Skip to main content

Elk jaar stijgen de prijzen in Nederland door inflatie. Dat heeft ook invloed op onze kosten. We passen onze prijzen in juli 2023 aan deze inflatie. We gebruiken daarvoor het inflatiepercentage van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat noemen we inflatiecorrectie. Over 2022 is het inflatiepercentage 10.0%. 

 

Wijzigingen voor Internet, TV en Vast Bellen

We doen er alles aan om de prijsstijging zo laag mogelijk te houden voor jou. Daarom veranderen we de prijzen met een lagere inflatiecorrectie van 6.4%. Ook zorgen we ervoor dat de verhoging nooit meer is dan € 4,- per maand per abonnement. 

Als je abonnement vóór 1 april 2023 is ingegaan, dan geldt deze wijziging in 2023 ook voor jou. Als er veranderingen zijn in je abonnement, dan ontvang je hierover in juni informatie in een e-mail, brief of melding op je factuur. 

 

Wil je meer weten over alle wijzigingen per abonnement?

Bekijk dan onderstaande pagina's. Hier vind je alle informatie op veelgestelde vragen.  

 

Hoi @Just Killing Time, welkom bij ons op het forum. Dit is je eerste bericht hier en op je profiel staan geen gegevens, daardoor kan ik niet meer zien of zeggen over jouw situatie. Heb je een bericht gekregen over de inflatie correctie?

Als je wilt dat we met je meekijken kan je hier het beste een eigen topic voor aanmaken, en je profiel invullen. Dan kunnen we dit voor jou bekijken en kunnen we het hier overzichtelijk houden. Ook kan je ons bellen op 0800-0402, dat is de snelste weg om met ons in contact te komen.


Ik heb zwart op wit in een mail van KPN, ontvangen op 10 mei, het volgende:

Daar is volgens mij geen woord Russisch bij. Ik betaal tot tien mei 2024 35 euro en geen cent meer. Die inflatiecorrectie is dus wat mij betreft onterecht, anders pleegt KPN valsheid in geschrifte. 

Uit de FAQ:

Op dit moment heb ik een korting. Blijf ik deze houden?

Als je op dit moment een korting hebt op je abonnement, dan houd je deze korting voor de afgesproken periode en met de afgesproken voorwaarden.
 

 

Volgens mij ben je een geluksvogel. Ik zou die korting ook wel wensen 😁. Fijn voor je dat je klant blijft met mooie diensten en voor een meer dan mooie prijs.

Deflatie bij jou om het on-topic te houden 😃


Het is tegenwoordig blijkbaar normaal dat providers een tombolaspel spelen wie wel of geen korting krijgt. En hoe hoog een korting dan is. 
 

Ik zou bijna willen zeggen ‘de marketingafdeling maakt meer kapot dan je lief is’.


Het is tegenwoordig blijkbaar normaal dat providers een tombolaspel spelen wie wel of geen korting krijgt. En hoe hoog een korting dan is. 
 

Ik zou bijna willen zeggen ‘de marketingafdeling maakt meer kapot dan je lief is’.

Los van de inhoudelijk discussie maar waarom maakt het volgens jou meer kapot dan je lief is?

Ik vind prijsverhogingen niet leuk en zou die korting ook wel wensen maar je blijft toch zelf ook gewoon blij met je diensten? 


Ik vind het een groot verschil of je tevreden bent met de diensten voor 35 euro per maand of je voor de gelijke diensten 65 euro per maand betaalt. Velen vinden het blijkbaar al heel normaal maar als je even wat langer nadenkt is dit van de gekke.


Ik heb zwart op wit in een mail van KPN, ontvangen op 10 mei, het volgende:

Daar is volgens mij geen woord Russisch bij. Ik betaal tot tien mei 2024 35 euro en geen cent meer. Die inflatiecorrectie is dus wat mij betreft onterecht, anders pleegt KPN valsheid in geschrifte. 

Hoe krijg jij het voor elkaar dat je, schijnbaar nog eens, 12 maanden korting krijgt? Ik heb laten opzeggen per 4 juli ivm dat ze dat niet aanbieden aan mij.

Ik heb opgezegd en prompt kreeg ik een week later post van KPN dat ik als ik bleef die korting nog een jaar kreeg. Heb daar verder ook niets voor hoeven doen, alleen de opzegging ongedaan maken. 

 

Mooi voor jouw. Ik blijf gelukkig wel op KPN netwerk dus hoop dat het even goed en stabiel is bij T-mobile.


Roy74 schreef:

Ik vind prijsverhogingen niet leuk en zou die korting ook wel wensen maar je blijft toch zelf ook gewoon blij met je diensten? 

Ik hoop dat je begrijpt dat deze kortingen niet betaald worden door KPN (en dus ten laste gaan van de winst) maar dat wij als abonnee voor de kosten opdraaien doordat de "gewone" prijs van het abonnement iets hoger ligt.

Als KPN zou stoppen met al die marketing acties dan zou de "gewone" prijs van een abonnement met een eurotje of twee à vijf naar beneden kunnen. En naarmate er meer abonnees gaan hoppen (jaartje KPN, jaartje T-Mobile, jaartje KPN, jaartje Ziggo, jaartje KPN, etc) zullen die kosten voor de loyale abonnee alleen maar hoger worden.

Ik denk dat het huidige (marketing) model onhoudbaar wordt naarmate cord-cutting gebruikelijker wordt en hoppen dus eenvoudiger wordt.


Op langere termijn is deze hele marketingstrategie voor de consument een sigaar uit eigen doos.


Op langere termijn is deze hele marketingstrategie voor de consument een sigaar uit eigen doos.

 

Tsja, ik vind nog stees bijzonder dat KPN de helft duurder is dan sommige ‘anderen’  terwijl ze veel kleiner zijn. Zou vanuit overheidswege beter geregeld moeten worden.


Op langere termijn is deze hele marketingstrategie voor de consument een sigaar uit eigen doos.

 

Tsja, ik vind nog stees bijzonder dat KPN de helft duurder is dan sommige ‘anderen’  terwijl ze veel kleiner zijn. Zou vanuit overheidswege beter geregeld moeten worden.

Wat is dit nu weer voor onzin? Moet de overheid ook gaan regelen dat een Mercedes net zo goedkoop gaat worden dan een Skoda ofzo? Nee toch? Als u goedkoper wilt, dan stapt u gewoon over. Dat koopt u die Skoda. En dan kiest u voor SKV. Of T-Mobile ofzo. 


Op langere termijn is deze hele marketingstrategie voor de consument een sigaar uit eigen doos.

 

Tsja, ik vind nog stees bijzonder dat KPN de helft duurder is dan sommige ‘anderen’  terwijl ze veel kleiner zijn. Zou vanuit overheidswege beter geregeld moeten worden.

Wat is dit nu weer voor onzin? Moet de overheid ook gaan regelen dat een Mercedes net zo goedkoop gaat worden dan een Skoda ofzo? Nee toch? Als u goedkoper wilt, dan stapt u gewoon over. Dat koopt u die Skoda. En dan kiest u voor SKV. Of T-Mobile ofzo. 

 

De overheid zou goed moeten regelen de ‘noodzakelijke’ zaken als Energie en Communicatie. Dat hebben ze hopeloos verkwanseld. Een van de redenen waarom wij in Nederland zoveel betalen.


De overheid zou goed moeten regelen de ‘noodzakelijke’ zaken als Energie en Communicatie. Dat hebben ze hopeloos verkwanseld. Een van de redenen waarom wij in Nederland zoveel betalen.

Communicatie is helemaal niet noodzakelijk. 30 jaar geleden had zowat nog niemand internet. En daar ging niemand dood aan. Het is gewoon een luxe dingetje.

En 2 ... als de overheid het had geregeld, dan zatten we nu nog te knoeien met een 56k inbelmodem. Er had helemaal niks van terecht gekomen als de overheid het had moeten regelen. 


Misschien een kleine toeslag voor de personen die het echt niet kunnen betalen, zoals de huur en zorgtoeslag en daarmee hun internet abonnement (deels) kunnen betalen, we betalen allemaal voor welke actie dan ook, voor de radio en televisie reclames van de provider, hun personeel, infrastructuur, er is een enorme overhead en  door kortingsacties krijgen ze toch iets binnen, het zijn geen sociale ondernemingen. Juist al die provider hoppers veroorzaken een deel van de verhogingen, bij ziggo mag je pas terug komen na 6 maanden, misschien moet die termijn langer worden of net als bij zorgverzekeringen waar de collectieve korting niet meer is toegestaan. 


De overheid zou goed moeten regelen de ‘noodzakelijke’ zaken als Energie en Communicatie. Dat hebben ze hopeloos verkwanseld. Een van de redenen waarom wij in Nederland zoveel betalen.

Communicatie is helemaal niet noodzakelijk. 30 jaar geleden had zowat nog niemand internet. En daar ging niemand dood aan. Het is gewoon een luxe dingetje.

En 2 ... als de overheid het had geregeld, dan zatten we nu nog te knoeien met een 56k inbelmodem. Er had helemaal niks van terecht gekomen als de overheid het had moeten regelen. 

Communicatie in de vorm van internet is anno 2023 wel degelijk een noodzaak. Om maar iets te noemen, 30 jaar geleden kon je nog betalen met acceprgiro. Nu kan dit vrijwel alleen nog online. Bankafschriften krijg je nog maar zelden en je moet er extra voor betalen. Afspraken maken met overheid gaat veelal via DigiD. En zo kan ik nog wel even verder gaan.


Juist al die provider hoppers veroorzaken een deel van de verhogingen...

Ik denk juist het tegenovergestelde. Er zijn veel te weinig mensen die overstappen. Als 3kwart van de klanten ieder jaar zou overstappen, dan kan een welkomstcadeau/korting van 250 euro financieel niet meer uit. Dat gaat dan veel te veel kosten. 

Een welkomstcadeau/korting van 250 euro kan nu wel uit omdat de meeste klanten niet overstappen. En als ze dat wel doen blijven ze daarna meestal weer jaren klant. Er zijn maar heel weinig mensen die echt structureel ieder jaar overstappen en dat jaar na jaar blijven doen.

Ik heb ooit wel eens ergens gelezen dat een nieuwe klant bij een provider pas na 3 jaar winstgevend is. En ik denk dat da nog zowat waar is ook. Met de welkomstkortingen en cadeaus die momenteel uitgedeeld worden. Als je het zo bekijkt, dan moet het aandeel overstappers toch echt heel beroerd laag zijn, procentueel gezien. Anders waren de providers allemaal allang failliet.


Roy74 schreef:

Ik vind prijsverhogingen niet leuk en zou die korting ook wel wensen maar je blijft toch zelf ook gewoon blij met je diensten? 

Ik hoop dat je begrijpt dat deze kortingen niet betaald worden door KPN (en dus ten laste gaan van de winst) maar dat wij als abonnee voor de kosten opdraaien doordat de "gewone" prijs van het abonnement iets hoger ligt.

Als KPN zou stoppen met al die marketing acties dan zou de "gewone" prijs van een abonnement met een eurotje of twee à vijf naar beneden kunnen. En naarmate er meer abonnees gaan hoppen (jaartje KPN, jaartje T-Mobile, jaartje KPN, jaartje Ziggo, jaartje KPN, etc) zullen die kosten voor de loyale abonnee alleen maar hoger worden.

Ik denk dat het huidige (marketing) model onhoudbaar wordt naarmate cord-cutting gebruikelijker wordt en hoppen dus eenvoudiger wordt.

Ja, dat begrijp ik. Ben ook zeker niet blij met prijsverhoging. Maar ben nog steeds tevreden/blij met mijn diensten. Aangezien iedere provider nieuwe klanten werft met deze kortingen is alleen door ieder jaar over te stappen te ontsnappen aan dit circus. Mijn punt was dat ik me afvroeg of iemand minder tevreden is als de prijs zonder korting geldt. Bij mij is dat niet het geval. Bij anderen wel.

Veel mensen kunnen niet overstappen ieder jaar, want alleen coax. Of ze zien op tegen het overschakelen. Of ze willen niet om een verscheidenheid aan redenen.

Ik weeg zelf de prijs af tegen de kwaliteit en vergelijk met de normale prijzen. Ik wil niet ieder jaar overstappen. Ben tevreden bij KPN omwille van de kwaliteit. Zodra er een aanbieder op kwaliteit gaat concurreren ben ik alert. Deze prijzentombola laat ik aan me voorbij gaan in het besef dat na x maanden je aan de overkant hetzelfde gaat betalen.

Ik denk dat cord-cutting wel wat doet ja. Vraag me alleen af of dit dan ook zo is voor de internetdiensten. Je krijgt wel een heel ander speelveld want de combi pakketten zijn dan niet interessant.

Spontane gedachte: zou het werken als mensen reductie krijgen op de tarieven als ze een driejarig contract aangaan? Zou toch het middel tegen churn moeten zijn? Bij de mobieltjes doen ze dit ook. Bij de energie daarentegen is langer dan weer duurder.

 


Juist al die provider hoppers veroorzaken een deel van de verhogingen...

 

Een welkomstcadeau/korting van 250 euro kan nu wel uit omdat de meeste klanten niet overstappen. En als ze dat wel doen blijven ze daarna meestal weer jaren klant. Er zijn maar heel weinig mensen die echt structureel ieder jaar overstappen en dat jaar na jaar blijven doen.

 

Ik twijfel hieraan, anders zouden er ook niet zoveel mensen de prijzen vergelijkingssites bezoeken.
Wat zou het anders voor zin hebben om juist al die acties te verzinnen als mensen toch niet zouden overstappen, er zijn hele afdelingen opgericht om te voorkomen dat mensen dat doen ( bv de retentie afdeling) en ook nog na de opzegging proberen je terug te krijgen. Als mensen niet elk jaar zouden overstappen kunnen providers op hun lauweren rusten. Ziggo vroeg me het modem te houden want dat was makkelijk als ik na mijn contractsperiode van KPN weer terug kon komen, sterker, er werd gevraagd welke datum dat was zodat ze konden bellen met een leuk voorstel...Ik denk dat je het aantal overstappers dat heen en weer hopt onderschat. ( met alle respect natuurlijk )


 

De overheid zou goed moeten regelen de ‘noodzakelijke’ zaken als Energie en Communicatie. Dat hebben ze hopeloos verkwanseld. Een van de redenen waarom wij in Nederland zoveel betalen.

Dat vraag ik me af. Toen KPN nog PTT was waren telefoonrekeningen van 200 gulden heel gewoon. Dat werd echt als vaste last meegenomen omdat het een behoorlijk deel van het salaris betrof. Tegenwoordig heb je een vast nummer voor 2 euro en je koopt de belkosten af voor 10 euro. 12 euro voor onbeperkt bellen!
mobiel is onbeperkt bellen ook goed betaalbaar.

Overheidsingrijpen is mijn inziens een recept voor ellende. De lijst van overheidsfalen is bijna eindeloos.


Juist al die provider hoppers veroorzaken een deel van 

Ik heb ooit wel eens ergens gelezen dat een nieuwe klant bij een provider pas na 3 jaar winstgevend is. En ik denk dat da nog zowat waar is ook. Met de welkomstkortingen en cadeaus die momenteel uitgedeeld worden. Als je het zo bekijkt, dan moet het aandeel overstappers toch echt heel beroerd laag zijn, procentueel gezien. Anders waren de providers allemaal allang failliet.

Het aantal overstappers is nog nooit zo hoog geweest als nu. Providers laten stuk voor stuk weten dat resultaten tegenvallen vanwege de dynamiek in de markt. Dat de huidige welkomstkortingen blijven stijgen heeft alles met een sneeuwbaleffect te maken. De ene provider wil de andere provider ‘overbieden’. En in dit marketingspel kan je als concurrerende provider niet achterblijven. Je kunt er allerlei analyses op loslaten maar het komt er uiteindelijk op neer dat Ziggo de druk van glasvezel probeert weg te nemen met veel hogere welkomstkortingen en dat KPN eigenlijk wel moet volgen. En daarna ook T-Mobile en Delta volgen. Je ziet het goed. Ziggo de ene dag actie met 12 maanden korting en dan 9 van de 10 keer ook KPN met een korting van 12 maanden.

En dat doen die providers echt niet omdat zij het aantal overstappers te laag vinden. 


Een welkomstcadeau/korting van 250 euro kan nu wel uit omdat de meeste klanten niet overstappen. En als ze dat wel doen blijven ze daarna meestal weer jaren klant. Er zijn maar heel weinig mensen die echt structureel ieder jaar overstappen en dat jaar na jaar blijven doen.

Ik twijfel hieraan, anders zouden er ook niet zoveel mensen de prijzen vergelijkingssites bezoeken.

Hoeveel mensen zitter er niet elke dag op Funda te koekeloeren? Elke kijker is geen koper.

Wat zou het anders voor zin hebben om juist al die acties te verzinnen als mensen toch niet zouden overstappen, er zijn hele afdelingen opgericht om te voorkomen dat mensen dat doen ( bv de retentie afdeling) en ook nog na de opzegging proberen je terug te krijgen. Als mensen niet elk jaar zouden overstappen kunnen providers op hun lauweren rusten. Ziggo vroeg me het modem te houden want dat was makkelijk als ik na mijn contractsperiode van KPN weer terug kon komen, sterker, er werd gevraagd welke datum dat was zodat ze konden bellen met een leuk voorstel...Ik denk dat je het aantal overstappers dat heen en weer hopt onderschat. ( met alle respect natuurlijk )

Er word met grote kortingen gevist in een relatief kleine vijver. Die grote kortingen worden betaald door de vaste klanten. Die vaste klanten zijn er kennelijk heel veel. Anders had dat nooit zo gekund.


Een welkomstcadeau/korting van 250 euro kan nu wel uit omdat de meeste klanten niet overstappen. En als ze dat wel doen blijven ze daarna meestal weer jaren klant. Er zijn maar heel weinig mensen die echt structureel ieder jaar overstappen en dat jaar na jaar blijven doen.

Ik twijfel hieraan, anders zouden er ook niet zoveel mensen de prijzen vergelijkingssites bezoeken.

 

Hoeveel mensen zitter er niet elke dag op Funda te koekeloeren? Elke kijker is geen koper.

Blah ( sorry ik snap het quote systeem nog niet zo goed )

Er word met grote kortingen gevist in een relatief kleine vijver. Die grote kortingen worden betaald door de vaste klanten. Die vaste klanten zijn er kennelijk heel veel. Anders had dat nooit zo gekund.

Ik geloof zeker dat er veel vaste klanten zijn, ik was het ruim 15 jaar bij Ziggo,maar ik zie het anders, als die vaste klanten dat ook blijven, zeg 70 of 80% dan heeft een KPN of Ziggo of noem maar op er geen enkele baat bij om die wervingen te doen die veel geld kosten, die vaste klanten blijven toch wel en de winst ook en over die andere procenten hoeven ze zich niet zoveel zorgen te maken want dat is dan ingecalculeerd en de markt zou stabiel zijn, Ik denk dat we het eens zijn dat we het oneens zijn 😃


Tv  aanbod van jullie gaat er uit. 200 mb wordt 100 mb 

. Tel gaat eruit spotify kan weg espn hoeft ook niet meer. Kaal internet. En tv ga ik kijken bij NL tv. Vlot 40 euro in de maand besparen. Dat is pas interessant . KPN kan mij wat .


Wij zijn geen jullie, maar gebruikers die hun ervaringen delen, fijn dat u zo kan besparen. 


Tv  aanbod van jullie gaat er uit. 200 mb wordt 100 mb 

. Tel gaat eruit spotify kan weg espn hoeft ook niet meer. Kaal internet. En tv ga ik kijken bij NL tv. Vlot 40 euro in de maand besparen. Dat is pas interessant . KPN kan mij wat .

Blijf ook een beetje genieten hè. Ja, we moeten allemaal een beetje opletten met de huidige inflatie maar als je veel plezier hebt van Spotify dan is dat toch prima.

Ik weet overigens nog een betere deal: alles opzeggen 😅


 

 

De overheid zou goed moeten regelen de ‘noodzakelijke’ zaken als Energie en Communicatie. Dat hebben ze hopeloos verkwanseld. Een van de redenen waarom wij in Nederland zoveel betalen.

Dat vraag ik me af. Toen KPN nog PTT was waren telefoonrekeningen van 200 gulden heel gewoon. Dat werd echt als vaste last meegenomen omdat het een behoorlijk deel van het salaris betrof. Tegenwoordig heb je een vast nummer voor 2 euro en je koopt de belkosten af voor 10 euro. 12 euro voor onbeperkt bellen!
mobiel is onbeperkt bellen ook goed betaalbaar.

Overheidsingrijpen is mijn inziens een recept voor ellende. De lijst van overheidsfalen is bijna eindeloos.

 

Denk dat tig partijen die glasvezel aanleggen niet echt kostenbesparend werkt, denk je ook niet. Sommige steden zijn het zelfs diverse partijen tegelijkertijd.