wat-is-roaming.htm

 

Met dank aan @driemaster voor zijn oplettendheid hierover in andere soortgelijke topics.


KPN heeft ook op 7 juli jl. een mailing doen uitgaan over hetgene waar u nu precies tegenaan loopt https://www.kpn.com/beleef/blog/wat-is-roaming.htm

 

Met dank aan @driemaster voor zijn oplettendheid hierover in andere soortgelijke topics.

Die mailing is dan niet naar alle KPN Mobiel klanten gegaan want ik heb dit nooit gezien. En ik heb (privé) twee mobiele abonnementen bij KPN.


Ik vrees dat je daar gelijk in heb @Ward_ 

Die instelling moet je aanzetten in je kpn ID

Nou denk eigenlijk andersom, dit zal wel standaard aan staan en dit dien je uit te zetten waardoor je geen emails van kpn mbt onderstaande krijgt.
 

 


Even ter info. Hoofdletters zijn belangrijk in deze.

Er is 5 MB verbruikt en waarschijnlijk ietsje meer. Want maritieme tarief is € 10 per MB.

1 MB = 8 Mb.

Dus bij een achtergrond verbruik van 1 Mb/s is na 8 seconden 1 MB à € 10 al verbruikt. Een app kan dat zo maar doen.


Even ter info. Hoofdletters zijn belangrijk in deze.

Er is 5 MB verbruikt en waarschijnlijk ietsje meer. Want maritieme tarief is € 10 per MB.

1 MB = 8 Mb.

Dus bij een achtergrond verbruik van 1 Mb/s is na 8 seconden 1 MB à € 10 al verbruikt. Een app kan dat zo maar doen.

 

Mwah.. ik zie de toegevoegde waarde hiervan niet zo. Bij een achtergrondverbruik van 10 Mbit/s kost het dus nog geen seconde om die 1 MB te gebruiken.

Maar goed, dat dwaalt af van het onderwerp. Het gaat er dus om dat je altijd bij vertrek vanuit een haven je vliegtuigstand aan zet, of anders alle mobiele data uitzet (en hopen dat je niet gebeld wordt).


Hallo @Esthervelthuizen op alle ferries wordt altijd duidelijk vermeldt dat internetten via de boot (veel) kosten met zich mee kan brengen, omdat dit veelal satelliet-communicatie is.

 

 

Heb juist niets gedaan op boot behalve toen we haven in kwamen en ik dacht dat ik gewoon 4 g had. Daarom snap ik r niets van 


Ik vrees dat je daar gelijk in heb @Ward_ 

Die instelling moet je aanzetten in je kpn ID

Nou denk eigenlijk andersom, dit zal wel standaard aan staan en dit dien je uit te zetten waardoor je geen emails van kpn mbt onderstaande krijgt.
 

 

Dit staat bij KPN standaard uit en de verkoper moet specifieke toestemming vragen alvorens dit aangezet wordt door KPN. 


Hallo @Esthervelthuizen op alle ferries wordt altijd duidelijk vermeldt dat internetten via de boot (veel) kosten met zich mee kan brengen, omdat dit veelal satelliet-communicatie is.

 

 

Heb juist niets gedaan op boot behalve toen we haven in kwamen en ik dacht dat ik gewoon 4 g had. Daarom snap ik r niets van 

Op de website van de boot wordt vaak ook gewaarschuwd, zie bijvoorbeeld https://www.brittany-ferries.co.uk/information/faqs/ships-and-ports/will-my-mobile-phone-work-on-board-the-ferry


Hallo @Esthervelthuizen op alle ferries wordt altijd duidelijk vermeldt dat internetten via de boot (veel) kosten met zich mee kan brengen, omdat dit veelal satelliet-communicatie is.

 

 

Heb juist niets gedaan op boot behalve toen we haven in kwamen en ik dacht dat ik gewoon 4 g had. Daarom snap ik r niets van 

Op de website van de boot wordt vaak ook gewaarschuwd, zie bijvoorbeeld https://www.brittany-ferries.co.uk/information/faqs/ships-and-ports/will-my-mobile-phone-work-on-board-the-ferry

Nogmaals ik heb niets gedaan met mijn telefoon tot ik in gaven kwam en alle berichten binnen kwamen. Toen ben ik ervan uit gegaan dat ik 4G had. Maar helaas dus niet 


@Esthervelthuizen Dus pas toen je de haven weer invoer kwamen alle berichtjes binnen? Met vertraging zal ik maar zeggen?

Dat is dan toch wel vreemd. Die zouden ook op zee dan binnen moeten zijn gekomen (tegen veel kosten).


Toch is er op de e.e.a. manier contact geweest met een maritiem of satelliet netwerk want de kosten kloppen wel met die tarieven. 45 euro voor ongeveer 5 MB is wel ongeveer 10 euro per MB.

U heeft u roaming niet uitgezet en ook niet uw tel in vliegtuigstand gezet dus is het gewoon heel goed mogelijk dat er contact is gemaakt. U bent niet de eerste die dit overkomt helaas (vast ook niet de laatste).